Bukefalos 28 år!

Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

jahaa! Anade att det var så. Jag är 51 år och jag har jobbat sen jag var 18. Den utbildning jag har skaffat mig har jag skaffat mig på kvällstid. Under åren har jag betalat in en djäkla massa skatt. Vilket jag tycker är helt okej. Jag är för ett samhälle som värnar om de svagare.
Man vet inte när man hamnar i en situation då botten går ur ens tillvaro, det vet inte du heller. Den dagen du står där kommer du att vara tacksam för att du och de flesta andra bidragit med skattemedel för att du ska få fortsätta ha ett liv.
Men avstår dom som jobbar svart lika glatt från föräldrapenning, sjukvård, skolor till sina barn. Låter dom bli att lyfta sjukpeng eller utnyttjar dom friskt alla samhällets resurer när det passar. Det kan man fråga sig!
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Ja dom får ju lägre SGI så där förloras lite, barnbidraget är samma. Socialbidrag är samma. Sjukvård är samma som andras. Säkert mera också.
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Nu ska man nog inte blanda ihop äpplen och päron. Att få ett "nervsammanbrott" för att en nära anhörig går bort är väl inte riktigt samma sak som att gå sjukskriven år ut och år in. Jag pratar fortfarande inte om dem som har reela sjukdomar, men även du som ivrar så för att alla ska ha rätt att sjukskriva sig om man bara betalt tillräckligt med skatt, måste ju också se att mängden diffusa sjukdomar ökar. Mina erfarenheter ang. utlandet baserar sig inte på statistik utan på egna bekanta som knatar iväg till tråkiga och tunga jobb även om det hade varit skönare att ligga kvar i sängen. Och beträffande Frankrike och kvinnan som fött barn, kanske hade vi också kunna haft ett liknande system om folk inte sjukskrev sig så fort man blev lite uttråkad. Det märkligaste av allt tycker jag är att många sjukskrivningar börjar som en vanlig arbetslöshet men så fort a-kassan är slut så blir vederbörande helt plötsligt mycket dålig med allehanda symptom. För övrigt kan jag inte riktigt se vad som ska tas med en nypa salt i statistiken, en siffra är väl lika mycket värd om den kommer från ett annat statistikinstitut än det svenska.
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Så är det ju för alla, oavsett om man jobbar eller inte, man får det man lägger pengarna på, väljer man bort sitt eget liv för att kunna ha häst så är det upp till en själv.

Så då ska man alltså inte ha något djur sålänge man lever på fk? För alla djur och alla nöjen kostar. Jag lever på fk och lägger varenda krona på hästen, med andra ord så betalar skattepengar min häst och mitt hästägande.

Men vad är det för skillnad om jag tex skulle köpa dyra kläder istället för pengarna, eller dyr resturangmat varje dag osv, eller är det meningen att man bara ska ha råd så man får tillräckligt med mat för att överleva? Lite rättigheter har man faktiskt.

Det här med rättighet hit och dit, man har rätt till det man har råd med. Hästar behöver inte vara så fruktansvärt dyrt om man snålar och letar billigare stall, jag tycker nästan hunden kostar lika mycket ibland som hästen kan kosta och det är aldrig någon som ifrågasätter att en sjukskriven har hund att ta hand om, den kräver ju mera än hästen nästan.

Suck, vad läste du egentligen av det jag skrev (två gånger dessutom...)? Jag skrev att man får väl göra vad man vill med sina pengar, så långt de räcker - men om de INTE räcker till att ÄGA en häst så får man tänka på annat sätt, och återigen så gäller det både friska och sjuka, helt rättvist.

Jag har ingenstans skrivit att sjukskrivna inte borde få köpa kläder, rida, äta på restaurang, äga bil eller vad som helst som friska människor får - jag har skrivit precis samma som du, så sluta antyd att jag inte tycker att sjukskrivna ska få ha ett liv.

Sen tycker jag det är en stor skillnad på att äga och att inte äga en häst, att rida på ridskola eller ha en medryttarhäst skulle inte räcka för mej, faktiskt. Det är just ägandet och att hästen är bara enbart min som har hjälpt mej mycket. Foderhäst och medryttare skapar enorm stress hos mej, tanken på att ägaren helt plötsligt kan flytta eller vad som helst gör att jag iallafall aldrig kan slappna av riktigt. Jag vet att min häst går ingenstans, han är bara min och ingen kan komma och ta honom.
Visst, sådana känslor har jag också för min häst, men innan jag hade råd att ha en egen så hade jag "långvariga förhållanden" med flera medryttarhästar och fick jättefint utbyte av dem - det gäller förstås att hitta rätt häst och rätt hästägare, men det går.
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Jag uttryckte mig nog lite luddigt, men faktum är att utbrändhet inte är någon ny sjukdom, den har alltid funnits men kallats för olika saker.

Idag blir man inte sjukskriven med några diffusa symtom det krävs väldigt noga ställda diagnoser och specifikationer på varför man inte är arbetsför. Är man arbetslös är det i princip omöjligt idag.

Tänk vilka olika världar vi lever i, jag har hittills inte stött på någon som stannat hemma för att dom varit "lite uttråkade", jag tycker i stället att folk släpar sig till jobbet när dom är dåliga för att inte sätta sina arbetskamrater på pottkanten.

Statistik måste man ta med en nypa salt det beror helt på hur undersökningsgruppen sett ut vilket resultat man får. De sjuka kan i länder med ett annat system hamna i gruppen arbetslösa. Sen tar pressen i sin tur och bearbetar resultatet och smäller upp löpsedlar. Kritisk granskning är ett ämne som borde in i läroplanen i grundskolan.
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Fast jag kan förstå att man vill jobba svart ibland faktiskt.
Då lever man iaf inte på andra på samma sett.

Det finns en hel del som jag inte vill lägga mina skattepengar på, så jag förstår dem som gör det som sagt.

Om man svartjobbar så lever man väl verkligen på andra - då har man ju inte varit med och betalat för den vård/skola/omsorg/andra samhällstjänster som man troligen utnyttjar på något sätt varje dag. Extremt osolidariskt.
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

"I en tid, då de flesta kemiska elementer ligga i allmän kokning,
vore det konstigt om icke hvar och en blefve mer eller mindre bränd"
carl Jonas Love Almquist 1793-1866

"Botemedlet för den utbrända hjärnan är endast
att söka vid lifvets källor, dit det gäller att gå tillbaka".
August Strindberg Tryckt och otryckt 1890

Nytt fenomen? Skulle inte tro det!
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Om man svartjobbar så lever man väl verkligen på andra - då har man ju inte varit med och betalat för den vård/skola/omsorg/andra samhällstjänster som man troligen utnyttjar på något sätt varje dag. Extremt osolidariskt.

Jo det är ju sant.

Jag tycker inte det är rätt med svartjobb, kanske möjligtvis om det är något extrajobb man har. Som tex när jag jobbade som tatuerare, det var ju svart, fast jag hade vanligt jobb också.

Men jag kan förstå att vissa jobbar svart, men tanke på vad skattepengarna går till. Men då tycker jag inte man har rätt till fri sjukvård osvosv.
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Jag har för övrigt vart både sjuk och skadad men jag kan inte med att tigga pengar av soc och liknande.
Jag tar det jobb jag klarar av trots omständigheterna, och så tycker jag alla borde tänka.
Det finns alltid något jobb man klarar av.



Jag undrar fortfarande om det är så de gånger du är sjuk om du avstår sjukpengen aller jobbar du alltid ändå?
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Jobbat har jag gjort även vid sjukdom, även om reglerna var lite generösare förr mot dagens så blev avbräcket så pass stort att det inte funkade att vara sjuk. Förlorar man över 50% av inkomsten så avstår man tills man är så sjuk att de bär ut en därifrån eller att man blev hemskickad.

Det här sättet är inget att rekommendera eftersom det i allra flesta fall får något efterspel, bättre då kanske att vara sjuk i 1 månad än 10 år eller för alla framtid.:crazy:

Jag tror att genom dagens regler kommer vi att ha en liknade explosion inom en synbar framtid, säg 5-15 år. eftersom folk inte har råd med att bli sjuka.
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Ni får ursäkta att det tar lite tid för mig att skriva men hissen går inte alltid ända upp längre.
Jag vill bara klargöra lite om begreppet "utbrändhet"
Förra sekelskitet då Svergie gick från bondesamhälle till industrisamhälle kallades det för neurasteni.
Nu har samhället återigen genomgått en stor förändring från industrisamhälle till informationssamhälle. Sjukdomstillståndet har återkommit som en följd av samhällsförändringen.
En sak kan man slå fast, man måte brinna för att bli utbränd. En gemensam nämnare är hög arbetsmoral och ambitionsnivå. Dålig förmåga att se de egna behoven av vila, rekreation mm. En person som likställer sitt egenvärde med sin prestationsförmåga.
Utbrändhet i sin värsta form kan leda till och har i vissa fall lett till döden.
En del kommer aldrig tillbaka till arbete och en del kan arbeta till viss del och ytterligare en del blir fullt arbetsföra. Jag tror och nu spekulerar jag att det till viss del beror på hur svåra skador man fått i hjärnan. Hur långt det fick gå innan man själv eller omgivningen drog i nödbromsen. Hamnade man i ett totalt sammanbrott eller bromsade man i tid.
Det kan också vara väldigt svårt att återvända till sin gamla arbetsplats pga sina egna och andras förväntningar. Man triggas lätt till att gå in i gamla hjulspår.
Utbrändhet ska inte blandas ihop med överansträngning. Överansträngning kan man vila sig frisk ifrån men vid utbrändhet spelar det ingen roll hur mycket man vilar man blir inte bättre för det.
Jag för att ta mig själv som exempel lever med min sk. mat och sovklocka jag kan glömma att äta bla. Dyker det upp två saker på en och samma gång så går jag i baklås och blir i princip handlingsförlamad. Noll simultanförmåga.
Att umgås socialt tex vid större helger eller födelsedagar kostar dagar i återhämtning. Därför "doserar" jag dom noga och väljer att fira vissa helger i ensamhet.
Jag väljer att handla de dagar och tider då det är som lugnast i affärerna.
Att gå ut och roa mig är otänkbart.
Att delta i någon studiecirkel omöjligt.
Vissa saker har blivit bättre, jag får tex inte panikångest attacker längre.
Förutom min utbrändhet har jag råkat ut för en nackskada som är opererad, men jag har kvarstående nervskador främst i höger arm, yrsel och balansproblem.
Vid operationen skadade nerven till stämbandet som är delvis förlamat vilket lett till att rösten inte håller så länge.
Jag har en hörselnedsättning på höger öra och tinnitus på vänster.
Jag har tappat styrka i höger ben och det har lett till att jag mycket svårare att gå ut och gå i naturen tråkigt nog.
Så här ser min situation ut och jag vet att endel folk som jag möter inte riktigt förstår att jag inte är arbetsför pga att jag maskerar min ofärdighet och är i grunden en glad, possitiv och social person.
Detta blev långt men att skriva av mig är en väg till acceptans.
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Så passande då att jag råkar vara lärare i grundskolan och dessutom är mycket road av att läsa statistik. Jag baserar aldrig mina åsikter på kvällstidningarnas sensationsjournalistik.
Och det är möjlig att jag har haft oturen att omge mig med människor som har en lägre arbetsmoral än genomsnittssvensken. Men faktum kvarstår forfarande, sjukskrivningstalen är inte normala för ett land med så hög levnadsstandard som Sverige.
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Om det nu är så att Sverige är ett land med hög sjuksskrivning så kan man inte bara utgå att det beror på att svensken är latare överlag. Vi har en mycket stor procent kvinnor med småbarn som yrkesarbetar vi är oxå väldigt duktiga på att få ut handikappade i arbetslivet. (När jag jobbade i särskolan fick de flesta eleverna jobb efter gymnasietiden) ((bara ett exempel))

För yrkesarbetande småbarnsföräldrar idag är tillvaron ganska kämpig, kraven i arbetslivet är höga, kraven att vara delaktig i sitt barns dagis och skola är höga och man kanske dessutom lever långt från sina föräldrar och har ingen chans att få avlastning. I många länder främst kanske sydeuropa lever man fortfarande nämre sina släktingar och kan få hjälp och avlastning.

Eftersom vi nu har vart duktiga på att få ut även de lite svagare grupperna i arbete kanske man inte ska förvåna sig sjukskrivningsantalet utan vända på steken och säga. -Tänk att faktiskt 80% jobbar.



Innan man kom på att det var bra att låta folk rotera mellan arbetsuppgifter var det vanligare med förslitningsskador tex. Sedan har det blivit bättre men dom som redan har fått sina skador lider ju fortfarande.
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Idag blir man inte sjukskriven med några diffusa symtom det krävs väldigt noga ställda diagnoser och specifikationer på varför man inte är arbetsför. Är man arbetslös är det i princip omöjligt idag.

Tänk vilka olika världar vi lever i, jag har hittills inte stött på någon som stannat hemma för att dom varit "lite uttråkade", jag tycker i stället att folk släpar sig till jobbet när dom är dåliga för att inte sätta sina arbetskamrater på pottkanten.
.

Ja, då måste vi verkligen leva i väldigt olika världar eller så råkar du bo i en trakt med osedvanligt hederliga människor :grin:

Jag kan med lätthet räkna upp ett tiotal personer i trakten som helt klart utnyttjar vårt system. Då menar jag inte typen som faktiskt har en allvarligare diagnos och har ngn enstaka pålle. Utan folk som bedriver en i det närmaste yrkesmässig hästhållning och samtidigt uppehåller sjukpenning.
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

De personer som du beskriver som de svagare grupperna har i många fall ett arbete som är anpassat efter deras egen förmåga. Dessa personer ingår inte i statistiken över sjukskrivna på samma sätt som andra med grundförutsättningen fullt arbetför.
Om det nu var ett sånt elände att vara småbarnsförälder och självförsörjande så skulle väl alla kvinnor med barn gå sjukskrivna. Men det hade väl kanske inte varit så tokigt för då hade ju alla kunna ägna sig åt sina hobbies istället för att försörja sig. Så mycket mer tillfreds vi hade varit allihopa, och en annan vinning hade ju varit att man hade sluppit reta sig halvt fördärvad på folk i ens omgivning som utnyttjar systemet.
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Jag har nog alltid arbetat på ställen där arbetsmoralen är väldigt hög. Det kanske är så att vissa ställen drar till sig sådant folk medans andra är lite slappare och drar till sig ett annat klientel.

Självklart skulle jag också bli förbannad om jag upptäckte folk som var sjukskrivna bedrev någon form av verksamhet vid sidan av. Det är ett lika stort hån mot oss som är arbetsoförmögna (snygg omskrivning va!) som dom som anser oss arbetsföra bara för att vi tex kan gå och handla.
Det är bara så att jag inte upplevt någon som gjort det.

Det är ett oskick att tex jobba svart fast man är "sjuk", jobba svart överhuvud taget, anmäla sig som v.a.b fast man jobbar, fuska i deklarationen och nolltaxera fast man tjänar massor. you name it, listan kan bli hur lång som helst.
Tänk om vi kunde komma tillrätta med allt det här, vad mycket pengar som skulle komma in!
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Väljer du att missförstå mig med flit eller uttrycker jag mig verkligen så luddigt?
Det jag menar är att i vårt samhälle där klyftorna mellan generationerna är mycket stora blir pressen på föräldrarna väldigt stor,vilket kan jag säger kan, leda till en ökad sårbarhet och därför en ökad sjuksrivning. I dom länder där man lever tätare mellan genarationerna står man inte lika ensam.
Detta kan vara en del av förklaringen.
Är man då ensamstående är man ytterligare utsatt.
Har vi många "svaga" personer ute i yrkesarbete vilket vi i Svergie har varit bra på så ökar också sårbarheten och kanske också ohälsotalet.

Sen kan jag bara beklaga att du har medarbetare omkring dig som av en eller annan anledning ligger hemma och pillar naveln bara för att dom inte har lust att jobba.

Sen vet jag också att personer som man stönat över "är hon hemma igen" avlidit i en svår sjukdom. Som inte ville inte att gemene man skulle veta detta utan i samförstånd med arbetsgivaren varit tyst om detta. Vi var många som skämdes när det stod klart hur sjuk hon varit.
Sedan dess är jag mycket försiktig med att uttala mig om någon annan människas sjukfrånvaro.
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Sen vet jag också att personer som man stönat över "är hon hemma igen" avlidit i en svår sjukdom. Som inte ville inte att gemene man skulle veta detta utan i samförstånd med arbetsgivaren varit tyst om detta. Vi var många som skämdes när det stod klart hur sjuk hon varit.
Sedan dess är jag mycket försiktig med att uttala mig om någon annan människas sjukfrånvaro.

Det där är intressant. Jag hade också en sådan arbetskamrat för ca 20 år sedan. Av någon anledning var hon ofta hemma med "huvudvärk" på måndagar och oftast fredagar. Ibland även tisdagar. Vi var övertygade om att hon var lat och var mer bakfull än hade riktigt huvudvärk.

När detta hade pågått några månader så lades hon in på sjukhuset svårt sjuk med en hjärntumör. 2 veckor senare avled hon så henne bakfylle huvudvärk som vi trodde var alltså cancer.
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Efter en sån erfarenhet blir man lite försiktigare i sina uttalanden. Alla orkar och vill inte tala om sina sjukdommar. Jag tycker det är en befrielse att skriva här på buke där ingen vet vem jag är. Så tyvärr får ni vara kräkhink åt mig:D
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Efter en sån erfarenhet blir man lite försiktigare i sina uttalanden. Alla orkar och vill inte tala om sina sjukdommar. Jag tycker det är en befrielse att skriva här på buke där ingen vet vem jag är. Så tyvärr får ni vara kräkhink åt mig:D

Jag använder nog också buke lite som kräkhink. De som i min vardag vet om mina problem tror helt enkelt att ajg kommer bli frisk om jag gör ditten eller datten vilket jag ju vet att jag inte blir. Så jag orkar liksom inte prata om det med folk längre utan jag biter ihop och kämpar på. Gråter sedan när ingen ser för då slipper jag de kommentarerna i alla fall.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp