Bukefalos 28 år!

Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Vad hade de andra hästarna då? På vintern behöver du inte göra träckprov. Den smitta som ev. hamnar på snön dör direkt iaf. Avmaskningen är för att stoppa smittan från att hamna på marken, de flesta hästarna klarar av ganska mycket mask innan de blir påverkade.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Inget prov gjordes på de resterande hästarna då de två som testades hade såpass mycket mask.Är det sant att Ivomec comp tar alla maskar??
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Inget prov gjordes på de resterande hästarna då de två som testades hade såpass mycket mask.Är det sant att Ivomec comp tar alla maskar??

Att ett par hästar har mycket säger INGENTING om vad de andra har. Det är helt individuellt hur smittade hästarna blir på samma marker.

Ivomec comp tar två stadier blodmask samt bandmask + lite annat ovanligt som hästarna oftast inte har. Men det dödar inte allt inuti hästen.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag vet att inte alla behöver ha mask,men jag äger inte alla hästar,dom är ju inhyrda hos mig.Mina två provades och hade blodmask,de andra ville maska ändå i det läget,utan prov.Men när det visar 1000-2000 blodmask (lilla) på träckprovet så hjälper alltså Ivomec comp? Jag blev lite osäker när jag läste om den..Och litar väl inte helt på veterinärerna när det gäller avmaskning tyvärr.Jag såg nämligen knappt någon mask i avföringen efter dom fått medlet(hittade typ två maskar på 8 hästar?)Varför blir det så? (tusen frågor,sorry:o)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Nu läste jag på lite,lilla blodmasken kan alltså ligga i vila,och inte påverkas av maskmedlet??!!? Kul jul :( Då kan jag alltså ha maskat helt i onödan med ett sketa dyrt maskmedel dessutom? Rumpa rent ut sagt :(
Då blir det väl till att träckprova till våren igen då eller?Ingen mening att prova dom till jul kanske?
Någon som vet hur noga dom kollar träck på hästar från USA förresten? Får hem en från Usa strax före jul,kollar dom så den inte har skum "utomlandsmask" med sig? Ska jag maska den innan den släpps ut hemma?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Lugn lugn. Det är 6 av ca 30 arter av lilla blodmasken som kan gå i dvala OM vädret inte är gynnsamt, dvs rejäl vinter eller extrem värme och torka. Ingen fara nu alls.

De andra borde absolut göra prover och inte bara avmaska. Hur ska ni annars veta om det blivit bättre eller kanske blivit sämre när ni tar prov i vår? Det är ytterst ovanligt att man ser några maskar i bajset, särskillt lilla blodmasken är väldigt väldigt svår att se pga färg och storlek.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*Puh* jag går upp i spinn ibland;)
Tack:)

Från och med våren ska jag BEGÄRA att alla träckprovar om dom vill vara kvar i stallet.Det är faktiskt MINA marker.

Vad tror du om prov till jul? Är det nödvändigt eller "klarar dom sig"?
Unghästarna med?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

På vintern behöver du inte ta prov, lugna dig till våren. Du kan ju ta provet redan i mars om du känner dig orolig. Är unghästarna föl/åringar är ett prov i januari lämpligt för att kolla spolmask.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

En undran.. När skall man egentligen avmaska mot styngflugan?? Sen höst- det borde ju vara nu... Eller skall man gå efter hur kallt det är??:confused:
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

När det varit frost går det bra. Att man väntar är för att flugan ska ha gett sig för året så inte hästarna blir återsmittade.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tack så mycket för svar!! :laugh:
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hej jag har en fråga...

jag har en unghäst islandshäst hingst 2år som träck kollades i våras och hade 150.
han vaccinerades bara en gång med cydectin på våren sen ska han vaccineras mot stygnflugan nu i vinter...när är det bra att ta detta?
och behöver jag ta ett medel mot bandmask/blodmask nu?
Han har flyttat till nytt ställe där de haft ett fall med bandmask på unghäst men det kanske inte "ligger kvar i marken" precis, var flera år sedan med och ingen annan häst hade drabbats innan..

vilket medel blir bäst? tänkte träck kolla i vår sen borde ju inte behövas nu väl? har lite svårt att göra det nu när jag står borta på unghäst flock nu med och jag har 8mil dit.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Har han haft styngflugeägg på sig? Bara om han haft det behöver du avmaska mot det (inte vaccinera, det är en helt annan sak och går inte att göra mot parasiter). Styngflugans larver tar man NU när flugan gett sig för året, inte avmaska på vintern!!

Bandmasken smittar mest vår och höst och finns kvar i markerna i ett gräskvalster. Men är det bara en häst och för flera år sen skulle jag inte fundera över det än. Dessutom är det för tidigt att avmaska mot något han kanske inte ens plockat i sig än om han nyss flyttat dit.

Om han inte haft styngflugeägg på sig så gör ett prov innan du avmaskar. Om han haft styngflugeägg väljer du ett ivermektin-preparat.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*KL
Blev hänvisad med min fråga hit, och hittade inget svar på den i tråden.
Kort och gott;
Tog ett träckprov på min rätt nyinköpta unghäst nu i höst, och han hade vädigt hög epg av blodmasken (Mycket över 1000). Förra ägaren kan nog inte ha avmaskat alls. De satte in odling av stora blodmasken, samtidigt som vet skrev ut avmaskningsmedel. Avmaskade enligt anvisningar självklart hästen + hans hagkompis med ivomec.
Idag fick jag provsvar och hästen hade stora blodmasken, vet ju dock ej hur mycket av äggen som utvecklades till den stora.

Nu undrar jag om alla maskarna dog vid denna avmaskningsdos, eller om de kan ha vandrat någonstans och lagt sig i kroppen. Då det var så hög epg lär de nog ha levt där kroppen ett tag...

Bör jag ta ett nytt träckprov nu, eller ska jag vänta till efter vintern?

Jag är väldigt orolig och har riktigt dåligt samvete, vilket jag borde ha. Men förra hästen hade aldrig mask på dessa beten.

Hästen har fint hull, är glansig i pälsen och pigg och glad, har inga yttre tecken på mask, han har heller ej fått kolikanfall. Men är grymt orolig ändå, om det kan ligga och täppa till blodkärl och liknande.

Tacksam för svar!
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Och jag skrev svaret, ta ett nytt träckprov om du misstänker eller vill veta med säkerhet om hästen har fri från sin blodmask.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Men jag vill mest veta om det kan ligga maskar kvar på andra ställen i kroppen efter avmaskningen. Syns de då i så fall på ett träckprov? Och ungefär hur lång tid tar det innan de syns igen annars, för de vandrar väl tillbaka ner i tarmen igen?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Har han haft styngflugeägg på sig? Bara om han haft det behöver du avmaska mot det (inte vaccinera, det är en helt annan sak och går inte att göra mot parasiter). Styngflugans larver tar man NU när flugan gett sig för året, inte avmaska på vintern!!

haha givetvis menade jag avmaska skrev helt fel tänkte väl på vaccinera precis då eller nåt.
ja han har haft stygnflugeägg på sig.
hur vet man när det är höst och när det är vinter? för de sitter ju kvar på benen de där och jag kan inte få bort dem speciellt inte på unghästen som inte står hemma.


Bandmasken smittar mest vår och höst och finns kvar i markerna i ett gräskvalster. Men är det bara en häst och för flera år sen skulle jag inte fundera över det än. Dessutom är det för tidigt att avmaska mot något han kanske inte ens plockat i sig än om han nyss flyttat dit.

Okej men syns denna masken på träckprov? för hade han haft det när du testade han så hade det väl märkts då och man hade fått avmaska i våras mot det?
vuxna hästar är inte lika känsliga för denna mask eller?

hästen flyttade dit i sep så det var ju förvisso höst då.

Om han inte haft styngflugeägg på sig så gör ett prov innan du avmaskar. Om han haft styngflugeägg väljer du ett ivermektin-preparat.

okej tack.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Flyttade han dit i september skulle jag inte bekymra mig över bandmasken än, håll koll i vinter om han börjar visa symptom som avmagring, svårt att hålla hull eller kolik. Bandmasken syns inte alltid på träckprovet, det har du helt rätt i, men den kan göra.

Vad gäller höst och vinter så kan du räkna med att när det är flera minusgrader hela dan är det vinter. Vissa vintrar kan alltså ställa till det vad gäller parasiter i hagen för att det är för varmt.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Vad visade träckprovet? Var det bara styngflugelarver så smittar de inte på något sätt alls när de kommer ut, och medlet binds till jorden och är inte farligt.

Har du lust att utveckla detta lite? Hur lång tid tar det för medlet att passera genom hästen? Och hur lång tid tar det innan medlet är helt "borta" ur markena?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Har du lust att utveckla detta lite? Hur lång tid tar det för medlet att passera genom hästen? Och hur lång tid tar det innan medlet är helt "borta" ur markena?
Det går att läsa själv på FASS vet eller bipacksedeln till medlet man ger. Det är den infon jag har.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 602
· Visningar
157 298
Senast: Leeelot
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 102
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 749
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 187
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp