Bukefalos 28 år!

Avslappnad häst / hästens huvud

Sv: Avslappnad häst / hästens huvud

Du måste börja KÄNNA hästen, komma i kontakt med din egen rumpa, med ditt nervsystem osv. Det tar tid, inget man lätt kan göra genom en eller två sitsövningar. Först måste du lära dig den följsamma sitsen, den som man kan läsa om i allehanda böcker (t ex Swift, böcker man kan köpa hos Bent m fl). Känna hur sittbenen cyklar baklänges och hur hästens rörelse blir i höften i skritt. Känns någon ledd i hästens rörelesemönster tydligare än andra ledder? T ex, rör sig din häst mest framåt/bakåt, uppåt/neråt, höger/vänster osv. Därefter börjar du bygga din kropp lodrätt, så du får kroppsdelarna ovanpå varandra. Att din kropp håller uppe sig med hållningsmuskler, inte med rörelsemuskulaturen.

Därefter kommer den stilla sitsen. Titta på duktiga ryttare, hur stilla de ser ut att sitta. Det är för att deras kroppar är välmusklade och de kan bli stabila även på något som rör sig. Öva på att bli mer stilla när hästen rör sig under dig. Känn hur mkt du går "av" i midjan i skritt t ex. Kan du bli stabilare? Hästen ska inte få kasta omkring på dig. Du ger formen, hästen fyller den.

När du kan vara stilla (nu har det kanske gått ngn månad), kan du börja be hästen höja ryggen med din rumpa. Bra boktips är Mary Wanless som är väldigt illustrativ i sin förklaring av "pinch:en" - hur man formar sin rumpa som om hästen redan gick med höjd rygg. När du formar din rumpa efter en häst med höjd rygg kommer hästen att följa. Det låter flummigt, jag vet. Kika gärna på väldigt duktiga ryttare, hur deras rumpor ser ut, rent fysiskt när de rider. Du kommer att se att de har "hålor" på sidorna av rumpan, eftersom de har format om sina häckar istället för att låta dem flyta ut bakom dem.

När du börjar komma till ridning, kan du sedan gå över och rida blundande. Gör halt och blunda, känner du hur du står som uppe på en tunna som rullar än hit och än dit? Det är nu du kan börja balansera UPPE på hästen.
 
Sv: Avslappnad häst / hästens huvud

En bra sits, är en som är avslappnad, följsam, i balans, och med en god koordination. Eftersom hästen rör sig, kan man bara vara i balans hela tiden, om man är avspänd, och lär sig att balansera sin överkropp över sina sittben. Det som håller dig i sadeln är jordens dragningskraft, och inget annat. det är därför som de flesta ryttare upplever att det är lättare att sitta utan att studsa, om man lyfter bort låren från sadeln. Det kräver dock att man har hunnit få upp en viss rörlighet i korsryggen, för att man ska uppleva detta. Du ska som sagt var balansera över dina sittben. Det gör man inte om man svankar, eller som du utrycker det, låter häcken flyta ut bakom. Det krävs dock ingen styrka för att åstakomma detta, mer än vad som krävs för att du ska kunna hålla ditt överliv upprätt när du går. Ett sätt att komma till denna utgångspunkt är att hålla i framvalvet, lyfta båda benen framåt/uppåt, samtidigt som du med händerna drar dig fram till sadelns djupaste del, och drar dina sittben in under dig. Känn hur din eventuella svank rätas ut. Du har rätt i att det krävs sitsträning för att få en bra sits. Inte för at bygga muskler, utan för att bli tillräckligt rörlig, hitta balansen (genom sitsövningar) och öva upp koordinationen. Man kan också när man klarat av detta , göra sitsövningar, som övar upp själva ridtekniken. Balansera uppe på hästen låter som motsatsen till en god sits för mig, men du kanske menar något helt annat än vad jag tycker att det låter som.
 
Senast ändrad:
Sv: Avslappnad häst / hästens huvud

Jag håller inte med dig. Det krävs en viss grundmuskeltonus för att ha en inverkande sits. Men sitskunskapen är låg i Sverige, så det är inget konstigt med det.

Det du beskriver är den följsamma sitsen och den är också viktig. Men det finns mer, fast det vet nästan aldrig folk om.
 
Sv: Avslappnad häst / hästens huvud

Inte ska man sitta på sittbenen!?

När du står rakt upp och ner så täcks sittbenen av m. gluteus maximus. När du sätter dig ner (flexion i höftleden/böjer benet framåt) åker muskeln åt sidan och man sitter direkt på sittbenen (med fett och hud emellan).

Vid den lodräta sitsen (när man sitter på lårens insida) ligger gluteus maximus utanför sittbenen och man har alltså en muskel emellan sadel och ben och inte bara fett. När man hamnar för långt framåt med benen glider istället muskeln bort och voila! Du sitter på sittbenen.

Jag har tidigare alltid velat känna mina sittben, men efter att ha märkt hur mycket bättre min sits blir (och börjat läsa till sjukgymnast..) när jag sitter på insidan låren istället så är det inget jag tänker återgå till.

Visst ska man veta var man har sina sittben och veta att de ligger där under muskeln, men man ska inte få ont i dom efter att ha ridit, då sitter man helt galet!
 
Sv: Avslappnad häst / hästens huvud

Balansera över sittbenen skrev jag. Det tror tusan att ditt skelett inte ska skava mot sadeln... När man balanserar över sittbenen, (till skillnad mot balansen man har när man står på marken, då man balanserar överlivet över sina höfter), upplever de flesta att skänkeln kommer för långr fram. Det beror på att man helt enkelt just då inte är tillräckligt rörlig för att få till baka skänkeln längre bak. Om man tvingar bak skänkeln, vrids sitt benen bakåt, och man svankar (mer eller mindre beroende på hur man är skapt). Så fort man svankar förlorar man rörlighet i korsryggen, och därmed förmåga att följa hästens rörelser.
Ont i sittbenen får jag aldrig när jag rider, och jag brikar rida ganska många hästar på en dag. Trött blir jag inte heller, för jag slappnar av. De stelheter jag lyckas skaffa mig under tiden jag inte sitter till häst, hjälper mina hästar mig att få bort, helt enkelt genom att jag avslappnad följer i deras rörelser. Alla spänningar i ryttarens kropp förflyttas till hästen. Eftersom jag vill ha rörliga hästar, måste jag vara rörlig själv, och tillräcklig rörlighet i nedre delen av ryggen får man inte utan att balansera över sittbenen. Du är välkommen hit på sitträningsläger!
 
Sv: Avslappnad häst / hästens huvud

Nu ska vi se, sedan dessa bilder togs har jag som sagt var påbörjat min sitsträning och utför nu övningar mestandels för att gymnastisera upp min kropp, har även en relativt svag muskelatur i övrigt ( rygg/mag ) som jag tränar på mark så att säga.

jag ska kolla efter och möjligvis inhandla alla de rekomenderade böckerna ( även tips från tidigare svar )

har som sagt var fått början till en bild av sitsen av C, och vet att jag har långt långt kvar, har börjat smått med mina rörelser/hästens rörelser i skritten, ( höft rörelser, gång och position ) och arbetar främst utifrån dom när jag gör sitsarbete självständigt ( dvs inte longeras )

arbetar även utifrån min mitt som centralpunkt, och börjar delvis få bort min svank, även om jag lätt faller tillbaks, just för att när jag svankar får jag ingen kommunikation via sitsen, kan inte ens göra en halvhalt för sitsen när jag svankar, just det är i mina ögon just nu där jag har min syn på sitsen - relativt lätt att kolla av.

Så som "den stilla sitsen" har jag inte kommit till alls, inte slagit min tanke gång, har väldigt svårt för att få en bild av det du menar, men det kanske beskrivs bättre i böckerna? och att lägga formen efter min rumpa... känns ljusår iväg

men tack för tippsen, väldigt läs och tänkvärt, startat en något ny tanke gång!
 
Sv: Avslappnad häst / hästens huvud

Ja, tyvärr är kunskapen om sitsen väldigt låg i landet. Folk tror det räcker med en följsam sits. Och det GÖR det!!! Om man vill vara följsam och "tuttinutta". Hästarna är supernöjda och den följsamma sitsen är jätte-jätte-jätteviktig. Men den är inte riktigt samma sak som den inverkande. (men man måste givetvis kunna båda! I början medan hästen är rel oskolad får man lägga ner lite kraft på den stilla sitsen, ju mer utbildad hästen blir, desto mer kan du tona ner på din egen stabilitet).

Hoppas att du tar dig tid att kika t ex på instruktionsvideos från SRS, eller vissa ekipage i världseliten, för att se hur den stilla sitsen ser ut. Många tänker inte ens på den, och det är ju det den är till för - man ska vara så stilla och stabil att det ser ut som om man sitter I hästen.

Lycka till! (Jag behöver väl inte säga att mängder av Barockare inte håller med mig, så du får själv bestämma vilka russin du vill plocka. Det som jag skriver om sitsen får ofta rejäla mothugg, speciellt av barockare, så du får ta mina uttalanden med "en nypa salt". Vad jag menar är att det finns fler syner på sitsen, vilken du väljer att "tro" på är ju upp till dig.).
 
Sv: Avslappnad häst / hästens huvud

Ja, det är skillnad på mäns och kvinnors sitsar pga diverse orsaker. Kvinnans lägre bålstabilitet (vi går lättare av i midjan), vår lägre muskeltonus, vårt bäckens utformning, mellanrummet mellan våra sittben, våra rumpors utformning (äpple- kontra päronrumpa) osv. Tyvärr är de flesta ridläror skrivna för män. Gissa varför det blivit missuppfattningar om sitsen, i alla led... Tack för länktipset.
 
Sv: Avslappnad häst / hästens huvud

En liten fundering! Jag har känt samma problem på ridskoletiden då jag red i vanliga dressyrsadlar. Nu när jag ridit i barbackasadlar, helt barbacka (bara kort för att testa) i olika skolsadlar och den bästa hittills -BB-sadeln är det inga problem.
Skålsitsen i dressyrsadlarna tyckar jag inte passar för en människostjärt :) man vickar än hit än dit.. samt att stiglädren sitter tokigt, fast det löser man ju genom att släppa dom och känna efter, ingen permanent lösning dock...
I de senare sadlarna tycker jag att man hamnar automatiskt närmare en naturlig balans.
 
Sv: Avslappnad häst / hästens huvud

Jodå, man kan rida bra i de flesta sadlar. Bara man vet hur sitsen är konstruerad och vad man strävar efter. Självklart ska man hitta en sadel som passar en så bra som möjligt, men en duktig ryttare sitter bra på en handduk, på en planka, whatever. (Därmed inte sagt att JAG gör det... :-) )
 
Sv: Avslappnad häst / hästens huvud

Den sits jag förespråkar används på Cadre Noir. Jag vet inte på vilket sätt du anser att ryttarna där tuttinuttar. De lär liksom jag ut sitsen på ett dynamiskt sätt, som resulterar i en sits där man balanserar över sittbenen, är avslappnad och följsam, och därigenom ger intryck av att sitta stilla. Liknande sätt att lära ut sitsen används vid alla stora ridinstutioner världen över, tex SRS.
För övrigt kan jag tala om att jag sannerligen inte sitter och tuttinuttar med mina hästar, men det var många år sedan jag insåg att min muskelstyrka inte gjorde någon som helst nytta till häst. Ju mer avslappnad jag är, desto mindre anledning har hästen att protestera. Istället för att ridningen ska gå ut på att ta bort en massa motstånd, är det bättre att låta bli att skapa motstånd. Muskelkraften låter jag hästen stå för, den gör det så mycket bättre.
Vad gäller mäns och kvinnors skillnad i bäcken, är män i allmänhet mycket mindre svankiga än oss kvinnor, och behöver därmed inte dra fram sina sittben lika långt i förhållande till hur de är naturligt. Det sätt jag beskriver att man hamnar i ett bra utgångsläge, är alltså kvinnoanpassat.
 
Sv: Avslappnad häst / hästens huvud

Det låter bra, men den sits jag lär mig är också den som lärs ut vid SRS. Det kan vara så att du är en naturbegåvning och inte känner att du faktiskt inte alls är avslappnad när du ber hästen samla sig?
 
Sv: Avslappnad häst / hästens huvud

Jodå, nog är jag avslappnad. Den hjälp jag använder för att samla hästen är att jag tar ett fullt andetag, vilket höjer min bröstkorg, och därmed mina händer. Bjudningen framåt står hästen för, eftersom jag inte tar bort energi genom att sitta och klämma. Trycket i hästens mun ökar inte, eftersom hästen följer med uppåt, i samma ögonblick som jag sträcker på mig. (Jag rider på tränsbett).
Ridning är mkt enkelt, men behöver därmed inte vara lätt...
 
Sv: Avslappnad häst / hästens huvud

Ja, ridning är lätt, när hästen är välskolad. :-)
 
Sv: Avslappnad häst / hästens huvud

Man får skilja på den muskelkraft som går åt för att hålla ryttaren balanserad och den som används för att klämma och dra i hästen.
Den första kommer man inte ifrån, även om den den blir mindre av att man balanserar upp sig. Den andra bör närma sig noll./T_B
 
Sv: Avslappnad häst / hästens huvud

Som sagt var: Så mycket muskelstyrka som behövs för att hålla överlivet upprätt.
 
Sv: Avslappnad häst / hästens huvud

Hoppas att det inte missuppfattas att jag sitter och klämmer och drar? Jag menade den grund"styrka" som krävs för att ryttaren ska bli en Ryttare, inte en Åkare.
 
Sv: Avslappnad häst / hästens huvud

Nej, från min sida var det inget missförstånd, men det kändes viktigt att se till att det inte blir. Ryttarens "rakriktning" är lika viktig som hästens, men kan inte ske utan uppoffringar i form av muskelarbete./T_B
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 420
Senast: MiniLi
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
406
Senast: slant98
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 665
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 466
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp