Bukefalos 28 år!

Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Bör ett nytt träckprov tas innan stallflytt, även om hästen var maskfri en månad tidigare (växelbete och inga av de övriga hästarna var i behov av avmaskning)?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Bör ett nytt träckprov tas innan stallflytt, även om hästen var maskfri en månad tidigare (växelbete och inga av de övriga hästarna var i behov av avmaskning)?

Har den nollat tidigare? Historik?

Om den är en stadig nollare skulle jag inte ta prov innan flytt, däremot ca 3-4 mån efter flytt.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Madick, fråga!

Jag fick utskrivet Fyrantel till ett par hästar här, och det är ju fyra veckors intervall på det. Men enligt veterinären (inte en jag brukar använda) så räcker det med en avmaskning sedan träckprov i höst. Att avmaska enligt medlets intervall är gammalt (och då antar jag att han menar alla medel).

Stämmer det?

Blir lite nojjig eftersom jag lyckades få mina beten "rena"....
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Madick, fråga!

Jag fick utskrivet Fyrantel till ett par hästar här, och det är ju fyra veckors intervall på det. Men enligt veterinären (inte en jag brukar använda) så räcker det med en avmaskning sedan träckprov i höst. Att avmaska enligt medlets intervall är gammalt (och då antar jag att han menar alla medel).

Stämmer det?

Blir lite nojjig eftersom jag lyckades få mina beten "rena"....

Nia, med intervall för intervallandet skull gör vi inte, men hur mycket hade de på proven? Om 4 v är det nu normalt sett lika mycket ägg igen så nytt prov om du inte ska avmaska igen.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Vad är skillnaden på att avmaska mot lilla/stora blodmasken? Olika medel/mängd/intervall eller hur funkar det?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag antar att ffa min som hade 1350epg innan avmaskning i början av sommaren lämpligtvis bör avmaskas igen?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Bra lathund för avmaskningsmedel. Vill bara poängtera att man inte behöver visa träckprov för att få ut recept. Det går bra att säga att det är dags för avmaskning.

Nej det gör det inte med en seriös veterinär som följer jordbruksverkets direktiv .
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Nia, med intervall för intervallandet skull gör vi inte, men hur mycket hade de på proven? Om 4 v är det nu normalt sett lika mycket ägg igen så nytt prov om du inte ska avmaska igen.

Ja men vad var då meningen att avmaska nu och inte mer om det är lika mycket efter 4 v???

Jag är verkligen för att inte avmaska i onödan men blir lite förbryllad över svaret... Det var inte tal om att träckprova nu igen utan i höst.. Och ärligt talat känns det inte relevant att träckprova var 4-e vecka särskilt inte om dom som du säger kommer ha samma värden normalt sett.

Alla fyra hästarna hade mellan 300-800 EPG.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Betydligt fler , längre , och mer insatt än du och det svaret behöver jag inte direkt fundera över innan jag kommenterar dina inlägg tyvärr .
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Med de värdena hade jag valt Cydectin och sen höstprov. Men tar man Banminth krävs det 3 avmaskningar för att komma åt samma mängd mask.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 602
· Visningar
157 542
Senast: Leeelot
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 107
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 754
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 190
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp