Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Delvis Kl

Jag anser att Madicks kunskap o välvilja är ovärdelig *bowsmiley*,( då de ej funkar just nu.)

Jag som gammal kärring har lämnat in träckprov sedan början av 80-talet o haft nollade hästar då min förra hästs uppfödare testade Ivomec innan det blev godkänt.
Tyvärr fick jag smitta för drygt 10 år sedan med en häst jag köpte o som jag också underskattade vikten på.
Labbpersonalen ( som jag träffade personligen var gång)meddelade ej heller att bandmask inte syns i träckprov förrän det blir en stor mängd o det uppmärksammades först av att hästen fick kolik:banghead:

så där stog jag med smittad bete där inga hästar gått förut o min andra blev givetvis smittad. Först i år nollade båda på allt.

Jag mockar som en maniac o det är det värt.

Vet är inte särskilt kunniga ALLS i maskfrågor.

Inga frågor är "dumma" nog.

80-90% av kolik anfall är mask relaterad Axel. Läs det i ett par studie från England och New Zealand.
Lite läsning från Bimedia Equimax
www.equimaxhorse.com/tapeworm-threat tapeworm damage summery
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

80-90% av kolik anfall är mask relaterad Axel. Läs det i ett par studie från England och New Zealand.
Lite läsning från Bimedia Equimax
www.equimaxhorse.com/tapeworm-threat tapeworm damage summery
Från din länk
Spasmodic Colic

Spasmodic or gas colic is extremely common in horses and often associated with tapeworms. It is caused by gas trapped as a result of abnormal peristalsis. The peristaltic waves become erratic, and the intestine seems almost to spasm. This is what it looks like Spasmodic Colic
Har aldrig hört ngn beskriva exakt vad som hände.:bow:
Man kunde höra extrema tarmljud från långt håll- som dundrande åska o huden under buken gick som i vågor. hästen var pigg som attan o blankast i stan o ändå.....
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

80-90% av kolik anfall är mask relaterad Axel. Läs det i ett par studie från England och New Zealand.
Lite läsning från Bimedia Equimax
www.equimaxhorse.com/tapeworm-threat tapeworm damage summery

Källa på det tack....

I din länk (som dessutom är från ett företag som tillverkar maskmedel!) står det 81 % av ileocecal impaction och 21 % av spasmodic colic. Det är inte detsamma som 80-90 % av alla koliktillfällen!!
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Sorry men google.com är allt annat än en riktig källa. Kom fram med några ordentliga forskningsstudier över orsaken till kolik så kan vi börja diskutera...

Vart jag vill komma?
Jo att utifrån din länk (som inte heller är en ordentlig källa) kan man absolut inte utläsa att mask står för 80-90 % av alla koliktillfällen och jag tror inte på det påståendet alls!
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Från din länk
Har aldrig hört ngn beskriva exakt vad som hände.:bow:
Man kunde höra extrema tarmljud från långt håll- som dundrande åska o huden under buken gick som i vågor. hästen var pigg som attan o blankast i stan o ändå.....

Trotts svor mask infektion kan det ta tid innan man se dess påverkan, matthet, ruggig päls, indragen bukt och muskler.
.Man vill aldrig att det ska gå så långt.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Sorry men google.com är allt annat än en riktig källa. Kom fram med några ordentliga forskningsstudier över orsaken till kolik så kan vi börja diskutera...

Vart jag vill komma?
Jo att utifrån din länk (som inte heller är en ordentlig källa) kan man absolut inte utläsa att mask står för 80-90 % av alla koliktillfällen och jag tror inte på det påståendet alls!

Du för anstränger dig själv litegrann!
www.google.com
Coping with colic, - Health - Horsetalk.com.nz
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

80-90% av kolik anfall är mask relaterad Axel. Läs det i ett par studie från England och New Zealand.
Lite läsning från Bimedia Equimax
www.equimaxhorse.com/tapeworm-threat tapeworm damage summery

Det kommer snart resultat från en svensk studie på just sambandet mellan kolik och bandmask. Från det lilla jag hört hittills är det inte i närheten av några 80%. Dessutom står det, med källhänvisning till Proudman 1998 att bandmask är inblandat i 80% av förstoppningskolikerna, inte att det är orsaken eller att det är alla koliker.

Kolik är ett samlingsnamn för många problem i magen.
 
Senast ändrad:
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Det kommer snart resultat från en svensk studie på just sambandet mellan kolik och bandmask. Från det lilla jag hört hittills är det inte i närheten av några 80%. Dessutom står det, med källhänvisning till Proudman 1998 att bandmask är inblandat i 80% av förstoppningskolikerna, inte att det är orsaken eller att det är alla koliker.

Kolik är ett samlingsnamn för många problem i magen.

Ja och eftersom bandmask i princip inte är relevant på vuxna normalskötta hästar blir de där 80 % rätt missvisande eftersom de lär avse hästar med bandmask som får kolik ....
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Så sant! Trög jag var!

Nu har jag fått svaret. Förekomst av bandmask fanns, dock är det ett samlingsprov på alla fem hästarna. Ska jag avmaska alla fem i så fall? (Provsvar två stycken 60, en nollade och två över 300 i blodmask)
En dum fråga kanske, men bör alla avmaskas med samma medel i så fall? Eller kan de som har låg blodmask avmaskas med ett preparat som enbart tar bandmask?
Ska jag göra ny analys på alla för både band och blodmask till hösten?


Och så ytterligare en fråga: hur vet man att de inte har andra maskar som magmask och nackbandsmask?

:bow:
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Gjorde de samlingsprov för bandmask? Hade du inte begärt odling? Jag hänger inte riktigt med :-)

Nackbandmask brukar man märka på hästen, den kliar sig, främst i manen men det kan sprida sig under buken och även längs ryggen men då har det gått väldigt långt. Den går heller inte att avmaska bort (vuxna honan alltså), mest troligt för att den sitt så avlägset från där medlet distribueras (i magsmältningssystemet). Om du hör någon som misstänker nackbandmask så be dem höra av sig till mig!

Magmasken är väldigt ovanlig på häst så den skulle jag inte fundera över.

Om du har en vuxen frisk häst så är det lugnt. Om din häst börjar visa symptom på att den inte mår bra, då kan man börja ställa sig sådana frågor.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Precis! Av de individuella proverna gjordes det ett samlingsprov för bandmask. Jag trodde att alla analyser var individuella eftersom jag skickade in en påse per häst, men just bandmaskanalys var samlingsprov och bandmask förekom. Bör alla avmaskas då? Bör alla hästarna göras ny analys på i höst, och då både band och blodmask? De med låga epg har nollat senaste åren på blodmask. Ingen odling för stora blodmasken eftersom jag inte haft det på betet eller bland dessa hästar förut. :bow:

Tack för svaret om de andra maskarna! Är ju själv i stallet om att skicka analyser rent generellt så det är bra att veta. Funderade lite runt de andra maskarna när jag läste om vad alla maskmedel tog och att de flesta maskarna sällan gav symptom förrän de var riktigt mycket av dem. :)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Så sant! Trög jag var!

Nu har jag fått svaret. Förekomst av bandmask fanns, dock är det ett samlingsprov på alla fem hästarna. Ska jag avmaska alla fem i så fall? (Provsvar två stycken 60, en nollade och två över 300 i blodmask)
En dum fråga kanske, men bör alla avmaskas med samma medel i så fall? Eller kan de som har låg blodmask avmaskas med ett preparat som enbart tar bandmask?
Ska jag göra ny analys på alla för både band och blodmask till hösten?


Och så ytterligare en fråga: hur vet man att de inte har andra maskar som magmask och nackbandsmask?

:bow:

Ska göra ett försök:
www.thehorsesback.com/neck-threadworms
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)


Intressant, förrutom delen med avmaskning. Den vuxna honan blir man inte av med dessvärre med oral avmaskning. Den här masken är så pass ovanlig i sverige (bekräftade fall, jag har sett två i verkliga livet där det inte var nån tvekan) att närmare tester inte gjorts. Men jag har en veterinärkontakt som ÄR intresserad och finns runt Mälar-trakten, så om ni hör någon som har problem som liknar dessa, hör av er via PM till mig så vidarebefordrar jag kontakt!

De två som jag vet hade nackbandmask blev bra efter EN behandling med enkeldos Ivomec. Symptomen kom aldrig tillbaka.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Intressant, förrutom delen med avmaskning. Den vuxna honan blir man inte av med dessvärre med oral avmaskning. Den här masken är så pass ovanlig i sverige (bekräftade fall, jag har sett två i verkliga livet där det inte var nån tvekan) att närmare tester inte gjorts. Men jag har en veterinärkontakt som ÄR intresserad och finns runt Mälar-trakten, så om ni hör någon som har problem som liknar dessa, hör av er via PM till mig så vidarebefordrar jag kontakt!

De två som jag vet hade nackbandmask blev bra efter EN behandling med enkeldos Ivomec. Symptomen kom aldrig tillbaka.

Som med bandmask import hästar.
Hade några over there.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 602
· Visningar
155 802
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 090
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 734
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 166
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp