Bukefalos 28 år!

Avlivning av häst, hur har ni gjort?

Sv: Avlivning av häst, hur har ni gjort?

KL

Tog bort min bästa vän för drygt en månad sedan...

Jag tänker inte skriva så mycket mer än att jag rekommenderar Mats och Linda på trotjänartjänst i Skåne (men de åker även till andra län). Helt fantastiska människor som använder sig utav bult och har enorm erfarenhet.

Vi lastade och åkte hem till dessa underbara människor. Väl på plats fick jag själv avgöra hur länge jag ville vänta och jag tror att jag stod i ungefär en halvtimme och betade honom. Han hade fått lugnande innan och var precis lagom pigg och glad. När jag var redo gav jag grimskaftet till Linda som höll i honom när Mats kom med bulten men jag valde att stå brevid en bit bort med mina föräldrar. Blundade precis i skottögonblicket då jag inte ville se när han föll. Inga ryckningar eller annat obehagligt skedde även om Mats hade förberett oss på att det kunde hända. Efteråt gick vi fram och klappade honom farväl och sedan gick vi innan han avblodades.

Jag har aldrig ångrat att jag var med. Jag hade dock inte klarat av att hålla honom, men att stå en liten bit ifrån var det bästa valet för mig. Mats hade förklarat precis hur det skulle gå till så jag var mentalt förberedd på allt. Att få klappa honom farväl när det var klart var också en befrielse, och att veta att det gick så bra som det kunde ha gått.

Kopierade det som jag skrev i deras gästbok:

"Vill än en gång ge ett stort tack till Mats och Linda som hjälpte oss i en så svår stund. Allting sköttes så proffsigt och lugnt trots att vi var så hemskt ledsna. Min bästa vän fick avsluta sitt liv värdigt och Ni var så otroligt skickliga på att "hitta ögonblicket" när han var som gladast. Med öronen framåt och gräs i munnen.. Att vi även fick vara med och klappa honom farväl efteråt var en lättnad. Vi kunde inte ha blivit bättre bemötta än hemma hos er! Återigen, stort varmt tack till er! Kram Frida"
 
Sv: Avlivning av häst, hur har ni gjort?

Beklagar verkligen att din kille var tvungen att somna in. Men, jag tycker ändå att de hästhussar och -mattar som kan ta de besluten är de mest ansvarsfulla så all heder åt dig :bow:

Har varit om två avlivningar, en med bult och en med spruta. Tyckte att bulten var lite obehagligare än sprutan, men ändå mer konkret på något sätt. Hästen som bultades var 'död' innan han nådde marken, medan det tog lite längre tid för den som dog med spruta... samt att den sprutade hästen hade en hel del blinkreflexer och annat för sig en stund efteråt, trots konstaterad medvetslöshet och stannat hjärta.

Tror att jag väljer bult till min häst när den dagen kommer, faktiskt. Känns lite läskigare, men samtidigt mer riskminimerat på något sätt.
 
Sv: Avlivning av häst, hur har ni gjort?

Vill först och främst beklaga, detta är det tråkiga med att äga djur. Men man får tänka på allt de roliga och otroligt underbara man gått igenom.

Jag har tagit bort två hästar, den första var mitt sto som stod mig väldigt nära. Veterinär kom ut och gav henne en spruta, det gick fort men jag tyckte det var jobbigt att det inte gick att stänga hennes ögon. Jag var med henne hela tiden.

Den andra bultades av djurtransporter, jag var inte hemma. Min sambo hämtade honom i hagen och gick iväg bakom stallet med en stor hink full av godis. Min sambo sa att det gick otroligt fort och att han tyckte om bultningen bättre än sprutan.

Jag kommer använda djurtransporter i framtiden, så otroligt smidigt att de bultar och tar med de på samma gång.

Lycka till och ta de sätt som du tror passar dig och din häst bäst! :)
 
Sv: Avlivning av häst, hur har ni gjort?

Ja det är ju 1 1/2 månad sen nu och för 3 veckor sen gjorde jag min första tatuering till minne av min kille..

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1094967&page=28

Finns på bild nästan längst ner på den sidan i tråden...


Det gör fortfarande ont, nåt så fruktansvärt. Men jag ångrar ingenting med det hela, kommer med största sannolikhet välja spruta och samma veterinär igen om han fortfarande jobbar när jag måste ta detta beslut igen.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
559
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 211
Senast: Fiorano
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
21 318
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
21
· Visningar
949

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp