Bukefalos 28 år!

Avla för distans? - funderingar

Sv: Avla för distans? - funderingar

Efter att ha läst igenom alla inlägg en gång till så verkar det som att dom flesta nog precis som jag förstår att det behövs en prestationsavel för att föra distansen framåt.
Att det kostar är alla överens om, men det är få som vill betala.
Ang. Eldorado så ligger han fortfarande i topp, det är ingen åsikt det är bara att titta i resultatlistorna.
När det gäller Pamir eller Lill-Sham så har Pamirs framgångsrika avkommor haft Indian Shade på moderslinjen dom andra är rätt ordinära inom galoppen.
När det gäller att ge bättre än sin far är det ju inte svårt att vara en bättre galoppör än Pamir eftersom han inte var bra.
Och vad gäller Lill-Sham som var den bästa på sin tid blir det svårare för hans avkommor att överglänsa honom, men vi har ju fler som går bra tex. Will sham, Wilma Walewska, El Sham, My Gold Lady.
Lill-Sham har ju givit bra med olika moderslinjer och han är yngre och fler av hans avkommor kommer att komma ut och visa framfötterna så utan tvekan skulle jag välja Lill-Sham av dom två.
Det är marknaden som styr, alltså köp en prestationsstammad arab så kan denna uppfödaren producera fler och bättre föl, då tvingas uppfödare som vill sälja till distansen avla på föräldrar som kan prestera, är inte det ett scenario som alla inom distansen vinner på?
Distansen är en sport för alla raser och alla kan tävla på en nivå som passar just det ekipaget, men vi måste ju ändå kunna sikta på en proffesionell elit som kan hävda sig internationellt.
Och att bra stomaterial för aveln är jätteviktigt, men det finns inte många ston som gått 12-16 mil till salu för avel, men det blir nog i framtiden om ryttarna satsar på att tävla ston och inte bara valacker.
Ingela
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Vad använde du för hingst till Gilisha?

Hälsning Maja
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Moheed skrev:
Dessutom är det väl så att när nu ingen egentligen "vet" riktigt vilket blod som lämpar sig särskilt bra för distansavel så är det ju svårt att få ut mycket pengar för ett föl eller en oinriden unghäst oavsett stam. Inom halvblodsaveln finns ju ett helt annat system! Hur gör man i de mest framstående distansnationerna? Vad avlar man på i Förenade Arabemiraten? Hur väljer de ut avelshingstar och avelsston? Hur tränar de?

I ett nummer av Distansryttaren redogjorde Anna S hur avels-/poängsystemet för distanshästar i Frankrike fungerar.
Där värderar man iallafall hästarnas insatser på tävlingsbanan och för statistik på ett helt annat sätt här (rättare sagt: man för iallafall statistik över prestation med sikte på avel, vilket man inte gör i Sverige alls).

Vet inte hur de gör i Förenade Arabemiraten, men de har ju länge köpt färdiga eller lovande distanshästar i Europa, så jag vet inte hur mycket distanshästar de själva avlar fram.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avla för distans? - funderingar

Jag valde Gomir pga av jag ville ha Gokart blod (Janos och Poem) han har själv visat bra psyke samt hållbarhet.Han är mer högrest jag ville ha bort Gilishas något låg ansatta hals. Samt att jag gärna ville ha en friröntgad hingst och gärna ett lätt och lite luftigare steg.Gilisha är extremt mark bunden (delvis pga distansträning sedan 3 års ålder) samt att hon kan ha en tendens till hård nedsättning fram.
Fölet är nu 2 år och hon har mer resning och luftigare steg samt hon blir något större än Gilisha. Hon är skimmel och dessutom avsevärt mer arab än sin mor.
Jag ska själv tävla henne är det meningen funderar dock på att ta ett föl innan vi börjar tävla.
I så fall har jag funderat på Wimaz och om inte han går Raz ama naz.
Men inget beslut är fattat. Jag tyckte att det var jätteroligt med föl men jag var helt slut efter allt vakande. ;)
Inte lätt att bli "mormor" vid min ålder.
En viktig aspekt för mej när jag lämnar bort mitt sto för betäckning är oxå att jag till 100 litar på hingsthållaren och särskilt med en sto som aldrig varit betäckt.
Gilisha var inte ett dugg road av Gomirs uppvaktande men hon fick absolut genomgående proffsigt behandling på stuteriet och jag ringde inte ens varje dag och frågade hur det gick så trygg var jag.
Jag hade aldrig varit ifrån Gilisha längre än en vecka när jag skickade henne till Gomir i 5 veckor!
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Gomir skrev:
Ang. Eldorado så ligger han fortfarande i topp, det är ingen åsikt det är bara att titta i resultatlistorna.
Jo, jag tittar i resultatlistorna i distans. Min åsikt är att han inte är så dominerande som han borde varit.
// Linda
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Om du tittar i distanslistan så är den långt ifrån komplett.
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Jag vet om att Eldorado finns med i flera hästar som inte har härstamning inskriven i distanslistan. Samtidigt så bör huvuddelen av hans distansavkommor vara i tävlingsrätt ålder nu.
Varför jag tog honom som exempel var att när jag började distans på 90-talet så var det Eldorado man skulle betäcka med. Då var han prestationshingst för distans. Jag är fullt medveten om att han haft många bra avkommor genom åren i distans men tycker ändå inte att han blev så dominant som han borde blivit. Men det är min åsikt.
// Linda
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Som några andra skrivit så är det förstås helt avgörande VEM som ska försöka "ta fram" hästen i fråga.
Det kan saknas mycket, ex. ambitioner, kunskap, erfarenhet, tålamod, känsla, lyhördhet. Ja listan kunde gjorts längre... Brister det i ens något av ovanstående minskar ju oddsen direkt att en aldrig så "väl avlad" häst skall bli en hållbar, konkurrenskraftig häst.

Tid är en sak som många saknar varför jag har svårt att tycka det känns seriöst att tro att man på en och samma gång kan matcha mer en EN ung häst framåt. Jag menar att många tappar fokus för att de tar på sig för mycket hästar. För mycket skämmer det mesta tror jag...
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

edvarda skrev:
Som några andra skrivit så är det förstås helt avgörande VEM som ska försöka "ta fram" hästen i fråga.
Det kan saknas mycket, ex. ambitioner, kunskap, erfarenhet, tålamod, känsla, lyhördhet. Ja listan kunde gjorts längre... Brister det i ens något av ovanstående minskar ju oddsen direkt att en aldrig så "väl avlad" häst skall bli en hållbar, konkurrenskraftig häst.

Fast det konstaterades ju tidigare att det inte riktigt spelar någon roll hur bra man gör allt, om man använder vilken "gegga som helst" som grundmaterial.

Det som händer nu, är att eftersom det inte riktigt finns någon distanshästavel eller ens prestationsavel, så kan man chansa på att ta vilken häst som helst (nästan). Inget i linjerna ökar chanserna att satsningen på just den hästen ska lyckas sämre än någon för annan.

Det iallafall JAG skulle vilja, är att det ska bli lönt för tävlingsryttarna att söka hästar från vissa genomtänkta linjer, från de uppfödare som tänker "tävlingshäst" när de föder upp.

Innan vi på något sätt börjar föra statistik eller premiera híngstar och ston som presterat på tävlingar, så kommer det nog inte heller att bli någon ordning på detta.
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Geshira skrev:
Fast det konstaterades ju tidigare att det inte riktigt spelar någon roll hur bra man gör allt, om man använder vilken "gegga som helst" som grundmaterial.
Men vem har sagt något om att man ska använda "vilken gegga som helst"???
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Raztnap skrev:
Men vem har sagt något om att man ska använda "vilken gegga som helst"???


Jag anspelade på CK:s fyndiga kommentar tidigare i denna tråd...
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Linda:
Jag kan inte annat än hålla med dig om Eldorados avkommor, har tänkt på det länge. Men det är kanske så att en hingst är som allra bäst med vissa stolinjer och inte lika bra med andra? Finns det något genomgående gemensamt med de som gått bra på galopp/distans?? (Två av de som gått 2 x8 och 16 är traraber, Chopin och Isolde, där kan man se att en inblandning av blod gett "hårda" individer, jag blev erbjuden att köpa Chopin som 6-åring men tyckte att han hade haft mindre bra uppfödningstid, men han har haft så bra gener och matchning att han tydligen mäktat med det!! Vilket jag tycker är intressant).

Kunskapen ligger säkert i att kunna hitta rätt kombination mellan hingst och sto, men det tar ju så förbannat lång tid innan man kan se resultatet!

Geshira:
Tänk om vi hade någon entusiast som skulle kunna lägga grunden till någon form av "poängsystem" som även om det tar tid innan man ser något, så är det en början och till viss del går det ju att gå tillbaka lite i tiden.
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Isolde skrev:
Geshira:
Tänk om vi hade någon entusiast som skulle kunna lägga grunden till någon form av "poängsystem" som även om det tar tid innan man ser något, så är det en början och till viss del går det ju att gå tillbaka lite i tiden.

Jag tror att det finns intresse att utforma ett sådant system, men att det måste vara en fråga som tas upp officiellt av DK, eller avelsgruppen med välsignelse från Distanskommittén för att det inte ska bli något amatörkladd som inte har någon tyngd i framtiden.

Bl a så har Anna S lagt fram en mängd förslag som skulle kunna leda till en utveckling av distansaveln i framtiden, men jag har känslan av att hennes förslag mest blivit snabbt genomtittade utan att någon på allvar börjat tänka på hur man ska genomföra det hela. Om man kommer med idéer så måste man nog få mer än en liten klapp på huvudet för att få ork att fortsätta.
Jag vet att distanskommittén har mycket att göra och jag brukar själv framhålla att medlemmarna av kommittén inte är mer än människor så att man inte ska kräva för mycket. Men när det finns vilja och initiativ så behövs det uppmuntran "uppifrån", eller ännu bättre: någon som nappar och hjälper till att utforma direktiven för att främja distanshästaveln.

Ni uppfödare och tävlingsryttare som har idéer eller visioner av vad ni skulle vilja ha för hästar i framtiden - ni kan väl kontakta Avelsgruppen så att det inte blir ett ensamarbete för dem. Det finns ju en massa åsikter - det ser vi ju här!
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Jag har följt denna tråd och tycker det är roligt att läsa om distans och avel, även om jag inte är ute efter varken häst eller föl för tillfället. Jag har tidigare hört Karnawal nämnas i distanssammanhang, men det namnet har inte dykt upp här.
Jag har ingen koll på vilka hans avkommor är eller vad de har presterat, men skulle gärna vilja veta vad ni andra här har hört och vet om honom och distans.
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Funderingar
Eftersom detta inlägg för längesedan har slutat handla om Isolde så fortsätter jag på ett stickspår.
Jag tycker att det borde finnas en internetplats för distanshästar tillsalu, där ska tävlade hästar elller unghästar med tävlade föräldrar annonseras ut, alltså prestationshästar. Sedan tycker jag som många andra att det behövs statistik över hingstar mm, någon typ av avelsindex. Det är ju väldigt intressant att veta hur många procent av avkommorna som presterar bra och inte bara antalet. Intressant detta med avel, jag har en bunt ston i hagen som jag expremmenterar lite med och det är kul att se resultaten!/ Karin G J
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Jag har lagt fram ett förslag om hur ett poängsystem skulle se ut (själv uträkningen) och hur det skulle genomföras nu och på sikt (hacka om distanslistan, koppla ihop den med ARABs och den internationella arabdatasource-databasen, vilket på sikt skulle kunna leda tilla tt man även har med andra grenar som galopp och hoppning)
Jag har skickat det till distanskommitten och till DistansRyttaren.
Detta gjorde jag för två år sedan. Ingenting har hänt sedan dess.
Yvonne Ekelund håller i en avelsgrupp (vilken i princip är jag och hon och Ingela...) och har hon har tagit upp frågan i distanskommitten.
Det som har gjort att ingenting hänt är att det är svårt att få till tillägg och ändring till distanslistan och att ingen har iallafall hört av sig till mig och sagt att man är intresserad av avel, trots att jag skrivit att det kan ni göra i DistansRyttaren.
(Jag har fått alldeles för lite klappar på huvudet på sistone...)
Det är inga problem att genomföra ett stjärnsystem rent tekniskt - det behövs "bara" ett beslut.


Angående fattiga distansare, så är min tanke att det är marknaden som styr och vad den är villig att betala - tillgång och efterfrågan.
Det finns massor av billiga araber till salu och så varför lägga pengar på en dyr om man inte tror att meriter har betydelse. Men då är det en prioritering man gör (tillsammans med en prioritering av vad som är mer viktigt i livet - familj, solsemester osv) och inte hur stort lån man kan få på banken. Argumentet "jag har inte råd", borde läggas till med "för jag vill inte betala mer". (Sen har ju alla givetvis gränser)

En tredje grej:
Jag tycker för min egen del att det är jätteviktigt att inte blanda ihop arabavel och distansavel!
Inget fel med arabavel - jag tycker själv att det är intressant med bevarandet av vissa blodslinjer osv.
Men när jag pratar distansavel så är jag inte det minsta intresserad av arabens vara eller icke-vara, dishen, svansansättning osv.
Det är viktigt för arabaveln och för rasens bästa men har ingenting överhuvudtaget med distans att göra.
Sen finns det uppfödare som vill föda upp araber som distanshästar och det är ju jättebra - men diskutera distansegenskaper med mig och blanda inte in arabtypiska förmågor. (Fast det är jätteintressant att veta vad som gör att en viss hingst väljs bort, som CK/Lill-Sham, ifall jag hade missat att han skulle ge hjärtfel eller cystor)
En bra distanshäst är en bra distanshäst oavsett ras, färg (de behöver inte vara färgade och med vita strumpor,hehe) eller om de är vackra eller fula. Det kan vara en korsning mellan new forest, fullblod och arab (englands recept på sin vinnargeggamojja), Selle Francais/arab, polsk arab, crabbet, trarab eller renrasig travare!
Det är nog (som jag varit inne på tidigare) en jätteutmaning att både försöka få till en arab super-super stjärna i distans OCH i utställning. Jag tror själv inte att det är möjligt utan

Angående geggamojja.
Tänk vilken oändligt antal receptkombination det finns att pröva....och vi har bara ett liv med begränsad tillgång på tid och pengar. Själv har jag problem med att få mina nogsamt uträknade blivande distansstjärnor att ens stå på alla fyra benen.
Man kan testa fullblod/arab, mera utländska angloaraber, engelska blandningen ponny/fullblod med arab, mera traraber, Elcatero/Lill-Sham, köpa upp ett gäng franska hästar, ta in en flock crabbet ston osv osv. Dessutom för att bevisa något så måste det vara lite statistik på det hela så vi tar tio hästar av varje kombination.....och det var ju någon som skrev tidigare att en unghäst är vad som ger kvalitet....
Det är orsaken till att jag vill optimera mina chanser allt vad det går att få fram en hållbar vinnare som jag kan tävla på många år i internationell konkurrens.

///Anna - mycket blev det....

PS. Hurra för alla dessa inlägg om distansavel - det glädjer mig enormt!!!
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Jag tror att jag vågar erbjuda Nerikes Distansryttarklubbs hemsida som en plats där distanshästar till salu kan samlas. Visst kan vi ordna det Galadriel och CK? Galadriel kan säkert lägga upp en speciell till salu länk för ändamålet.

Frågan är bara hur man sprider det till distansare och hur man begränsar det. Vem kan t.ex. påstå att det är en distanshäst de säljer. Vad skall krävas? Kanske att hästen i fråga själv har gått distans (CR och upp) eller att den är en unghäst som har minst en förälder som gått minst medelsvår distans. Det låter väl som ett vettiga kriterier?

Sedan är väl frågan om det överhuvudtaget finns några distanshästar till salu. Distansryttaren är ju ett sådant forum för oss distansare och där brukar det inte finnas så många hästar till salu.

Hälsning Maja
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Hur skulle ett avels/prestationssystem kunna se ut i Sverige?

Hur skulle det skilja sig från det som finns för halvblod och vad skulle kunna vara likadant?

Vilka prestationer är värdefulla? Bara distans eller även andra discipliner?
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Jag tycker att det låter som vettiga kriterier för att få kalla en häst för distanshäst. Skulle verkligen välkomna en sådan sida att leta häst på när nästa ska köpas.

/JES
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Stopek skrev:
Vad skall krävas? Kanske att hästen i fråga själv har gått distans (CR och upp) eller att den är en unghäst som har minst en förälder som gått minst medelsvår distans. Det låter väl som ett vettiga kriterier?
Det gör det absolut :)
Och en sådan annonssida tror jag också skulle vara välkommen för många.
Det fanns väl förresten en liknande annonslänk på Stallet f.d. Bukefalos om jag inte minns fel... Dock fanns nog inga kriterier för att sätta in annons.
 

Liknande trådar

D
Ekonomi & Juridik Hej! Jag vänder mig till er här på buke då jag har ett problem. Detta nick är nygjort och jag vill inte röja mitt riktiga till hänsyn...
2
Svar
26
· Visningar
8 179
Senast: lilith
·
Q
Avel Hoppas ni vill och vågar vara med och diskutera den här frågan för det här har jag gått och "sugit" på länge. Jag är jätteintresserad...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 457
A
  • Låst
Islandshäst Har ett tag nu funderat på att jag vill ha ett sto, gärna ett ungsto som jag skulle kunna rid inn. Dock med det i tankarna att jag ville...
Svar
2
· Visningar
988
Senast: gneignei
·
Distans Det finns säkert de av er som har åsikter om varför en del av dessa saker hände och hur man hade kunnat undvika dem. Men å andra sidan...
2
Svar
24
· Visningar
3 253
Senast: Madde71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp