Bukefalos 28 år!

avliva sin katt?

Sv: avliva sin katt?

Det finns flera exempel uppradade i tråden. Barn som är allergiska och en ihopflytt med allergisk blivande sambo t.ex.

Den enda situation du har kommenterat är de "som tröttnat på sin katt". Man kan behöva omplacera den utan att man tröttnat på den, just för att man faktiskt måste. Och finns inget bra hem att hitta - vad gör man då.

Ihopflytt med allergisk sambo? Då kan man vänta med att flytta ihop tills man hittat en lämplig familj till katten.
Kan man inte göra det av hänsyn till katten så har katten inte betytt något för ägaren, MIN åsikt.
Man har fortfarande ett ansvar för sitt husdjur även om man är nykär och har träffat en allergiker. En katt är inte en tröja man slänger när den inte passar längre.
Och har man verkligen kämpat för att hitta ett hem (och då menar jag INTE några dar) Och inte hittat något, då kan det vara skäl för avlivning, om man har kollat alla andra möjligheter och inget passar ägaren. Åter igen min åsikt och jag fördömer ingen annan som gör på annat sätt. Det här är vad Jag tycker.
 
Sv: avliva sin katt?

Men när man nu lever i en verklighet där ingen var intresserad nog av att ta över min 11 år gamla katt. Vad ska man göra enligt din åsikt?
Nej, jag vet att det kan vara svårt i ditt fall. Jag har hjälpt till att omplacera 3 katter som var 8, 11, och 14 år. Det lyckades på grund av att jag hittade 2 pers. som ville ha lugna och keliga katter, det tog tid men vi lyckades inom 3 månader. Det var 2 pensionärer (som tog två syskon) och en kille som önskade sig just lugna och keliga och mogna katter. I ditt fall kan jag också förstå att det kan bli svårt och ta tid.
 
Sv: avliva sin katt?

Ihopflytt med allergisk sambo? Då kan man vänta med att flytta ihop tills man hittat en lämplig familj till katten.
Du verkar ignorera mina inlägg, men jag antar att det är mig det handlar om? Min sambo var allergisk när vi träffades, ja. Dock ej mot katter. Men han upptäckte sin kattallergi i samma veva som vi bestämt oss för att flytta ihop. Vi hade alltså redan flyttat ihop när katt nummer 1 dog och sen var bara katt nr 2 kvar.

Jag hade för övrigt inte varit hjälpt av att vänta med att hitta lämplig familj innan jag flyttat ihop med sambon, eftersom det var min katt som led av att vara ensam i lägenheten på dagarna. Han hade lidit lika mycket i vilken lägenhet som helst; det var inte sambon som skapade hans lidande. Sambon härdade ut allergin och hade nog kunnat stå ut något år till (med hjälp av medicin) om det vore nödvändigt. Så min katt avlivades inte pga sambon utan pga att han blev ensamkatt (från att ha delat sitt liv med två andra). Hade jag varit singel hade jag kunnat skaffa en ny katt(unge) så att min gamla katt hade blivit mer nöjd med livet, men nu var läget ett annat.

Man kan för övrigt bry sig väldigt mycket om sina djur utan att fördenskull sätta dem före människorna i sitt liv. En blivande sambo kan faktiskt vara (vilket jag tror om mig och min sambo) den jag delar resten av mitt liv med. Hur mycket jag än gillar min katt så är den en katt och den kommer aldrig att kunna dela resten av mitt liv med mig.

Jag är övertygad om att de allra flesta djurägare gör det bästa de kan för att deras djur ska ha ett hyfsat bra liv. Om omständigheter gör att de inte kan behålla sitt djur eller att djurets liv inte längre är så bra som det borde vara så tror jag knappast de avlivar sitt djur och rycker på axlarna åt det.
 
Sv: avliva sin katt?

Nej, jag vet att det kan vara svårt i ditt fall. Jag har hjälpt till att omplacera 3 katter som var 8, 11, och 14 år. Det lyckades på grund av att jag hittade 2 pers. som ville ha lugna och keliga katter, det tog tid men vi lyckades inom 3 månader. Det var 2 pensionärer (som tog två syskon) och en kille som önskade sig just lugna och keliga och mogna katter. I ditt fall kan jag också förstå att det kan bli svårt och ta tid.

Tack för svar!
(och nu ser jag att du inte ignorerar mig, skrev mitt svar härovan innan jag såg detta inlägg).
 
Sv: avliva sin katt?

Och om det inte funkar- hur gör man då? Provar flera hem? Hur många hem ska man prova innan man anses ha gjort det man "ska" enligt din åsikt? (Själv skulle jag inte vilja prova mer än max 2 hem - funkar det inte i något av dessa så klarar katten knappast att omplaceras. Och dessutom blir den ju inte direkt mer trygg av att "provbo" i flera hem...)
Än en gång så har jag redan svarat på den frågan. Mår katten psykiskt dåligt av att flyttas så är den inte frisk eller trygg i sig själv.
 
Sv: avliva sin katt?

Att kalla alla katter som inte mår bra att flyttas för sjuka är ett påstående jag har svårt att tänka mig att du har en kunskapsmässig grund till.
Men man får väl försöka anpassa världen efter sina åsikter så gott det går.
PL
 
Sv: avliva sin katt?

KL Hur skall vi se på de som faktiskt tröttnat på sina katter.
Skall de känna sig tvungna att ha kvar ett djur de inte vill ha?
Omplacera utan att ha ngt direkt intresse i frågan?
Låta avliva?
PL
 
Sv: avliva sin katt?

KL Hur skall vi se på de som faktiskt tröttnat på sina katter.
Skall de känna sig tvungna att ha kvar ett djur de inte vill ha?
Omplacera utan att ha ngt direkt intresse i frågan?
Låta avliva?
PL

För mig är det vettigare att katten (eller hunden, hästen, kaninen, fiskarna, marsvinet osv) i så fall avlivas. Även om det "bara" handlar om en ägare som är "trött på att ha katt".

Om de orkar bry sig i att omplacera så är väl det bra, men om det bara handlar om att bli av med sitt "problem" och utan urskiljning omplacera så tycker jag nog hellre att de ska avliva. Fast tyvärr så finns ju också kategorin som i det läget (ofta har de just katt också) bara släpper ut katten istället och inte vill bekosta en avlivning. Kanske låter de någon granne skjuta katten (och om det är en skicklig skytt går den avlivningen fort och enkelt) eller ännu värre; lämnar dem att tex dränkas. Men; jag tror ju att de djurägarna ändå är rejäla undantag. Tackolov.
 
Sv: avliva sin katt?

KL Hur skall vi se på de som faktiskt tröttnat på sina katter.
Skall de känna sig tvungna att ha kvar ett djur de inte vill ha?
Omplacera utan att ha ngt direkt intresse i frågan?
Låta avliva?
PL
PL, jag vet inte vad du är ute efter, vill du att jag ska säga att då är det bäst att avliva?
Vilket kanske ÄR bäst om det nu är så. Eller tycker du att jag ska svara , skicka till första bästa om du inte orkar engagera dig?
Jag tycker att du börjar dra ut på den här frågan på ett barnsligt sätt.
 
Sv: avliva sin katt?

Nej jag är intresserad av din åsikt om vad som är det bästa.
Men du har tydligen inget mer att komma med eftersom du kallar en mkt relevant frågeställning barnslig.
Dessutom var det ett KL så att du inte skulle behöva ta det personligt men det hyjälpte tydligen inte.
Andra har svarat seriöst på frågan.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: avliva sin katt?

För mig är det vettigare att katten (eller hunden, hästen, kaninen, fiskarna, marsvinet osv) i så fall avlivas. Även om det "bara" handlar om en ägare som är "trött på att ha katt".

Om de orkar bry sig i att omplacera så är väl det bra, men om det bara handlar om att bli av med sitt "problem" och utan urskiljning omplacera så tycker jag nog hellre att de ska avliva. Fast tyvärr så finns ju också kategorin som i det läget (ofta har de just katt också) bara släpper ut katten istället och inte vill bekosta en avlivning. Kanske låter de någon granne skjuta katten (och om det är en skicklig skytt går den avlivningen fort och enkelt) eller ännu värre; lämnar dem att tex dränkas. Men; jag tror ju att de djurägarna ändå är rejäla undantag. Tackolov.

Instämmer till fullo.
 
Sv: avliva sin katt?

ja, fast skulle jag ha ett älskat djur som jag är orolig för skulle inte jag överlåta en utplacering till någon annan, isf skall jag välja nya hemmet eller så tar jag bort djuret, för mitt eget sinnero's skull..
liknar det vid försäljningsstall, topphästar och kattungar som ska säljas är väl helt OK att sälja/utplacera via medlare.. men ett medelmåttigt sällskapsdjur är lättare att det hamnar fel ändå..

Jag förstår inte hur du kan tro att kattungar skulle vara mer okej att sälja via det sättet. Visst är de lättare att sälja men garantin att de hamnar i rätt hem är lika stor för andra katter.
 
Sv: avliva sin katt?

Men vem skall bedömma o besluta om detta?
Skall varje avlivning utredas så att man får veta om den skett på "rätt" grunder!
Tänk vad många klantiga hemavlivningar vi skulle få!
PL
 
Senast ändrad:
Sv: avliva sin katt?

Nej, jag vet att det är en utopi som aldrig skulle kunna verkställas på ett bra sätt - men jag önskar att det kunde vara så.
Iaf de som går till vet. och anger skälet för det (tröttnat) kan åka dit.
 
Sv: avliva sin katt?

Nej, jag vet att det är en utopi som aldrig skulle kunna verkställas på ett bra sätt - men jag önskar att det kunde vara så.
Iaf de som går till vet. och anger skälet för det (tröttnat) kan åka dit.

Fast hur många anger det som skäl? Tror nog att de flesta i en sådan situation skäms ögonen ur sig och hittar på något annat tex. allergi eller långvarig utlandsvistelse.
 
Sv: avliva sin katt?

Jag tror nog det finns vissa som inte skäms för sådant utan bara hasplar ur sig det om vet. frågar vad som är fel.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 853
Senast: Mia_R
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 204
Senast: Skjøldur
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Blyger
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 540

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp