Bukefalos 28 år!

Luriga, luriga annonser!!

Swat

Trådstartare
(OBS! Med renras menar jag i denna tråd SKK's definition - dvs hundar reggade i en FCI-ansluten kennelklubb!)

Att Herr och Fru Svensson vet att en blandras är en blandras hoppas och tror jag.

Att samma personer kan ha lite problem med att förstå att "oreggad renras" i mångt och mycket = blandras, är inte lika enklet.
"Jo men det är en schäfer, mamman hade bara ingen stamtavla" är ju inte en helt ovanlig kommentar.

Men.... När blandraser annonseras ut på den största annons-siten på nätet med följande information:
"Valparna är renrasiga levereras med stamtavla och veterinärbesiktade, avmaskade,chippade, samt pass med rabies vaccinering påbörjad för att ni skall kunna åka till Danmark och Holland på de stora utställningarna med er valp!"

Så blir till och med jag fundersam...

Den aktuella "rasen" är - så vitt jag vet - inte godkänd i NÅGOT land!
Visst det finns kanske lokala klubbar som arrangerar någon form av utställningar och/eller "weight-pulling" tävlingar eller något...

Men... De personer som köper denna ras i tron om att det är en renrasig hund de köper kommer bli grymt besvikna!

Nej! SKK är ingen myndighet och visst, det finns "fristående" föreningar/organisationer som reggar hundar... Men att i Sverige utge sej för att sälja "renrasiga, reggade valpar med stamtavla" utan att informera om att men menar att valparna reggats i ett annat register och inte kommer kunna ställas ut/tävlas i bruks osv anser jag är snudd på bedrägeri.

/Swat
 
Sv: Luriga, luriga annonser!!

Verkligen. Eller alla dessa blandraser som annonseras ut med frasen "säljes enl. SKKs regler". Vilket ju är ren och skär lögn.
 
Sv: Luriga, luriga annonser!!

Verkligen? Räcker det inte med att skriva att valparna inte säljs innan 8v (för det är ju det som det handlar om)?

F ö har jag sett det även i tidningsannonser.
 
Sv: Luriga, luriga annonser!!

Oh nu blir jag ju nyfiken på vad det är för påhittad ras?

Håller f.ö helt med om att det är bedrägeri, borde väl nästan gå att anmäla?!
 
Sv: Luriga, luriga annonser!!

Ja jag håller med. :( Det är inte riktigt samma sak, men jag kan även bli riktigt irriterad på människor som föder upp Border Collie (där ju föräldrarna måste ha godkänt vallhundsprov för att valparna ska registreras) när uppfödarna skriver "Renrasiga Border Collies! Föräldrarna är fina vallhundar [....] Valparna är registrerade avmaskade bla bla bla [....] perfekt för dig som vill tävla!"

När man sedan kontaktar dem och frågar efter föräldrarnas regnummer så är de inte registrerade, och de menar att de är registrerade i jordbruksverket. Ingen direkt osanning, men ganska missvisande för den som är godtrogen och inte kan så mycket.
 
Sv: Luriga, luriga annonser!!

O en del som skriver att valparna kan reggas efter att de, valparna, har klarat vallhundsprovet.
:devil:
 
Sv: Luriga, luriga annonser!!

Ja. :mad: Blä, senast igår såg jag en annons "valparna kan inte registreras ännu men kommer göra det när föräldrarna har klarat vallprov."

Ibland när man mejlar uppfödarna vill de inte ens erkänna det och försöker smyga undan lite smidigt. "Man jo alltså, mamman är renrasig, det är hon..."
 
Sv: Luriga, luriga annonser!!

PS: Långt ifrån alla raser är FCI godkända. Nu såg jag annonsen och att det handlar om Olde ENglish Bulldogge, den rasen har en egen klubb, (the OEBKC). Sen reggar även ARBA rasen. Så jag ser inget konstigt med denna annons.
 
Sv: Luriga, luriga annonser!!

Men det är just detta som är dilemmat!

Här i Sverige så innebär renras - för säker 95% av befolkningen - detsamma som att hunden är reggad i SKK!

Registrering där krävs för att en hund skall få tävlas i vissa grenar, ställas ut, genomgå visa tester osv.

Så att kalla en valp för renrasig trots att den endast registrerats i en "alternativ" klubb - utan att informera om detta - är för mej näst intill bedrägligt!

Det är ju som att jag skulle starta upp en klubb som hette "Svenska Snygghunds klubben" och skapa en databas där alla ingående hundars föräldrar, far-/mor-föräldrar samt avkommor registrerades.
Avkommorna skulle alltså bli renrasiga och reggade i SSHK!!
Jag skulle kunna arrangera egna tävlingar, tester och utställningar...men hundarna skulle ju inte blir mer "renrasiga" eller få tillgång till övriga "hundsveriges" arrangemang för det!

Och att då sälja dessa valpar med informationen att valparna är renrasiga, reggade och har stamtavla...är ju inte en lögn...men ärlig är jag ju inte direkt heller, eller?

/Swat
 
Sv: Luriga, luriga annonser!!

Enligt mig så är det ingen lögn, för att jag tar förgivet att köparen blir informerad (gärna redan VET allt om rasen h*n ska köpa) innan köpet.
Det finns som sagt många raser som inte ingår i FCI. I så fall är ju det bedrägeri att sälja am.bulldog, am.pitbull terrier (Dock reggas dom i UKC, ADBA, BFKC med UKC som äldsta klubb) m.fl som renrasiga hundar?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Luriga, luriga annonser!!

Jag tycker inte man skall sälja amerikansk buldogg eller någon annan icke SKK reggad ras under förespegligen att hunden är "renrasig och reggad" utan att informera om VAR hunden klassas som renrasig och reggad, nej!

Visst är det köparens ansvar att kontrollera en säljares uppgifter! Men om jag som uppfödare säger till mina valpspekulanter att mina valpar är reggade, har stamtavla och är efter meriterade föräldrar skall då köparna måste kontrollera VAR de är reggade och vilken sorts stamtavla jag pratar om?
Eller bör de bara kunna utgå ifrån att reggad renras i Sverige = hund reggad i SKK?

JAG anser att man om man föder upp blandraser/oreggade "renrasiga" hundar bör informera om detta!
(Oavsett vi pratar någon ny "bull-ras" eller bc efter omeriterade föräldrar, någon ny ras från USA typ bull-boxer, cocker-poo eller vad som helst.)

Vill man vara "seriös" och avla på en icke FCI-godkänd ras, varför "mörka" att rasen inte ingår i våra "SKK-raser"?
Om man nu är stolt över sin ras och har som målsättning att avla på sunda, friska, hundar av en viss typ, varför "låtsas" att hunden är reggad i SKK?

Det finns ju ett antal raser i Sverige som endast kan reggas i utländska klubbar men där uppfödarna i alla annonser/på hemsidor/vid samtal direkt förklarar detta och vad det innebär om man vill vara aktiv med sin hund i Sverige. Då är det en helt annan sak anser jag!

/Swat
 
Sv: Luriga, luriga annonser!!

Jo, nu förstår jag ditt tänk och ja, du har rätt!
 
Sv: Luriga, luriga annonser!!

Håller med, vi har ju JRT of GB Sweden som exempel, de anonnserar att det är just det som de säljer o inget annat.

Sen har vi det tragiska exemplet APBT där uppfödare utanonnserar renrasiga valpar, men synar man i sömmarna så är hundarna inte reggade o okunniga köpare sväljer detta med hull o hår när uppfödarna förklarar att de kan ju inte reggas i dumma SKK, inte ett ljud om att de reggas i andra klubbar, men uppfödarna själva kanske inte ens vet?
 
Sv: Luriga, luriga annonser!!

Dom gånger jag har haft annons på Silken Windhounds har jag ofta haft en lång harang om att dom inte SKK men reggas i ISWS o s v.

Det är bara folk som redan är insatta i ämnet som begriper det, övriga fattar oftast inte ett dugg i alla fall...

Nybörjare förstår sig inte alls på vad SKK o FCI innebär och har väldigt svårt att förstå att det kan vara skillnad på "värdet" mellan en klubb o en annan. Det brukar ta långa telefonsamtal eller mail för att försöka förklara.

För oss insatta är sidan jag skrev på Silken Windhoundklubbens sajt glasklar.
http://www.silken.windhound.com/skk-fci-akc.html

Men gissa vad mycket frågor jag fått om den där sidan ändå!! Det verkar vara för många begrepp för nybörjare att ta in, SKK, FCI, FSS, AKC ...


Jag tycker inte man skall sälja amerikansk buldogg eller någon annan icke SKK reggad ras under förespegligen att hunden är "renrasig och reggad" utan att informera om VAR hunden klassas som renrasig och reggad, nej!

Visst är det köparens ansvar att kontrollera en säljares uppgifter! Men om jag som uppfödare säger till mina valpspekulanter att mina valpar är reggade, har stamtavla och är efter meriterade föräldrar skall då köparna måste kontrollera VAR de är reggade och vilken sorts stamtavla jag pratar om?
Eller bör de bara kunna utgå ifrån att reggad renras i Sverige = hund reggad i SKK?

JAG anser att man om man föder upp blandraser/oreggade "renrasiga" hundar bör informera om detta!
(Oavsett vi pratar någon ny "bull-ras" eller bc efter omeriterade föräldrar, någon ny ras från USA typ bull-boxer, cocker-poo eller vad som helst.)

Vill man vara "seriös" och avla på en icke FCI-godkänd ras, varför "mörka" att rasen inte ingår i våra "SKK-raser"?
Om man nu är stolt över sin ras och har som målsättning att avla på sunda, friska, hundar av en viss typ, varför "låtsas" att hunden är reggad i SKK?

Det finns ju ett antal raser i Sverige som endast kan reggas i utländska klubbar men där uppfödarna i alla annonser/på hemsidor/vid samtal direkt förklarar detta och vad det innebär om man vill vara aktiv med sin hund i Sverige. Då är det en helt annan sak anser jag!

/Swat
 
Sv: Luriga, luriga annonser!!

Håller med, vi har ju JRT of GB Sweden som exempel, de anonnserar att det är just det som de säljer o inget annat.
Fast där måste jag säga att SKK sköt sig i foten. För att sedan själva några år senare börja mönstra in Jack Russell-liknande hundar!!

JRTC är enligt mig en seriös organisation som blev enormt diskriminerad där det begav sig.
 
Sv: Luriga, luriga annonser!!

När det gäller APBT så anser jag att man gott kan skriva att valparna är renrasiga och reggade för en APBT reggad i ADBA är just det. Det är också något man tagit reda på och vet om man är en lämplig valpköpare. De som inte vet är för oinsatt och okunniga för att ens komma på ifråga att få köpa en APBT.

Att kräva att rasen ska vara erkänd av FCI för att få kallas renras anser jag är att ta i. Vi har själva några inhemska raser som bara är godkända i SKK men inte erkända internationellt. De raser som däremot är godkända i FCi ska vara reggade i anslutet förbund för att få kallas renras, men det är en helt annan sak.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om man ska skratta eller gråta. Kikar lite på annonser. En sjukdom/beroende, är inte ute efter något nytt. Har ju fått hem...
Svar
1
· Visningar
1 176
Senast: KaffeKask
·
Hundavel & Ras Jag håller på och letar hund och kommer att köpa en rätt så ovanlig ras. Har hittat en uppfödare som har en kull med stamtavla men...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
16 489
Senast: Ravishing
·
Hundavel & Ras Hej på er kära bukare! Detta inlägg kan bli en aning förvirrat, då jag själv är rätt fundersam just nu. Kom precis hem från...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
8 896
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Jag skulle vilja ha era åsikter och kunskaper ang. att köpa renrasig hund med stamtavla eller blandras. Jag har haft en jackrussel i 13...
2
Svar
23
· Visningar
3 180
Senast: MrsScabtree
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Böjprovsreaktion vid hovböld?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp