Avel och klåda

Mochas Cindy

Trådstartare
kort fråga som kanske är lång...

Har russ, och har förstått att man inte vill ha klåda. Man ska inte avla på djur med exembesvär tex.

MEN.
Jag har 3 russ. Mamma russ, dotter russ (2 år) och hingstruss (2 år nyinköpt).

mammaruss har haft besvär vid dräktighet med klåda. Hon har kliat sig MYCKET från typ november till fölning, men PRECIS när hon fölat, slutar kliandet HELT. Detta har jag fått förklarat för mig av vetrinären har med hormoner att göra. Alltså inget att göra något åt. Betäckte sent förra året, och blev orolig att hon inte tagit sig för klådan dök aldrig upp... fortfarande ingen klåda, och troligen max 3 v till fölning... alltså BRA!
MEN.. dotter russ som har VÄRLDENS (eller ska jag säga hade...) längsta härliga vita man o svans tills för några veckor sedan.. har kliat själv, eller fått hjälp av mammaruss.... att ta bort pannluggen (det är väll lugg kvar, men LITE) och även av den långa manen, den är bara 30% kvar av! Den var SUPERLÅNG och tjock! Nu är den ... lång, men pesig. och tussig och FUL! HOn ser ut som en ÅSNA! .. nä GRIS.

har haft på ALLT man kan tänka sig förutom det allra värsta medlen flusa och sånt... (jag vill inte att om det är mammaruss som kliar henne, att hon dräktig får i sig gifter...) utan resultat... tjärsalva, flugmedel, huvor... ja.. typ ALLT.
Hon har INTE löss, har behandlat,,, och jag SER aldrig att hon kliar sig.

Hon är väll bara 2 och det ´kan ju vara tillfälligt i ÅR osv, men jag ska visa henne om 11/2 månad.. hon ser inte KLOK ut!
Hur ser man på sånthär?? Ska jag strunta i att visa?

Om hon hade varit 3 år, och skulle premieras för diplom osv,,, hur hade man sett på det då??

Alla andra hästar är som sagt KANONFINA i år, även de alltså som brukar kunna klia sig... utom Fridhan...

suck... :cry::confused:
 
Sv: Avel och klåda

Fläta långfläta med det som finns kvar?
Om det nu finns kvar om 1½ månad.....
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 156
Senast: Sandora
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 253
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 065
Senast: Snurrfian
·
Avel Jag har ett tag gått i tankarna på att betäcka mitt sto om ett par år, jag fyller 17 i år och har ett d-ponny sto - detta betyder att...
Svar
4
· Visningar
1 233
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp