Bukefalos 28 år!

Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Nej de olika preparaten tar maskar i olika stadier. Ett som tar fler stadier tar fler maskar på samma avmaskning än ett som bara tar i ett stadium.

Ex: preparat a tar maskar i stadie 1 2 och 3.
Preparat b tar maskar i stadie 3.

För att komma åt lika många med preparat b som a så måste du avmaska med b tre gånger eftersom maskarna måste utvecklad till stadie 3 innan preparatet är verksamt.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Har en liten fundering, nu har jag inte läst igenom hela denna tråden eller någon annan tråd i ämnet heller, så ber om ursäkt om jag inte läst ut detta någon annanstans.

Har alltid hört att man skall avmaska med rätt preparat om man har/haft styngflugelarver på hästens ben, i veckan hörde jag av en stallkollega att om man får väck alla ägg så behöver man ej avmaska, denna hade i sin tur hört detta från en veterinär. Nya rön eller inte?

Hur är det egentligen, håller ju på att skrapa dagligen med min ryktsten och har "dränkt" pållen i flugmedel, fått en bra effekt av det att det är mindre ägg på benen nu iallafall.



Men, till saken, behöver man avmaska eller inte för styngflugan?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Sorry, plattan korrigerar ord jag skriver utan att jag märker det. Nålade inlägget menar jag, det första.

Du mena Boj´s Avmasknings FAQ?

Luxi:
Du avmaska inte för BARA en typ av mask.
Du för ta ett trakt och odlings prov för att se hur det stå till med blod mask om du vill, men sen är det Band mask som kan vara svor att hitta.
Distrikts veterinär ska har kål på mask börden i sitt området, det är h_n som skriva ut så du för vanda dig till dom.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag vet att man inte skall avmaska enbart för styngflugan, brukar ta träckprov, för det är väl olika maskmedel annars?

Bara det att jag alltid hört att man måste avmaska bara det funnits ägg på hästens ben, så ville jag bara höra mig för hur det var egentligen. :)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Sen höst avmaskning är det viktigast avmaskning om året.
Jag tycka om jag ska hålla på då är det lika bra att ta ett medal som ta ALLT!!
Vår avmaskning kan man ta nåt som är mildar om det behövs.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag vet att man inte skall avmaska enbart för styngflugan, brukar ta träckprov, för det är väl olika maskmedel annars?

Bara det att jag alltid hört att man måste avmaska bara det funnits ägg på hästens ben, så ville jag bara höra mig för hur det var egentligen. :)

Skrapar du bort äggen varje dag behöver du inte avmaska. Det tar mer än ett dygn för larverna att börja röra so o äggen så det kliar och hästen får i sig larverna.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

kl

Jag läste i senaste numret av min fårtidning att forskare i Skottland har lyckats att kraftigt reducera parasiter hos får genom att vaccinera dem. De har identifierat speciella sorters proteiner som parasiterna producerar, och genom vaccination har proteinerna och halten av parasitägg minskat betydligt. Källa: Farmers weekly och www.hetschaap.nl
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jamen det blinkar till i min et när du nämner det, måste nog läsa mer om det.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Kl

Nu har parasitologerna uppmärksammat Habronema på häst som ökat vanligt i Sverige . Min häst fick det sommaren år 2010 och var då den femte hästen i Sverige strömsholms djursjukhus hade dokumentation om . När jag pratat med parasit labben sen dess och råkat nämna att hästen haft det har de misstrott mig ;)

http://maskkontroll.se/info/senaste-nyhetsbrevet/
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Kl

Nu har parasitologerna uppmärksammat Habronema på häst som ökat vanligt i Sverige . Min häst fick det sommaren år 2010 och var då den femte hästen i Sverige strömsholms djursjukhus hade dokumentation om . När jag pratat med parasit labben sen dess och råkat nämna att hästen haft det har de misstrott mig ;)

http://maskkontroll.se/info/senaste-nyhetsbrevet/

Med reservation för "parasitologerna". Det är ingen skyddad titel men när Sveriges mest erfarna tvekar att kalla sig det är det skrattretande med att vissa andra gör det.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Det vet jag inget om och har inga tankar om ;) men budskapet gick kanske fram ändå ?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

ja jag tyckte det var intressant eftersom som sagt ingen knappt trott på mig när det kommit på tal och alla hävdat att den inte finns i sverige osv. Strömsholm visste ju också otroligt lite om den, och hur det inte riktigt är så enkelt som att bara dra en avmaskning för att få bort den.....
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag tycker också det är intressant och den ÄR ovanlig. Frågan är hur de kommit fram till att det är just denna, har de hittar larver i ögonen. Jag skulle gärna få lite mer specifik info än den de ger i nyhetsbrevet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 602
· Visningar
157 288
Senast: Leeelot
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 101
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 749
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 186
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp