Bukefalos 28 år!

Att tvångsköna någon

Så det är fel att "tvångsköna" folk, men helt rätt att "tvångsavköna" folk menar du?

Seriöst :confused:

Jag är en kvinna och jag vill inte bli tvångsavkönad.

Du blir inte tvångsavkönad! DU tar väl inte skada av att ANDRA blir kränkta och känner sig mindre värda för att DOM blir felkönade?

Hade inte jag haft en aning om att du var en kvinna så skulle jag helt enkelt säga att "Jag pratade med Gnist och hen följer gärna med på en promenad". Visste jag att du var en kvinna (som jag ju vet) så skulle jag byta ut "hen" mot "hon".
 
Jag anser att hela rörelsen är sexistisk och bygger på föreställningar om hur män resp. Kvinnor ska vara. Jag anser att kön är biologiskt och inte säger något om hur man pratar/ser ut/beter sig/gillar osv. Jag tycker vi går över ån efter vatten när man t.ex. ska säga snippbärare istället för kvinna eller snoppbärare istället för man. I slutänden innebär det bara att vi grupperar exakt likadant men kallar det något annat. Man har bara gått i en stor cirkel.

Med det sagt så skulle jag givetvis inte gå emot en persons uttryckliga önskan att kallas något speciellt. Olika människor tror på olika saker. Min tro och uppfattning är att kön är kön och sen kan man vara precis som man vill, men jag respekterar att andra människor har andra uppfattningar. Det är viktigt för mig att respektera mina medmänniskor även om vi inte tycker likadant.
Håller helt med.

Det som disskuteras här är inte kön. Det är personligheter.

På något sätt har kön och personligheter mixats samman och ingen verkar veta vad som är vad längre.

Att säga snoppbärare är ju bara sjukt?

kl
En kvinna kan ha en manlig personlighet och en kvinna kan ha en manlig personlighet.
Det kallas ju manlig personlighet eftersom det absolut största majoriteten av män är mer på det sättet än på kvinno sidan.
Det är för att våra hjärnor fungerar olika, ja faktiskt.
Att säga emot det är som att säga emot att det finns fysiska skillnader mellan könen.
 
Jag anser att hela rörelsen är sexistisk och bygger på föreställningar om hur män resp. Kvinnor ska vara. Jag anser att kön är biologiskt och inte säger något om hur man pratar/ser ut/beter sig/gillar osv. Jag tycker vi går över ån efter vatten när man t.ex. ska säga snippbärare istället för kvinna eller snoppbärare istället för man. I slutänden innebär det bara att vi grupperar exakt likadant men kallar det något annat. Man har bara gått i en stor cirkel.

Med det sagt så skulle jag givetvis inte gå emot en persons uttryckliga önskan att kallas något speciellt. Olika människor tror på olika saker. Min tro och uppfattning är att kön är kön och sen kan man vara precis som man vill, men jag respekterar att andra människor har andra uppfattningar. Det är viktigt för mig att respektera mina medmänniskor även om vi inte tycker likadant.

Men det är ju ett stort problem för många att bli tvångskönade. Såklart att de känner sig mindre värda om de aldrig kan få vara sig själva utan hela tiden påpeka att hen faktiskt också har rätt att finnas och att allt inte är svart eller vitt.

Varför inte acceptera att samhället inte är binärt? Du säger ju att du accepterar dina medmänniskor, men genom att säga att kön är biologiskt så går du emot dig själv lite. Jag tror att ditt tänk är otroligt vanligt bland cismänniskor. Vi drabbas helt enkelt inte av felköning. För mig är det ointressant vad folk är för kön. Det säger mig ingenting. Däremot vet jag ju att det är viktigt för en del personer att faktiskt bli rätt könade eller inte könade alls.
 
Du blir inte tvångsavkönad! DU tar väl inte skada av att ANDRA blir kränkta och känner sig mindre värda för att DOM blir felkönade?

Hade inte jag haft en aning om att du var en kvinna så skulle jag helt enkelt säga att "Jag pratade med Gnist och hen följer gärna med på en promenad". Visste jag att du var en kvinna (som jag ju vet) så skulle jag byta ut "hen" mot "hon".

Jag blir kränkt när jag blir avkönad.

Är det bara ok att bli upprörd åt ett håll?
 
Ja, du får självklart tycka att det är dumt men vad jag vet så finns det bara ett fåtal varianter där man inte är genetiskt man eller kvinna vilket var det jag pratade om. De som inte är det finns det gott om forskning på och de får specialanpassad vård (finns ex policy från socialstyrelsen om hur de bör bemötas).
Bemötandet och vården kring andra transpersoner verkar det finnas betydligt större brister i. Tyvärr blir det väl lite av en ond cirkel om de tycker att de blir dåligt bemötta pga att kunskap/forskning saknas och därför inte vill delta i eventuella studier.

Mentalt kön verkar inte göra jättemycket för rent kemiska verkningsmekanismer i mediciner som är tänkta att påverka det fysiska tex utan där är det ju snarare viktigt att vården förstår hur de vill bli bemötta för att våga söka vård om det är ett stort problem.

Ser man till statistiken så anser ju faktiskt majoriteten att de är antingen man eller kvinnor och deras kön stämmer överens med vad som antyds av utseende och namn. De vill bli kallade hon eller han helt enkelt.

Att det då är ett fåtal som inte vill kännas vid det gör det väl fullt rimligt att de då måste tala om hur de vill bli bemötta?
 
Kvinna är samma sak som livmoderbärare, snoppbärare är samma sak som man, det hänger endast på biologin.
Har inte ett dugg med personlighetsdrag att göra.

Nej. Du kan ha en snopp men vara trans och/eller ickebinär. Samma med livmoder. Du kan ha en livmoder men vara trans och/eller ickebinär.
 
Förstod du inte exemplen i trådstarten? :)
Inte riktig. Kanske. Men förstår att det blir ett problem när det blir han/hon i tredje person och det blir han när det ska vara hon och tvärtom. Som Maria och Martinexemplet.
Tänker att alla säger vi Du och inte massa titlar vilket är oerhört skönt. Tänk bara vilket krångel och jobbiga meningar med alla Herr och Fru och Fröken och arbetsrelaterade titlar. Istället för bara Du kort och gott.
Nästa steg skulle kunna vara hän eller hen som det stavas. Då slipper vi böcket med hon och han :)
 
"Jag pratade med Malin och livmoderbäraren sa att livmoderbäraren kommer så fort livmoderbäraren kan"

O_o

Öhh, nä det sättet att prata hoppas jag verkligen inte slår igenom..
Livmoderbäraren Lipperta tycker det vore en väldigt trevlig ide om livmoderbäraren Gnist och Gnists snoppbärande make ville fika;)
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 024
Senast: skiesabove
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 358
Senast: mars
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 186
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 260
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp