Avel/valpannonser

brandkattis

Trådstartare
Vet inte om man ska skratta eller gråta.
Kikar lite på annonser.
En sjukdom/beroende, är inte ute efter något nytt.
Har ju fått hem min rottweilervalp för lite mer än en vecka sedan.
Så har vi vår bouvier två år gammal.
Men kalla det beroende att kika på annonser,
för det är så det känns :P

Men titta på alla dessa som "vill bli mammor/pappor" :banghead:
Oreggade, oröntgade, okollade ( dåligt ord :P) i övrigt.
Nu har jag inget meot att folk skaffar blandis,
men då det är raser som har problem med än det ena,
än det andra?
Självklart vill alla djur bli mammor o pappor, när löp/brunst o allt vad det heter är inne.
Varför åtminstone inte göra sitt allt för att säkerställa att valpar som blir till,
har en bra grund.
O om de nu ska sälja sina valpar i annonser som "renrasiga" (utan papper, vet de räknas ej som renrasiga då),
varför då inte göra det som krävs för att sälja de som renrasiga O_o

För man denna diskussion (vilket jag ibland provar att göra fortfarande) så blir man kapad vid knäskålarna.
Man är hemsk/trångsynt/elak o allt vad man är.
Men jag ser många annonser där de säljer valpar på föräldrars FINA stamtavlor
men valparna är oreggade?
Där föräldrar är snälla o fina, men inga prover/tester eller något är gjorda.
Vad spelar då dessa FINA stamtavlor för roll?
Kanske kan de lura någon stackare att tro att det är en reggad valp som har stamtavla, har hört valpköpare som säljare sagt till att valpköparen själv får regga i SKK så får de stamtavla sedan på valpen :wtf:

Självklart finns det mögel i uppfödare som reggar sina hundar i SKK,
men om det vill diskuteras kan vi starta en ny tråd ;)

Så härav ska man skratta eller gråta :crazy:
 
Sv: Avel/valpannonser

Jag blir helt matt när man ser vissa annonser! Och vilka blandraser det finns! Har två stycken riktiga gatukorsningar själv!
Dock inte köpt på annons utan via bekant, mest för att dom var billiga och föräldrarna va trevlig, 3åringen är röntgad vid 1,5års ålder, han ska ju klara av att följa med mig på fjället, på jobb osv så fräsch måste han vara. Till vintern blir det röntgen av minstingen också.

Den äldre är kastrerad och den yngre ska kastreras snart. Jag tror att om man väljer att skaffa oreggade valpar eller blandraser så tar man sitt ansvar och kastrerar dessa, just för att inte det ska blandas vidare eller hjälpa till att avla sönder bra raser med "dåliga" (missförstå mig rätt) individer.

Egentligen, oavsett om man skaffar en renrasig eller blandras så tycker jag att man ska ta sitt ansvar för att defekta individer eller blandraser inte ska avlas vidare på, lämna aveln till kunniga uppfödare istället, borde bli hårdare regler på vilka hundar man får avla på, sänka priser på kastrering så fler väljer att kastrera och om människor kunde sluta höja sina egna hundar till skyarna och låta bli att para hej vilt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras (OBS! Med renras menar jag i denna tråd SKK's definition - dvs hundar reggade i en FCI-ansluten kennelklubb!) Att Herr och Fru...
2
Svar
33
· Visningar
4 018
Senast: Lyan
·
C
Övr. Hund Går du i rottis-köpar tankar?! Läs då det här först!! V A R N I N G !:devil: När du köper oregistrerad rottweiler köper du inte en...
Svar
2
· Visningar
1 310
Senast: Generalen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp