Attackerar !

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

Cyfair

Min c ponny attackerar mej i hagen. När jag ska hämta den vågar jag inte gå in i hagen och hämta den för om man kommer ca. 5 meter närma henne så går hon till attack, alltså är jätte tjurig och galopperar rakt mot en. Jag vet inte vad hon gör om man står kvar, men det vill jag helst inte testa. Det funkar inte ens att ha med morot eller en spann havre, hon attackerar ändå. När jag ska hämta henne får jag stå utanför öppningen och ropa på henne då hon kommer till en i full galopp ( fast bara om hon står ensam i hagen)
, så tar jag henne utan för. Det är som om hela hagen är hennes revir. Hon gör även samma sak om man går förbi hennes box, eller tex. om man tar på henne och hon inte ser det så blir hon galen med. Inom ridningen är hon jätte duktig ! Men även då blir hon tjurig om man trycker för hårt med skänklarna.
vad ska jag göra för att hon ska sluta ?
 
Sv: Attackerar !

Låter som om du behöver träna lerarskap från marken. Har du ingen duktig person i din närhet som du kan ta hjälp av?? Gör hon så mot alla eller bara mot dig??
 
Sv: Attackerar !

ha med dej ett långt longerspö! hon försöker skrämma dej, om hon kommer nära, jaga iväg henne med spöt! så får hon inte göra! :mad:
 
Sv: Attackerar !

så du tycker att det är ett bra alternativ att slå hästen?? :mad:

det finns betydligt bättre metoder än att slå efter hästen med en longerpiska, vad inger det för förtroende?

TS
Ta hjälp av en duktig person som inte är rädd för hästen som kan gå in i hagen. Kommer hästen för nära så vifta till med armen och grymta till.

Sparkar hon så sparka tillbaka! Men att slå med longerpiska löser inga problem, snarare förvärrar!
 
Sv: Attackerar !

nejnejnej! inte slå, det va absolut inte så jag menade.
jag menade att om hon kommer springandes mot dej så lyft spöt å vifta lite så hon fattar att hon inte får göra så, slå aldrig hästen, herregud!
 
Sv: Attackerar !

Ohh, när hon väl sparkar så gör hon det flera gånger och de e för riskabelt och sparka tillbaka . hon bryr sej inte om pisken , utan blir ännumer agressiv när hon tror att det är någon annan som försöker bestämma. Min mamma vill jag inte ta hjälp av för hon tar fram långpisken och sätter henne på plats direkt, o då slår hon hästen. :( Jag måste ju själv kunna hantera henne, och då hjälper det väl inte att få hjälp av någon annan ? "/
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Attackerar !

Är det bara dig hon gör så emot ?? Eller är hon likadan mot alla ??

Hur är hagen ?? Stor ?? Hur beteer hon sig i boxen ?? I övrig hantering ?? Försök att berätta så mycket som möjligt om hästen och hur hon beteer sig så är det lättare att försöka hjälpa dig.

Jag förstår att du vill klara av hästen själv, men ibland behöver man ta till hjälp för att lösa problem som uppstått. Det ska inte vara farligt att hantera sin häst och det låter det som det är nu.
 
Senast ändrad:
Sv: Attackerar !

Ohh, när hon väl sparkar så gör hon det flera gånger och de e för riskabelt och sparka tillbaka . hon bryr sej inte om pisken , utan blir ännumer agressiv när hon tror att det är någon annan som försöker bestämma. Min mamma vill jag inte ta hjälp av för hon tar fram långpisken och sätter henne på plats direkt, o då slår hon hästen. :( Jag måste ju själv kunna hantera henne, och då hjälper det väl inte att få hjälp av någon annan ? "/

du behöver hjälp att lära dig hantera den. Det är det bättre att slå till hästen med ett spö än att bli ihjälsparkad, vilket du faktiskt kan bli. Det som du beskriver är farligt, och ett beteende som måsta brytas GENAST.

Vad tror ni att en annan häst hade gjort, om en häst som var lägre i rang gick till attack på det sättet? Den hade försvarat sig och drivit bort den langlåga hästen tills den visade underkastelse. Inget daltande hade det varit där inte..
 
Sv: Attackerar !

Hagen är väldigt stor (sommarbete). I övrig hantering är hon rätt snäll men kan bli sur om man gör något hon inte tycker är bekvämt .. Hon är så mot alla personer om de inte har med pisk och piskar om hon gör anfall. Ska jag bara piska henne som mamma gör ? Kommer inte hon att tycka illa om mej sen då ?
 
Sv: Attackerar !

Hästen är livsfarlig! Ta ur henne beteendet omedelbart eller avliva henne!

Tänk om ett barn går in i hagen och blir ihjälsparkad!

Går det att hantera henne med pisk eller ej?
Du skriver både att din mamma kan platsa henne, men samtidigt att hon inte bryr sig om pisken utan anfaller i vilket fall.

Det är bättre att slåss med hästen en gång ordentligt och vinna än att fjanta runt och inte våga ta i med hårdhandskarna och låta hästen vinna.. Hennes beteende kommer bara bli värre och värre och snart kan ingen hantera henne.

Jag vet vad jag talar om. Har en shettis med samma beteende eftersom hon blivit fjantad med hos förra ägaren, jag tog över henne när hon anfallit sin förra ägare, sparkat ner henne och fortsatt sparka henne när hon låg på backen, den ägaren bröt flera revben och ena armen.
Jag har inte fått ur min häst detta helt, hon är okej när jag hanterar henne men kan anfalla andra.
Därför kommer hon endast 6 år gammal avlivas så fort jag fått tillstånd av vet.
Hon har fått tre år på sig att bättra sig och inte fått vunnit en enda konflikt, men det är för djupt rotat och kommer aldrig gå ur.

Nu har jag fått barn och jag skulle aldrig förlåta mig själv om hästen skadar min dotter.
 
Sv: Attackerar !

Hästen är livsfarlig! Ta ur henne beteendet omedelbart eller avliva henne!

Tänk om ett barn går in i hagen och blir ihjälsparkad!

Nu har jag fått barn och jag skulle aldrig förlåta mig själv om hästen skadar min dotter.

Ett barn har inte o göra själv inne i hagen tillsammans med hästar. De har inte kunskap hur man ska reagera i olika situationer. Även snälla (ingen häst är elak av naturen) hästar kan vända i humöret.:crazy:
 
Sv: Attackerar !

Det kanske är just det din häst behöver det som din mamma gör alltså sätter henne på plats direkt och inte fjantar med henne. Pröva likadant annars tycker jag inte man borde äga en häst om man inte vågar säga till den. Du behöver hjälp med din häst.
 
Sv: Attackerar !

så du tycker att det är ett bra alternativ att slå hästen?? :mad:

det finns betydligt bättre metoder än att slå efter hästen med en longerpiska, vad inger det för förtroende?

TS
Ta hjälp av en duktig person som inte är rädd för hästen som kan gå in i hagen. Kommer hästen för nära så vifta till med armen och grymta till.

Sparkar hon så sparka tillbaka! Men att slå med longerpiska löser inga problem, snarare förvärrar!

Sparka tillbaka?! Det är jättefarligt! Hade min häst attackerat när jag gått in i hagen för att fånga honom/henne så hade jag gått ut igen hämtat longerspöt och rappat till ordentligt en gång nästa gång det händer - det är en väldigt farlig situation! När 2 hästar släpps ihop - tro så fan att de uppfostrar varandra med rejäla sparkar. Inget "viftande med ben" för att visa avstånd! Det är inte misshandel vi talar om. Det är kroppspråk på det sättet hästar förstår det. Du ska hantera 400 kg muskler - vad väger du? Ta hjälp utav någon som är duktig. Din mamma tycks ju vara inne på rätt spår... Men endast om hon har erfarenhet, för det ska trots allt vara på rätt sätt och i exakt rätt tidpunkt annars så kallas det inte uppfostran utan nåt mkt värre...;) Lycka till! (tycker trots allt att du ska fråga någon erfaren om detta i din närhet - det ligger alldeles för många oseriösa svar i denna tråden)
 
Sv: Attackerar !

Hagen är väldigt stor (sommarbete). I övrig hantering är hon rätt snäll men kan bli sur om man gör något hon inte tycker är bekvämt .. Hon är så mot alla personer om de inte har med pisk och piskar om hon gör anfall. Ska jag bara piska henne som mamma gör ? Kommer inte hon att tycka illa om mej sen då ?

Det är en häst du har att göra med, inte en människa.

En häst som anfaller den som borde vara flockledare (du) sätts snabbt på plats med de medel som behövs, och drivs bort ur gemenskapen tills den beter sig som den ska. Inte tycker den illa om flockledaren för det.

Sparkar hästen har du inte en chans om du ska "sparka tillbaka", den väger många gånger fler än du, är mycket snabbare och har längre räckvidd.

Använd långpisk och driv bort henne om hon anfaller, nita henne om det behövs. Hästar sätter varann på plats hårt och tveklöst, och tills du gör det är du lägre än hon i rang.

Funkar det inte, avliva hästen innan den skadar någon allvarligt.
 
Sv: Attackerar !

tror inte att det hjälper att slå hästen i såna lagen.kände en tjej som hade en häst som attackerade dom när dom skulle ta in henne eller vid longering,,hon satt o berätta det för mej och hur mycket stryk hästen fick efter detta:( hästen slutade inte med detta beteende ändå,så träna ledarskap med den istälet för att slå den....
 
Sv: Attackerar !

Låter ju precis som min var förut. Har hon alltid varit så? Om inte, försök att komma ihåg när hon började. Leta efter orsaker tex. har hon ont någonstans när du rider så hon förknippar dig med det. Min ponny hittade vi små vargtänder på som bettet legat mot och gjort ont, hon hade även ärr på insidan av kinden efter nosgrimma som spänts för hårt så tänderna skavt sönder kinden. Vi tog bort vargtänder och jag använder aldrig nosgrimma nu för tiden. Sedan bör du ta hjälp med träning i ledarskapet, både för ditt eget självförtroende och för ponnyns skull. En anfallande häst är osäker, antingen flyr de ( det gör de flesta ) eller så gör de som din.
Lycka till, ett oönskat beteende tar kort tid att lära men det tar mycket lång tid att komma ifrån, så kämpa på.
 
Sv: Attackerar !

tror inte att det hjälper att slå hästen i såna lagen.kände en tjej som hade en häst som attackerade dom när dom skulle ta in henne eller vid longering,,hon satt o berätta det för mej och hur mycket stryk hästen fick efter detta:( hästen slutade inte med detta beteende ändå,så träna ledarskap med den istälet för att slå den....

För att överleva så länge att man får möjlighet att träna ledarskap kan man behöva försvara sig och visa hästen att beteendet är fullkomligt oacceptabelt.

Att man hindrar hästen från att skada en betyder inte att man måste fortsätta att ge den stryk.
Det handlar om timing, och att man måste inse att man kan bli skadad.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 352
Senast: Badger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 351
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 379
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 117
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • 1-årsvaccination
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp