Bukefalos 28 år!

Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

KL

Men om man är sjuk både fysiskt eller psykiskt.

Jobb som telefonförsäljare, göra hemsidor, eller sådant arbete som man kan välja själv när man känner för att vila en stund. Går inte det eller finns det inga jobb?.

För om jag skall vara ärlig och nu anklagar jag inte någon, men hur har man ork att sitta framför datorn? Blir själv trött efter en stund och jag är själv frisk om jag skall kalla mig så.
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

det är tänkvärt det du skriver, men fortfarande så är det som så att om man utgår från att min mamma i dagsläget MÅSTE jobba 75%, så oavsett om hon tekniskt sett, på sikt, kanske skulle må bra av att ha en häst, så skulle inte den orken för henne psykiskt eller främst fysiskt finnas, utan att det gick ut över hennes arbetsförmåga.
Hon går till massör 1 g/vecka, med akupunktur emellanåt, samt sjukgymnastik simning. det är vad hon orkar med. lade man till en häst ovanpå det skulle hon inte orka jobba så som hon gör.

Om jag nu igen tar din mamma som ett exempel med ledinflammation.
Jag har verkligen full förståelse för att din mamma inte skulle orka en häst utöver jobba 75 % men med den kunskapen jag har om ledsjukdomar så vill jag ändå hävda att hon tyvärr tränar sin kropp och sina leder för lite med den beskrivning du gör och skulle,precis som du säger och det jag menar, må bättre om hon minskade sin arbetstid och utökade kroppsträningen, med eller utan häst.

Sedan vill jag rikta en fråga till andra i tråden som förfasar sig över enhästägande, vilka av er blir lika irriterade om man av sjukdom måste åka in till sjukgymnast nästan varje dag för att hålla kroppen mindre smärtande och mer rörlig, både kort och långsiktigt?

Det ni ska tänka på ni som förfasar er är att samhällsekonomiskt långsiktigt kan det mycket väl vara så att mycket sjukgymnastik ihop med mediciner stoppar upp sjukdomsförloppet och dyrbara operationer många gånger slipps göras.
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Men tyvärr säger mycket mig att många inte skulle erkänna att de mår bättre och kan börja jobba lite, utan glatt fortsätter att vara hemma med sin häst/hund eller vad det nu är, och leva på andra..


Men kan man handla så är man inte såpass sjuk att man inte kan jobba.
Telefonförsäljare osv finns alltid! Och ja, det är bättre än att åka snålskjuts.



Jag gråter inne, när ingen ser, jag är säkert en av de du skulle se som glatt är hemma och pigg som tusan när jag varje morgon haltande leder ut en häst samtidigt som du själv åker till jobbet för att slita.

Jag tycker faktiskt du ska tänka på flera saker, handla det kan jag göra i liten omfattning även om jag är trött av sömnbrist eller smärta som i sin tur gör tankarna geggiga och omöjliga att fånga, att tro att sjuka människor i det läget ska kunna sätta sig vid en telefon och sälja varor i ett av de mest svåra jobb som finna av olika orsaker, så talar bara en person som aldrig varit sjuk och inte haft någon sjukdag.

Jag pratar fortfarande bara ledsjukdomar det är det jag kan, men den smärta som kommer av dessa sjukdomar kan ni som aldrig haft detta föreställa er hur riktigt ont det gör och hur smärtan suger musten ur tanke, ork och handlingsförmåga,jag visste det inte förut men jag vet det nu och att tro att man då har samma förutsättningar som smärtfria personer vad gäller planering för framtiden, ni vet inte vad ni talar om, tyvärr kommer det att bli så för vissa av er genom livets gång att ni kommer att få uppleva det jag skriver här och först då förstå vad fel ni hade.
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Hur har man ork att sitta framför datorn? Det har man inte någon längre stund och även att skriva kortare inlägg kräver många pauser. Men det är ett utmärkt sätt att göra sin röst hörd vilket man har behov av. Åtminstonde jag.

Sedan till Lampi.
Eftersom jag arbetat i skolans värld . så vet jag att alla människor inte har samma förutsättningar. Det kan finnas många orsaker till varför man inte väljer eller klarar högre studier.
Men någon måste ju också göra de de tunga, tråkiga och skitiga jobben. Alla kan inte bli läkare eller advokater för vem ska då hämta sopor eller svabba golv tex. Hur skulle samhället se ut utan sopåkare, städare, barnskötare, vårdbiträden etc, etc Många är dessutom väldigt yrkesskickliga och älskar sina arbeten.
Det är inte det faktum att det finns "skitjobb" med dålig lön jag reagerar mest på utan det faktum att många idag inte har någon kraft kvar efter jobbet. Jag hävdar fortfarande att alla borde ha rätt till att orka med någon typ av rekreation och hobby. Oavsett vad man arbetar med.
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Till TS: Kan man ha hästar och sköta dem nog tusan finns det något jobb du kan sköta.

Jag tycker synd om dem som verkligen är så sjuka att de absolut inte kan arbeta för de får nog dras med mycket nu när de försöker få tag på fuskare. Alla dras över en kam och de drabbas nog lika hårt som de som fuskar.
Jag håller absolut med!

KL

Men om man är sjuk både fysiskt eller psykiskt.

Jobb som telefonförsäljare, göra hemsidor, eller sådant arbete som man kan välja själv när man känner för att vila en stund. Går inte det eller finns det inga jobb?.

För om jag skall vara ärlig och nu anklagar jag inte någon, men hur har man ork att sitta framför datorn? Blir själv trött efter en stund och jag är själv frisk om jag skall kalla mig så.
Såna jobb finns gott om, telefonförsäljning alltså. Från några timmar/dag till heltid. Men vissa vill inte ha dem och då är det bättre att snylta på andra.. :crazy:

Jag gråter inne, när ingen ser, jag är säkert en av de du skulle se som glatt är hemma och pigg som tusan när jag varje morgon haltande leder ut en häst samtidigt som du själv åker till jobbet för att slita.

Jag tycker faktiskt du ska tänka på flera saker, handla det kan jag göra i liten omfattning även om jag är trött av sömnbrist eller smärta som i sin tur gör tankarna geggiga och omöjliga att fånga, att tro att sjuka människor i det läget ska kunna sätta sig vid en telefon och sälja varor i ett av de mest svåra jobb som finna av olika orsaker, så talar bara en person som aldrig varit sjuk och inte haft någon sjukdag.

Jag pratar fortfarande bara ledsjukdomar det är det jag kan, men den smärta som kommer av dessa sjukdomar kan ni som aldrig haft detta föreställa er hur riktigt ont det gör och hur smärtan suger musten ur tanke, ork och handlingsförmåga,jag visste det inte förut men jag vet det nu och att tro att man då har samma förutsättningar som smärtfria personer vad gäller planering för framtiden, ni vet inte vad ni talar om, tyvärr kommer det att bli så för vissa av er genom livets gång att ni kommer att få uppleva det jag skriver här och först då förstå vad fel ni hade.
Då kanske du är en av dem som är verkligt sjuk så att säga? Och isåfall ska du självklart vara hemma eller vad du nu behöver.
De jag dömer ut är de som inte vill ut och jobba, som inte ens vill ta ett telefonförsäljar jobb eller vadsomhelst utan bara snyltar och åker med.

Samtidigt tycker jag inte man ska gå hemma och tycka synd om sig själv, utan visa att man verkligen försöker! Men tyvärr gör inte många det..


Jag har för övrigt vart både sjuk och skadad men jag kan inte med att tigga pengar av soc och liknande.
Jag tar det jobb jag klarar av trots omständigheterna, och så tycker jag alla borde tänka.
Det finns alltid något jobb man klarar av.

Men någon måste ju också göra de de tunga, tråkiga och skitiga jobben. Alla kan inte bli läkare eller advokater för vem ska då hämta sopor eller svabba golv tex. Hur skulle samhället se ut utan sopåkare, städare, barnskötare, vårdbiträden etc, etc Många är dessutom väldigt yrkesskickliga och älskar sina arbeten.
Det är inte det faktum att det finns "skitjobb" med dålig lön jag reagerar mest på utan det faktum att många idag inte har någon kraft kvar efter jobbet. Jag hävdar fortfarande att alla borde ha rätt till att orka med någon typ av rekreation och hobby. Oavsett vad man arbetar med.
Så sant!
Jag ska bli busschaffis nu, varierande tider. Det ska bli underbart! Men när jag jobbade som rörläggare vad man död varje dag när man kom hem.... Hästar vadå liksom?
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Hur har man ork att sitta framför datorn? Det har man inte någon längre stund och även att skriva kortare inlägg kräver många pauser. Men det är ett utmärkt sätt att göra sin röst hörd vilket man har behov av. Åtminstonde jag.

Sedan till Lampi.
Eftersom jag arbetat i skolans värld . så vet jag att alla människor inte har samma förutsättningar. Det kan finnas många orsaker till varför man inte väljer eller klarar högre studier.
Men någon måste ju också göra de de tunga, tråkiga och skitiga jobben. Alla kan inte bli läkare eller advokater för vem ska då hämta sopor eller svabba golv tex. Hur skulle samhället se ut utan sopåkare, städare, barnskötare, vårdbiträden etc, etc Många är dessutom väldigt yrkesskickliga och älskar sina arbeten.
Det är inte det faktum att det finns "skitjobb" med dålig lön jag reagerar mest på utan det faktum att många idag inte har någon kraft kvar efter jobbet. Jag hävdar fortfarande att alla borde ha rätt till att orka med någon typ av rekreation och hobby. Oavsett vad man arbetar med.


Vem ska då betala min "rätt" att ha en hobby? Jag jobbar minst 100% och orkar inte rida när jag jobbar, bara kolla och ge mat och gulla lite. Handla orkar jag ibland inte så det får vara :crazy:. Har ont i leder och muskler för jämnan , vad ska jag göra? Be om sjukskrivning för att orka rida varje dag?
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Då kanske du är en av dem som är verkligt sjuk så att säga? Och isåfall ska du självklart vara hemma eller vad du nu behöver.
De jag dömer ut är de som inte vill ut och jobba, som inte ens vill ta ett telefonförsäljar jobb eller vadsomhelst utan bara snyltar och åker med.

Samtidigt tycker jag inte man ska gå hemma och tycka synd om sig själv, utan visa att man verkligen försöker! Men tyvärr gör inte många det..


Jag hör faktiskt till de som inte kan tänka sig att ta ett telefonförsäljarjobb och det för den smärta som jag ofta har,eller den höga medicineringe som gör min tankeverksamhet geggig.Jag klara faktiskt inte att strukturera upp ett samtal på den nivån regelbundet
Jag tycker då det verkar som du tycker jag är en som snyltar och åker med och att gråta inne är inte samma sak som att tycka synd om sig själv, jag är oerhört tacksam och glad för den vård och medicinering som finns och den tacksamhet jag känner för samhället i dnna sak sköljer effektivt bort tyckasyndomtankar.
jag ser du skriver att du varit både sjuk och skadad och inte vill tigga pengar från soc, menar du på att det även vid kortsiktiga sjukskrivningar är detsamma tiggeri fårån fkassan, och du inte heller då sjukskriver dig dit och inte heller får ersättning?
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

KL
Det friska inte tänker på är att det är ett heldygnsjobb att vara sjuk, man kan inte åka hem för dagen och ta det lugnt som man kan från ett heltidsjobb. Man blir aldrig ledig, man måste kämpa varje dag, året runt, dygnet runt hela hela tiden. Det är inte direkt så att man är ledig och tar det lugnt och har det bra bara för att man sitter hemma.

Jobbar man heltid på ett jobbigt jobb så får man semestrar, man har helger, man har kvällar eller när man nu är ledig att vila upp sej på. Sånt finns inte med många sjukdomar, dom får man jobba mot dygnet runt hela tiden.

Det är ofta som ett heltidsarbete att vara sjuk på något sätt.
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Jag ska bli busschaffis nu, varierande tider. Det ska bli underbart!

Ja, då har du verkligen valt rätt jobb för att vara pigg o lycklig efter arbetsdagens slut.....:cool:

/Solis, f.d bussförare i linjetrafik men som satsade på 4,5 års högskoleutbildning o därefter ny karriär o nu dessutom orkar med hästarna på kvällen.
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Enligt dig kanske.

Men jag har lärt känna MÅNGA busschaufförer och de är lyckliga hela högen och trivs bra med sina jobb. :grin:
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Samtidigt tycker jag inte man ska gå hemma och tycka synd om sig själv, utan visa att man verkligen försöker! Men tyvärr gör inte många det..

På vilket sätt måste man visa det då för att bli trodd? Varför måste man visa för andra hur mycket man kämpar för? Vad vet du om att folk går hemma och tycker synd om sej själva?
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Enligt dig kanske.

Men jag har lärt känna MÅNGA busschaufförer och de är lyckliga hela högen och trivs bra med sina jobb. :grin:

Nej, inte bara enligt mig faktiskt. Jag har haft MÅNGA kolleger som visserligen, liksom jag, tyckt väldigt mycket om sitt jobb, men som varit allt annat än pigga efter att ha jobbat 2- och 3-delade pass varje dag med start ca 5-5.30 och slut för dagen vid ca 19-19.30 (i snitt). De lediga stunderna gick åt till att vila. Det är faktiskt den enda perioden hittills i livet som jag inte alls orkat med hästarna, min man fick bära ett tungt lass, lyckligtvis var det innan hans sjukdom bröt ut.
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Jag har tyvärr inte alla svaren eller lösningarna men jag hävdar att alla har rätt till en viss livskvalitet oavsett om man har ett tungt arbete eller är sjuk. Vad det innebär för dig och vilken väg du bör gå för att komma dit kan jag tyvärr inte uttala mig om.

Jag kämpade själv mot min egen kropp för 10 år sedan och skulle till vilket pris som helst tillbaka till mitt arbete efter en steloperation av nacken. Jag trodde blint på att man kan bara man vill. Ju mer min kropp protesterade ju hårdare drev jag mig själv. Priset jag tillslut fick betala var att även min psykiska hälsa gick åt skogen. Har jag lärt mig något? Oh ja. Var det värt priset? absolut inte. Var det någon som tackade mig? Glöm det.

Eftersom jag är mycket medveten om mina egna begränsningar så skulle det för mig betyda mycket att "bara" ha en promenadhäst att skritta ut i skogen på ibland. Bara det att få möjlighet att gulla och pyssla med en häst skulle för mig betyda oerhört mycket.

Snälla ni därute var rädda om er. En trasig kropp och en trasig själ går inte att ersätta. Jag vet det idag och tro mig jag har fått betala ett mycket högt pris.
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

KL

Men om man är sjuk både fysiskt eller psykiskt.

Jobb som telefonförsäljare, göra hemsidor, eller sådant arbete som man kan välja själv när man känner för att vila en stund. Går inte det eller finns det inga jobb?.

För om jag skall vara ärlig och nu anklagar jag inte någon, men hur har man ork att sitta framför datorn? Blir själv trött efter en stund och jag är själv frisk om jag skall kalla mig så.

Telefon försäljningsjobb får/kan du inte bryta efter 15-20 minuter och gå iväg och göra annat lika länge för att sedan återuppta. Har man då dessutom klent psyke så är inte det några jobb att rekommendera direkt.

Göra hemsidor passar inte alla kanske passar TS iofs men hur får man kunder? Bli anställd på ett sådant företag kräver nog att man har massa bra hemsidor som man redan gjort.
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Precis min åsikt !
Man kan ju undra vad som blev av med den starke vikingen. Nu för tiden verkar svensken ha blivit en klen stackare ( för man kan väl inte tro att det har med slentrianmässiga sjukskrivningar att göra). Nej nog är det något som har ändrats drastiskt de senaste 10-15 åren, undrar om det är kosten eller något annat i vår omgivning. Min gissning är att problemen uppkom ungefär samtidigt som definitioner som utbränd och gå in i väggen blev morderna.
Jag har också bott en del utomlands och kan vittna om samma sak människor tar de jobb som finns eftersom det inte finns någon annan som tänker försörja. Nu har jag full förståelse för att en del blir galna av dessa hjärtlösa åsikter, men faktum är att de som borde vara mest förbannade få "låtsassjuka" är ni som är sjuka på riktigt. Om i nte trycket hade varit så stort rent ekonomiskt så hade det funnits pengar så ni som verkligen behöver samhällets försörjning hade kunnat klara er på er sjukpenning.
Som jag sagt i ett tidigare inlägg : att vara sliten efter en full arbetsdag är inte samma sak som att vara sjuk för då kan vi nog gå hemma allihopa.
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Min mormor gick in i väggen på 1920-talet då hon vakat dag och natt hos sin cansersjuka man tills han dog. Då kallades det nervsammanbrott eller något liknande. Fenomenet har alltid funnits men kallats för olika saker beroende på vilken tid man levt i. Det finns det forskning som bekräftar.
Sen ska man man ta undersökningar från andra länder med en nypa salt, det beror helt på vilka man valt att ta med i undersökningsgruppen.

Kan bara ta som exempel då man undersökte språkkunskaperna hos skolbarn. I Sverige tog man med alla barn i ett riksgenomsnitt medan man i USA tex bara tog med dom med engelska som första språk. Sen gick pressen ut och med ett ramaskri om att vi var så mycket sämre. Huuuur kan det komma sig.

Känner också en tjej i Frankrike som jobbade staligt, vid fyllda 40 fick hon gå i pension eftersom hon hade fött tre barn. Det ansågs att hon genom det bidragit till samhället.

Man ska ta det man läser med en stor nypa salt och öva sig på att kritiskt granska det man läser. För allt i pressen är i princip vinklat åt det ena eller andra hållet.
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Sen undrar jag oxå varför det inte höjs lika många upprörda röster om svartjobbare vilket jag vet att det finns gott om i hästvärden bla. Det finns många hantverkare som glatt jobbar svart och det finns otroligt många människor som utan skrupler använder sig av svart arbetskraft. Detta kostar oxå staten (läs oss) massor av pengar i uteblivna skattekronor. Men det är mera accepterat.
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Fast jag kan förstå att man vill jobba svart ibland faktiskt.
Då lever man iaf inte på andra på samma sett.

Det finns en hel del som jag inte vill lägga mina skattepengar på, så jag förstår dem som gör det som sagt.
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Fast jag kan förstå att man vill jobba svart ibland faktiskt.
Då lever man iaf inte på andra på samma sett.

Det finns en hel del som jag inte vill lägga mina skattepengar på, så jag förstår dem som gör det som sagt.

Nej men ursäkta, här har vi en som inte tänker längre än näsan räcker. Nej det är ju bättre att låta andra försörja sig senare när det är dags än att spara ihop till sina egna pensionspengar. Så visst kommer du att leva på andra, inte idag men så småningom.

Snacka om att kasta sten i glashus.;):angel:
 
Sv: Att vara hästägare och ha sjukersättning/ vara sjukpensionär

Jag kastar inte sten i glashus.

Jag jobbar inte svart, man jobbar väl ihop sin egen pension eller?

Men det finns VÄLDIGT mycket som jag inte vill lägga mina skattepengar på faktiskt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp