Bukefalos 28 år!

Attackerar !

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Attackerar !

alltså, endel tkr att man ska sätta hästen på plats, endel tycker man ska ta bort hästen om den inte skärper sig. och andra olika. nu undrar jag, hur är den då du håller på med den? (du kanske skrivit men har bara skummat igenom det..) om den är lika så så kan kanske din mamma ta in den och du börjar mrykta och pyssla med den på gången, med din mammas uppsyn. och då kan du, om den sparkar, ryta till och kanske ha ett hoppspö, som mest låter och inte känns så mkt, smälla till den med. inte överhårt. utom lagom, coh sen aksnke gå ut och gå med den? men om den bara är så i hagen, så tror jag att om du tkr att din mammas "taktik" är för hård, kanske mjuka upp den lite? men nästa så? hästen visar tydligt att den bestämmer, emn så får det inte vara, och hur svårt det än är, försök att inte verka rädd. så på med västen och hjälmen, på med all utrustning, och så pall för hästen. ha ett ridspö i hande ifall att..

hade samma problem med en shettis en gång :) lycka till! kram ellen
 
Sv: Attackerar !

Ett barn har inte o göra själv inne i hagen tillsammans med hästar. De har inte kunskap hur man ska reagera i olika situationer. Även snälla (ingen häst är elak av naturen) hästar kan vända i humöret.:crazy:

Det kan vara en liten två-treåring som smiter från mamma och pappa. De vet inget om hästar.
 
Sv: Attackerar !

Jag har haft en del att göra med djur som gjort likadant (kviga, kossa, hästar och en tjur) och jag har bara stått kvar, höjt handen, spänt ögonen i dom och väst "äh, lägg av"!


För mig har det iallafall alltid funkat, inte sagt att det måste funka i varje läge, men vi är ju alla olika och våld föder bara våld.

Den enda som har tillåtelse att gå till "attack" är min egen häst, vi har nämligen inte lyckats gjort upp om ledarskapet på 16 år,,,,,,,,,:o
Här är det bara fråga om bus men därifrån hon kom var hon ökänd som stallets skräck.:D
 
Sv: Attackerar !

tror inte att det hjälper att slå hästen i såna lagen.kände en tjej som hade en häst som attackerade dom när dom skulle ta in henne eller vid longering,,hon satt o berätta det för mej och hur mycket stryk hästen fick efter detta:( hästen slutade inte med detta beteende ändå,så träna ledarskap med den istälet för att slå den....

Som Cilla skrev handlar det om timing, dvs du kan inte efteråt bestraffa hästen med en massa spörapp utan spörappet MÅSTE komma direkt när hästen attackerar för att den ska förstå innebörden av det. Det är ett par saker som är viktiga. När hästen kommer attackerande, stå bestämt kvar vilket visar hästen att du inte är rädd. Om hästen ändå försöker fullfölja sin attack så höj långpisken. I sista hand rappar du till hästen EN gång det hårdaste du kan. Förhoppningsvis har ponnyn redan lugnat sig innan du behöver slå till, om inte så kommer den aatt bli förvånad när DU slår till och förmodligen snäll som ett lamm på en gång. Men kom ihåg att du får inte visa rädsla! Du kan gärna skrika nej när du höjer spöt. När hästen blivit lugn o snäll ger du den en gobit och smekar den några gånger på hals o huvud. Detta brukar funka, jag har erfarenhet. Det brukar komma sig av att hästen testat detta någon gång och den person som blir utsatt viker av o springer ut ur hagen. Då är det liksom kört sedan. Åtminstone för den personen. Men det var ganska lätt att få ur min häst i alla fall. Jag vek inte ner mig och visade i stället vem som var flockledaren.
 
Sv: Attackerar !

ta med en kunnig vuxen en longerpisk, en hjälm och gärna en väst ut till hagen. en häst som gör sådana utfall MÅSTE faktiskt sättas på plats: Och jag talar inte om att "slå" hästen. det är inte misshandel det är frågan om! ett snabbt rapp när utfallet kommer, kenske du inte ens behöver nudda vid hästen, den kanske fatatr vinken ändå? Man kan jämföra med en hästflock, vad gör hästar för att hävda sin rätt i rangordningen? Jo, genom hot om våld, eller genom att utföra det, tex. sparkas. och om en ranglåg häst skulle fördöka klättra upp i hierarkin genom att sparka den ranghöga hästen, vad händer då? - Den ranghöga hästen blir rent ut sagt jävligt förbannad och sparkar tillbaka. Och eftersom du inte kan sparka på hästen när den gör såhär så ta då hjälp av pisken!
Min häst gjorde såhär när jag först köpte henne, hon var då inte helt på det klara med att man inte sparkar på den som bestämmer... Snabbt parr där det behövdes, sedan såg hon väldigt förvånad ut och lät sig infångas utan problem.
När hästen har låtit sig fångas in- BERÖM,BERÖM,BERÖM.
 
Sv: Attackerar !

I det här läget, om hästen attackerar dig med avsikt att skada dig om du inte viker undan, tycker jag att det är helt ok att damma till hästen för att få den att avbryta attacken. För att få den att bege sig ifrån dig.

Däremot tycker jag att det är fullkomligt vansinnigt att försöka "ta ur" hästen detta beteende genom att ge den ett kokt stryk. Bara en snabb tillrättavisning, en markering att du inte accepterar beteendet, inte uppfostran med longerspö.

Problemet här är om du är rädd och nervös. Det känner hästen. Du behöver hjälp av någon som är trygg och kunnig, som kan hjälpa dig att komma tillrätta med problemet. Att försöka kuva hästen med slag kommer inte att leda till någon förbättring.
 
Sv: Attackerar !

Tack för alla svaren, som sagt, hon bryr sig inte om man bara "viftar" med pisken utan man måste slå henne , om man slår sparkar hon tillbaka hela tiden. Hon ger upp sen, men då går hon inte att fånga. Hon lär sig aldrig eftersom vi har hållt på nu i 2 månader (hon är nyköpt från qualityhorse) kanske hon har stått på ridskola och inte fått vara ifred? Så som det är nu går det bra det sättet jag gör att jag tar henne utanför hagen. Men hon måste väl kunna stå med hästkompisar ? Hon gör inte anfall mot shettisar eller andra hästar , inte hundar eller katter heller. Utan bara människor.. Man kanske bara ska va med henne mer och sluta attt slå henne och ge mycket äpplen och så, så hon kanske börjar lita på en ? Det kanske är det som är felet ?
 
Sv: Attackerar !

Först måste du få henne att sluta anfalla människor. Innan dess är hon farlig.
Om du ger henne äpplen strax efter att hon har sparkat efter dig, lär hon sig att det är bra att sparkas.
 
Sv: Attackerar !

Om jag vore du skulle jag överväga att låta någon annan ta över.

Hursomhelst ville jag bara berätta att jag blev anfallen en gång av en ponny i en hage. Jisses vad förbannad jag blev. Den bara hoppa på mig och bet mig och trodde väl inte att jag skulle reagera genom att kasta grimman på den med ett tilltjut. Den hoppade till och stannade medans jag under ilskna förbannelser och med bestämd min tog den. Jag tror faktiskt denna ponny helt och hållet begrep att såååå gör man inte med just denna människa. Det lönar sig inte liksom. Kan tillägga att den tidigare i livet inte blivit rätt hanterad och faktiskt var ganska opålitlig mot just barn. Denna ponny kom att gilla mig skarpt så småningom. Oj vad den försökte att skrämmas men jag bara sa nej bestämt och låtsades ibland inte om hennes klapprande tänder ifall vi skulle rykta. Jag småspratade och kliade man och var väldigt snäll och pålitlig. Ja hon började alltså lita på mig tillslut. Men jag var inte rädd. Inte det minsta, och jag slog inte och framförallt är jag vuxen. Jag hade i början alltid en pisk i handen. Jag visade den och sa att passa dig för om du försöker något KAN jag använda den.
--------------------------------
Det finns massor av snälla välhanterade hästar. Kanske skulle du ha en sådan istället!?!
 
Sv: Attackerar !

bara företagets namn låter illa! reklamera ponnyn och kräv pengarna tillbaka! Visste ni om att ponnyn bar sig åt så här redan vid köp? Annars kan det säkert klassas som dolt fel eller undanhåll av viktig information, just ett sånt här beteende är farligt!!
 
Sv: Attackerar !

För att överleva så länge att man får möjlighet att träna ledarskap kan man behöva försvara sig och visa hästen att beteendet är fullkomligt oacceptabelt.

Att man hindrar hästen från att skada en betyder inte att man måste fortsätta att ge den stryk.
Det handlar om timing, och att man måste inse att man kan bli skadad.

klart man ska markera men vad jag menade är att man kanske räcker med att drämma till den en gång o inte upprepa att slå den(som denna tjej som jag berätta om o vissa andra som slår hästen o inte letar efter orsaken till att den gör som den gör),det hjälper inte,om nu hästen fortsätter med att atackera så får man ju be nån om hjälp med att få ordning på ledaskapet.att hålla på o slå till den varje gång den gör så här hjälper nog inte tyvärr....
 
Sv: Attackerar !

I det här läget, om hästen attackerar dig med avsikt att skada dig om du inte viker undan, tycker jag att det är helt ok att damma till hästen för att få den att avbryta attacken. För att få den att bege sig ifrån dig.

Däremot tycker jag att det är fullkomligt vansinnigt att försöka "ta ur" hästen detta beteende genom att ge den ett kokt stryk. Bara en snabb tillrättavisning, en markering att du inte accepterar beteendet, inte uppfostran med longerspö.

Problemet här är om du är rädd och nervös. Det känner hästen. Du behöver hjälp av någon som är trygg och kunnig, som kan hjälpa dig att komma tillrätta med problemet. Att försöka kuva hästen med slag kommer inte att leda till någon förbättring.

håller med:bow::bow:
 
Sv: Attackerar !

Vi har inte betalat något för henne vi ska låna henne över sommaren, och vi visste om att hon var som hon är. Jag är inte speciellt rädd för henne. Och jag vill kunna klara av henne själv, de första tävlingarna vi gjorde blev vi dubbelnolla på först utanför placering. Hon är riktigt fin annars.. Ville bara ha hjälp för hur man kanske skulle kunna fixa hennes beteende.. Annars får det vara som det är.
 
Sv: Attackerar !

Så hade jag en häst som gjorde för många år sedan.Hästen hade bara bott hos mig i ca 2 v.. Jag tog faktiskt med mig ett dressyrspö och när hon gick till attack så gick jag med bestämda steg mot denne häst, såg hotfull ut kanske det gjorde. men hästen blev paff och stannade en bit ifrån och gjorde aldrig om det igen. fast skulle hästen inte ha stannat så hade nog jag gett den ett rapp fast då ska det ske precis i rätt stund oxå. . ja alla har ju sina knep,. den hästen blev mysig i hagen sen
 
Sv: Attackerar !

Min sköthäst är också en sådan som attackerar... en del beror nog på mig själv för han ser direkt när jag är rädd och osäker. Vet inte hur jag ska bete mig mot honom... Inte så lätt att verka modig och orädd när man egentligen är jätteskrajsen :(.
 
Sv: Attackerar !

Hästen är livsfarlig! Ta ur henne beteendet omedelbart eller avliva henne!

Tänk om ett barn går in i hagen och blir ihjälsparkad!

Går det att hantera henne med pisk eller ej?
Du skriver både att din mamma kan platsa henne, men samtidigt att hon inte bryr sig om pisken utan anfaller i vilket fall.

Det är bättre att slåss med hästen en gång ordentligt och vinna än att fjanta runt och inte våga ta i med hårdhandskarna och låta hästen vinna.. Hennes beteende kommer bara bli värre och värre och snart kan ingen hantera henne.

Jag vet vad jag talar om. Har en shettis med samma beteende eftersom hon blivit fjantad med hos förra ägaren, jag tog över henne när hon anfallit sin förra ägare, sparkat ner henne och fortsatt sparka henne när hon låg på backen, den ägaren bröt flera revben och ena armen.
Jag har inte fått ur min häst detta helt, hon är okej när jag hanterar henne men kan anfalla andra.
Därför kommer hon endast 6 år gammal avlivas så fort jag fått tillstånd av vet.
Hon har fått tre år på sig att bättra sig och inte fått vunnit en enda konflikt, men det är för djupt rotat och kommer aldrig gå ur.

Nu har jag fått barn och jag skulle aldrig förlåta mig själv om hästen skadar min dotter.

Ska du kalla dig hästn mäniska? De Hjälper inte ett skit att slå hästen!!!
 
Sv: Attackerar !

Ett barn har inte o göra själv inne i hagen tillsammans med hästar. De har inte kunskap hur man ska reagera i olika situationer. Även snälla (ingen häst är elak av naturen) hästar kan vända i humöret.:crazy:

Jag håller med
 
Sv: Attackerar !

Jag förstår mig inte på er som vill slå hästen.. De fins ALLTID en andledning till att hästen gör som den gör... Kan ge dig ett numer till en kille som gör hästen helt förändrad.. vi skikade ditt en häst som sparkade ner några här hemas o nu är hon snäll som ett lam.. Han har aldrig mislykats med en häst sen han börja mjed NH träning De rådet ger jag dig.. Slå apsolut inte hästen de är de värsta du kan göra... Om du vill kan jag beräta mer om hur han hanterar hästen.. Han ändrar aså pyket på hästen helt.. Får den att ta en annan instälning
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Attackerar !

Vi har inte betalat något för henne vi ska låna henne över sommaren, och vi visste om att hon var som hon är. Jag är inte speciellt rädd för henne. Och jag vill kunna klara av henne själv, de första tävlingarna vi gjorde blev vi dubbelnolla på först utanför placering. Hon är riktigt fin annars.. Ville bara ha hjälp för hur man kanske skulle kunna fixa hennes beteende.. Annars får det vara som det är.

Du ska varkligen inte låta de va som de är men för guts skull slå INTE hästen de löser ingenting!!!! Ta hjälp av någon som kan.. Ger dig jätte järna numret till den där killen o berätar mer.. Skulle inte va kul als dom du o hästen gick o jorde er illa
 
Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 509
Senast: Badger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 514
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 593
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
33
· Visningar
3 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ta studenten
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Var vill jag bo?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp