Bukefalos 28 år!

avliva sin katt?

Sv: avliva sin katt?

Vilket kunde ha inneburit iaf 10år som särbos, med alla träffar förlagda utanför Björks bostad pga sambons (förlåt, särbons :D) allergi... ;)
För dom som "tappat intresset" för sin katt av en eller annan orsak finns alltid andra alternativ. Här i Haninge finns ett jättebra katthem om man nu inte lyckas eller orkar (det är ju bekvämast att lyfta luren och beställa en tid för avlivning) hitta ett bra hem själv.
De flesta katthem jag känner till är noga med att följa upp hur det går i dom nya hemmen, gör hembesök osv.
Att ens blivande sambo är allergisk tycker jag inte är ett skäl för att avliva en frisk katt, katter är otroligt anpassningsbara och det brukar gå finfint att omplacera.
Nu drar jag mig ur den här diskussionen för jag blir bara ledsen av alla som tycker att avlivning är det bästa.
Avlivning tycker jag man tar till om katten är fysiskt sjuk eller blir psykiskt dålig av att flyttas.
 
Sv: avliva sin katt?

Glömde skriva att det är bättre att ta ansvar för sitt FRISKA djur, än att leka Gud.
 
Sv: avliva sin katt?

Jag tycker dock diskussionen börjar låta osmaklig och respektlös nu, trots att jag inte tycker att ett "brott" har begåtts.
Det blir ofta så med folk som bara accepterar sina egna åsikter, då måste dom förlöjliga andra tyvärr.
Tråkigt, man behöver inte bli oense eller otrevlig för att man tycker olika i en fråga.
 
Sv: avliva sin katt?

Det blir ofta så med folk som bara accepterar sina egna åsikter, då måste dom förlöjliga andra tyvärr.
Tråkigt, man behöver inte bli oense eller otrevlig för att man tycker olika i en fråga.

Hörrudu, vem var det egentligen som gick in i den här tråden med det mest fördömande tonfallet...? Sopa lite framför din egen dörr istället.

Men min fråga var allvarligt ställd, hur flyttar man en katt successivt? Du får gärna svara på den.
 
Senast ändrad:
Sv: avliva sin katt?

För dom som "tappat intresset" för sin katt av en eller annan orsak finns alltid andra alternativ. Här i Haninge finns ett jättebra katthem om man nu inte lyckas eller orkar (det är ju bekvämast att lyfta luren och beställa en tid för avlivning) hitta ett bra hem själv.

Jag misstänker att det är Stockholms Katthem du pratar om när du nämner katthemmet i Haninge? Jag har tidigare varit volontär, styrelsemedlem och jourhemsansvarig där och det är INTE så enkelt som att lyfta en lur för att få in sin kisse där. Har du någon aning om vilket tryck det är på katthemmen så här års? Antalet kattungar som föds vilda eller överges är enormt. En huskatt som har ett hem och är frisk och välartad försöker man i första föll uppmuntra ägaren till att omplacera själv, man rekommenderar siter att annonsera på m.m. Kön in på katthemmen (de seriösa som inte bara pressar in så många katter som möjligt i ett rum) är lång. Att man hittar katter dumpade i kartonger utanför dörren dit är vanligt, ofta av folk som inte fattar att fullt betyder FULLT.
Det är väldigt många som ringer in och säger: tar ni inte katten idag blir den avlivad i morgon. Som om det är katthemmets ansvar att rädda alla katter...

Nu var det ett par år sedan jag var där, jag kan ju bara hoppas att situationen blivit bättre för dem men jag tvivlar.
 
Sv: avliva sin katt?

Hörrudu, vem var det egentligen som gick in i den här tråden med det mest fördömande tonfallet...? Sopa lite framför din egen dörr istället.

Men min fråga var allvarligt ställd, hur flyttar man en katt successivt? Du får gärna svara på den.
Jag har inte varit fördömande, jag har skrivit vad JAG tycker att man bör göra för kattens skull.
Att flytta en katt succesivt kan man göra tex genom att låta katten vara där på dagen i några dagar eller över en helg för att se om det funkar innan man lämnar över ansvaret.
Och nej jag menar inte Stockholms katthem, jag menar kattvärnet.
Är det fullt får man självklart köa men det finns också många jourhem som tar emot om det är akut, tills det finns plats eller tills man hittat en familj.
Självklart ska man göra allt för att hitta en bra familj själv först, katthemmen är absolut i sista hand.
 
Sv: avliva sin katt?

För mig kommer alternativet "katthem" efter avlivning, jag skulle ALDRIG utsätta det käraste jag har för den miljö som (oftast) är på katthem, då tar jag mitt ansvar som djurägare och låter henne eller honom somna in istället för att sättas på ett sådant ställe. (Kan ju lägga till för lugnets skull att det säkert finns bra katthem, men dom jag har varit hos har varit allt annat än trevliga och det sista stället jag skulle lämna min katt på). Nu har ju jag innekatter och dom kanske skulle klara av det lite bättre, eftersom dom är vana att vara instängda, men jag tror inte du föstår den oerhörda stress det innebär för en utekatt att tvingas stängas in på liten yta i trängsel (även om dom inte sitter i samma bur) ihop med massa andra katter, i det läget är avlivning ett betydligt bättre alternativ för katten, även om det för en själv är ett fruktansvärt beslut. För en själv känns det säkert bättre att lämna katten på ett katthem så man slipper skuldkänslorna över att ha avlivat ett djur, men sett från kattens sida så är ju en spruta det dom lider minst av om man jämför med att utsättas för stressen på ett katthem eller genom att flytta runt till olika familjer.

Jag är väldigt glad att det numera är olagligt att stänga in vildkatter.
 
Sv: avliva sin katt?

Jag har inte varit fördömande, jag har skrivit vad JAG tycker att man bör göra för kattens skull.

Ditt första inlägg i tråden.
Friska individer avlivar man INTE!!
Det är ägarens ansvar att skaffa ett nytt tryggt hem om ägaren inte längre kan ta hand om sitt djur.
Det ansvaret tar man på sig när man skaffar djur, det är inte ägaren det är synd om. Det är djuret det är synd om som inte valt sitt hem själv ifrån början.
Alltför många börjar prata om avlivning när det blir problem,
så ansvarslöst, då är ett liv inte mycket värt!

Inte alls fördömande, nej.

Är det fullt får man självklart köa men det finns också många jourhem som tar emot om det är akut, tills det finns plats eller tills man hittat en familj.

Så du tror att katthemmen kan ta emot ett obegränsat antal katter och enkelt stoppa dem i jourhem? Ansvar och kostnad ligger fortfarande på katthemmet och någon där måste övervaka, ansvara för att vet.besök görs, ev. uppföljning samt förmedling till nytt hem.
När jag var akuthemsansvarig hade vi 110 katter i akuthem och två person som på fritiden skulle sköta allt detta. Och du skulle sett den kön in...

Tillägger: jag har också varit in i lägenheter där det bott djursamlare som glatt och villigt tagit på sig "oönskade" medelålders katter som kvickt behövde nytt hem. Hellre en död katt än en till katt där.
 
Senast ändrad:
Sv: avliva sin katt?

ja, fast skulle jag ha ett älskat djur som jag är orolig för skulle inte jag överlåta en utplacering till någon annan, isf skall jag välja nya hemmet eller så tar jag bort djuret, för mitt eget sinnero's skull..
liknar det vid försäljningsstall, topphästar och kattungar som ska säljas är väl helt OK att sälja/utplacera via medlare.. men ett medelmåttigt sällskapsdjur är lättare att det hamnar fel ändå..


Jag anser själv att det är lika ansvarstagande att avliva ett djur som att vekligen hitta rätt hem åt det om man inte kan ha kvar det av en eller annan anledning..
 
Sv: avliva sin katt?

Ditt första inlägg i tråden.


Inte alls fördömande, nej.



Så du tror att katthemmen kan ta emot ett obegränsat antal katter och enkelt stoppa dem i jourhem? Ansvar och kostnad ligger fortfarande på katthemmet och någon där måste övervaka, ansvara för att vet.besök görs, ev. uppföljning samt förmedling till nytt hem.
När jag var akuthemsansvarig hade vi 110 katter i akuthem och två person som på fritiden skulle sköta allt detta. Och du skulle sett den kön in...

Tillägger: jag har också varit in i lägenheter där det bott djursamlare som glatt och villigt tagit på sig "oönskade" medelålders katter som kvickt behövde nytt hem. Hellre en död katt än en till katt där.
Det är fortfarande inte fördömande, det är min åsikt.
Och som jag skrev, sista utvägen i AKUTA fall är katthem tex om ägaren avlider eller hamnar på sjukhus och inte kan ta hand om sin katt.
Att hitta ett bra och tryggt hem tar tid, och den tiden kan man väl ge sin katt om man av någon anledning inte kan ha den kvar, när man levt tillsammans? Det går inte på en vecka att hitta ett bra hem, det är väl alla medvetna om hoppas jag.
 
Sv: avliva sin katt?

Att hitta ett bra och tryggt hem tar tid, och den tiden kan man väl ge sin katt om man av någon anledning inte kan ha den kvar, när man levt tillsammans? Det går inte på en vecka att hitta ett bra hem, det är väl alla medvetna om hoppas jag.

Ibland tar tiden slut. Och vad gör man då.
 
Sv: avliva sin katt?

På vilket sätt menar du att tiden kan ta slut?
Jag tror att jag har svarat på det redan.

Det finns flera exempel uppradade i tråden. Barn som är allergiska och en ihopflytt med allergisk blivande sambo t.ex.

Den enda situation du har kommenterat är de "som tröttnat på sin katt". Man kan behöva omplacera den utan att man tröttnat på den, just för att man faktiskt måste. Och finns inget bra hem att hitta - vad gör man då.
 
Senast ändrad:
Sv: avliva sin katt?

Det är fortfarande inte fördömande, det är min åsikt.
Och som jag skrev, sista utvägen i AKUTA fall är katthem tex om ägaren avlider eller hamnar på sjukhus och inte kan ta hand om sin katt.
Att hitta ett bra och tryggt hem tar tid, och den tiden kan man väl ge sin katt om man av någon anledning inte kan ha den kvar, när man levt tillsammans? Det går inte på en vecka att hitta ett bra hem, det är väl alla medvetna om hoppas jag.

Även i akuta fall kan det vara totalt omöjligt att få in sin katt på katthem. Jag tror nog att alla som försöker framhäver att just deras situation är akut.

Givetvis ska man försöka omplacera en katt först och främst (om det handlar om en frisk katt som kan acklimatisera sig till en ny miljö) men när det inte går har man inte så mycket till val. Jag tog många år på mig att hitta ett bra hem till min gamla bestämda dam, men hade jag haft ett allergiskt barn hade flera år inte varit aktuellt. Det hade varit stört omöjligt.

När min sambo fick akuta allergiska reaktioner fanns inte heller mycket tid till omplacering (om det hade varit katterna han reagerade på) eftersom hans allergiska reaktioner inte hävdes av allergimedicin. Han åkte på anafylaktisk chock vilket är ett livsfarligt tillstånd. Vad skulle jag gjort om det varit katterna han reagerade på och jag inte fann nya hem tämligen omedelbart?

Katthem är otänkbara för min del. En stor del av de katthemsföreningar som finns sköts inte bra och då är de helt enkelt inte alternativ.
 
Sv: avliva sin katt?

Att ens blivande sambo är allergisk tycker jag inte är ett skäl för att avliva en frisk katt, katter är otroligt anpassningsbara och det brukar gå finfint att omplacera.

Men när man nu lever i en verklighet där ingen var intresserad nog av att ta över min 11 år gamla katt. Vad ska man göra enligt din åsikt?
 
Sv: avliva sin katt?

Jag har inte varit fördömande, jag har skrivit vad JAG tycker att man bör göra för kattens skull.
Att flytta en katt succesivt kan man göra tex genom att låta katten vara där på dagen i några dagar eller över en helg för att se om det funkar innan man lämnar över ansvaret.

Och om det inte funkar- hur gör man då? Provar flera hem? Hur många hem ska man prova innan man anses ha gjort det man "ska" enligt din åsikt? (Själv skulle jag inte vilja prova mer än max 2 hem - funkar det inte i något av dessa så klarar katten knappast att omplaceras. Och dessutom blir den ju inte direkt mer trygg av att "provbo" i flera hem...)
 
Sv: avliva sin katt?

Att hitta ett bra och tryggt hem tar tid, och den tiden kan man väl ge sin katt om man av någon anledning inte kan ha den kvar, när man levt tillsammans? Det går inte på en vecka att hitta ett bra hem, det är väl alla medvetna om hoppas jag.

Men hördu, hur lätt tror du att det är? Hur många katter med några år på nacken har du omplacerat?

Jag försökte i två månader ungefär. Och fick alltså ett seriöst napp - som det inte funkade hos (att hon ville ta mer hänsyn till sina redan hemmaboende katter har jag dessutom full förståelse för).

Det finns mängder, mängder av katter. Och de flesta som skaffar katt vill ha en kattunge (vilket jag också har full förståelse för; det var så jag skaffade mina tre katter).
 
Sv: avliva sin katt?

Min honkatt skulle aldrig klara av en flytt. Rädda henne när hon va 8 veckor från misshandel, jag är den enda hon litar på. Kommer nån utomstående så springer hon och gömmer sig och darrar. Tror du att ja skulle utsätta henne för en flytt.
 
Senast ändrad:
Sv: avliva sin katt?

Även i akuta fall kan det vara totalt omöjligt att få in sin katt på katthem. Jag tror nog att alla som försöker framhäver att just deras situation är akut.

Givetvis ska man försöka omplacera en katt först och främst (om det handlar om en frisk katt som kan acklimatisera sig till en ny miljö) men när det inte går har man inte så mycket till val. Jag tog många år på mig att hitta ett bra hem till min gamla bestämda dam, men hade jag haft ett allergiskt barn hade flera år inte varit aktuellt. Det hade varit stört omöjligt.

När min sambo fick akuta allergiska reaktioner fanns inte heller mycket tid till omplacering (om det hade varit katterna han reagerade på) eftersom hans allergiska reaktioner inte hävdes av allergimedicin. Han åkte på anafylaktisk chock vilket är ett livsfarligt tillstånd. Vad skulle jag gjort om det varit katterna han reagerade på och jag inte fann nya hem tämligen omedelbart?

Katthem är otänkbara för min del. En stor del av de katthemsföreningar som finns sköts inte bra och då är de helt enkelt inte alternativ.
Men då hade du inte mycket att välja på, så det förstår jag. Det är det jag kallar för akuta åtgärder, inte det första man tar till.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 957
Senast: Mia_R
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 264
Senast: Skjøldur
·
Hundavel & Ras Jag är en relativt vanlig och normal person, är utbildad inom hund och är väldigt seriös med hunderiet. Blir därför otroligt förvånad...
2
Svar
35
· Visningar
3 481
Senast: hollypolly
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 639
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp