Bukefalos 28 år!

Avmaskning - betesmark

K

Krabban

Okej en spinoff på den andra avmaskningstråden.

Hur sköter man sina betesmarker bäst? Alltså för att få ner "mask-antalet" på betet?
 
Växla hagar så att de får vila i några år, sätta andra djurslag (kanske grannens?) dessa mellanperioder.

På ett ställe jag jobbade på mockades beteshagen varje dag mend den var rätt liten med stort betestryck.

Bra tråd f.ö. då detta med betesvård borde anammas av fler för att hålla maskarna nere.

Men jag kan tänka mig att det blir mycket mer arbete!
 
Sam- eller växelbete med kor och/eller får håller nere parasittrycket litegrann, eftersom dessa djur betar ner gräset i hästarnas rator/toaletter så att träcken torkar och parasiterna/äggen dör pga torkan...

Sen är ju strategisk avmakning bra, dvs att man maskar efter parasitförekomst.

Själv har jag skaffat mig en flock fårskallar just för att försöka hålla hagarna så parasitfria som det går, utan att plöja upp dem...
 
Tack för alla svaren! :bow:

Hmm... hur länge behöver ett bete vila då? Själva sommarbetet är STORT=många ha. Tänkte nog dela av det till två iallafall. Räcker det med vartannat år?

Och hur är det med vinterhagarna som är betydligt mindre? Oxå växla vartannat år?

Man kan ju gå över med en röjsåg och klippa ner tuvorna där högarna ligger och pållarna inte betar ner. Det ska väl göra det bättre har jag förstått. Ngt annat? Känner att jag inte har orken just nu att försöka få tag på betande får eller kor.
 
Att bränna betet ska väl vara ett bra alterntiv. finns ju en till tråd om det :)
 
Jaa det låter lite läskigt tycker jag, det skulle inte jag våga. :crazy:

Sen vill jag mer veta hur man håller efter det bäst. Lite jobbigt att mocka ca 8 ha... :crazy:
 
Lite kort om får bara:

Hade du haft att göra med får innan? Svårt? Byter du staket då mellan varven i hagarna eller?
 
OM du väntar med att släppa hästarna där till efter midsommar så är fjolårets parasiter inte lika många. Men gräset brukar vara förvuxet då så att hästarna inte vill äta det.
Har du möjliget att låta t.ex en flock kor eller får att beta där fram tills dess eller kanske en hel säsong så har du nog en ganska hästparasitfri hage efteråt.
 
Lite kort om får bara:

Hade du haft att göra med får innan? Svårt? Byter du staket då mellan varven i hagarna eller?
Nej, har inte pysslat med får innan, bara klappat på 4H-gården... (har dock haft två dvärggetter ett tag)
Nej, får är inte särskilt svåra.
Har samma staket till får och hästar, fåren går TILLSAMMANS med hästarna. Jag föder ju upp shetisar och de staket som stänger in shettisföl stänger också in får. Jag har 4 eltrådar på 30, 60, 90 och 120 cm höjd, funkar bra till alla - såväl får och shettisar som halvblodshingsten :D!
 
Funderar nämligen på att ha får på sommarstället (inget med hästar att göra denna gång...). Men det skulle ju kännas läskigt att skaffa (låna/hyra) ett djur som man inte vet nåt om men det är ju samtidigt svårt att lära sig något om får utan att ha några.
 
Hur kommer det sig att det inte är lika mycket parasiter på betet efter midsommar? Bra att veta! Tack för tipset!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kan börja med att säga att jag inte har fånghästar, men är medveten om risken att få det med lättfödda ponnyer.Vad är era bästa knep...
Svar
7
· Visningar
1 486
Senast: Ajda
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 308
Senast: mars
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
23 323
Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 176
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp