Bukefalos 28 år!

Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Ja, man kanske får rida med flugsmälla?! :) För att vifta bort närgångna ekipage!:idea:
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Wanilj skrev:
Någon som vet hur vissa fostrar sina stökiga hingstar inom travet? Så de lägger inte på spö och töm ibland?
Synd att det ska bli en sån disskusion om en enkel fråga....

Vet att bla Rodrigo Pessoas finfina hingst är enormt svår!!!! Jag tycker personligen att Pessoa är en enormt skicklig ryttare och att en hingst med så enorm förmåga ska användas..
Jag har sett proffstränare på Åbybanan som lagt på pisk/töm på stökiga unghingstar.. Ingen misshandel dock.. Många hästar i travstallen leds men både kedja och stigbett.. Hur är det med ledarskapet där? Mvh Wanilj

Nu blandar du ihop träning och tävling. Det är bara på TÄVLING som spö inte är tillåtet.
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Jag vet självklart att det är stor skillnad på tävling och träning.. Men de får ju köra med tömmar och pisk... eller? Om du ska kunna befinna dig i en situation och vara så säker som det går att vara så måste du ju även träna utan att använda ovanstående..
Detta var en kommentar till långt tidigare inlägg...
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Jag tycker att flugsmällan var en mkt god ide´:rofl: :rofl:
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Wanilj skrev:
Jag vet självklart att det är stor skillnad på tävling och träning.. Men de får ju köra med tömmar och pisk... eller? Om du ska kunna befinna dig i en situation och vara så säker som det går att vara så måste du ju även träna utan att använda ovanstående..
Detta var en kommentar till långt tidigare inlägg...

Nu använder inte travkuskar tömmar och pisk till att hindra sina hästar från att attackera andra hästar utan för att driva dem framåt, det är en himla skillnad.

En kommentar till kommentaren om att det i trav och galopp är skillnad för att det går så fort då - det är inte så att travhästar bara körs tillsammans i travlopp - de värms tillsammans innan loppet och framförallt så körs de tillsammans i träningen hemmavid i stor utsträckning, där det inte enbart går i trav utan även rids och skrittas en hel del. Jag har kört mängder med travhästar, ston, valacker och hingstar tillsammans med andra hästar i träning och jag har ALDRIG använt en pisk för att hindra hästen att intressera sig för de andra hästarna. Det enda problem man kan ha med en hingst när det gäller trav är att den inte är intresserad av att springa fort, den är mer intresserad av att vara just i flocken och TITTA på de andra hästarna, därför kastereras såna för att få mer tävlingsinstinkt och fokusera framåt.

Själv så blir jag lite förskräckt över att rida distans själv om det är så att det enda som hindrar en hingst från att attackera min häst är en tunn pinne som hingstens ryttare håller i... :crazy:
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Själv så blir jag lite förskräckt över att rida distans själv om det är så att det enda som hindrar en hingst från att attackera min häst är en tunn pinne som hingstens ryttare håller i... :crazy:[/QUOTE]


Nu slog du huvudet på spiken.......:bow:
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Vart skrev jag att jag behöver en pinne/spö för att förhindra en ATTACK???????
Finns det ingen tolerans för att man har en annan åsikt hos somliga här ute???
Jag har även jag kört en del hingstar, ridit in, tränat och tävlat.... Jag har aldrig skrivit att hingstar prompt måste vara aggresiva?!?!?
Samt jag har arbetat inom travet...kör man inte bara snabbjobb????:eek:
Det är väl självklart att man inte bara kör snabbjobb!!!! Men om jag ska sitta här och redogöra för alla moment så blir det en novell och jag utgår ifrån att de allra flesta här ute som omskriver sig som distansryttare har ett hum och konditionsträning etc...
Har jag försökt pracka på dig att rida med spö?
Ledsen för tonen men mitt lilla sto gick omkull nu i helgen och hon befaras ha fått en fraktur...hon går inte att transportera ännu..ingen mobli med röntgen... Så småsint tjafs för att få sista ordet och oförmågan att kunna acceptera olika åsikter och olika FRÅGOOOR gör mig lite ilsk... Jag kan nämna flera proffskuskar som jag har sett och arbetat ihop med som har haft unghingstar som de har korrigerat vid träning.. och inte sjutton har de gjort det med morötter! Nu körs de ju in redan innan många av dem är könsmogna, stenarna kanske har trillat ner men de "vaknar " oftast lite senare och det gör ju saken mkt lättare... Jag säger grattis till er som är såpass skickliga och har en sådan tur att ni inte behövt korrigera era hingstar någon gång.. då tänker jag främst på könsdriften...
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Jag såg nu att sista delen vara avsedd för annan person....ledsen för mina hårda ord...
givetvis vet jag att tömmarna samt pisk inte är till för att undvika en konfrontation... men du får gärna missuppfatta mig om du vill...Men om du ska få mig att tro att inte bla unghingstar korrigeras med hjälp av ovanstående så går det tyvärr inte då jag själv har arbetat inom travet samt spenderat enormt mkt tid på banan...
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Det många nog inte tänkt på eller inte vill tänka på är att det inte bara är hingsten eller de stökiga hästarna som är problemet. Det finns även mång ryttare och detta säger jag efter egen erfarenhet och många bekantas erfarenheter, att många distansryttare som inte rider hingst tar ingen som helst hänsyn till oss som gör det. De ser hingsten som vilken annan häst som helst och inte som en hormonstinnt hingst som den faktiskt är :devil: . ni säger att man ska ha en lydig häts när man kommer ut på banan och att man inte ska akomma ut förens dess. Detta gör att ni utesluter många av dessa hästar, specellt nybörjare, och hur ska man kunna komma in i en sport om man inte vågar börja med den. Tävlingar ger rutin och erfarenheter, hästen lär sig hela tiden. Då kommer många att svara: " rid träningsritter" Då vet alla som har tävlat att träningsritter är ingenting i gämförelse med en riktig tävling. På en tävling är det nerver i lufften, alla är nervösa, pirriga och vill göra sitt bästa ifrån sig.det är många fler hästar med offtast. Detta känner hästarna och de beter sig inte på samma sätt. Spöt är också ett lärtomedel, skulle min hingst gnägga eller "muppa" mot en annan häst kan jag snabbt och effektiv rappa till och visa att så där gör man inte. Hu ska man annas göra säga "nej men lilla hästen inte göra så" ;) Ursäkta min ironi, men hingstar går bara att hantera på ett sätt utan att de ska bli farliga för allmänheten. Tro mig. Sen tror inte jag argumentet håller detta med att man driver sin häst med spö så att det är dirrekt skadligt för dem. Man märker nästan direkt om en häst är så slö/trött i vetgrinden så den ska tas ur tävling. (Är det spöförbud även i vetgrinden då?) i så fall kommer många att fåproblem där ockås. Sen är det ingen dum ide att sätta domare på olika sträckor i skogen då och då inte bara för detta med spöbruklet, man kan göra sin häst illa på flera sätt utan att avända spö detta med att skena med i en tätgrupp en häst är inerst inne ett flockdjur...... Man kanske inte stannar på vatt- ställen mm. Det finna så ortoligt många andra sätt ockås eller har jag fel....:mad: domarna behövs ockås ute för att sänka tempot det är farten som skördar benskador inte distansen. Flygande kontroll mm. man får väl då försöka klocka och dra av den tiden det tar i så fall, man kan ju inte stoppa alla. åter till hingstarna som ni utesluter i och med detta spöförbud. Distansen är så otroligt mycket mer än bara tävling, har ni helt glömt bort AVELN. Det finns så få distanshingstar ute på markanden idag, sporten växer och i och med det även aveln, men nytt färskt blod skulle inte skada, Alla är vi nybörjare någon gång och eftersom alla människor inte är förnuftiga och kör med fair play kan det bli kaos. :eek: det kommer nog att bli mer kaos framöver eftersom många kanske ger sig ut och tävlar och sedan har de inte riktig koll, vi får väl helt enkelt vänta och se..........
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Nä jag ser inte denna skillnad det är lika mycket adrenalin som flödar och tätare starter.
Du kan starta efter , hela skogen finns att rida i man behöver inte trängas .
Jag har ridit distans sen -90 och groomat sen -88 .så jag vet att platsen finns.
/Cetzy
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Ja om man vill lunka omkring i skogen som en liten mulle vill säga. :angel: Har flera år erfarenhet jag också så jag vet nog vad jag pratar om. Att hänga med i starten är viktigt om man inte vill halka efter allt för mycket, det är ju inte speciellt roligt att jaga placeringar de sista kilometarna. Det har även blivit så på senare år att startfällten blir större och större samtidigt som tempot har ökar regält.
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Camilla_H skrev:
Själv så blir jag lite förskräckt över att rida distans själv om det är så att det enda som hindrar en hingst från att attackera min häst är en tunn pinne som hingstens ryttare håller i... :crazy:

Ska jag skrämma upp dig lite mer?;) Ibland kommer det lösspringande hästar oxå, för att ryttaren har trillat av!:eek:

Om du är orolig för säkerheten är mitt viktigaste tips: Håll avstånd! Ibland måste det ekipage som rider först stanna väldigt plötsligt, om det då är fem eller fler hästar på rad efter, kan det bli som en seriekrock på autobahn. Då är det lätt att en laddad häst sparkar!
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

cetzyboy skrev:
Jag har ridit distans sen -90 och groomat sen -88 .så jag vet att platsen finns.
/Cetzy

Konstigt svar. Jag har aldrig antytt något om att det skulle vara platsbrist.
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Det är inga som helst problem att starta lugnt och sakta 5 min efter täten och ända vinna en ritt, det är det många som har gjort. Och när man gör sina första starter med en häst så är väl nästan det att rekommendera, farten och starten med täten hinner man med sedan.

Avstånd tycker jag också är viktigt, jag brukar byta sida av vägen eller säga till om folk kommer upp för nära bakom och jag inte litar på den som är där att de får flytta på sig, min häst är ingen bromskloss,
och skulle hon nita för något så vill inte jag ha den andra hästen i baken. Har blivit utesluten från en tävling en gång pga av att den bakom använde mig som bromskloss och när min häst nitade för ett osynligt spöke for den in i rumpan och efter det är jag vaksam även på vad som händer bakom mig.
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Hej!:)
Varför blev du utesluten? I mina ögon så är det väl ändå den som rider så nära som gör fel?:confused:
/Camilla
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Och här kommer vi in på min liknelse med mellantraven i dressyr... Om jag vill vinna i en dressyrtävling så får jag skaffa en häst som har gångarterna för det - jag kan inte be dem ändra TR och ta bort mellantrav bara för att min häst inte klarar det momentet.

Har jag en häst i distansritt som jag inte kan hantera utan spö, så kanske jag får finna mig i att det är en konkurrensnackdel för mig och därmed starta efter de andra och hålla avstånd. Vilket gör att jag kanske inte vinner men det kanske krävs en faktor till för att vara ett vinnande ekipage - disciplin utan spö.

/Camilla
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Wanilj skrev:
Vart skrev jag att jag behöver en pinne/spö för att förhindra en ATTACK???????

Jamen, vad är det du vill förhindra då?

Finns det ingen tolerans för att man har en annan åsikt hos somliga här ute???

Nej, inte när det gäller spö i distans, det är nämligen förbjudet att använda... Och det är väl det vi diskuterar? Dina åsikter får du naturligtvis ha men när jag tycker att de baserar sig på sånt jag själv inte känner till trots lång erfarenhet då har jag väl rätt att tycka motsatt dig?

Det är väl självklart att man inte bara kör snabbjobb!!!!

Jag kommer inte ihåg om det var just du som fällde den kommentaren att det går så fort när man kör trav, det var en allmänt riktad kommentar från min sida, jag ber om ursäkt.

Har jag försökt pracka på dig att rida med spö?

Nej, men du anser att det är en säkerhetsrisk att inte få rida med spö och det är det jag ifrågasätter. Alltså om det verkligen är i spöt det ligger eller om det ligger någon annanstans.

Ledsen för tonen men mitt lilla sto gick omkull nu i helgen och hon befaras ha fått en fraktur...
Ledsen för ditt sto - hoppas det inte är så allvarligt.

Jag kan nämna flera proffskuskar som jag har sett och arbetat ihop med som har haft unghingstar som de har korrigerat vid träning..

Vi pratar inte unghästar här - din häst måste vara 6 år för att få tävla distansritt och då är det ingen unghäst längre.

/Camilla
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Det var för att hon blev sned i bäckenet av smällen, åkte ut på hälta i nästa grind. Rättade sedan till detta hos kiropraktor och gick två godkända 8-mil strax efter, men det kändes väääldigt onödigt så jag lovade mig själv att det aldrig skulle få hända igen. Hon var lite bakrädd ett bra tag efter men nu har det gått över.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Innan jag skriver dethär så vill jag förklara en sak. Och det är att endel kanske kommer tro att dethär är nåt som jag har be stämt NU...
Svar
8
· Visningar
1 191
Senast: LiviaFilippa
·
Distans Jag har fått upp ett plötsligt intresse för alla möjliga grenar som jag tidigare varit helt ointresserad av (förutom hoppning och...
Svar
4
· Visningar
3 746
Senast: Shaggy
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 583
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Innan jag åkte till veckans ridlektion på ridskolan så tänkte jag att jag förstod att jag inte kunde hoppas på att få rida på Ägrim...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp