Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Kan nån förklara för mig varför veterinärerna skriver ut Fyrantel???

Vad är det som är att föredra med det preparatet, med 4 veckors intervall???

*frustrerad*
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Wonderfull Site Monte :up:
På mina mig när jag var i skolen och vi grävd in i dö hästar mag-tarm system för studie om mask.
Well Done.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Är det någon som vet om man slår/putsar beteshagarna (och vinterhagarna med uppvuxet diverse gräs/sly/ogräs), hur länge bör det vara torrt/soligt väder för att bekämpa parasiterna? För att få äggen att torka ut och dö. Om det regnar direkt efteråt är väl risken stor att de frodas och sprids istället?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Att slå ner gräset är ok oavsettt väder, men att sprida ut skite och det regnar gör ju smittområdet större.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tack för snabbt svar! Om man vill sprida ut högarna också, hur länge bör det vara fint och varmt väder efteråt minst då? Vi slår ner gräset med en vanlig slåtter (hackar ej gräset), men en del högar slås ju också isär, och jag vill ju göra det så icke-optimalt för parasiterna som möjligt!
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL
Behandlar pållan med Banminth denna sommar. Eftersom det förekommit i Sverige att lilla blodmasken uppvisat viss resistens mot pyrantelpreparat skulle jag vilja göra ett "Kolla effekten"-prov. Min fundering är om det går lika bra att göra det efter tex avmaskning nummer två nu i veckan, eller om det är att föredra att göra det efter den första avmaskningen, så att jag kan jämföra resultatet med träckprovsresultatet? Eller kan jag ändå relatera till träckprovsresultatet?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL
Behandlar pållan med Banminth denna sommar. Eftersom det förekommit i Sverige att lilla blodmasken uppvisat viss resistens mot pyrantelpreparat skulle jag vilja göra ett "Kolla effekten"-prov. Min fundering är om det går lika bra att göra det efter tex avmaskning nummer två nu i veckan, eller om det är att föredra att göra det efter den första avmaskningen, så att jag kan jämföra resultatet med träckprovsresultatet? Eller kan jag ändå relatera till träckprovsresultatet?

För att få rätt på kollaeffekten behöver du ha ett prov innan.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Ok, då är det ingen mening med att "kolla effekten" i år då. Synd att jag inte tänkte på att göra det direkt efter första avmaskningen.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Alltså, om du skickar in och det visar på mycket så har du ju resistens, men det går inte att säga hur mycket när du inte har referensen innan.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Det viktiga är kanske att få veta OM resistens föreligger, och inte hur mycket och då kanske det är idé att testa i alla fall, eller? EPG-talet efter nästa avmaskning måste väl hur som helst vara rejält mycket lägre än vid vårens träckprov för att resistens ska kunna uteslutas? Träckprovet visade 500 EPG, ungefär hur högt "får" det då vara, om jag kollar effekten, för att resistens inte ska anses föreligga?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Det vågar jag inte svara på. Om jag var du skulle jag ringa Lötsberga och fråga, de är superduktiga på parasiter.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL

Testar att fråga igen om det är någon som vet hur länge det behöver vara torrt och varmt efter putsning (och viss isärspridning av bajset) för att äggen till lilla blodmasken ska dö.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Det beror på HUR varmt och torrt det är. Men med sönderslagning så torkar de på nån dag och så skulle jag vilja ha nån dag extra för säkerhetsskull.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tack så mycket för svaret! Jag ringde både Vidilab och Equippolab igår och de hade ingen aning alls... När jag sa hur lågt EPG mina hästar haft på senaste träckprovet (100 respektive 30) så fick jag svaret att "det är ju jättelågt!", visst är det det. Men jag vill ju ändå bekämpa parasiterna så långt det bara är möjligt! De är ju inte ickeexisterande. Dvs jag kommer ju inte slå när det är halvvarmt och fuktigt.

Tack igen för svar, då satsar jag på att slå/putsa nästa gång det ser ut att bli varmt och soligt några dagar i rad.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Fast alltså, de värdena är ju faktiskt likställt med "maskfri" så jag förstår labbens reaktion.... även med EPG 0 så har hästarna alltid mask.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Men det är ju det jag menar, att även om hästen får 0 på träckprovet så har den alltid en mindre mängd parasiter. Därav är det av intresse att bekämpa de som finns istället för att sprida ut dem och låta dem frodas och föröka sig och så småningom ge hästarna en större mängd parasiter. Därför tänker jag att det finns en poäng med att t.ex. putsa hagar i torrt och varmt väder och inte när det regnar. För även om parasittrycket är lågt, vill jag ju inte gynna dem!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 602
· Visningar
156 141
Senast: Leeelot
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 092
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 737
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 169
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp