Bukefalos 28 år!

Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Det tar nån dag innan larverna kläcks i äggen och börjar klia så hästen får i sig larverna. Den som fått Cydectin i september ska du INTE avmaska mer.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Okej medlet jag fick utskrivet är: Noromectin och det tyckte veterinären att jag skulle ge båda hästarna även den som fått cydectin i sep....!!!???

han sa att det medelet är bra för hästar som fått cydectin och min andra häst MED stygnflugeägg kunde ta det med...så han menade på att detta medlet tog han främst för att det skulle passa cydectin hästen.....hur tror du han tänkte???

jag tog bara en tub sån tur var för mina hästar är så små men detta skall bara tas en gång eller skall det tas i intervall?

okej den lilla hästen har stygnflugeägg på sig fortfarande ska jag skrapa bort dem innan jag avmaskar eller har de en då dött vid det här laget? det är ju så svårt att få bort...tips?

den andra har som sagt inga synliga men då har jag klippt han ner till knäna med så det kan ju ha varit ägg där när jag klippt han förra veckan men du tror inte det är någon fara om jag inte avmaskar honom då fast han kanske fick ägg efter avmaskningen med cydectin i sep???

jag vill inte riskera att han blir sjuk men jag vill inte heller överavmaska...

frågade kanske detta förut men behöver jag mocka rent hela hagen nu när jag avmaskat(de kommer gå i samma hage även efter avmaskningen)

det bajset som blev från cydectin avmaskningen i sep är det farligt att ha kvar i hagen(det ligger i en annan del av hagen de kommer få tillgång till senare i vinter) eller ska jag mocka bort det? kan det vara farligt för hunden fortfarande?

tack på förhand.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Den som fick Cydectin i september ska du ABSOLUT inte avmaska!! Dessutom kom du åt ev. styngflugelarver redan då. Noromectin är ett bra medel mot styngflugelarver. Cydectin har ett intervall på 12 veckor så inte förrän runt nyår skulle det eventuellt vara dax att avmaska den hästen igen (vilket det inte är mitt i vintern). Några få styngflugelarver ska inte göra någon skada om han skulle råkat få i sig lite.

Om jag hade hund skulle jag försöka mocka så mycket som möjligt efter avmaskning.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*kl*
Min vet är lite snurrig i sina svar, så nu försöker jag få lite hjälp här.
Jag kan iofs kolla med en annan veterinär givetvis, men någon kanske kan vägleda mig lite.
Har ett föl, född i slutet av juni. 26/8 fick hon Fyrantel.
Efter det fick vi analyssvar att en av hästarna i hagen hade 525 epg blodmask och avmaskade alla hästar inkl. fölet med Noromectin 2 veckor efter det.
Nu undrar jag när hon ska maskas igen och med vilket preparat. Vi har inte tagit något träckprov nu.
Detta är första fölet, så jag har ingen koll på rutinerna kring detta.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Till att börja med så behöver man INTE avmaska alla om EN häst har höga värden. Det är just därför man tar prov för att sålla ut de som behöver avmaskas. Fölet behöver kollas för spolmask, men vänta ett tag till så det gått minst 8v efter senaste avmaskningen. Spolmasken kan du ta prov på även under vintern.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag tror min veterinär är lite gammeldags. Jag hade tagit prover på alla hästar, 7 stycken, och en hade höga värden, resten var noll. Hon rekomenderade att alla skulle maskas ändå.
Rekomenderar du att jag tar träckprov på fölisen istället för att bara avmaska rakt av då? Tack för svaret förresten :D
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag tror min veterinär är lite gammeldags. Jag hade tagit prover på alla hästar, 7 stycken, och en hade höga värden, resten var noll. Hon rekomenderade att alla skulle maskas ändå.
Rekomenderar du att jag tar träckprov på fölisen istället för att bara avmaska rakt av då? Tack för svaret förresten :D

Ursäkta, men byt veterinär när det gäller maskfrågor. Avmaskningen är till för att skydda markerna, har hästarna 0 sprids inga ägg och de behöver inte avmaskas. Fölis skulle jag absolut ta prov på innan avmaskning.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Avmaskningen är till för att skydda hästarna! Fölis skall absolut avmaskas, det finns inget värre än de skador som blir på oavmaskade fölungar, går ej att reparera. Mina fölisar avmaskas regelbundet. De äldre hästarna är det glesare med.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Avmaskningen är till för att skydda hästarna! Fölis skall absolut avmaskas, det finns inget värre än de skador som blir på oavmaskade fölungar, går ej att reparera. Mina fölisar avmaskas regelbundet. De äldre hästarna är det glesare med.

Avmaskningen är för att få bort smittan från markerna och genom detta förebygga att hästarna smittas. Det är YTTERST få hästar som lider av att ha parasiter. Föl har inte hunnit bygga upp sitt eget försvar än och behöver mer hjälp än vuxna.

Jag har inte sagt att föl inte ska avmaskas. Träckprovet är för att se om det behövs medel för både spolmask och blodmask, om det öht finns spolmask att ta (till vintern har de flesta småttingar hunnit bygga upp sitt försvar). Träckprovet ger också en god insikt i hur smittade markerna är. Alla medel är inte lämpliga om fölet har båda maskarna, att välja fel medel är totalt bortkastat och kan dessutom göra så att man vilar i en falsk trygghetskänsla att "jag har ju avmaskat" och så har de maskar som fölet faktiskt har inte dött...
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

jag mockar hagarna kontinuerligt och jag avmaskar faktiskt bara om jag ser att de har mask vilket bara har hänt 1 gång och det var innan vi flyttade hem och jag började mockningen av hagarna.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

jag mockar hagarna kontinuerligt och jag avmaskar faktiskt bara om jag ser att de har mask vilket bara har hänt 1 gång och det var innan vi flyttade hem och jag började mockningen av hagarna.

Mockning av hagarna är ett av de absolut bästa sätten att hålla ner smittan. MEN - kontinuerligt kan ju betyda varje dag, varje vecka, varje månad eller varje år... det är ju stor skillnad på hur mycket nytta det gör. Dessutom är det viktigt att veta att det är ytterst få hästar man SER på om de har mask.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag bor på ett väldigt snörikt område så jag mockar i den delen av hagen foderborden står varje dag, innan snön kommer mockar jag hela hagen 1-2 gr/veckan och till våren, när snön tinar, mockar jag helt rent. Mockar även sommartid kontinuerligt. Men kanske detta ändå inte räcker iaf då. Nåja, får väl göra träckprov som er andra då.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Självklart gör det jättemycket nytta att du håller så rent! När temperaturen är optimal för äggen så kläcks de på ett par dagar så minst varannan dag kan det behöva mockas.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

så, nu har jag då gjort ett träckprov som visade 75 epg blodmask på min fölunge. Som jag skrivit tidigare hade en av hästarna här mycket av lilla blodmasken.
Resten var det 0 på enligt provresultatet.
Då blir det Noromectin igen, eller vad föreslår ni som kan? Resultatet på fölmask var också 0.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hon fick Noromectin 4 september. Innan dess hade hon fått en dos med Fyrantel.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Då skulle jag ta en omgång Noromectin eftersom det ändå inte frusit på.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*KL*

Är det för sent att ta träckprov nu? Bor i Stockholm, inte en minusgrad så långt ögat når (om det nu spelar roll). :)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*KL*

Är det för sent att ta träckprov nu? Bor i Stockholm, inte en minusgrad så långt ögat når (om det nu spelar roll). :)

Det beror ju på syftet. När avmaskade ni senast och med vad? När tog ni prov senast? Hur går hästarna i hage nu?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 602
· Visningar
158 111
Senast: Leeelot
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 112
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 759
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 197
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp