Bukefalos 28 år!

Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Nu ska jag berätta en histora.
Det var en gammal man som hade fruktansvärt ont i sina ben. Han rörde ig med svårighet med hjälp av sin rollator och prognosen var att han snart sulle hamna i rullstol. Hans fru hade dött och han var väldigt ensam. Vi såg honom då och då och pratade lite med honom.
Dröm om vår förvåning när han helt plötsligt hade en hund med sig. Denna hund hade mist både matte och husse och meningen var att den bara skulle stanna tills man hittat något permanent. Promenaderna blev längre och han var ju tvungen för hundens skull att gå ut flera gånger om dagen.
För varje vecka blev mannen piggare och gladare och bestämde sig för att behålla hunden. Varje dag såg man dom, flera gånger om dagen.Promenaderna blev raskare och tillslut hade rollatorn esatts med en käpp. Detta trots den dåliga prognosen han hade från början.

Tänk om det är så att jag genom att skaffa häst skulle lyckas rehabilitera mig lite i alla fall så jag faktiskt kan börja jobba igen, åtminstonde till en del. Tänk om det skulle kunna vara så.
Genom fk får man ingen rehab, inte heller har jag någon arbetsgivare längre som tar det ansvret. Ansvaret och kostnaden ligger bara på mig.

Men visst vore det fantastiskt om det skulle funka!
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

I en del fall fungerar det i alla fall. Jag har tre hästar, en som är bortlånad och han skulle bli för mycket för mig. Två gamlingar som jag sköter själv. Den ene rider jag. Den andra är pensionär och ska nu också bort pga orsaker och skäl.

För mig har det varit oerhört nyttigt med ansvaret och kroppsarbetet. Visst gjorde och gör det ibland oerhört ont men det bidrar till avslappning och trötthet. Tror det är väldigt olika det här med jobbet. Min väninna hade under många år flera hästar och hon välsignar sin tillvaro utan hästar idag och säger sig ha blivit väldigt mycket bättre sedan hon lade av.

Personligen har jag blivit väldigt mycket bättre av att ha mina gubbar. Visst gör det ofta ont, men det finns ett skäl till att det gör ont. Det skälet är viktigare än mitt liv. Det är mitt allt!
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

En del personer i omgivningen kan tro att den sjuke bara är lat o sett till att bli sjukskriven endast med föresatsen att få hålla på med sin häst hela dagarna. Det kan lätt tolkas som avundsjuka. Omgivningen har oftast mycket liten insyn i den sjukes situation, det har däremot läkare och FK. Givetvis (kan man hoppas) är ingen frisk männsika avundsjuk på medmänniskans sjukdom i sig.

Fast om man kan hålla på med hästar "hela dagarna" så är man ju beviseligen relativt frisk.

Sen förstår jag ändå inte var man får in avundsjuka i bilden.
Det är snarare irritation det handla om, inget annat.
Det Är faktiskt ganska irriterande att behöva slita arslet av sig varje dag -kanske för en skitlön - medan andra går hemma och latar sig (Nu talar jag inte om de som är jättesjuka, el liknande utan folk som inte ens försöker jobba, gäller även "vanliga" arbetslösa.)
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Vadå förtjänar? På min gravsten ska det stå. "Hon jobbade ihjäl sig, men hon hade i alla fall förtjänat att ha egen häst". Är inte alla förtjänta av ett liv som innehåller ljuspunkter? Måste jag som sjuk vara dömd till ett liv i total tristess? Detta är vad jag anser vara total brist på empati!

Jag skrev "dom som inte ens kan tänka sig att försöka arbeta".
Om man ger sig f*n på att klara av ett jobb, men ändå inte klarar det - ja då har man ju gjort sitt bästa.
Sådana människor förtjänar ju helt klart att ha en extra ljuspunkt i livet.
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Nej du missförstår nog vad jag säger. Jag säger att min mamma är såpass dålig att lade hon till en häst ovanpå det, skulle hon bli ytterligare mindre arbetsför.


Jag vill inte på något sätt säga mot dig, du känner din mamma och vet bäst.Jag kan ändå ta henne som ett exempel på en som har en sjukdom som blir bättre av sådan träning som en häst medför.Ett ridpass om dagen en box att mocka, en häst att rykta, en häst in och ut,foder att släpa till en häst, det håller kroppen igång och ledbrosket kommer i rörelse och det mesta kan man völja när det passar och dela upp under dagen.
Jag har varit inlagd på Spenshult i omgångar 5-6 veckors perioder för inställning av mediciner och tränig, samtidigt får man utbildning i sin reumatiska sjukdom och jag har där träffat så många reumatiker som gått emot läkarens vilja att de ska sjukskrivas, de har alltså fortsatt att jobba, det har gjort att de som du säger inte orkat träna sin kropp,precis som du menar på räcker orken inte till mer än jobba, det finns inte kraft till träning.Det som händer då är att kroppen förfaller av sjukdomen och vem tackar dem, i det här fallet din mor, för det?

Bechtrews som jag har hålls bättre i schack med hård träning,ledinflammationer likaså, det beror på att inflammerad ledvätska, eller ledvätska byts enbart alltid ut genom rörelse och gymnastik,tryck av ledbrosket. Det är i rörelse som ny ledvätska kommer in i leden och det är särskilt viktigt på människor med ledinflammationer , ledvätskan i en inflammerad led är inflammerad och då är det särskilt viktigt att den ersätts med ny frisk vätska.

Du skrev att din mamma hade väldigt ont, sov dåligt och som jag förstod inte orkade mer än sitt arbete.Nu vill säkert din mamma arbeta, men att ha en sådan svår sjukdom med en sådan fruktansvärd smärta som den ger stundtals, vem tackar henne för arbetsinsatsen hon gör när kroppen samtidigt blir så mycket sämre än vad den skulle blivit om hon istället tränade?.jag ser det som att din mamma faktiskt hamnar i en negativ spiral av en sjukdom som ger:

ledinflammationer som ger
svår smärta det resulterar i
sömnbrist den ger självklart
trötthet den stjälper aktivering och träning som ger
mindre rörlighet, mer smärta,sämre ledvätska
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

medan andra går hemma och latar sig (Nu talar jag inte om de som är jättesjuka, el liknande utan folk som inte ens försöker jobba

Hur definierar du riktigt jättesjuka? Vad räknas som det?
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

det är tänkvärt det du skriver, men fortfarande så är det som så att om man utgår från att min mamma i dagsläget MÅSTE jobba 75%, så oavsett om hon tekniskt sett, på sikt, kanske skulle må bra av att ha en häst, så skulle inte den orken för henne psykiskt eller främst fysiskt finnas, utan att det gick ut över hennes arbetsförmåga.
Hon går till massör 1 g/vecka, med akupunktur emellanåt, samt sjukgymnastik simning. det är vad hon orkar med. lade man till en häst ovanpå det skulle hon inte orka jobba så som hon gör.

jag förstår vad du säger, om vi pratar om livskvaliteten för människan och bortser från jobbet, så är det en självklarhet att de flesta av oss säkert skulle må betydlgt bättre av att få hålla på med fysisk aktivitet i vår egen takt, som hästarna kan innebära, samt den mentala välmåendet som dessa djur medför. Det är en självklarthet som jag ser det, att vi alla skulle må bättre av det!
men om vi pratar om verkligheten där man trots allt måste tjäna sitt levebröd, ja då får man trots allt försöka acceptera att man måste ta mellanvägar, för att prioriteten ändå är att kunna jobba.

resonemanget att kunna "välja bort" jobbet, bottnar i ett välfärdssamhälle, där vi är så vana vid att bli omhändertagna.

nu har hon bara till december 09 innan hon går i pension. så hon håller ut och fortsätter som det är, fram tills dess. de senaste åren har hon hittat en medicin som hjälper bättre än de alla hundra hon hade tidigare, så bara det är en aspekt som möjliggör att hon fungerar så pass på 75%.
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Jag förstår din irritation och jag tycker att ingen borde jobba under sådana förhållanden att man är helt slut efter en arbetsdag och knappast har ork till annat efter arbetsdagens slut i synnerhet inte för en "skitlön"
Alla människor borde ha rätt till rekreation och avkoppling. Annars kommer utbrändheten som ett brev på posten

Det är ett hårt arbetsklimat idag och en hög arbetslöshet. Jag tycker det är dags att börja ifrågasätta vart vi är på väg. Är vi tillbaka till 1900-talets början när man stod med mössan i handen? När man skulle vara tacksam att man fick jobba? När man skulle vara tacksam för att kunna äta sig mätt efter att ha skadat sig i arbetet.

Är arbetsmiljöfrågor helt ute idag? Kanske att man kan rikta frustrationen åt det håll som många gånger ligger bakom att vi är sjuka och att ni som forfarande är i arbete får chansen att orka njuta av den fritidssyssla ni väljer.

Tyvärr är min tid på barrikaderna över.
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Hur definierar du riktigt jättesjuka? Vad räknas som det?

Jättesjuk är väl precis som det låter. Jätte - sjuk.
Är man så pass frisk att man kan gå på stan och shoppa i flera timmar är man ju inte jättesjuk. Är man så sjuk att man inte ens har ork till att köpa mat - ja då är man jättesjuk.
Som exempel. Man kan ju knappast precisera en sådan sak.
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Jättesjuk är väl precis som det låter. Jätte - sjuk.
Är man så pass frisk att man kan gå på stan och shoppa i flera timmar är man ju inte jättesjuk. Är man så sjuk att man inte ens har ork till att köpa mat - ja då är man jättesjuk.
Som exempel. Man kan ju knappast precisera en sådan sak.

Det är ju de som är lite problemet, du anser att om man klarar av att handla och allt så är man inte jättesjuk enligt dej, enligt andra så kanske man är det. Hur tycker du det funkar med psykiska problem då? räknas dom som jättesjuka även ifall dom kan leva relativt normala liv?
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Tänk om det är så att jag genom att skaffa häst skulle lyckas rehabilitera mig lite i alla fall så jag faktiskt kan börja jobba igen, åtminstonde till en del. Tänk om det skulle kunna vara så.
Det är nog mycket möjligt att det kan vara så!
Men tyvärr säger mycket mig att många inte skulle erkänna att de mår bättre och kan börja jobba lite, utan glatt fortsätter att vara hemma med sin häst/hund eller vad det nu är, och leva på andra..

Fast om man kan hålla på med hästar "hela dagarna" så är man ju beviseligen relativt frisk.

Sen förstår jag ändå inte var man får in avundsjuka i bilden.
Det är snarare irritation det handla om, inget annat.
Det Är faktiskt ganska irriterande att behöva slita arslet av sig varje dag -kanske för en skitlön - medan andra går hemma och latar sig (Nu talar jag inte om de som är jättesjuka, el liknande utan folk som inte ens försöker jobba, gäller även "vanliga" arbetslösa.)
:bow::bow:

Det är ju de som är lite problemet, du anser att om man klarar av att handla och allt så är man inte jättesjuk enligt dej, enligt andra så kanske man är det. Hur tycker du det funkar med psykiska problem då? räknas dom som jättesjuka även ifall dom kan leva relativt normala liv?
Men kan man handla så är man inte såpass sjuk att man inte kan jobba.
Telefonförsäljare osv finns alltid! Och ja, det är bättre än att åka snålskjuts.

Psykiska problem? Gör något åt dem!
Det går iaf att "bota", bearbeta eller vad man ska kalla det.
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Men kan man handla så är man inte såpass sjuk att man inte kan jobba.
Telefonförsäljare osv finns alltid! Och ja, det är bättre än att åka snålskjuts.

Psykiska problem? Gör något åt dem!
Det går iaf att "bota", bearbeta eller vad man ska kalla det.

Det är tur att fk inte ser på psykiska problem på det där sättet, att dom har stor förståelse för det.
Så sjukskriva ska alltså inte ens kunna gå överhuvudtaget för att räknas som sjuka?
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Nej du missförstår nog vad jag säger. Jag säger att min mamma är såpass dålig att lade hon till en häst ovanpå det, skulle hon bli ytterligare mindre arbetsför.

Du skriver själv att din mamma är arbetsför till 25 %, vissa människor är inte arbetsföra alls till någon procent. Ofta är det så att många av dessa lider verkligen av det, långt ifrån alla har en häst men några har det. Om man i det läget ser att en häst skulle kunna vara bra för livskvaliteten, i de fall personen redan har en sådan och det funkar gentemot åkomman så kan det vara positivt.
Att ha en häst måste ju inte generera i en massa arbeten för den sjuka personen, man kan ju ha hjälp från omgivningen men ändå ha den positiva delen av detta. Å andra sidan kanske personen gör små saker när de är i stallet, sådant som en frisk person skulle göra på mindre än timmen kostar kanske 2-4 timmar i anspråk för en person som är dålig just därför att vilan tar sin lilla tid.

Vem har påstått att din mamma ska ha häst ovanpå sitt arbete, det är tyvärr du som har missuppfattat.
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Men snälla du, jag måste ha kläder på kroppen, alltså måste jag handla, alltså ge mig ut och shoppa ibland. Jag måste oxå ha mat och handla den men det innebär inte att jag är arbetsför.
Tror du att jag skulle kunna välja att jobba och få hemtjänst för hushållsgöromålen. Skulle jag det skulle jag alla gånger välja jobb!

Sen till "Lycanthorpe".
Alla psykiska problem går faktiskt inte att bearbeta. En stresskadad hjärna tex tar sin tid att läka det är inget man kan bearbeta. Man funkar ungerfär som en 6-åring med ADHD. Det måste få ta sin tid.
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Vem har sagt att en sjuk människa har valt bort arbetet, det är ju snarare en tolkning från omgivningen att personen har gjort.

Jag tycker att det är viktigt att man inte blandar ihop de som fuskar med dem som faktiskt har legitima skäl att vara sjuka. Vad man ser och hör är just den anklagande tonen hos många personer, om du har häst så är du tillräckligt frisk för att arbeta punkt slut.

Kom sen inte och skriv att det inte är en form av avundsjuka, för viss fanken är det det. Jag är säker på att många mer än gärna bytte bort sin tillvaro mot ett smärtfritt liv i arbete med en häst som hobby.
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Jag har arbetat och bott i många länder runt världen men har aldrig sett en så "sjuk" befolkning som i Sverige. Unga människor som blir sjukpensionerade i 20-års åldern det är nästan ohört i vissa länder. Vi har helt enkelt haft det för bra och många ser det som en rättighet att om man har en "fis på tvären" så ska man aldrig behöva arbeta mer.

Min man arbetar på ett stort företag och är verksam i många länder i Europa men på kontoret i Sverige är det alltid folk som är hemma för att de är sjuka. Så är det inte på de övriga kontoren i Europa.

Till TS: Kan man ha hästar och sköta dem nog tusan finns det något jobb du kan sköta.

Jag tycker synd om dem som verkligen är så sjuka att de absolut inte kan arbeta för de får nog dras med mycket nu när de försöker få tag på fuskare. Alla dras över en kam och de drabbas nog lika hårt som de som fuskar.
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Jag förstår din irritation och jag tycker att ingen borde jobba under sådana förhållanden att man är helt slut efter en arbetsdag och knappast har ork till annat efter arbetsdagens slut i synnerhet inte för en "skitlön"

Detta är en annan sak som är ganska otrolig i Sverige. Vi har för tusan gratis Universitet, man får studie medel och all möjlig hjälp för att kunna skaffa sig en bra utbildning och välbetalt jobb. Folk orkar inte utbilda sig och få den där bra lönen men har inget emot att vara avundsjuka på dem som gjort det och har en bra lön. Här vill alla ha samma inkomster men inte anstränga sig för att få det.

Lite off-topic.
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Alla människor friska som sjuka har rätt till ett drägligt liv. Jag vet precis vad du prata om. Blev själv sjuk när jag var 26 år och satt tom ett tag i rullstol. Tack vare min envishet och bra medicinering och Tack vare mina hästar så har jag varit tvungen att ta mig ur sängen varje morgon. Man kommer alltid på olika knep/ sätt att klara av olika sysslor på och att sköta om dem på bästa sätt. Ridningen är ju vår rehabilitering, det finns ju forskning på det. Även mina läkare ser ju possetivt på detta. Hoppas det löser sig med försäkringskassan. Om ej så gå det att överklaga till försäkringsdomstolen. Stå på dig, jag håller tummarna. Kram
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Man ska aldrig dömma en annan människa utan att ha gått en mil i hennes skor.

Du skriver så kloka ord:bow::bow::bow:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp