Bukefalos 28 år!

Avelschampionaten på Flyinge

Fiorano

Trådstartare
Tänkte att vi kunde ha en snackistråd om vad som händer där nere! Är alltid kul när man inte själv kan vara på plats och läsa om andras intryck och gääärna se bilder:). Nån som varit där idag?
 
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

Åh vad bra, letade just efter en tråd om ämnet :idea:

Väldigt nyfiken på vad som händer och skulle själv gärna varit närvarande där.
En bekant tävlar på sin Weisena, 4-årschampionat i dressyr.
Jag håller alla tummar för dom!
 
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

Jag åker inte ner förräns på torsdag kväll så från fredag kommer jag att kolla
 
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

Vi kör dit i morgon med vår femåring! Det ska bli så kul!!! :D
 
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

Jag var dit en vända idag men har tyvärr inte så mycket rapport att komma med då ja mest satt och såg ut såhär: :love:
Hästar är så jäkla vackra djur!!
Tyckte jättesynd om en som red fel i dressyren :(
 
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

Jag var där och hjälpte till med visning av två treåringar på löshoppningen! Hann tyvärr inte se något alls förutom våra hästar, men ska tillbaka fredag em och hela lördag.
 
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

Jag var där nästan hela dagen igår (tisdag) och fotade lite under Allmänt intryck unga hästar 5-6 år :)

Jennifer Svensson - Sparkling, 74,0%
IMG_1271.jpg


IMG_1278.jpg


Helen Persson - Licorie, 73,4%
IMG_1310.jpg


Marianne Westberg - Frans TH, 73,0%
IMG_1335.jpg


IMG_1323.jpg


IMG_1325.jpg


Mattias Jansson - Royalist, 77,4%, 3:e plats
IMG_1343.jpg


IMG_1353.jpg


/Julia
 
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

Jag och en kompis ska ner på lördag och kika på 4-årsfinalerna i dressyr. Ska bli jättekul :) Båda två har 3-åringar som vi ska försöka kvala nästa år (haha, försöka duger :p ) så det är kul att se årets 4-åringar
 
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

Åker ner i morgon bitti. Om nån kan komma med en bra gissning på när femåringarna börjar hoppa tar jag gärna emot den ;). Fyraåringarna är 94 stycken och börjar kl 8. Inte borde väl femåringarna vara igång före lunch?
 
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

Jag håller tummarna för en kompis som rider Zelma SN i 4-åringarnas hoppning. Såg att de gått till final nu! :banana:
 
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

Jättefina bilder!! Men alltså håller MJ på att försvinna helt? Vad tunn han såg ut:/.

*kl*

Kollade lite på liven idag på femårsdressyren. Jag är så kär i fina Bonzai och blev imponerad över hur fint Bellman utvecklats. AS är verkligen fantastisk på att plocka fram kvalitéerna hos hästarna hon rider! Missade JJRayban, men antar att han fick lite extrapoäng även här pga ryttaren...
 
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

Både ja och nej. Jag är inte så förtjust i hur J.B rider men överlag hur dom dömde så ja då tyckte jag definitivt hästen skall vara i topp, väldigt mjuka övergångar och väldigt taktmässig.

Jag tittade lite på 6-års och tyckte väldigt synd om Jennifer Svensson och hennes fina fina häst som helt hamnade bakom skänkeln och blev väldigt olydig.
 
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

Ja, det var verkligen tråkigt! Den hästen hade många kvalitéer som inte kom fram just den dagen.
 
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

Jag håller med! Riktigt synd att hästen inte visade sig från sin bästa sida vare sig igår eller i förrgår. Sparkling såg jämn och fin ut! Däremot tror jag att få kommer hota Minna Telde på Isac under finalen. De gjorde en riktigt fin uppvisning i tisdags!

Tycker också att Bellman imponerade bland de femåriga dressyrhingstarna, han har utvecklats åt rätt håll, såg tyvärr inte Tabasco. JJ Ray Ban är jag inte så förtjust i - men kan tänka mig att alla hans kvalitéer kommer fram under JB.
Såg också Bellagio och jag ångrar inte mitt hingstval till Mercy;) Jag tycker han utvecklas åt rätt håll - han är ffa lika ädel och har inte blivit för maffig för min smak. Skritten drar ju ner en hel del på honom så jag är glad att Mercy har en så pass bra skritt.

Klockan 13:46 startar släktingen Morgan - Maseratis helbror -blabnd fyraåringarna. Är inte där nere idag utan kommer sitta bänkad framför datorn istället:p
 
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

*kl*
Har själv varit och tittat på dressyren; 5-åringarna igår och på 4-åringarna idag hittills.
Igår tyckte jag att domarna dömde mycket bra, höll med dom i mångt o mkt utom på 3-4 hästar. Idag däremot - fattade absolut inte vad dom höll på med.
Det gick inte ens att gissa sig till vad de skulle säga. På ena ekipaget kunde de påpeka o dra ner på poängen för lite orolighet i mun på hästen vid 2 tillfällen under ritten -> för att vid nästa ekipage inte ens ta upp att hästen varit ÖPPET isstadig :mad:. Tyvärr sammanföll detta flertalet gånger i samband med kända ryttarnamn. Man satt stundtals och var fruktansvärt frustrerad (milt uttryckt!) över detta öppet favoriserande. Man var farligt nära att ropa ut ett bu-rop vid några av de gångerna (även när de totalt förbisåg tydligt synliga goda kvaliteer hos hästar under helt okända ryttare).

Blir väldigt besviken när domarna dessutom inte ser Grand Prix-kvaliteerna hos ett antal av hästarna. Blev glad när de tog upp det i samband med MJs Don Schufro-häst (ingen lätt häst men mkt märkbart att den har förutsättningar för Grand Prix). Sen kläcker de ur sig till ett anant ekipage som för mig såg mkt lovande ut för att kunna gå Grand Prix - "Ja den är ju något nervig idag". Ursäkta men nerv hoppas jag inte ska ses som ngt negativt (finns alltid varianter att diskutera), för min del såg jag det som en positiv nerv (medhåll av läktargrannarna) som skulle komma bli en stor fördel i Grand Prix för hästen.

Tyvärr premieras istället ofta de coola, lugna, totalt avslappnade. Utan nerv, trycket som krävs för de höga klasserna. Vill vi verkligen främst ha hobbyhästar/tävlingshästar upp till LA/MsvB? Är det dom som ska komma dit o visas och så får Grand Prix-ämnena stanna hemma i väntan på att domarna ska kunna se kvaliteerna vid högre ålder?
Citerar Helena Lundbäck - "Booooring!"


Krisse: Håller helt med dig om att Bellman har utvecklats mkt fint i på rätt håll. Däremot känner jag mig skeptisk till en annan sak som jag funderat en hel del över - är det verkligen sådana här hästar vi vill visa upp internationellt? Visst ser det mjukt o trevligt ut, men har inte alls de gångarterna som idag krävs för att hävda sig utomlands. Med tanke på hur långt ner han kom på UnghästVM så är det synd att vi inte har fler som är bättre än honom o som då kunnat hävda sig desto bättre på UVM.
En tanke helt enkelt
Håller helt med dig om Bellagio, ångrar inte det hingstvalet ett dugg ;)! Bilder kommer på honom senare

Va tråkig reklam för Maserati att hans helbror Morgan blev så totalt isstadig idag att SS var tvungnen att hoppa av och utgå. Snygg modell annars o har hört gott om honom hittills. Undrar varför det hände, SS verkade beredd?

Igår - glad efteråt. Idag - upprörd pga domarna. Ingen bra sinnesstämning att tentaplugga i, haha :p!
 
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

Som lite kuriosa kan jag berätta att Kalundi som Mattias red kostade hela 40 000:- när den ropades in som unghäst! :D

Ang. Morgan så är jag inte förvånad. Han har tyvärr haft lite sånna drag hela tiden.
 
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

*KL*
Ja såå tråkigt med Morgan. Dock vet jag ju att syskonen, alla tre, HAR mycket nerv och mognar sent. Även Maserati hade, om än inte riktigt så, en hel del nerv och mycket i huvudet. Hoppas, och tror, ett det kommer gå över med åldern. Jag är inte förvånad att han schabbla bort sej idag, men givetvis besviken. Vi som skulle ner o heja fram släktingen på lördag :(
Får väl njuta av alla andra vackra ekipage istället :D
 
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

*KL*
Rausing är en ny upptäckt, hur har jag kunnat missa denna? Så fin!

Victovie: Håller med dej fullständigt, flera gånger kunde man fundera på hur domarna tänkte..Det var ffa ett ekipage som jag reagerade på vissa saker, bla ridningen, och där premierade domarna extra just det..känd ryttare, ja. Kan det kanske vara så att jag inte alls förstått ;)
 
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

*kl*
.................................

Tyvärr premieras istället ofta de coola, lugna, totalt avslappnade. Utan nerv, trycket som krävs för de höga klasserna. Vill vi verkligen främst ha hobbyhästar/tävlingshästar upp till LA/MsvB? Är det dom som ska komma dit o visas och så får Grand Prix-ämnena stanna hemma i väntan på att domarna ska kunna se kvaliteerna vid högre ålder?
Citerar Helena Lundbäck - "Booooring!"


Krisse: Håller helt med dig om att Bellman har utvecklats mkt fint i på rätt håll. Däremot känner jag mig skeptisk till en annan sak som jag funderat en hel del över - är det verkligen sådana här hästar vi vill visa upp internationellt? Visst ser det mjukt o trevligt ut, men har inte alls de gångarterna som idag krävs för att hävda sig utomlands. Med tanke på hur långt ner han kom på UnghästVM så är det synd att vi inte har fler som är bättre än honom o som då kunnat hävda sig desto bättre på UVM.
En tanke helt enkelt
Håller helt med dig om Bellagio, ångrar inte det hingstvalet ett dugg ;)! Bilder kommer på honom senare

Va tråkig reklam för Maserati att hans helbror Morgan blev så totalt isstadig idag att SS var tvungnen att hoppa av och utgå. Snygg modell annars o har hört gott om honom hittills. Undrar varför det hände, SS verkade beredd?

Igår - glad efteråt. Idag - upprörd pga domarna. Ingen bra sinnesstämning att tentaplugga i, haha :p!

Jag håller med dig! Det finns en anledning varför fler stoägare väljer att betäcka med Bellagio än med Bellman. Det jag kan tycka är att det är roligt att en hingst med en så pass "svensk" stam lyckas väl på tävlingsbanorna. Men nej, han har inte det där lilla extra så man känner att han komme rlyckas internationellt. Skulle Bellman göra det så står jag mitt kast;)

Nu är jag ju partisk på alla håll och kanter:angel: men jag tycker att det jag sett av Maserati (som oxå borde varit med i 6 års championatet :cool:) så är han en hingst som har mer av den där "glöden" och nerven som kan behövas för att lyckas internationellt.

Att domarna dömer hästen efter ryttaren är "gammal skåpmat". Tycker att det är så för det mesta och det är tråkigt.... Nu var jag inte där på plats idag men jag tycker att domarna ska kunna säga kommentarer såsom "den här hästen tror vi på även om den inte visade sig från sin bästa sida idag"
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 418
Senast: Miiikaela_
·
Tjatter Hej någon mer än jag som roar sig ibland med att göra ai-bilder? Tänkte det kunde vara kul att dela med sig lite av det och se andras...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 497
Senast: cili
·
Hundhälsa Varulven börjar bli gammal och jag ger honom både ledpreparat och Onsilor då han har lite artros i tårna, men jag börjar även fundera på...
2
Svar
28
· Visningar
1 945
Senast: BornAgain
·
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
765
Senast: Emmi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp