Att tvångsköna någon

Jo precis, och då är det ju tråkigt (för könsrollen) om då fler kvinnor kände sig obekväma, men nu fler män. 1700-talet kanske gav en större möjlighet att gråta ifred och klä sig vackert som man? Vem vet?

Däremot är det nog sannolikt att den biten som gör att man inte känner sig rätt i sin kropp existerar även utanför könsroller. Dvs även med exakt samma roller för män och kvinnor. Där alla småpojkar får gå i grönglittriga koltar med skalbaggar och fjärilar om de vill och alla flickor i äppelknyckarbyxor. Även då skulle sannolikt vissa kvinnor och män vilja byta? För det är något annat?
Ja, absolut, det är helt klart. Jag tror helt enkelt att där finns många facetter i frågan. Ibland handlar det om ett aktivt val, ibland finns inget val, det bara Är.
 
Det är ingen som har sagt att transpersoner och ickebinära inte existerar! Däremot är det ovanligt att man inte på något vid påskiner att man är trans/ binär genom att t ex klä sig i kläder förknippat med det kön man känner sig tillhöra eller att byta alt kalla sig för ett annat namn.

Det var ett svar till @Lobelia som skrev följande:

"Som sag tänk efter vad du kämpar för? Är det inte bättre att lägga energi på något du vet existerar? Exempelvis de som blir illa behandlade för sin sexuella läggning eller för att de valt att klä sig som den person de känner de är men den inte matchar utseendet. Det är oändligt många fler."

Så jovisst tolkar jag det som att Lobelia menar att det är bättre att fokusera på det som existerar = transpersoner och ickebinära existerar inte.

Hur klär sig en ickebinär?

Om man t ex är född som biologisk pojke och växer upp till en biologisk man som kallar sig för Martin och klär sig i manligt kodade kläder men ändå vill kallas för kvinna är det ett val man gör.

Jag tror att det är lite svårare än så. Jag tror inte heller att det är ett val. Alltså, självklart väljer en vilka kläder en vill ha på sig. Men jag tror inte att någon väljer att vara trans/ickebinär. Det är något en är.

Man kan välja att med olika attribut visa att man är trans, t ex genom ett namnbyte eller genom mer kvinnligt kodade kläder. Annars får man helt enkelt förhålla sig till att omgivningen betraktar en som man tills man upplyst om att man önskar något annat. Att ta bort allt användande av personliga pronomen p g a ett ytterst litet fåtal människor som visar en sak men önskar en annan känns enormt överdrivet.

Jag har aldrig sagt att vi ska ta bort alla personliga pronomen.
Och visst, om personen är villig att ändra på sig för att bli mer accepterade så är det upp till den. Men jag skulle inte rekommendera någon att ändra på sig för att bli accepterad och passa in bättre.
 
Det var ett svar till @Lobelia som skrev följande:

"Som sag tänk efter vad du kämpar för? Är det inte bättre att lägga energi på något du vet existerar? Exempelvis de som blir illa behandlade för sin sexuella läggning eller för att de valt att klä sig som den person de känner de är men den inte matchar utseendet. Det är oändligt många fler."

Så jovisst tolkar jag det som att Lobelia menar att det är bättre att fokusera på det som existerar = transpersoner och ickebinära existerar inte.

Hur klär sig en ickebinär?



Jag tror att det är lite svårare än så. Jag tror inte heller att det är ett val. Alltså, självklart väljer en vilka kläder en vill ha på sig. Men jag tror inte att någon väljer att vara trans/ickebinär. Det är något en är.



Jag har aldrig sagt att vi ska ta bort alla personliga pronomen.
Och visst, om personen är villig att ändra på sig för att bli mer accepterade så är det upp till den. Men jag skulle inte rekommendera någon att ändra på sig för att bli accepterad och passa in bättre.
Nej, fast du föreslog att personliga pronomen inte borde användas om t ex någon okänd person alls, eftersom du anser att man aldrig kan veta om "Lisa" egentligen är en "Kalle" och vill bli kallad för "han" och inte "hon".

Som sagt håller jag till fullo med om att alla ska respekteras som det kön de känner sig som och vill vara- oavsett om biologiskt och mentalt kön överensstämmer eller ej. Jag anser dock att det är extremt överdrivet att förvänta sig att folk i allmänhet ska kunna läsa tankar eller att genusspecifika personliga pronomen etc i princip slutar användas.

Detta är min åsikt, och nu kan jag inte förklara den tydligare. Vi tycker helt enkelt olika - och det får man göra
 
Det var ett svar till @Lobelia som skrev följande:

"Som sag tänk efter vad du kämpar för? Är det inte bättre att lägga energi på något du vet existerar? Exempelvis de som blir illa behandlade för sin sexuella läggning eller för att de valt att klä sig som den person de känner de är men den inte matchar utseendet. Det är oändligt många fler."

Så jovisst tolkar jag det som att Lobelia menar att det är bättre att fokusera på det som existerar = transpersoner och ickebinära existerar inte.

Hur klär sig en ickebinär?



Jag tror att det är lite svårare än så. Jag tror inte heller att det är ett val. Alltså, självklart väljer en vilka kläder en vill ha på sig. Men jag tror inte att någon väljer att vara trans/ickebinär. Det är något en är.



Jag har aldrig sagt att vi ska ta bort alla personliga pronomen.
Och visst, om personen är villig att ändra på sig för att bli mer accepterade så är det upp till den. Men jag skulle inte rekommendera någon att ändra på sig för att bli accepterad och passa in bättre.

Jag har aldrig sagt att någon ska ändra sig. Jag har dock sagt, och står för, att de mycket få personer som har alla attribut för det ena könet (utseende, kläder ev namn) nog faktiskt behöver vara beredda att med ord berätta om de vill tilltalas som något annat.
 
Nu förutsätter du att jag anser att det är fel på någon, det är inkorrekt, Vänligen omformulera dig om du vill fortsätta diskutera med mig om på det spåret. Det är mig främmande att referera till människor som det är något fel på dem utom möjligen om de har feber eller brutit benet,

Jag frågade om det var så du menade. Och jag sa att jag hoppades att jag hade fel. Det är inte att förutsätta, det är att fråga eftersom jag uppfattade det du skrev som så. Därför frågade jag om jag uppfattade dig rätt.

Det är en sak vad du önskar att du uttrycker en annan hur andra uppfattar det. Det är uppenbarligen fler än jag som uppfattar det som du anser att folk ska "tassa omkring" för att inte såra någon.

Det är väl upp till var och en hur pass mycket den vill tassa på tå. Jag anser att det inte är att tassa på tå genom att ta hänsyn till sina medmänniskor.


Uppenbarligen är det inte bra för dessa personer om de hela tiden blir missuppfattade. Jag vet inte om det är direkt normbrytande att kalla sig för Anna, klä sig kvinnligt och vilja bli omtalad som man/hen och dessutom inte tala om hur man vill bli tilltalad/omtalad. Jag kallar det att ha för stora förväntningar på sin omgivnings förmåga till tankeläsning. Om de nu ens finns någon som beter sig på det här viset.

Nej, det är väl aldrig kul för någon att bli missuppfattad, ifrågasatt, bli nedvärderad och inte trodd på av samhället. Men att de ska behöva ändra på sig för att passa in är fruktansvärt. Och jovisst, allt som bryter från normen är ju normbrytande. Att förvänta sig att bli accepterad och sedd för den en är ser inte jag som att personen har för stora förväntningar.


Inte mycket mer än att det förmodligen är en av de få situationer ditt tänkta scenario uppstår.

Jag fattar inte vad du menar. Menar du att det är på svensexor och möhippor som transpersoner och ickebinära vistas mest och där de kan vara sig själva?

Nej, om man anser att någon grupp inte existerar så ignorerar jag dem, jag diskuterar inte en för mig icke existerande grupp. Din fråga upplever jag mest som en härskar teknik för att försöka få mig att se sämre ut.
Jag uppfattar det som du kämpar för att flertalet ska bli tilltalade på ett för dem icke önskat vis (i dina termer inte bli sedda) för att en liten kanske existerande minoritet ska bli tilltalade på för dem önskat vis. Det gäller även HBQT folk som blir omtalade /tilltalade för ett för dem oönskat vis.

Det kallar jag inte att kämpa för att någon ska bli accepterad utan att slåss mot väderkvarnar. Vet du ens om det existerar någon som uppträder som ena könet och vill bli tilltalad/omtalad som det andra?

Min fråga är helt och hållet baserad på det du skriver. Det är ingen härskarteknik att jag frågar om något jag undrar över baserat på det du skrivit tidigare. Om jag inte förstår eller om jag undrar något, då frågar jag. Och frågan "Anser du att transpersoner och ickebinära inte existerar?" är ju knappast en härskarteknik. Och verkligen inte en fråga som är ställd för att du ska se sämre ut. Herregud, verkligen inte!

Vet du ens om det existerar någon som uppträder som ena könet och vill bli tilltalad/omtalad som det andra?

Konstigt formulerad fråga. Men menar du om personen uppträder som en stereotyp kvinna/man men är det andra? I så fall är det korta svaret ja.
 
Nej, fast du föreslog att personliga pronomen inte borde användas om t ex någon okänd person alls, eftersom du anser att man aldrig kan veta om "Lisa" egentligen är en "Kalle" och vill bli kallad för "han" och inte "hon".

Det beror väl på situationen, hur mycket en vet om personen osv. Det går som sagt att inte använda sig av hon eller han alls. Det är väl något en får känna efter helt enkelt. Gör det inte så krångligt :)

Som sagt håller jag till fullo med om att alla ska respekteras som det kön de känner sig som och vill vara- oavsett om biologiskt och mentalt kön överensstämmer eller ej. Jag anser dock att det är extremt överdrivet att förvänta sig att folk i allmänhet ska kunna läsa tankar eller att genusspecifika personliga pronomen etc i princip slutar användas.

Jag tror inte att någon förväntar sig att andra ska kunna läsa ens tankar, eftersom det faktiskt inte går. Och det har jag faktiskt aldrig sagt.
 
Jag tror inte att någon förväntar sig att andra ska kunna läsa ens tankar, eftersom det faktiskt inte går. Och det har jag faktiskt aldrig sagt.
För att kunna göra alla nöjda när man talar om dem/tilltalar dem måste man vara tankeläsare eller jämt använda ett krystat språk för att undvika alla ord med genus och det i sig retar vissa. Alltså för att ta lika hänsyn till alla så behöver man vara tankeläsare.
 
För att kunna göra alla nöjda när man talar om dem/tilltalar dem måste man vara tankeläsare eller jämt använda ett krystat språk för att undvika alla ord med genus och det i sig retar vissa. Alltså för att ta lika hänsyn till alla så behöver man vara tankeläsare.

Nu har det blivit något fel, du har citerat mig men det är inte jag som skrivit det.
 
Det beror väl på situationen, hur mycket en vet om personen osv. Det går som sagt att inte använda sig av hon eller han alls. Det är väl något en får känna efter helt enkelt. Gör det inte så krångligt :)



Jag tror inte att någon förväntar sig att andra ska kunna läsa ens tankar, eftersom det faktiskt inte går. Och det har jag faktiskt aldrig sagt.

Fast min bild är ju att det är du som gör det krångligt ;). "Hon" och "han" är väl befästa pronomen i vårt språk och även om du gör det, så ser jag absolut ingen anledning att utesluta dem för att möjligen någon ytterst marginell micropromille av befolkningen eventuellt skulle känna sig trampade på tårna. Det nya pronominet "hen" är ett bra komplement som är användbart i många situationer, men som definitivt inte ersätter de sedan länge befintliga.
 
För att kunna göra alla nöjda när man talar om dem/tilltalar dem måste man vara tankeläsare eller jämt använda ett krystat språk för att undvika alla ord med genus och det i sig retar vissa. Alltså för att ta lika hänsyn till alla så behöver man vara tankeläsare.

Nej, för det går ju inte att läsa tankar :) En tar väl hänsyn så mycket en kan? Det trodde jag var något självklart.
 
Fast min bild är ju att det är du som gör det krångligt ;). "Hon" och "han" är väl befästa pronomen i vårt språk och även om du gör det, så ser jag absolut ingen anledning att utesluta dem för att möjligen någon ytterst marginell micropromille av befolkningen eventuellt skulle känna sig trampade på tårna. Det nya pronominet "hen" är ett bra komplement som är användbart i många situationer, men som definitivt inte ersätter de sedan länge befintliga.

Jo men det är nog för att vi inte förstår varandra som du tycker att det jag säger är krångligt. Såklart vi inte ska utesluta "hon" och "han". Det har jag aldrig sagt. Ja, hen är ett superbra ord i många situationer! :)
 
Det är ingen som har sagt att transpersoner och ickebinära inte existerar! Däremot är det ovanligt att man inte på något vid påskiner att man är trans/ binär genom att t ex klä sig i kläder förknippat med det kön man känner sig tillhöra eller att byta alt kalla sig för ett annat namn. Om man t ex är född som biologisk pojke och växer upp till en biologisk man som kallar sig för Martin och klär sig i manligt kodade kläder men ändå vill kallas för kvinna är det ett val man gör. Man kan välja att med olika attribut visa att man är trans, t ex genom ett namnbyte eller genom mer kvinnligt kodade kläder. Annars får man helt enkelt förhålla sig till att omgivningen betraktar en som man tills man upplyst om att man önskar något annat. Att ta bort allt användande av personliga pronomen p g a ett ytterst litet fåtal människor som visar en sak men önskar en annan känns enormt överdrivet.

Vad är kodade kläder i vårt samhälle? Jag och mina kollegor klär oss i jeans, skjorta och stickad tröja alt. kavaj. Den stora visuella skillnaden är sådant som är medfött, min kollega har skäggväxt och jag har feminint kodade ansiktsdrag tex. Det finns väl inget som säger att en transperson ska behöva kliva in i en (för sammanhanget) överdrivet feminiserad eller maskuliniserad roll för att bli accepterad? (Vilket dessutom innebär en dubbelbestraffning iom den utbredda transfobin) Hur tänker du dig en outfit som signalerar intergender?
 
Vad är kodade kläder i vårt samhälle? Jag och mina kollegor klär oss i jeans, skjorta och stickad tröja alt. kavaj. Den stora visuella skillnaden är sådant som är medfött, min kollega har skäggväxt och jag har feminint kodade ansiktsdrag tex. Det finns väl inget som säger att en transperson ska behöva kliva in i en (för sammanhanget) överdrivet feminiserad eller maskuliniserad roll för att bli accepterad? (Vilket dessutom innebär en dubbelbestraffning iom den utbredda transfobin) Hur tänker du dig en outfit som signalerar intergender?
Det har jag aldrig sagt! Läs mina svar noggrannare angående att kunna använda pronomen och inte tassa på tå! Jag är tjej o har mest jeans o tröja jag med. Skulle någon kalla mig för "farbror därborta" hade jag skrattat riktigt gott!
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 013
Senast: mars
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 546
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 469
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 001
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jag gpr sönder
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Att bjuda någon?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp