Bukefalos 28 år!

Avelschampionaten på Flyinge

Sv: Avelschampionaten på Flyinge

*KL*
Kom precis hem från Flyinge, dödstrött! Men kortfattat från 4årsdressyren: Bobcat, Die Queen, Sohn der Sonne och Rausing: Ohhhmyyy! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

Själv tycker jag att Sohn der Sonne är en häst som måste uppfostras NU annars så kommer den bli farlig(are). Jag håller inte med om att den har potential som den är nu, den svävar omkring i spänning ingen som helst harmoni nånstans.

Bobcat, Die Queen och Rausing är kalasfina alla tre, de två första verkade pigga och alerta, men Rausing var synbart lite trött.

Personligen så gillar jag ju Luxus jättemycket, vilken sympatisk individ, kanske något matt idag, men verkligen en samarbetsvillig häst med finfina gångarter. Även Faustino är fin även om han ser ut att vara i flera bitar, för hänger inte fram och bak ihop, men han har fin energi och arbetsvilja.
 
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

Själv tycker jag att Sohn der Sonne är en häst som måste uppfostras NU annars så kommer den bli farlig(are). Jag håller inte med om att den har potential som den är nu, den svävar omkring i spänning ingen som helst harmoni nånstans.

Alltså jag förstod i referatet på Ridsport att SdS inte uppförde sig så väl-men vad gjorde han?

Här blir det också tydligt att aveln spretar åt två olika håll. Det premieras sporthästar som är så tuffa att rida att tom dessa proffsryttare har problem med dom och så är 90% av köparna på hästarna inom rasen amatörryttare som aldrig kommer att rida de stora klasserna. Hur sjutton går detta ihop? Och mottot "det blir alltid sämre hästar som passar amatörerna när man avlar toppindivider" håller inte eftersom det psyke och den ridbarhet som premieras hos toppindivider aldrig kommer att passa en amatör, och hur ska då de sämre individerna passa amatörerna? Och så undrar analytikerna varför betäckningssiffrorna sjunker och andra raser ökar i landet. Jaaa, vad kan det bero på:grin:.
 
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

SdS blev istadig i början när ryttaren skulle visa banan, ville inte gå fram. Uppförde sej bättre o bättre men humör märktes. Jag tycker det inte är att lägga så stor vikt vid än. Inte heller provryttarna verkade vara så upprörda över det. Det var första gången jag såg honom live och jag fick gåshud. Vilken häst.
Jag tyckte även om Faustino, han såg lite för krallig ut i början o som Cirkus säjer, lite tvådelad, men under ryttare blev intrycket bättre, härlig energi! Rausing såg jag bara några minuter men han såg superfin ut. Luxus verkar vara en snäll o harmonisk häst, jag fick dock ingen riktig känsla för honom, matt och inget wow.
Cilantro tyckte jag om med, så synd att de fick bryta. Braque var även det en härlig häst, tråkigt att höra att han slog i skon i trav hela tiden under testryttarna.
Clever Hill hade jag förväntat mej mer av, kändes trött och visade sej inte riktigt till sitt bästa.
Fair Play verkade inte vara på humör på lördagen, stod emot o var tvär en hel del.
Yoshi missade jag mycket av då jag satt fastnaglad vid SdS som gick samtidigt men det jag såg var en vacker o mycket trevlig o samarbetsvillig häst.
 
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

SdS blev istadig i början när ryttaren skulle visa banan, ville inte gå fram. Uppförde sej bättre o bättre men humör märktes. Jag tycker det inte är att lägga så stor vikt vid än. Inte heller provryttarna verkade vara så upprörda över det. Det var första gången jag såg honom live och jag fick gåshud. Vilken häst.
Jag tyckte även om Faustino, han såg lite för krallig ut i början o som Cirkus säjer, lite tvådelad, men under ryttare blev intrycket bättre, härlig energi! Rausing såg jag bara några minuter men han såg superfin ut. Luxus verkar vara en snäll o harmonisk häst, jag fick dock ingen riktig känsla för honom, matt och inget wow.
Cilantro tyckte jag om med, så synd att de fick bryta. Braque var även det en härlig häst, tråkigt att höra att han slog i skon i trav hela tiden under testryttarna.
Clever Hill hade jag förväntat mej mer av, kändes trött och visade sej inte riktigt till sitt bästa.
Fair Play verkade inte vara på humör på lördagen, stod emot o var tvär en hel del.
Yoshi missade jag mycket av då jag satt fastnaglad vid SdS som gick samtidigt men det jag såg var en vacker o mycket trevlig o samarbetsvillig häst.

Varför fick Cilantro bryta? Hans ägare finns ju här på buke:).

Att testryttarna inte var så bekymrade över SdS beteende förvånar mig inte. De är proffs och ES är hollands absolut bästa unghästryttare som jag gissar är van vid alla möjliga beteenden. Faktum kvarstår dock att det endast är ett fåtal procent av alla ryttare som är så skickliga som dessa proffs. Jag ser det som en omöjlig kombination att premiera den sortens nerv och beteende samtidigt som den stora marknaden består av amatör/hobbyryttare. Swb som ras kommer att bli ännu mindre och ha en smalare avelsbas. Kan hända att det gör att kvalitén på hästarna som tävlingsindivider blir bättre. Men vem ska uppfödarna sälja till när amatörerna letar behagligare raser? Redan idag är det mycket svårt att sälja och inte kommer det bli bättre:/.
 
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

Fanns det några passtendenser hos Luxus då?

Passtendenser visar sig enligt min mening i samlad skritt och övergångar mellan ökad-mellan-samlad skritt. Min största undran är varför man vill avla på hingstar som har tendenser att tappa takt. Alla som funderar på att använda Hohenstaufen, tex, skulle studera hans samlade skritt noga. Jag förstår inte hur han kom upp till 70 procent med en sådan utpräglad passgång i 7-årskvalet (och kom ihåg att han fick 9-10 för sin skritt som unghäst).
 
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

Cilantro hostade såpass mycket under andra ryttaren så hon valde sluta rida honom då hon inte ansåg att hon kunde ge han en rättvis bedömning.
 
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

*kl*
Har själv varit och tittat på dressyren; 5-åringarna igår och på 4-åringarna idag hittills.
Igår tyckte jag att domarna dömde mycket bra, höll med dom i mångt o mkt utom på 3-4 hästar. Idag däremot - fattade absolut inte vad dom höll på med.
Det gick inte ens att gissa sig till vad de skulle säga. På ena ekipaget kunde de påpeka o dra ner på poängen för lite orolighet i mun på hästen vid 2 tillfällen under ritten -> för att vid nästa ekipage inte ens ta upp att hästen varit ÖPPET isstadig :mad:. Tyvärr sammanföll detta flertalet gånger i samband med kända ryttarnamn. Man satt stundtals och var fruktansvärt frustrerad (milt uttryckt!) över detta öppet favoriserande. Man var farligt nära att ropa ut ett bu-rop vid några av de gångerna (även när de totalt förbisåg tydligt synliga goda kvaliteer hos hästar under helt okända ryttare).

Blir väldigt besviken när domarna dessutom inte ser Grand Prix-kvaliteerna hos ett antal av hästarna. Blev glad när de tog upp det i samband med MJs Don Schufro-häst (ingen lätt häst men mkt märkbart att den har förutsättningar för Grand Prix). Sen kläcker de ur sig till ett anant ekipage som för mig såg mkt lovande ut för att kunna gå Grand Prix - "Ja den är ju något nervig idag". Ursäkta men nerv hoppas jag inte ska ses som ngt negativt (finns alltid varianter att diskutera), för min del såg jag det som en positiv nerv (medhåll av läktargrannarna) som skulle komma bli en stor fördel i Grand Prix för hästen.

Tyvärr premieras istället ofta de coola, lugna, totalt avslappnade. Utan nerv, trycket som krävs för de höga klasserna. Vill vi verkligen främst ha hobbyhästar/tävlingshästar upp till LA/MsvB? Är det dom som ska komma dit o visas och så får Grand Prix-ämnena stanna hemma i väntan på att domarna ska kunna se kvaliteerna vid högre ålder?
Citerar Helena Lundbäck - "Booooring!"


Krisse: Håller helt med dig om att Bellman har utvecklats mkt fint i på rätt håll. Däremot känner jag mig skeptisk till en annan sak som jag funderat en hel del över - är det verkligen sådana här hästar vi vill visa upp internationellt? Visst ser det mjukt o trevligt ut, men har inte alls de gångarterna som idag krävs för att hävda sig utomlands. Med tanke på hur långt ner han kom på UnghästVM så är det synd att vi inte har fler som är bättre än honom o som då kunnat hävda sig desto bättre på UVM.
En tanke helt enkelt
Håller helt med dig om Bellagio, ångrar inte det hingstvalet ett dugg ;)! Bilder kommer på honom senare

Va tråkig reklam för Maserati att hans helbror Morgan blev så totalt isstadig idag att SS var tvungnen att hoppa av och utgå. Snygg modell annars o har hört gott om honom hittills. Undrar varför det hände, SS verkade beredd?

Igår - glad efteråt. Idag - upprörd pga domarna. Ingen bra sinnesstämning att tentaplugga i, haha :p!

Jag håller helt med dig men ändå inte :D Jag är GLAD att domarna INTE premierar spänt bensprattel för en gångskull, (det är nog med att dom gör det i "vanliga" dressyrklasser) och faktiskt dömer DRESSYR med allt vad det ska innebära. Jag tycker att Jan Brinks finalritt i 5års med JJ RayBan visade upp precis allt det som dressyr ska handla om för en unghäst, vad som händer efter St George- Int. sen kan man bara spekulera i, personligen tror inte JAG att hingsten kommer räcka till internationellt om ens nationellt?

Dock är det ju svårt att få till just det här på en häst med mkt nerv och energi i dessa unghästklasser eftersom dom inte är så skolade och dessa hästar kommer ju inte göra sig förrän mkt högre upp i klasserna där dom får börja ta i och jobba:D

Och Nej jag tycker inte heller att Bellman med sina slappa bakben är särskilt upphetsande att titta på. :crazy:

Nej det är kluvet i bedömningarna eftersom man skall döma och premiera saker här som många kommande superhästar inte kan visa upp som unghästar.
 
Senast ändrad:
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

Men vem ska uppfödarna sälja till när amatörerna letar behagligare raser? Redan idag är det mycket svårt att sälja och inte kommer det bli bättre:/.

Är det verkligen så? Att amatörerna letar "behagligare raser"? Jag upplever det faktiskt som tvärtom - de som letar häst letar efter såna som är långt bättre än de nånsin kommer att ha nytta av. Ingen letar medelmåttor trots att de flesta ryttare är just det.
 
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

Är det verkligen så? Att amatörerna letar "behagligare raser"? Jag upplever det faktiskt som tvärtom - de som letar häst letar efter såna som är långt bättre än de nånsin kommer att ha nytta av. Ingen letar medelmåttor trots att de flesta ryttare är just det.

Visst är det och kommer säkert att alltid vara ett problem att folk letar efter för bra hästar efter sin egen kapacitet. Men jag har just nu flera stallkamrater som letar ny häst (en hel hög hästar har dött av gamla och plötsliga skador de senaste månaderna:(). Jag har hjälpt till att läsa annonser och även varit och provridit och det är inte helt enkelt att hitta trevliga enkla hästar med bra psyke och "lagom" gång och hoppförmåga. Jag är en av dom som tagit bort sin häst (swb) och jag kommer inte att skaffa ett halvblod igen. Jag har iaf insikten om mig själv som ryttare att jag inte vill ha ett hett halvblod med massa nerv utan jag vill ha något enklare och behagligare att rida, tävla och ha kul med (har skaffat en connemara:p).
 
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

helt ot, men vad har du skaffat för mara?
Min mara placerade sig i Msv C dressyr o är även kvalad till 130 hoppning, men de tar vi nästa säsong!
 
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

Ok. Intressant tycker jag. Jag vet massor av såna hästar som du beskriver som är till salu faktiskt. Min känsla är snarare att många letar efter billiga hästar, och inte "tråkiga". Jag tror det är där skon klämmer.
 
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

Spännande att du vs Jan Brink kan avgöra att den hästen inte kommer räcka till. Hur många grand prix-hästar har du utbildat och hur många årgångschampionat och bruksprovshingstar har du tagit fram? Tycker att spekulationen är rätt intressant. Jag personligen tycker att JJ Rayban och Isac spelar en helt egen division än resterande!
 
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

Spännande att du vs Jan Brink kan avgöra att den hästen inte kommer räcka till. Hur många grand prix-hästar har du utbildat och hur många årgångschampionat och bruksprovshingstar har du tagit fram?

Vilken häst som kommer att räcka till och inte är omöjligt att spekulera i. Personligen tror jag inte att Jan Brink bryr sig either way, för han har ju valt att retirera från den internationella scenen.
 
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

helt ot, men vad har du skaffat för mara?
Min mara placerade sig i Msv C dressyr o är även kvalad till 130 hoppning, men de tar vi nästa säsong!

En fyraåring e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan. Hon är liten bara 138 cm, men ska bara ha henne i ett par år med sikte på ungponnychampionaten i dressyr. På dressyrgnägg finns nya bilder i bildetråden på henne:).
 
Sv: Avelschampionaten på Flyinge

Ok. Intressant tycker jag. Jag vet massor av såna hästar som du beskriver som är till salu faktiskt. Min känsla är snarare att många letar efter billiga hästar, och inte "tråkiga". Jag tror det är där skon klämmer.

Mina stallkamrater letar häst i klassen 70-100", för dom pengarna tycker jag helt klart att man ganska enkelt borde hitta något som passar kriterierna. En har precis idag köpt en fyraåring som verkar alldeles perfekt. Men det tog henn två månader och måååånga provridningar att hitta den.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kan inte vara glad just nu. Häggen blommar, barnen leker. De blåser maskrosfrön, äter jordgubbar, badar. Jag stryker fingrarna genom...
Svar
10
· Visningar
1 390
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 489
Senast: Miiikaela_
·
Tjatter Hej någon mer än jag som roar sig ibland med att göra ai-bilder? Tänkte det kunde vara kul att dela med sig lite av det och se andras...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 533
Senast: cili
·
Hundhälsa Varulven börjar bli gammal och jag ger honom både ledpreparat och Onsilor då han har lite artros i tårna, men jag börjar även fundera på...
2
Svar
28
· Visningar
1 976
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp