[b]Hönsmamma eller....?[/b]

T

Triax

Det regnar och regnar och åter regnar..
Har tagit in hästarna på nätterna de senaste dygnen för jag har varit orolig för hur mycket det har tänkt att regna på natten. På dagtid har de gått vissa dar utan täcke och andra dagar med täcke beroende på hur det ser ut på väderkartan (kollar typ vädret varje dag eftersom de varnar för stora regnmängder). Jag har ingen bra hage då det är ett helt öppet fält med inget skydd.
Men kollade lite extra i dag när vi var ute och åkte bil.... av ca 20 hästar som jag såg under en timmes bilfärd hade endast två stycken täcke på sig. Undrar om de får komma in och torka på natten i stallet eller går de ute dygnet runt?
Vet att hästar inte fryser riktigt på samma sätt som vi men ändå, det kan inte vara skönt att vara blöt jämt? Eller är jag en riktig hönsmamma?:crazy:
Så min fråga till er är: Hur gör ni när sommaren bjuder på ösregn flera dagar i rad?
 
Sv: Hönsmamma eller....?

Människor är människor och hästar är hästar.

Våra fyra hästar går ute dygnet runt sommartid. Vi riktigt ser hur skönt de tycker det är när det regnar. Flugor och bromsar och annat otyg försvinner.
Jag skulle inte ens komma på tanken att ta in mina hästar när det regnar.

Immer
 
Sv: Hönsmamma eller....?

Människor är människor och hästar är hästar.

Våra fyra hästar går ute dygnet runt sommartid. Vi riktigt ser hur skönt de tycker det är när det regnar. Flugor och bromsar och annat otyg försvinner.
Jag skulle inte ens komma på tanken att ta in mina hästar när det regnar.

Immer

WORD! :bow:

Kan inte annat än hålla med. Min går ute 24/7 utan täcke på sommaren och trivs kanonbra med det. :D
 
Sv: Hönsmamma eller....?

Skriver till båda.
Men ni kanske har skydd/träd i era hagar?
Skulle ni inte ens ta in dem om de står och skakar? Vilket mina har gjort. Vet att det är deras sätt att hålla värmen, men ändå?

Jag är väl en riktig hönsmamma då..
 
Sv: Hönsmamma eller....?

mina går ute utan något vidare skydd sommartid, men ena hästen är täckt med regntäcke vid ihållande kalla regn eftersom han blir kall (och nu börjar ju regnen bli kalla). dom andra 4 blir inte kalla, spända eller skakar så dom förblir otäckta fram till hösten då 2 till täckas.

jag täcker innan han står och skakar för det leder bara till onödiga spänningar, man ser ju när/om dom börjar bli spända i muskelaturen. människor skakar ju oxå för att hålla värmen, men fryser ju iaf. därimot bryr jag mig inte om att täcka/ta in bara för blötan om hästen inte uppvisar obehag av det.

man får ju se till individen ;)
 
Sv: Hönsmamma eller....?

Mina står inne.
Dels för att det blev höst över en dag, hällregnar, marken är mättad med vatten.

det är inte en normal sommar just nu. inte ens meterologerna anser det vara sommar. 200 mm på 1 vecka:eek:

unghästar som inte rids behöver inte vila direkt. Å visst tusan- de växer ju:crazy:
 
Sv: Hönsmamma eller....?

Då är jag oxå en hönsmamma....:D
Mina har varit ute fyra nätter tot på hela sommaren och det var då jag gjorde rent stallet så dem hade inget val. Men mina hästar vill verkligen komma in dem skriker när klockan är sju på kvällen så då kommer dem in, men jag rider och kör dem när dem har kommit in sen så får dem vara hela natten inne och går ut tidigt på morgonen.

Mina hagar är typ översvämmade efter allt regnade så det står vatten i stort sett hela hagen. Det kan inte vara bra i längden att alltid få stå blöta, visserligen så har det ju inte regnat hela sommaren men jag skulle inte ha mina ute dygnet runt nu efter allt regn. Hovarna mår ju inte bra av att vara blöta hela tiden och inte mugg/rasp heller som min ena har problem med.

Men jag respekterar andras åsikter hur dem gör med sina, huvudsaken är att hästarna mår bra och det ser man som hästägare...hoppas jag.:rofl:
 
Sv: Hönsmamma eller....?

Det finns en träddunge i vår hage, men där står hästarna bara när det är stekande sol och flugor.
Hästar som har tillräckligt att äta fryser ytterst sällan. Den enda gången jag sett någon av mina göra det var förra sommaren. Två av hästarna gick med betesbegränsare och kunde inte äta tillräckligt mycket för att hålla värmen - de fick givetvis komma in och torka och äta hö så att de blev varma igen. De andra två hästarna som gick utan betesbegränsare frös inte.

Immer
 
Sv: Hönsmamma eller....?

Jag är också lite åt hönsmamma hållet. Mina får stå inne på natten om det regnat i princip hela dagen eller om det ska regna rejält på natten. Den lilla damen står och spänner sig och blir öm i ryggen så jag tycker inte det är schysst av mig att låta henne stå ute och få ont.
 
Sv: Hönsmamma eller....?

När vädret varit för tråkigt strejkar mina hästar. Kommer till grinden vid kvällen och står och väntar. Även jag är hönsmamma och har haft de inne några nätter nu.
De har tagit sovmorgon inne och inte gått upp ännu när jag kommit vid 06 o fodrat o släppt ut.

Nej, jag mockar gärna och hästarna får sova gott inne när vädret är dåligt :rofl:
 
Sv: Hönsmamma eller....?

När jag hade häst och det var ihållande regn på sommaren så tog jag in pållen ett par timmar under dagen för att låta huden torka upp ordentligt. Detta för att hon hade känslig hud och jag ville minimera risken för svampinfektion eller liknande. Frös såg jag aldrig någon häst göra och hade jag lagt på täcke så hade det blivit på tok för varmt.

På sommaren torkar hästarna så fort så det är sällan det är så glest med uppehåll att man behöver ta in och torka dem.
 
Sv: Hönsmamma eller....?

Min häst går ute dygnet runt från tidiga juni till mitten av oktober och det är sällan jag täckar henne. Men visst, regnar det flera dar i sträck bukar jag lägga på henne täcke, men famför allt för att underlätta vid sadling. :angel: Jag har aldrig sett henne stå och skaka av köld. I vår hage finns flera skogspartier där hon kan ta skydd undan regnet, men oftast står hon ändå mitt ute på någon lägda och betar. Att bli blöt verkar inte störa henne det minsta.
 
Sv: Hönsmamma eller....?

Vanligtvis gör vi inte så mycket åt ifall det regnar, men igår såg jag att Frans var rätt stel efter 3 dagarns regnande, visserligen inte ihållande men ingen värme öht vid uppehåll så nu när jag kommer hem från jobbet tror jag nog att regntäcket åker på iaf om det fortfarande regnar.... In kommer dom inte!
 
Sv: Hönsmamma eller....?

Min häst (varmblod) går ute dygnet runt i en hage utan naturligt skydd. Hon har stått inne några nätter i förra veckan, när det blev riktigt ruskväder med mycket regn och ganska hård blåst. Hon har en tendens att frysa i de lägena, nämligen. Hennes kompis fullblodet fryser aldrig, däremot... :p

Annars försöker jag bara se till att lägga på täcke om jag tror att det blir regn under natten, och det funkar bra. Lite regn är knappast skadligt, blir det däremot lite kallare och blåsigt på det, så kan man ju stalla in om man har en känslig häst.
 
Sv: Hönsmamma eller....?

Två av mina hästar blir iskalla och fryser när det regnar kallt på dem, står och skjuter rygg och skakar. De andra två är inte lika känsliga. Jag brukar ha regntäcken på om det är ihållande regn och så går de in på nätterna. Är det bara någon enstaka skur då och då så de hinner torka upp emellan så kan de gå utan.
 
Sv: Hönsmamma eller....?

Mina går ute dygnet runt oavsett väder på sommaren. Nu när det regnar så lägger jga på fullblodet regntäcke för hon fryser och blir lätt snuvig när hon blir blöt och kall. Knabstruppern går nästan aldrig med täcke. Sen blir dom väldigt blöta f+år dom komma in några timmar och äta lite hö och torka =)
 
Sv: Hönsmamma eller....?

Håller med föregående talare.

Normalhästen skiter i om det regnar och komforttemperaturen på en häst är -15 grader, då den på en mäniska är +28.
(Komforttemp=den temp som inte kan understigas utan att mer kläder eller mat måste till)

Hästarna tycker att det är mysigt med flugfritt. Sen har jag extremt sällan stött på en häst som fryser sommartid, ibland verkar det som om alla frusna hästar "bor" här på Buke.

Normalhästen behöver faktiskt inte täcke, det är vi som behöver täcke för att slippa blöta hästar.
 
Sv: Hönsmamma eller....?

Håller med föregående talare.

Normalhästen skiter i om det regnar och komforttemperaturen på en häst är -15 grader, då den på en mäniska är +28.
(Komforttemp=den temp som inte kan understigas utan att mer kläder eller mat måste till)

Hästarna tycker att det är mysigt med flugfritt. Sen har jag extremt sällan stött på en häst som fryser sommartid, ibland verkar det som om alla frusna hästar "bor" här på Buke.

Normalhästen behöver faktiskt inte täcke, det är vi som behöver täcke för att slippa blöta hästar.

Du glömmer vinden o hur mycket o länge det regnar

Undrar vad DU egentligen har för komforttemp:D

Inga strumpor o skor för att det är sommar- enligt kalendern.

mina hästar- som får välja- springer in om det börjar regna allt annat än duggregn.:bump:
 
Sv: Hönsmamma eller....?

KL

Mina står inne, både natt och dag, ute bara nga timmar väldigt tidig morgon samt kväll.

Ingen ide att de ska stå ute och hänga dagtid, slåss med flugor, blinningar eller kuta för regn om det är så, då betar mina ändå inte.

Det tar helt enkelt för mkt energi av dem, den vill jag ha till framförallt träningen, och ev.tävling.
 
Sv: Hönsmamma eller....?

våra tre yngre hästar går ute men gamlingarna 23 o 25 får gå in om det regnar mycket .
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 333
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 466
Senast: liiinnea
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 709
Senast: Egonson_
·
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 537
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp