Bukefalos 28 år!

Avslappnad häst / hästens huvud

Elizette

Trådstartare
Är en relativt nybliven fanast av det barock inspirerade och har under några månader ridit för CS och en av hans elever, men i brist på dom här hemma i mitt vardagsrum just nu, har jag en liten fundering till er angående den avslappnade hästen och dess huvudställning - med baktankar till hur hästen är byggd, ras och tidigare erfarenheter.

För tillfället rider jag mestandels skritt, har börjat lägga in kortare travpass & galoppfattningar i min ridning, eftersträvar främst att hästen min ska vara avslappnad, balanserad och att bygga upp våran kommunikation, samt arbetar på min sits.

rider nu i anda - hästen väljer sin huvud placering själv, men har i baktanken - när hästen slappnar av trillar huvudet ned, och känner att jag fokuserar ändock mycket på det ( miljö skadad av tidigar ridning tro ? )

vill att min häst ska vara avslappnad och har en mag känsla av att han är avslappnad, och lyssnar relativt väl på mig.

i min tidigare ridning har jag alltid haft en syn på lång och låg, och det är väl mot det - den formen som jag strävar just nu. fast i hästens fria val , eller en reaktion på att hästen är avslappnad och i balans, istället för att jag "rider hästen dit - genom mycket drivning och hand"

men så som han placerar sitt huvud/hals så är det i en mycket högre ställning än vad jag ser som "den avslappnade", han är angloarab och har förvisso en relativt hög huvudställning annars,

likväl som vinkeln - lodrätalinjen - så har jag i frihet inte sett honom annat än relativt långt över lod. Men å tredje sidan vet jag inte hur mycket man ska se på hästen ifrihet i jämförelse med under ryttare - fast min magkänsla säger mig att det igentligen är precis vad jag eftersträvar Ändå - att hästen går så välbalanserat och fritt under ryttare som den gör i frihet.

men det är en så annorlunda bild av hästen "iform" som jag har fått...

sen har man även fördelningen av ryttarens vikt på framdelen vilket gör att man försöker få hästen att lägga mer vikt på bakdelen... men det kommer ju först något senare än var jag är. Altså.. det är ju inte samlingen jag främst fokuserar på för tillfället, även om jag börjar mer med det..

men vet inte riktigt om jag hoppar fram ett kapitel för fort genom att påbörja det utan att hästen är avslappnad - även om jag har fått för mig att han är det - så "ser" det fel ut för gentimot var jag lärt mig tidigare - vilket skulle innebära att han inte är det.

oj.. *nu blev det snurrigt*

Någon som fattar något alls tro? :crazy:

bör jag fortsätta med mer samlingsjobb, eller gå tillbaks helt tillskritten och försöka jobba fram mer lång-låg.

F.ö kanske jag ska säga att han snällt följer mig både när jag rider för tygel och när jag rider för sits/ben. Han höjjer sig i halvhalten - men det känns inte som en protest så mycket som - stannar kommer upp, orkar inte vara kvar och kommer ner igen - begär förvisso inte heller än att han ska vara kvar uppe, utan vill rida i en lägre form.


kan kanske tom försöka trixa fram några bilder när jag rider innom det närmaste dygnet eller två om det skulle hjälpa, er - att hjälpa mig med mina funderingar :crazy: :)
 
Senast ändrad:
Sv: Avslappnad häst / hästens huvud

I princip helt omöjligt att säga något från en persons subjektiva uppfattning om att hästen går "högt".

Bilder, video eller se dig i verkligheten är väl det bästa.
 
Sv: Avslappnad häst / hästens huvud

en bild tagen för några månader sedan

här

inte bästa bilden, men där ser man lite vad jag menar, idag går han något lägre, men marginellt.

här

inte heller någon vacker bild, sitter i rejälbakvikt, tror jag försöker inleda en combined effects. men det är ungefär såpass han höjjer sig som mest, dock kör han inte in nosen så som här utan har den längre fram, det är för att jag drar i honom som han drar in den - ingen form vi arbetar i, men såhög kan han bli under upprepade halvhalter, dvs i steg kan jag då medvetet höjja honom såpass
 
Senast ändrad:
Sv: Avslappnad häst / hästens huvud

Som sagt var bilderna fungerar ej.

Jag har ändå en känsla av att du bör få din häst att söka mera nedåt och med pannan framåt. (antar att du förstår)

Med den typen av häst, liksom med många andra hästar, så kan man behöva få dem i en rätt låg form för att ryggen ska komma på plats. där kommer oftast även avslappningen och därifrån kan du sedan jobba med samlingen.

lycka till och håll fast vid din känsla (som verkar vilja precis vad jag skriver...)
 
Sv: Avslappnad häst / hästens huvud

Jag tror inte att det är någon fara med att formen skulle vara för hög i de moment då du jobbar på ökad samling, eftersom han inte knäpper av halsen på fel ställe, eller kommer bakom lod, eller trycker bort bröstryggen. Däremot är det viktigt att kolla efter ett sådant moment att man har kvar sökningen till handen och inte ridit in spänningar i hästen, genom att ge tygeln och be hästen söka sig framåt-utåt-nedåt innan man gör nästa övning. Jag tycker inte det är ett självändamål att hästen ska gå i låg form hela tiden, utan vid varje skolningspass ska man upp och nosa på den samling som för närvarande är hästens maximala. Själva växelspelet mellan dessa båda (samling/framåt-nedåt) brukar också bygga finfina muskler runt manken...
 
Sv: Avslappnad häst / hästens huvud

Jag tycker att det ser ut, på den första bilden, som om mankpartiet inte är höjt vilket blir följden av att sökningen inte är tillräcklig. På det sättet blir det att hästen sänker bogpartiet och går på bogarna även om man inte kan tro det på formen.
genom att få bättre sökning så kommer manken (eller partiet framför eg) upp mer och hästen är redo för samling (enkelt uttryckt alltså)
samlar du och inte har sökningen ordentligt så sänks mankpartiet och de blir en häst med mycket vikt på framdelen.
detta problem är inte säkert att det syns förrän man kommit en bit på vägen, därför är det viktigt att vara noggrann med denna bit.

lycka till!
 
Sv: Avslappnad häst / hästens huvud

Tack för boktipset T_B!

Var tvungen att beställa direkt. Hittade den billigare på http://www.pickabook.co.uk

Kul att utöka min samling på hundratals, hundratals hästböcker...
Ridkonsten har gett mig en halt annan vy än ridsporten någonsin gett :banana:
 
Sv: Avslappnad häst / hästens huvud

"Ridkonsten har gett mig en halt annan vy" :rofl:

Snarare en helt annan vy...inte ens en halt häst har jag numera... :D
 
Sv: Avslappnad häst / hästens huvud

Först abilden är extremt framtung, andra bilden är en häst som fortfarande är extremt framtung och som kör upp huvudet för att inte stå på näsan.
Det kan bero på att du sitter i bakvikt, jag har sett flera Cs ryttare göra det och det är inet bra ur framåtneråtsökningssynpunkt.
Du ska rida in baken så kommer huvudet själv, sitt med i hästens tyngdpunkt, inte bakom den.
 
Sv: Avslappnad häst / hästens huvud

Det är svårt att säga mycket utifrån bara bilder, men jag anser att framåt-nedåt måste man kunna få innan man går vidare. Och sedan ska man alltid kunna få hästen att länga sig framåt-nedåt, varje sekund av ett ridpass i fortsättning om man ger efter på tygeln. Dessa två bilder är inte tillräckligt bra framåt-nedåt sökning för att jag skulle börja jobba med mer samlande övningar.
Alltså mitt råd är att få framåt-nedåt sökningen bättre innan du går vidare.
 
Sv: Avslappnad häst / hästens huvud

Hej!
Med utgångspunkt från DINA EGNA kommentarer kring bilderna så ser det helt OK ut. Man är inte helt korrekt i sin sits i början och man är inte heller helt korrekt i sina hjälper. "Märkligt nog" är inte heller hästen alltid korrekt. Rent fysiologiskt måste hästen höja sin nacke-form för att komma till samling. När den är stark nog så går den också korrekt där.
För att var en "halt-by-combined-effect" så ser det OK ut. Hästen har höjt sin nacke, du har överdrivit något din position bakåt men så är det i början innan man har hittat alla knappar.
Ha självförtroende! Din häst talar om för dig när det blir både rätt och fel!
Gast
 
Sv: Avslappnad häst / hästens huvud

"Rent fysiologiskt måste hästen höja sin nacke-form för att komma till samling. "

Det är iofs rätt men man kommer inte till samling genom att höja nacken, det är en stor skillnad.
Den höjda formen kommer att den ökade samlingsgraden, och för en ökad samlingsgrad krävs sökning. Ju mer samlad hästen är desto mer sökning krävs.

Alltså: rätt väg att gå är inte att höja hästens nacke för att få samling.

*önskar jag hade bilder för att förklara detta bättre över nätet*
 
Sv: Avslappnad häst / hästens huvud

Fungerar om man gör det i samarbete med hästen och behåller sambandet i hästens kropp, men hästen måste och vara "på tygeln" och självbärig. Får inte tvingas...../T_B
 
Sv: Avslappnad häst / hästens huvud

Tack för alla svar!

har efter några dagars funderande och experimenterande kommit fram, till de som jag tror att många av er kommit fram till likasåväl,

arbeta mer med mig själv, och få till mer sökning mot bettet och mer aktivitet i resten av häst kroppen,

när jag tänker på hästkroppen jag sitter på och jämför arbetet mot när han söker sig mer till bettet, mer fram/ner mot den relativt högre formen så blir det en betydlig skillnad på aktivitet i kroppen.

Dock känner jag fortfarande att vi väldigt lätt tappar mycket sökning, och aktiviteten som jag eftersträvar

och förutom arbetet med min sits, som jag arbetar på var dag.

Några tankar om hästens kropp, övningar och den egna tankegången till att komma till mer sökning, mer aktivsökning och "hållbar" sökning?
 
Sv: Avslappnad häst / hästens huvud

Det enda jag ser som sticker ut på dina bilder är att du inte sitter i hästens balanspunkt, därför kan h*n inte bära er. Du sitter bakom, ser det ut som. I belastningssits kallas det väl på "ert" språk? Dvs den sits man tar till några sekunder t ex när man vill öka traven, för att sedan komma tillbaka till lodrät sits, fånga upp traven någon millisekund och så belastningssits igen. (Om man nu vill öka traven mer än några steg).
Öva upp din balanskänsla och försök sitta "uppe på" hästen hela tiden. Då får du sökningen också.
 
Sv: Avslappnad häst / hästens huvud

Jopp, har otroligt lätt för att svanka av i ryggen och tippa fram med underlivet och därmed komma bakom hästen.

arbetar med det.. kanske några funderingar/övningar som man kan göra för en bättre känsla av "sitta med" i hästens rörelsemönster?
 
Sv: Avslappnad häst / hästens huvud

En liten enkel sitsövning, vet inte om du redan känner till den.

Ställ dig upp i stigbylarna så högt du kan rakt upp, gå upp på tå. Sjunk sedan sakta ner, centimeter för centimeter och försök behålla skänkelns läge. Där får du den lodräta sitsen. En felaktig sits utgår oftast från bäckenet och det är dess position som måste ändras. Det ska vara upprätt och kan sen tippas minimalt fram eller bak beroende på vad du vill göra, men träna på normalpositionen, känslan måste sitta i kroppen.

Det skadar heller aldrig att kolla över sin sadel. Många sadlar är lätta att hamna i fel position i, och varför behålla sen sån när det finns sadlar som direkt sätter en i rätt position? En sån sak som att sadeln är aningen för trång över manken ger en svag lutning i sadelns sits och en ryttare som lätt hamnar i den sits du beskriver.

lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 420
Senast: MiniLi
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
406
Senast: slant98
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 665
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 466
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp