Att tvångsköna någon

Varför svarar du aldrig på frågan om hur en icke-binär person bör klä sig? Vi är tre personer som frågat nu.
Vad det gäller en ickebinär person finns det ju inga "specifika" kläder och mycket av de kläder som används av folk i allmänhet är ju också ganska så unisex. Dock ser man på utseendet och ev stilen och namnet (om det är känt) på de allra flesta vilket kön de har. Att en mycket liten minoritet skulle tolkas fel genom detta och ta illa upp för att man benämner hen som "tjejen i kassan" fast hen önskar vara "killen i kassan" är självklart tråkigt MEN inte skäl nog till att aldrig kunna använda genusbundna pronomen om människor man inte känner.

Om någon mer vill vrida, vända och misstolka det jag har skrivit så varsågoda! Jag kan verkligen inte förklara bättre än såhär och kommer därför inte att skriva mer i den här tråden.
Trevlig kväll!
 
  • Gilla
Reactions: Sar
En fundering - här diskuteras lite kring kön vs könsidentitet. Kan man också fundera lite kring könsidentitet vs identitet?

Med en tänkande tonåring i familjen kommer intressanta och viktiga frågeställningar ofta upp. Tonåringarna idag lever stora delar av sina liv i sociala media/på nätet. "Listorna" på pronomen är ofta långa. Jag tror Tumbler har en "lista" på 312 "gender pronouns". Några av dem är, i mina ögon, inte könsrelaterade pronomen alls utan handlar om helt annat.

Dryagender– A form of agender that is best represented by an empty, tranquil forest.

Gendersea– Like gendervoid, but related to the ocean. A gender that is a vast sea of caverns and depths yet to be discovered. Made with otherkin related to the ocean or sea creatures in mind.

Iragender– A gender which is angry or raging.


Lovegender– A gender defined by love for other gendered people who are treated badly, and a love for your own gender as well.

Spesgender– A gender defined by hope. Could be a gender you hope to become/find inside of you. Alternately, it could be a gender that encapsulates all that you want to be or represent.

Orbgender– A gender which feels round, without any edges.

Listan är lång. Riskerar sådana här "listor" att få motsatt effekt, dvs att de möts med disrespekt istället för respekt? Är listorna allvar eller trams? Är vårt samhälle så sexualiserat att allt handlar om kön/sex?
PS. Ska tillägga att hela listan är inte lika märklig utan många pronomen är absolut "tänkbara" eller hur jag nu ska uttrycka mig, jag hittar inte ett bra ord i skrivande ögonblick... DS.
 
Senast ändrad:
En fundering - här diskuteras lite kring kön vs könsidentitet. Kan man också fundera lite kring könsidentitet vs identitet?

Med en tänkande tonåring i familjen kommer intressanta och viktiga frågeställningar ofta upp. Tonåringarna idag lever stora delar av sina liv i sociala media/på nätet. "Listorna" på pronomen är ofta långa. Jag tror Tumbler har en "lista" på 312 "gender pronouns". Några av dem är, i mina ögon, inte könsrelaterade pronomen alls utan handlar om helt annat.

Dryagender– A form of agender that is best represented by an empty, tranquil forest.

Gendersea– Like gendervoid, but related to the ocean. A gender that is a vast sea of caverns and depths yet to be discovered. Made with otherkin related to the ocean or sea creatures in mind.

Iragender– A gender which is angry or raging.


Lovegender– A gender defined by love for other gendered people who are treated badly, and a love for your own gender as well.

Spesgender– A gender defined by hope. Could be a gender you hope to become/find inside of you. Alternately, it could be a gender that encapsulates all that you want to be or represent.

Orbgender– A gender which feels round, without any edges.

Listan är lång. Riskerar sådana här "listor" att få motsatt effekt, dvs att de möts med disrespekt istället för respekt? Är listorna allvar eller trams? Är vårt samhälle så sexualiserat att allt handlar om kön/sex?
PS. Ska tillägga att hela listan är inte lika märklig utan många pronomen är absolut "tänkbara" eller hur jag nu ska uttrycka mig, jag hittar inte ett bra ord i skrivande ögonblick... DS.

Jag är en pragmatisk sort.
Som tycker att det verkar som om det krånglas till helt i onödan genom att skapa olika fack att stoppa in oss människor i.
Det bästa är väl att försöka undvika kategoriseringar och definitioner som inte behövs?
Eller så är jag väldigt avvikande som tycker att även om jag inte är en "typisk kvinna" mer än till biologi, så duger det utmärkt. Jag behöver inte hitta någon kategori som stämmer in på mig och mina livsval.

Ju fler kategorier vi har att stoppa in människor i, desto oftare misslyckas vi i vårt kategoriserande.
 
Jag är en pragmatisk sort.
Som tycker att det verkar som om det krånglas till helt i onödan genom att skapa olika fack att stoppa in oss människor i.
Det bästa är väl att försöka undvika kategoriseringar och definitioner som inte behövs?
Eller så är jag väldigt avvikande som tycker att även om jag inte är en "typisk kvinna" mer än till biologi, så duger det utmärkt. Jag behöver inte hitta någon kategori som stämmer in på mig och mina livsval.

Ju fler kategorier vi har att stoppa in människor i, desto oftare misslyckas vi i vårt kategoriserande.

Jag tycker också att onödiga fack gör det besvärligt, och skulle därför gärna slippa facket "kvinna" som utanför medicinska sammanhang säger mycket mindre om mig än många andra attribut man hade kunnat välja. Varför i hela världen är vilken typ av fortplantningsorgan jag har så avgörande att resten av världen måste veta just det? Varför finner folk det så upprörande om någon skulle låta bli att fundera på vad de har mellan benen och betrakta dem som människor istället?
 
En fundering - här diskuteras lite kring kön vs könsidentitet. Kan man också fundera lite kring könsidentitet vs identitet?

Med en tänkande tonåring i familjen kommer intressanta och viktiga frågeställningar ofta upp. Tonåringarna idag lever stora delar av sina liv i sociala media/på nätet. "Listorna" på pronomen är ofta långa. Jag tror Tumbler har en "lista" på 312 "gender pronouns". Några av dem är, i mina ögon, inte könsrelaterade pronomen alls utan handlar om helt annat.

Dryagender– A form of agender that is best represented by an empty, tranquil forest.

Gendersea– Like gendervoid, but related to the ocean. A gender that is a vast sea of caverns and depths yet to be discovered. Made with otherkin related to the ocean or sea creatures in mind.

Iragender– A gender which is angry or raging.


Lovegender– A gender defined by love for other gendered people who are treated badly, and a love for your own gender as well.

Spesgender– A gender defined by hope. Could be a gender you hope to become/find inside of you. Alternately, it could be a gender that encapsulates all that you want to be or represent.

Orbgender– A gender which feels round, without any edges.

Listan är lång. Riskerar sådana här "listor" att få motsatt effekt, dvs att de möts med disrespekt istället för respekt? Är listorna allvar eller trams? Är vårt samhälle så sexualiserat att allt handlar om kön/sex?
PS. Ska tillägga att hela listan är inte lika märklig utan många pronomen är absolut "tänkbara" eller hur jag nu ska uttrycka mig, jag hittar inte ett bra ord i skrivande ögonblick... DS.
Låter som high fantasy.
 
Jag tycker också att onödiga fack gör det besvärligt, och skulle därför gärna slippa facket "kvinna" som utanför medicinska sammanhang säger mycket mindre om mig än många andra attribut man hade kunnat välja. Varför i hela världen är vilken typ av fortplantningsorgan jag har så avgörande att resten av världen måste veta just det? Varför finner folk det så upprörande om någon skulle låta bli att fundera på vad de har mellan benen och betrakta dem som människor istället?

Fast jag tänker så här i stället:

det går utmärkt att betrakta alla som människor.
Det är rätt ointressant för mig vilken sexualitet och upplevd könsidentitet människor har.
Det är först när det blir den här formen av diskussioner som det plötsligt blir "intressant" eller relevant.

Varför är det störande att blir uppfattad som tillhörande ett (biologiskt) kön utifrån visuella och/eller auditoriska intryck?
I vardagen, alltså.
Inser att det går att missuppfatta ovanstående som något slags förakt men det är inte så det är avsett utan snarare en ärlig fundering på vad det är som gör att "vi" tycker att det är så viktigt hur vilt främmande människor uppfattar oss.
När det gäller vänner och bekanta, torde det ha löst sig av sig självt.
 
Senast ändrad:
Fast jag tänker så här i stället:

det går utmärkt att betrakta alla som människor.
Det är rätt ointressant för mig vilken sexualitet och upplevd könsidentitet människor har.
Det är först när det blir den här formen av diskussioner som det plötsligt blir "intressant" eller relevant.

Varför är det störande att blir uppfattad som tillhörande ett (biologiskt) kön utifrån visuella och/eller auditoriska intryck?
I vardagen, alltså.
Inser att det går att missuppfatta ovanstående som något slags förakt men det är inte så det är avsett utan snarare en ärlig fundering på vad det är som gör att "vi" tycker att det är så viktigt hur vilt främmande människor uppfattar oss.
När det gäller vänner och bekanta, torde det ha löst sig av sig självt.
Det du skriver är ju helt enkelt att de kategorier du erkänner - en viss betydelse av termerna man respektive kvinna - är oproblematiska. Allt annat ställer till det.

Och detta gör du i jag vet inte hur många inlägg. Frågan tycks viktig för dig.
 
Det du skriver är ju helt enkelt att de kategorier du erkänner - en viss betydelse av termerna man respektive kvinna - är oproblematiska. Allt annat ställer till det.

Och detta gör du i jag vet inte hur många inlägg. Frågan tycks viktig för dig.

Frågan är helt oviktig för mig personligen.
Det som är så fascinerande för mig är att det tydligen är en i vardagen viktig fråga för andra människor.
Grovt uttryckt: jag skiter i om en människa är en man eller en kvinna.
Jag skiter i om en person har manlig, kvinnlig, något annat könsidentitet.
I vardagen.
Det är inte viktigt för mig vilken könsidentitet eller sexualitet andra människor har.

Däremot tycker jag att det finns skäl att skilja mellan biologiskt kön respektive könsidentitet och att inte bland ihop termerna hur som helst.

Ungefär som när en god vän "kom ut" som homosexuell.
Det var jätteroligt att vederbörande hittat någon att älska. Vilket respektive kön parterna har, är helt oväsentligt för mig.


Och det är väl där svårigheterna kan uppstå: för en del av oss är det helt oväsentligt (utom då vårdrelaterat där biologiskt kön kan ha väldigt stor betydelse).
För en del är det å andra sidan väldigt viktigt.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
En fundering - här diskuteras lite kring kön vs könsidentitet. Kan man också fundera lite kring könsidentitet vs identitet?

Med en tänkande tonåring i familjen kommer intressanta och viktiga frågeställningar ofta upp. Tonåringarna idag lever stora delar av sina liv i sociala media/på nätet. "Listorna" på pronomen är ofta långa. Jag tror Tumbler har en "lista" på 312 "gender pronouns". Några av dem är, i mina ögon, inte könsrelaterade pronomen alls utan handlar om helt annat.

Dryagender– A form of agender that is best represented by an empty, tranquil forest.

Gendersea– Like gendervoid, but related to the ocean. A gender that is a vast sea of caverns and depths yet to be discovered. Made with otherkin related to the ocean or sea creatures in mind.

Iragender– A gender which is angry or raging.


Lovegender– A gender defined by love for other gendered people who are treated badly, and a love for your own gender as well.

Spesgender– A gender defined by hope. Could be a gender you hope to become/find inside of you. Alternately, it could be a gender that encapsulates all that you want to be or represent.

Orbgender– A gender which feels round, without any edges.

Listan är lång. Riskerar sådana här "listor" att få motsatt effekt, dvs att de möts med disrespekt istället för respekt? Är listorna allvar eller trams? Är vårt samhälle så sexualiserat att allt handlar om kön/sex?
PS. Ska tillägga att hela listan är inte lika märklig utan många pronomen är absolut "tänkbara" eller hur jag nu ska uttrycka mig, jag hittar inte ett bra ord i skrivande ögonblick... DS.
Det känns som att det är svårt att passa in i den här

http://gender.wikia.com/wiki/Femininity
Attributes which are often associated with femininity include:

  • Grace, delicacy and gentleness.
  • Sensitivity, empathy and emotional openness.
  • Deference, passivity and a desire for social interaction.
  • Nurturing instincts and a desire to care for others.

Vilket ger en förklaring till den härs popularitet om man tänker på kommentarerna nedan.
http://gender.wikia.com/wiki/Demigirl
A demigirl (also called a demiwoman or a demifemale person) is a gender identity describing someone who partially, but not wholly, identifies as a woman, girl or otherwise feminine, whatever their assigned gender at birth. They may or may not identify as another gender in addition to feeling partially a girl or woman.

För att inte tala om den här. Som rimligen är
A demiguy (also called a demiboy, demiman or demimale person) is a gender identity describing someone who partially, but not wholly, identifies as a man, boy or otherwise masculine, whatever their assigned gender at birth. They may or may not identify as another gender in addition to feeling partially a boy or man.

Oändligt mycket mer aptitlig än den här.

Attributes which are often associated with masculinity include:

  • Physical strength, power and confidence.
  • Bravery, stoicism, and determination.
  • Assertiveness, aggression, and social independence.
  • Mechanical instincts and a desire to solve problems.
  • A gender expression which includes trousers, short hair and/or visible musculature.
http://gender.wikia.com/wiki/Masculine

Så det känns som att jag har en känsla av att om man skapar de totala karikatyrerna av man/kvinna som grundförutsättningen.

En maktfullkomlig, stoisk, agressiv, mekanisk pappa och en graciös, empatisk, passiv, men ändå liksom social, närande mamma.
 
Senast ändrad:
Det känns som att det är svårt att passa in i den här

http://gender.wikia.com/wiki/Femininity


Vilket ger en förklaring till den härs popularitet om man tänker på kommentarerna nedan.
http://gender.wikia.com/wiki/Demigirl


För att inte tala om den här. Som rimligen är


Oändligt mycket mer aptitlig än den här.


http://gender.wikia.com/wiki/Masculine

Så det känns som att jag har en känsla av att om man skapar de totala karikatyrerna av man/kvinna som grundförutsättningen.

Förbjuder en manlig man att vara vara ömsint, graciös, empatisk, tycka om att umgås och ha en önskan om att ta hand om andra.
Så de som faktiskt då identifierar sig som "män" vet jag inte om jag vill möta ;) jag har nog aldrig träffat en riktig man som tur är! Maktfullkomlig, stoisk, agressiv, mekanisk. Värsta idealpappan :D
Det är här jag undrar om det inte alltid handlar om kön vs könsidentitet utan könsidentitet vs identitet. Och att "kön" inte alltid behöver blandas in i en människas identitet och identiteten behöver inte alltid ha en könsmarkering.
 
Det är här jag undrar om det inte alltid handlar om kön vs könsidentitet utan könsidentitet vs identitet. Och att "kön" inte alltid behöver blandas in i en människas identitet och identiteten behöver inte alltid ha en könsmarkering.

Jag uppfattar det som identitet och personlighetstyp snarare än kön många gånger. Det blir så konstigt att koppla på könsaspekter på allt.
 
Det är här jag undrar om det inte alltid handlar om kön vs könsidentitet utan könsidentitet vs identitet. Och att "kön" inte alltid behöver blandas in i en människas identitet och identiteten behöver inte alltid ha en könsmarkering.
Jo precis, det känns som att feminismen och viljan att en man ska kunna vara mjuk och omhändertagande och gråta och en kvinna ska kunna meka med bilar har lagts i en byrålåda och nu kör vi på att om du ska vara kvinna så ska du sjutton vara graciös också.

Annars får du vara något annat. Att som pappa krama din son går fetbort om du ska vara "man" risbastu är det enda acceptabla. -snälla Gösta slå barnen när du kommer hem! De har varit såå tröttande. På 1700-talet fanns inga män alls. Några på 1600-talet men Margareta Lejonhuvud var ingen kvinna och Gustav Vasa var inte man.
 
Varför är det störande att blir uppfattad som tillhörande ett (biologiskt) kön utifrån visuella och/eller auditoriska intryck?
I vardagen, alltså.
Inser att det går att missuppfatta ovanstående som något slags förakt men det är inte så det är avsett utan snarare en ärlig fundering på vad det är som gör att "vi" tycker att det är så viktigt hur vilt främmande människor uppfattar oss.
När det gäller vänner och bekanta, torde det ha löst sig av sig självt.
För att det kommer en könsroll på köpet som man inte bett om? För att andra placerar en i fack man inte bett om att bli placerad i

För att människor dömer efter stereotyper och som kvinna kanske jag inte vill bli dömd efter könsrollen KVINNA och en man kanske inte vill bli dömd efter könsrollen MAN

Varför det är viktigt hur andra människor uppfattar oss? Diskriminering..... trakasserier...mobbing.... våld..... att vara utanför och utpekad.... finns många anledningar till att man "tycker det är viktigt" hur andra människor uppfattar en

Skulle du vara lika förvirrad över att folk bryr sig om vad andra tycker om det var så att du inte kunde lämna hemmet utan att bli utpekad eller skrattad åt eller bara det att hela tiden höra att folk tror att du ska vara på ett visst sätt på grund av ditt kön -- skulle det vara lika förvirrande för dig då att folk bryr sig när dom känner att dom inte passar in i facket som andra alltid placerar en i?

Alltså du verkar tro att könsrollerna inte finns idag och att det är no big deal att till exempel som man gå i klänning till jobbet för att du själv inte skulle bry dig om det MEN den världen lever inte alla i tyvärr..... för alla dom som lever här och nu i den stora världen med allt från såna som accepterar till såna som är högerextrema är det inte lika lätt att bara skaka av sig och låtsas som inget när andra vill sätta en i facket kvinna eller facket man och döma en efter hur bra man passar in i dom facken

Så jag tycker inte det är konstigt om man tackar nej till facken kvinna och man :)
 
Senast ändrad:
Det känns som att det är svårt att passa in i den här

http://gender.wikia.com/wiki/Femininity


Vilket ger en förklaring till den härs popularitet om man tänker på kommentarerna nedan.
http://gender.wikia.com/wiki/Demigirl


För att inte tala om den här. Som rimligen är


Oändligt mycket mer aptitlig än den här.


http://gender.wikia.com/wiki/Masculine

Så det känns som att jag har en känsla av att om man skapar de totala karikatyrerna av man/kvinna som grundförutsättningen.

En maktfullkomlig, stoisk, agressiv, mekanisk pappa och en graciös, empatisk, passiv, men ändå liksom social, närande mamma.
Ja, det är väl bl.a. här det blir riktigt ledsamt. Om de "nya" pronomen ska grundas på gamla, förlegade och obehagliga köns"egenskaper". Jag tycker det är besvärligt när en så viktig fråga trasslas till med liknande uttryck. Ämnet är för stort och för viktigt för att tramsas bort - och ja, till VISS del tycker jag det tramsas bort, när dessa nya pronomen får liknande beskrivningar och man förväntas respektera dem.
Till exempel:
Blizzgender– A gender that feels cold, snowy, and harsh. When it’s paired to another gender, it’s known as wintegender.
Eller
Boggender– A gender that feels like a bog, swamp, marsh or similar ecosystem. Also known as swampgender.

Eller
Canisgender– A small, doglike gender.

Visst är frågan för viktig för sånt här??? Är inte detta ett sätt att få människor att tappa respekt för hela frågan, i värsta fall?
 
Ja, det är väl bl.a. här det blir riktigt ledsamt. Om de "nya" pronomen ska grundas på gamla, förlegade och obehagliga köns"egenskaper". Jag tycker det är besvärligt när en så viktig fråga trasslas till med liknande uttryck. Ämnet är för stort och för viktigt för att tramsas bort - och ja, till VISS del tycker jag det tramsas bort, när dessa nya pronomen får liknande beskrivningar och man förväntas respektera dem.
Till exempel:
Blizzgender– A gender that feels cold, snowy, and harsh. When it’s paired to another gender, it’s known as wintegender.
Eller
Boggender– A gender that feels like a bog, swamp, marsh or similar ecosystem. Also known as swampgender.

Eller
Canisgender– A small, doglike gender.

Visst är frågan för viktig för sånt här??? Är inte detta ett sätt att få människor att tappa respekt för hela frågan, i värsta fall?
I High fantasygenrens litteratur tycker jag de har sin givna plats, men inte i verkligheten.
 
Senast ändrad:
Ja, det är väl bl.a. här det blir riktigt ledsamt. Om de "nya" pronomen ska grundas på gamla, förlegade och obehagliga köns"egenskaper". Jag tycker det är besvärligt när en så viktig fråga trasslas till med liknande uttryck. Ämnet är för stort och för viktigt för att tramsas bort - och ja, till VISS del tycker jag det tramsas bort, när dessa nya pronomen får liknande beskrivningar och man förväntas respektera dem.
Till exempel:
Blizzgender– A gender that feels cold, snowy, and harsh. When it’s paired to another gender, it’s known as wintegender.
Eller
Boggender– A gender that feels like a bog, swamp, marsh or similar ecosystem. Also known as swampgender.

Eller
Canisgender– A small, doglike gender.

Visst är frågan för viktig för sånt här??? Är inte detta ett sätt att få människor att tappa respekt för hela frågan, i värsta fall?
Det där är ju litterärt. Inte genderpolitik.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 009
Senast: mars
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 535
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 990
Senast: Sasse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 862
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp