Bukefalos 28 år!

avla på sto som varit X bent??

L

Loella1988

jag har ett sto som är 5 år nu och som föl va hon x bent,
det korrigerades tidigt och nu är benställningen som den ska vara.

Skulle vilja höra era åsikter om man ska avla på henne eller inte?

Är det ärftligt??

tacksam för svar
//Loella
 
Sv: avla på sto som varit X bent??

Tyvärr vet jag för lite om ärftligheten hos x-benthet, men många felställningar hos föl växer ju bort av sig själva och jag kan tänka mig att det finns många avelsston som har varit sneda och vinda i benen som babysar ...

Men du kan väl prata med dels stoets uppfödare och höra om det finns i släkten och dels en kunnig hästveterinär som kan ge dig råd i frågan.
 
Sv: avla på sto som varit X bent??

säger samma. Många föl som har felställningar har ju det av orsaker som kan härröra till hur mycket plats de haft i magen, om de var klara när de kom ut etc. Kort sagt att de haft störningsmoment i utvecklingen.

De flesta bekymmer i benstället hos nyfödda föl växer ju som sagt bort även om de i vissa fall behöver hjälp på traven.

Jag hade inte tvekat! - såvida det inte moderstoet haft bekymmer med benen på de flesta av sina föl eller om det finns andra skelettbekymmer i släkten.

Jag har sett väldigt veka, vingliga, vindsvepta etc föl och de har vuxit upp till hästar med riktigt fina ben.
 
Sv: avla på sto som varit X bent??

jag tänker nog ta ett föl på henne som det ser ut nu,
som sagt det går ju att fixa till om det nu skulle bli så att fölungen får taskig benställning,
stoet har inte haft några problem med benen i vuxen ålder så är kanske ingen fara då..
får hoppas på det bästa :)
 
Sv: avla på sto som varit X bent??

åsikterna om huruvida x-benthet är ärftligt eller ett resultat av hur de legat i livmodern går isär... Förmodligen finns båda varianterna.
Jag fick en x-bening för några år sedan, där jag i alla fall vet att mamman aldrig varit x-ig. Intressant är att jag blev kontaktad av en tjej som också hade fått ett föl som var x-bent, så illa att veterinären rekommenderat avlivning. Detta föl hade samma pappa som mitt och dessutom var det fölets morfar morfarsfar till mitt...
Men det kan ju vara värt att chansa - funkar det så är det ju bra. Är fölet också x-bent så vet du att du kanske inte ska betäcka fler gånger.
 

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 263
Avel Har ett 16-årigt hoppsto jag gärna skulle vilja avla på i vår (då kommer hon vara 17 år). Hon har haft ett föl tidigare vid 4-års...
Svar
2
· Visningar
742
Senast: Cactus
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 161
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 851
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp