Bukefalos 28 år!

Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Min gloria är oxå väldigt het på distans och hon är
ett litet varmblod.........!
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Dressyr_flicka skrev:
Har du tänkt på att det facktiskt oftast är araber man rider på i distans? En ras som är känd för att vara nervig och "se spöken" överallt.
Man kan ju inte gärna skylla på ryttaren för att hästen är av en ras med visst temperament.


men, hur tänker du när du säger detta? att araben som ras skulle vara så är endast en skröna.
har träffat fler halvblod än araber som är på detta vis.
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Dressyr_flicka skrev:
Har du tänkt på att det facktiskt oftast är araber man rider på i distans? En ras som är känd för att vara nervig och "se spöken" överallt.

Jag håller nog inte heller med om att araberna lever upp till sitt dåliga rykte. Och oavsett ras så tycker jag inte att spö ska användas på en häst som "ser spöken".

Det är i så fall motsatsen - kaxiga, självsäkra hästar med mycket tävlingsinstinkt (eller nån annan slags instinkt, t ex könsdrift, som riskerar att ta överhanden) - som kan behöva förstärkning av spö, tycker jag. Eller tungridna, avtrubbade hästar som knappt flyttar sig åt sidan trots att man lutar sig mot dem.
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Vad jag diskuterar är om det är en "korkad" regel eller inte vilket var det första påståendet om detta. Det har inget med att göra hur jag VILL att det ska vara, jag bara opponerar mig mot att man kan tycka att denna regel är "korkad".
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Wanilj skrev:
Camilla: Skrev inte du att du hade använt spö på din unghäst ibörjan?

Ja, men det var när han var 4-5 år och på träning med andra hästar HEMMA.

Om man är nybörjare i distansritt och känner att man inte har kontroll på sin hingst utan spö kanske man inte ska tävla hingst.

Ni pratar om att man ska få komma ut och träna med sin hingst, men det finns möjligheter att rida prova-på och att starta sist i CR. Jag förstår inte hur detta ska motivera ett beslut om att spö ska vara tillåtet?

/Camilla
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Det kan jag inte hålla med om - det hänger på den som hanterar den. Min arab är mycket lugn.
 
Sv: Status och samsyn

havreflinga skrev:
Men så tycker jag att det blir om man låter hopp- och dressyrfolk fortsätta använda spö (i hoppning dessutom för drivning!) och enbart inför en regel för distansryttare. (I dressyr får du ha spö på tävlingsplatsen, men inte under själva programmet.)

Men är detta samma sak? Jag tänker mig att man använder spö för två olika saker, antingen för att öka farten, dvs ren drivning, eller för att förstärka andra hjälper för att få hästen att trampa mer under sig, förflytta sig i sidled, böja sig mer eller annat, dvs som kommunikationsmedel då längden på benen inte räcker till eller tygeltagen inte räcker till.

I dressyr används det till det sista - att förstärka hjälper för bakbensaktivitet och olika rörelser och är därför godkänt på framridning där man behöver kunna nå och påverka hästen i alla lägen innan den värmts upp och om man behöver se till att den lyssnar på alla hjälper för dagen. Det är inte alla som ANVÄNDER spöt på en framridning men man har det IFALL ATT för att vara så väl förberedd som möjligt inför att visa upp att man har tränat lydnad för de vanliga hjälperna, dvs själva tävlingsprogrammet.

I hoppning är det inte direkt för drivning (inte oftast iaf) utan man vill kunna hindra hästen från att vägra på hinder. Här kan jag också ha mina synpunkter på spöanvändningen men det hör inte till tråden, det som däremot gör det är att under en hoppning syns ekipaget hela tiden och det är relativt ofta som iaf nybörjar får varningar om de använder spöt för ivrigt.

Inom distansen använder vi knappast spö för samma som inom dressyren, vi gör inga avancerade rörelser eller kräver ökad bakbensaktivitet på en tävling eftersom detta skulle innebära en trött häst fortare.

Däremot använder vi uppenbarligen spöt till samma som inom hoppningen men vilken domare kan ha uppsyn över varje ekipage under varje del av tävlingen? INGEN! Och då det faktiskt förekommit ryttare som drivit sin trötta och utmattade häst vidare med spö så välkomnar jag beslutet så att de andra grenarna INTE kan säga att vi driver våra hästar med hjälpmedel.

/Camilla
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Jag har själv haft med spö när jag ridit Zodiac på tävling mest som en extra arm vid besiktningen men även lagt på bogen när han börjar spänna halsen mot någon medtävlandes häst kanske mer i hans unga år än nu men ändå.
Men efter att ha sett en ryttare i Sverige rida sin häst i höga hastigheter och så fort hästen saktade av började spöet gå som en lärkvinge!!
Hon verkade knappt medveten om det själv för sa man till henne så sa hon att hon aldrig använde spöet utan det hade hon bara med om det skulle hända något.
Då kan jag ställa mej bakom detta förbud även om jag tycker det är tråkigt om det ställer till det för de ryttare som använt spöet som en säkerhets åtgärd än att driva sin häst med det.
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Man får heller inte ha någonform av benskydd under dressyren eftersom hästen bör vara så väl dresserad att den inte längre stryker sig. Är detta också något att eftersträva?
Jag tycker inte att det går att jämför dressyr med distans. När du tävlar dressyr är du och din häst ensamma på en lite inhägnad yta i ca 6-10 minuter medans du i distans är ute i natur och trafik i flera timmar. Dessutom rider man med sporrar något som jag tycker är betydligt otrevligare än spö. Jag tror heller inte att man kommer åt dem som driver sina hästar på ett olämpligt sätt de kommer bara att använda sig av något annat medel att driva med.
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Att förhindra att pållen vägrar känns lite som samma sak... Det är ju en drivning...hästen kanske stannar för att den har ont ngnstans? Tyvärr är det inte bara nybörjare som blir avstängda.. En herre som rider ända upp på Grand Prix nivå blev ganska nyligen avstängd pga för hård drivning... behöver ju inte nämna ngr namn... det är ju precis lika fel det oavsett om man rider distans /hopp/western/dressyr... etc...
Så visst är ett felaktigt användande av spö och sporrar ett problem som genomsyrar alla grenar... tyvärr!
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Tycker inte att araben är hetare än ngn annan ras... Det beror ju mkt på hur man hanterar dem.. Sen är alla hästar individer och det finns lika många som antalet hästar..:)
 
Sv: Status och samsyn

Camilla_H skrev:
I hoppning är det inte direkt för drivning (inte oftast iaf) utan man vill kunna hindra hästen från att vägra på hinder. Här kan jag också ha mina synpunkter på spöanvändningen men det hör inte till tråden,

Jag tycker absolut det tillhör tråden, och jag tycker att spö-för-att-hindra-hästen-ta-annan-väg-än-över-hindret är lika mycket drivning som spö-för-att-hindra-hästen-att-sakta-ner.

Några menade att spöförbudet är till för att "tvinga" ryttarna att kommunicera och samarbeta med sina hästar. Inte ta den enkla spö-metoden. Ok, en god tanke, även om måååånga inte är där ännu, och alltså inte kommer att kunna tävla på många år. (De hinner kanske både tröttna och bli för gamla innan...?;) ) Men visst, vi kan lägga ribban där, för hästarnas skull. Men då ska man värna om alla hästar - inte bara distanshästar!

Och då ska man vara skeptisk till hästfolks hästhantering i allmänhet - inte bara mot distansryttare. Det är antagligen så att alltför många använder spö till både drivning, bestraffning, tvång o s v, och att det därför behövs inskränkningar.

Men det känns som en alltför snabb och överförmyndande väg att gå, tycker jag.

En jämförelse: När man införde förbud mot aga gällde det alla barn. Det hade varit lika absurt att enbart förbjuda föräldrar ur en viss socialklass/i ett visst bostadsområde/från en viss yrkeskategori att aga sina barn, medan övriga fick fortsätta.

Jag håller med Wanilj:
Så visst är ett felaktigt användande av spö och sporrar ett problem som genomsyrar alla grenar... tyvärr!

Tveksamt om förbud är rätt väg att gå, men som sagt, för mig är det viktigaste att man behandlar alla grenar lika!
 
Sv: Status och samsyn

Men jag tycker inte det är lika illa att använda ett spö i ex hoppning som distans.
I hoppningen skall du ta dig runt en bana på några 100 meter under total domar koll.
På distansen som bygger på uthållighet hos hästen kan spöt se till att du pressar din häst för hårt.
Hoppningen kan vem som helst ta sig runt en bana medans distansen krävs så mycket mer av både häst och ryttare, och att då kräva lite mer av en distansryttare tycker inte jag är fel.
Du rida ihjäl din häst på en tävling vilket är lite svårt i ex. hoppning eller dressyr.
Att man sedan skall ha koll på sin häst ser jag som en ren självklarhet och det finns så många vägar att gå för att träna hästen på. Varför tävla så snabbt ??? Det finns CR, PP och andra dicipliner just för att öva .
och varför ständigt dessa hingstar ? Varför är det problem att kastrera om man nu inte har full koll ???
Jag har sett exempel på att ryttare som tycker det är tufft med hingst och gärna vill poängtera detta oavbrutet( det är en som rider nu )
Innan ni skäller så ja jag har hingst själv MEN han ska aldrig ut på en distansbana innan jag vet att jag kan hantera detta fullt ut.
Han fungerar på travbanan MEN när det blir distansdebut då blir han valack (Jag behåller honom bara som hingst eftersom jag blivit rekommenderad detta för kommande travkarriär och skrivit om detta på trav)
/Cetzy
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

LÄS mina inlägg - var i hela friden har jag jämfört distans med dressyr och ansett att det ska vara lika???
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Det verkar som om frågan mer å mer kommit att handla om huruvida distansryttare har tillräckligt väluppfostrade hästar för att klara av att rida utan spö. Jag håller med om att man bör kunna hantera sin häst utan spö, med en viss reservation för att det inte är en perfekt värld vi lever i - isf skulle aldrig ryttare trilla av å hästar komma lösa.

Vad som stör mig med förbudet är att det endast gäller distans. Det blir något slags överförmynderi där vi som rider antas inte kunna hantera ett spö och veta när hästen är för trött för att fortsätta. Tycker det sänder ut signaler att vi inte tar hand om våra hästar, utan sätter man ett spö i handen på oss så finns risken att vi driver hästarna tills de stupar.

Synen på distans från andra grenar har ofta varit att det är skogsmulleridning för de som inte kan annat. Jag har tyckt att den synen har förbättrats avsevärt under senare tid, men med införandet av det här förbudet blir jag tveksam.
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Jag ser spöförbudet positivt - som en visning för andra grenar att inom distansen behöver vi inte spö för att delta och för att vinna. Dessutom kan vi inte bli anklagade för att driva hästarna för hårt när domaren inte ser. Att det är annorlunda för distans än för de andra grenarna tycker jag att iaf jag har redovisat ovan. Domarna kan i de andra grenarna hela tiden hålla koll på ekipagen, det kan de inte inom distansritten.

/Camilla
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Men, jag vet inte hur ni andra uppfattar det, men jag har sett EN som drivit sin häst med spö under en tävling jag var ute på, det är den enda gång som jag sett det, men den åkte ut på hög puls i vet.grind. Jag uppfattar det inte som något stort problem inom vår sport.
Däremot har jag sett en del hästar som ser väldigt tunna ut i hullet... Jag tycker att visst, distanshästen har ingen fördel av att vara stor - så det är okej att ha en smäcker häst. Jag tycker till och med att det är vackert med smäckra, vältränade hästar! Det är ju när man ser en mager häst komma till förbesiktning och vet att den ska gå långt som jag blir beklämd...
Där tycker jag det måste bli bättring.
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Ta ditt intressanta inlägg och skapa en ny tråd! :idea:

Annars kommer det nog tyvärr att försvinna i spötråden... :crazy:
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Camilla_H skrev:
Dessutom kan vi inte bli anklagade för att driva hästarna för hårt när domaren inte ser.

Menar du allvar? Tycker/tror du verkligen att man måste ha ett spö (eller annat "tillhygge") för att driva sin häst för hårt?

Jag ser det nästan tvärtom: Att ryttaren aktivt måste hålla tillbaka hästen, för många hästar (särskilt utpräglade tävlingsindivider) skulle frivilligt pressa sig för hårt för att hänga med flocken. De struntar i om de är för trötta, har ont eller kanske till och med har en spricka i benet!:eek:

Att ryttarna numera inte har spö är absolut ingen garanti för att hästarna nu inte överutnyttjas!
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Varför blir du upprörd över den meningen? Vad tror du andra grenutövar tänker om att vi behöver spö på en distansritt? Vi har inga hinder att ta oss över, vi har inga öppnor att rida - vad ska vi med spöet till?

/Camilla
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Innan jag skriver dethär så vill jag förklara en sak. Och det är att endel kanske kommer tro att dethär är nåt som jag har be stämt NU...
Svar
8
· Visningar
1 189
Senast: LiviaFilippa
·
Distans Jag har fått upp ett plötsligt intresse för alla möjliga grenar som jag tidigare varit helt ointresserad av (förutom hoppning och...
Svar
4
· Visningar
3 730
Senast: Shaggy
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 530
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Innan jag åkte till veckans ridlektion på ridskolan så tänkte jag att jag förstod att jag inte kunde hoppas på att få rida på Ägrim...
Svar
0
· Visningar
347
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp