Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Försökskanin här också:

Just fått svar från SVA, riklig mängd Blodmaskägg, inga Bandmaskägg. Analys pågår.
Stallet vill att alla ska avmaska med dubbeldos Banminth.

- Stämmer det? Ska man vänta tills det kommer analyssvar? Hästen har aldrig haft stor blodmask. (16 år) Om man tar Banmith nu, måste man göra om avmaskningen för att ta fler stadier av blodmask?

Jättetacksam för svar.:)

Varför dubbel Banminth? Är det någon som visat positivt på bandmask (det finns ingen annan anledning att ta dubbel dos). Ska ni ha Banminth-år är det avmaskning var 4e vecka som gäller så du vet.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL

Svar på en hästen blev 30 epg och den andra 400 epg (stora/lilla blodmasken)
Den med 400 får jag ju avmaska men den med 30, behövs det då?

30 skulle jag inte avmaska nu, men är det första gången den har lågt skulle jag ta nytt prov senare i sommar.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hästen är 1 år och det är första gången vi kollar den. Vad jag vet är han ev aldrig ens avmaskad men det får jag hålla osagt då vi inte haft honom så länge.
Om hur lång tid ska jag ta ett nytt prov tycker du?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Såklart det tog det som fanns då! Fortfarande finns det stadier i hästen som INGET medel kommer åt. De kan ligga där i över 10 år utan att störa hästen eller så poppar de upp när hästen är lite nedsatt av någon anledning. Att avmaska oftare hjälper inte mot detta.

Jo men så månge Madick?
Jag skulla tänka att en höst avmaskning Oct.-Nov. med EquiMax eller sånt skulla har taget det mesta så man inte få så mycket!?

Nu med så hög EPC veta f-n om jag skulla våga non stark Ivo!
Man för nästan stätt i en kure!
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jo men så månge Madick?
Jag skulla tänka att en höst avmaskning Oct.-Nov. med EquiMax eller sånt skulla har taget det mesta så man inte få så mycket!?

Nu med så hög EPC veta f-n om jag skulla våga non stark Ivo!
Man för nästan stätt i en kure!

Hon gjorde ju en höstavmaskning. Om hon använde Banminth/Fýrantel tog det de vuxna äggläggande maskarna och 4v senare lika mycket ägg igen och sen ännu fler kan det bli för att varje avmaskning ger plats för nya maskar att vakna upp och ta plats. Hade hon använt ett ivermektin-preparat hade det hänt samma sak men 8v tills det kom nya ägg. Det kan t.o.m. vara bättre att låta hästen vara med låga värden för att inte trigga mer mask att vakna upp.

Förra sommaren och hösten var lång, kall och blöt = bra för parasiterna som fick en lång säsong, dvs inte konstigt att de som är känsliga plockat upp mycket och får höga värden i vår.

Varför skulle hon gett Equimax? Enda skillnaden är att det även tar bandmask och den har inte visat sig.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tycker detta är värt att upprepa igen madick... Inte ens många veterinärer har full koll utan skriver ut maskmedel i december månad pga tidigare mask angrepp men utan träckprov . Sen är ägaren förvånad över de enorma mängder EPG som visas på vårens träckprov . Tror nästan ingen förstår vad uppväckande av maskar i dvala via avmaskning kan innebära . Skriv gärna om detta ;)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

För Stygfluger, att den ta bandmask, blodmask och allt annat få man på köpet!

Med ett utrensning på hösten det borda inte vara så stora mängd till våren som 3000+
Med den infestation vad ska du gjöra nu? riskera en propp? resistance med ett 3-5 dagers kur? eller låt dom vara och äter upp hästen?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Kl.
Eftersom du vet allt Madick...
Jag köpte hästskrället i slutet på oktober. Då var han väldigt mager. Jag gjorde ett träckprov och fick tillbaka det på 270 EPG. Veterinären tyckte vi skulle avmaska eftersom han vars å tunn och eftersom det var en del för att vara så pass kallt. Fick ut Noromectin. En dos i början på november och en dos som skulle ges i slutet på februari (Jag gav den inte förrän i början på mars eftersom det fortfarande var så kallt).

Nu gjorde jag ett träckprov för att se hur det hade tagit. Svaret blev 100 EPG. Behöver jag avmaska igen då eller kan han gå med det?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Kl.
Eftersom du vet allt Madick...
Jag köpte hästskrället i slutet på oktober. Då var han väldigt mager. Jag gjorde ett träckprov och fick tillbaka det på 270 EPG. Veterinären tyckte vi skulle avmaska eftersom han vars å tunn och eftersom det var en del för att vara så pass kallt. Fick ut Noromectin. En dos i början på november och en dos som skulle ges i slutet på februari (Jag gav den inte förrän i början på mars eftersom det fortfarande var så kallt).

Nu gjorde jag ett träckprov för att se hur det hade tagit. Svaret blev 100 EPG. Behöver jag avmaska igen då eller kan han gå med det?

Menar du verkligen 270 eller 2700? OM man absolut ska avmaska på vintern (äggen dör som kommer ut) så är det lämpligast att använda Cydectin som även tar en del inkapslade larver = man minskar risken för massuppvak. Har han gått upp i vikt eller är han fortfarande svårfödd? Mager häst gissar jag även på bandmask och du borde fått ett kombinationsmedel.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

För Stygfluger, att den ta bandmask, blodmask och allt annat få man på köpet!

Med ett utrensning på hösten det borda inte vara så stora mängd till våren som 3000+
Med den infestation vad ska du gjöra nu? riskera en propp? resistance med ett 3-5 dagers kur? eller låt dom vara och äter upp hästen?

Men styngflugan har vi ju gått igenom. Skrapa skrapa skrapa och avmaskning på i sept/okt senast. Utan bandmask på provet eller symptom så avmaskar vi inte mot det.

Maskarna (larverna) kan ligga vilande i tarmslemhinnan i MÅNGA ÅR och vakna när de känner för det. Att avmaska gör att det blir plats för fler maskar = det kan öka även om man avmaskar. Dessutom var sommaren och hösten lång och kall/våt, dvs många hästar fick mer smitta i sig som visar sig nu och skulle göra OAVSETT om man avmaskat i december eller inte. Det du kommer åt med avmaskningen är aldrig allt, med ivermektin kommer du åt två stadier, dvs 8v efter avmaskningen kan det vara lika mycket ägg igen, eller mer om du har otur.

Det blir ingen propp av ett EPG på 3000 av lilla blodmasken, vet du hur små de är? Och de äter inte upp hästen inifrån...
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tycker detta är värt att upprepa igen madick... Inte ens många veterinärer har full koll utan skriver ut maskmedel i december månad pga tidigare mask angrepp men utan träckprov . Sen är ägaren förvånad över de enorma mängder EPG som visas på vårens träckprov . Tror nästan ingen förstår vad uppväckande av maskar i dvala via avmaskning kan innebära . Skriv gärna om detta ;)

Ska klura på det!
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Menar du verkligen 270 eller 2700? OM man absolut ska avmaska på vintern (äggen dör som kommer ut) så är det lämpligast att använda Cydectin som även tar en del inkapslade larver = man minskar risken för massuppvak. Har han gått upp i vikt eller är han fortfarande svårfödd? Mager häst gissar jag även på bandmask och du borde fått ett kombinationsmedel.

Nej, det var 270. Han har gått upp i vikt nu så det är lugnt. Jag tror att veterinären var lite orolig eftersom han då hade varit mindre än ett år i Sverige och på den tiden rasat i vikt. Det är bara det att jag inte riktigt litar på henne då det gäller avmaskning. Hon sa till stallägaren att alla hästarna behövde avmaskas med jämna mellanrum. Jag var tvungen att avmaska min andra 3 gånger med 4 veckors mellanrum trots att han nollat på träckproven vår och höst under alla de 6 åren jag hade honom annars fick han inte lov att gå i samma hage som de andra.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Men styngflugan har vi ju gått igenom. Skrapa skrapa skrapa och avmaskning på i sept/okt senast. Utan bandmask på provet eller symptom så avmaskar vi inte mot det.

Maskarna (larverna) kan ligga vilande i tarmslemhinnan i MÅNGA ÅR och vakna när de känner för det. Att avmaska gör att det blir plats för fler maskar = det kan öka även om man avmaskar. Dessutom var sommaren och hösten lång och kall/våt, dvs många hästar fick mer smitta i sig som visar sig nu och skulle göra OAVSETT om man avmaskat i december eller inte. Det du kommer åt med avmaskningen är aldrig allt, med ivermektin kommer du åt två stadier, dvs 8v efter avmaskningen kan det vara lika mycket ägg igen, eller mer om du har otur.

Det blir ingen propp av ett EPG på 3000 av lilla blodmasken, vet du hur små de är? Och de äter inte upp hästen inifrån...

My God woman, you keep comming up with more repetious excuses than a dog with ticks.
If worms are not a danger to the horses health and that deworming will cause even more problems with more worms waking up that are not gong too cause the horse any trouble as you, your buddies and SVA claim!!!!
Then there is no reason to deworm!!!
And if there is no reason to deworm then there is no reason to be waisting time, effort and money on taking EPC test.

Great :banana:
I just solved the great problem of the Non Problematic Deworming and I just put you and your friends out the Egg Counting Buisness :up:.

Of course my great realization is not going too end all the BS comming out of all the worm experts convincing wanna-bee horse people to do EPC test.;)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

My God woman, you keep comming up with more repetious excuses than a dog with ticks.
If worms are not a danger to the horses health and that deworming will cause even more problems with more worms waking up that are not gong too cause the horse any trouble as you, your buddies and SVA claim!!!!
Then there is no reason to deworm!!!
And if there is no reason to deworm then there is no reason to be waisting time, effort and money on taking EPC test.

Great :banana:
I just solved the great problem of the Non Problematic Deworming and I just put you and your friends out the Egg Counting Buisness :up:.

Of course my great realization is not going too end all the BS comming out of all the worm experts convincing wanna-bee horse people to do EPC test.;)

Vi avmaskar BARA de som har mycket som sprider mycket smitta för att hålla mängden smitta på ett minimum, inte för att alla hästar ska vara maskfria. Som det varit innan så avmaskas alla, även de som inte sprider ett enda ägg.

Det handlar om mängden smitta som sprids. Du måste själv förstå att det är en stor skillnad på 100 och 3000 EPG.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Vi avmaskar BARA de som har mycket som sprider mycket smitta för att hålla mängden smitta på ett minimum, inte för att alla hästar ska vara maskfria. Som det varit innan så avmaskas alla, även de som inte sprider ett enda ägg.

Det handlar om mängden smitta som sprids. Du måste själv förstå att det är en stor skillnad på 100 och 3000 EPG.

Vadå för smitta?
Har du 100 häster som gå på samma gård och dom alla har mask oavsätt mängd per individ och dom har ingen ont av det......värför ska man bry sig?
Eller hela landet för den del, har häster ingen ont av inavels parasite (som är den center sten som du och dom andra stå på) då är smitta ovasentilg, och det finns ingen anledning att testa.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Halvt kl en tanke från er diskussion.

Har man två vuxna hästar som aldrig betar någon annanstans än hemma i hagarna, vilka aldrig besöks av andra hästar (eller andra tamdjur för enkelhetens skull) och de nollar vår o höst på lilla, stora och band år ut och år in.

De kan väl (har väl?) fortfarande mask till viss del? Och de maskarna kan alltså vakna och börja sprida smitta när som (tex om hästen blir sjuk kanske det är lättare de uttnyttjar det och vaknar till liv?)? Alltså måste man ändå fortsätta med träckprov (eller hur länge?)? Vilket intervall?

Nu kommer mina två viktiga frågor (den första för att jag är lat, den andra för att utnyttja marken mer):
Hur viktigt är hagmockning i det läget?
Hur viktigt är det att skilja på sommar/vinterhage? Tänker om man kan släppa över i sommarhagen vintertid när det är fruset och växla mellan vinter/sommarhage sommartid för att hålla gräset i lagom schack utan att behöva klippa ner vinterhagen hela tiden för att slippa övervuxet och ogräs när de flyttar tillbaka för vintern samt ha bete längre tid.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 602
· Visningar
156 768
Senast: Leeelot
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 097
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 746
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 182
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp