Bukefalos 28 år!

Att vara eller icke vara...

älgen

Trådstartare
Blev tidigare engagerad i borttagen tråd och fick tipset att vända mig hit..

Frågan var Vad är tillåtet att skriva och inte?

Ska en användares tidigare åsikter i andra trådar behöva ligga dem i fatet sas?

Eller kan vi som vuxna människor vända andra kinden till och hålla oss till aktuell diskution i tråden.

Visst spårar somliga trådar ur utan att det sker påhopp, men jag anser att man ska få skriva om vad som helst utan att tidigare inlägg osv ska dras upp.

Vi är människor med känslor och inga robotar. bakom varje nick döljer sig en liten person. ;) Dessutom är det väl ganska mänskligt att ändra åsikt..Ofta är det olika saker som diskuteras i de olika trådarna.

Att jag har en åsikt om tex barnuppfostran där kanske många inte håller med mig behöver ju inte påverka mitt kunnande inom hästvård.

Hoppas ni förstår min lilla svammliga röst i cyberrymden :smirk:
 
Sv: Att vara eller icke vara...

älgen skrev:
Blev tidigare engagerad i borttagen tråd och fick tipset att vända mig hit..

Frågan var Vad är tillåtet att skriva och inte? Är man normalt funtad och har empatisk förmåga samt social kompetens, så förstår man själv var gränsen går, jag kan inte fatta att man överväger att uttrycka sig med elaka personangrepp mm
Ska en användares tidigare åsikter i andra trådar behöva ligga dem i fatet sas? Beror på, om jag ena sekunden säger att jag är feminist, och i andra inte i trådar om feminism t ex. Då är det ok tycker jag. Men om jag i en tråd om vett och etikett på pekat att man inte ska avslöja förmycket om sitt privatliv, men sen startar en väldigt personlig tråd om ett problem jag har, då tycker jag det inte, då är det ovidkommande och bara elakt
Eller kan vi som vuxna människor vända andra kinden till och hålla oss till aktuell diskution i tråden. Absolut försöka, ett och annat övertramp gör man klart ibland
Visst spårar somliga trådar ur utan att det sker påhopp, men jag anser att man ska få skriva om vad som helst utan att tidigare inlägg osv ska dras upp.

Vi är människor med känslor och inga robotar. bakom varje nick döljer sig en liten person. ;) Dessutom är det väl ganska mänskligt att ändra åsikt..Ofta är det olika saker som diskuteras i de olika trådarna.

Att jag har en åsikt om tex barnuppfostran där kanske många inte håller med mig behöver ju inte påverka mitt kunnande inom hästvård. Absolut inte, det håller jag med om
Hoppas ni förstår min lilla svammliga röst i cyberrymden :smirk:

Jag tycker mig se att vissa användare bara är ute efter att mobba andra, barnsligt, omoget och djävligt taskigt tycker jag
 
Sv: Att vara eller icke vara...

:bow: :bow: :bow: Håller med.Jag har viss tendens att bli påhoppad å det är för det mesta av samma personer pga tidigare inlägg jag skrivit som inte ens handlar om den ev aktuella tråden :smirk: Vissa gör det till en livs stil tydligen :eek:
 
Sv: Att vara eller icke vara...

Men vad är personangrepp då? Eftersom alla människor är olika så har vi olika toleransnivå för saker och ting. Visst förekommer det rena personangrepp (och ofta är det något gammalt groll som ligger bakom sådant - tror jag), men annars så är det väl mest att användare får negativ respons på sina personliga ÅSIKTER inte på sig själva som PERSON. Det är två skilda saker för mig...

Så här är det ju i alla diskussioner, även IRL. Man skiljer på sakfrågan och person.

Och vet man med sig att man har kontroversiella frågor i någon fråga så kanske man själv kan förstå att ibland så är det bättre att hålla tyst - eller vara duktig på att kunna komma med bra argument som stöder ens åsikter.
 
Sv: Att vara eller icke vara...

Jag tolkar personliga angrepp som att folk börjar skriva skit om ens livsstil eller en själv som person bara för att man har olika åsikter.De har helt enkelt inte kvar några argument å måste sjunka lägre bara för att de tappar sin självkänsla om de inte lyckas komma åt användaren annars. :smirk:
Att argumentera å ha olika åsikter gör man ju på ett forum, bara man inte hoppas på en användare som person.
 
Sv: Att vara eller icke vara...

break_a_leg skrev:
Och vet man med sig att man har kontroversiella frågor i någon fråga så kanske man själv kan förstå att ibland så är det bättre att hålla tyst - eller vara duktig på att kunna komma med bra argument som stöder ens åsikter.

Jag menar naturligtvis kontroversiella åsikter.... :o
 
Sv: Att vara eller icke vara...

Jag tycker att det är helt okey att ha skilda åsikter, det är ju jättekul att debattera! Ibland blir man ju väldigt engagerad i sakfrågan och då kan det ju bli lite stormigt...Men att lämna sakfrågan och ge sig på en enskild människa, och då gärna i grupp, är mobbing! Att sedan tillskriva den andra människan negativa egenskaper och i stort sett bara gå in för att vara elak är inte okey.

Lever vissa bara genom buke? De verkar ju vara beredda att till och med förfölja människor, vilket är skrämmande och osunt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att vara eller icke vara...

Att öppet kunna debatera och diskutera är en underbar rättighet vi har i sverige.

Jag anser att man skall kunna debatera högljutt och ibland argt för något man tror på, för att i nästa sekund sitta vid"samma fikabord" och ha en trevlig konversation om tex vädret...

Det är inte personangrepp att ha olika åsikter!!!

Lite som " ger man sig in i leken,får man leken tåla..."
 
Sv: Att vara eller icke vara...

summer san skrev:
Lever vissa bara genom buke? De verkar ju vara beredda att till och med förfölja människor, vilket är skrämmande och osunt.

Jag tror nog att vissa lever för mycket i cyber-världen, det är nog inte bara Buke som drar...Men jag håller med om att det är osunt när man börjar ta reda på saker om människor som man faktiskt inte har med att göra, eller som en användare som fick ett pm där andemeningen var "jag vet var din brevlåda bor..." Då har man ju gått över gränsen :eek:
 
Sv: Att vara eller icke vara...

break_a_leg skrev:
Jag tror nog att vissa lever för mycket i cyber-världen, det är nog inte bara Buke som drar...Men jag håller med om att det är osunt när man börjar ta reda på saker om människor som man faktiskt inte har med att göra, eller som en användare som fick ett pm där andemeningen var "jag vet var din brevlåda bor..." Då har man ju gått över gränsen :eek:

ABSOLUT!!!
 
Sv: Att vara eller icke vara...

Håller med. Var jag otydlig innan? Jag anser också att om man lägger ut en tråd "får man stå sitt kast". Men de som svarar i tråden skall helst; enligt mig; svara ärligt men konstruktivt. Att tex skriva att någon är en misslyckad mamma(och en hel del andra värre saker) bara för att hon inte löser problemet på samma sätt som jag skulle gjort, tycker jag är att gå till överdrift. Vi vet ju egentligen inte så mycket om varandra, vi ser ju bara en liten del, så kan man inte ta allt med en nypa salt egentligen? Så länge man får vara anonym "hänger man inte ut någon", skulle mina anhöriga läsa här skulle de inte föstå att det var jag som skrivit.
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 597
Senast: Barbabelle
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 849
Senast: Grazing
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 624
Senast: Jeps
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
22 836
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp