[b]Hönsmamma eller....?[/b]

Sv: Hönsmamma eller....?

Har hästarna ute dygnet runt hela sommarhalvåret. Men det finns mycket skog där de kan söka skydd när de vill.
 
Sv: Hönsmamma eller....?

Min ponny går givetvis ute och det har hon gjort sedan början på maj. Enda natten hon har stått inne är när det stormade här förra veckan. Det var ihållande regn + mkt vind.

Men hon mår hur bra som helst och trivs med sin stora hage där det är väldigt mycket att äta
 
Sv: Hönsmamma eller....?

Våra hästar har tillgång till ligghall hela vinterhalvåret och en del på sommaren. Ligghallen är ljus och luftig och har en tjockt lager mjuk halm, trots detta väljer hästarna att knappt vara där inne. Dom brukar bara gå in där när dom ska sova och om det har varit mycket nedebörd länge. Men på sommaren går dom mer än gärna in i liggahallen.

Vi brukar också ta in dom ibland på sommaren så dom ska kunna vila från värmen. Då vill dom mycket häldre stå inne i det svala stallet och mumsa på hö.

Men på vintern skulle jag aldrig tänka mig att ta in Presto bara för att det är kallt, om det inte är extremt mycket nedebörd. Då är hon raka motsattsen till hur hon är på sommaren. Då gör hon allt för att komma ut.

Men som sagt beror det mycket på individen, jag vet att alla hästar inte klarar att gå otäckade hela vintern. Om det är vinter och jag ser en häst med täcke är det ju inte direkt så att jag tänker "stackars häst, varför måste människor förmänskliga hästar?!"

Men jag kan däremot tänka så om jag ser en täckad häst (om det inte är insektstäcke eller dylikt) mitt på sommaren som måste ha täcke.

Kan ju länka en bild på min häst så kan ni ju se själva. Ser den här ponnyn ut att lida o frysa av att vara ute dygnet runt i snö och när det snöar? På bilden har det snöat i flera dagar utan att hon har fått komma in mer än till träning.
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_28/21920000-21929999/640x480/21923039.jpg
Kan ju också säga att hon inte gick in i ligghallen förrän sent på kvällen, trots att det snöade hela dagen.

Några jag känner fick ett ganska sent föl och det fick gå på lösdrift den vintern, han såg ut som en nallebjörn. Man jag har fått för mig att den hästen skulle klara sig mycket bättre och är tåligare än ett föl som har fått gå täckad sen första dagen, eller blir täckad så fort det regnar lite.
 
Sv: Hönsmamma eller....?

*kl*

Våra står inne på natten, året runt. Ändå behöver vi ta in dem en stund på dagen ibland (sällan dock, i år < 5 gånger hittills).

Min häst tål verkligen ALLT, precis som hans mor. Hon kunde stå ute i hällregnet hela dagen på höst/vinter/vår med bara ett par få plusgrader när hon var dräktig. Inte en sur min eller minsta frystendens och hon var torr under den (korta!) pälsen. Hans far frös häcken av sig trots täcken om det regnade så jag är glad han fick sin mors tålighet.

Mammas häst däremot. För det första hatar hon nederbörd i allt format, men mest det blöta såklart. Börjar det regna/dugga sommartid ställer hon sig direkt på den mest utsatta platsen i sommarhagen och står där med nosen i marken tills det slutat. Regnar det en hel dag i sträck kan hon gå några små korta lovar ut o äta lite grann innan hon återgår till sin plats = hon börjar frysa väldigt lätt. Dessutom blir hon blöt som en disktrasa. Hon är aldrig klippt eller täckad "säsongsvis" i hela sitt 18-åriga liv men väl riden sedan 3 år ålder utan uppehåll (hon mår inte bra av längre vilor) med tillhörande borstning, dock inte ryktad mer än ett fåtal gånger och aldrig i sitt liv tvättad med schampo (tvättade man o svans för första gången denna sommaren :D).

Så, dagar det hällregnar hela dagen och tempen är runt/under 15 grader så får vi faktiskt ta in dem o låta henne torka. Hon står och skakar. Täcke på och hö att äta så är hon fit for fight efter någon timme och de kan gå ut igen.

Regntäcke på hjälper visserligen mot regnet men lika tjurigt står hon still på sin plats när det börjar regna....

Men vi löser det med att släppa över dem i vinterhagen de värsta dagarna (precis som värsta soldagarna). Då står hon och njuter under taket medan min krake går utanför o beter, heeeeelt oberörd.
 
Sv: Hönsmamma eller....?

Kanske inte. Men hon tar fram minst en svårklasshäst varje år.

Immer


Går den svårklasshästen ute i ur och skur dygnet runt, eller alternativt står i hettan med alla insekter, när den går svår klass, eller har den gått ute innan utbildningen på de villkoren?

Att diskutera som att något inte är skadligt, som här där det var diskussion om föl ute i ihållande flerdagsregn, utan möjlighet att ligga torrt, bara för grannens hästar minsann blir svårklasshästar är konstig argumentation.
 
Sv: Hönsmamma eller....?

***delvis knapplån***

Man kan ju undra hur folk gjorde förra sommaren, när det började regna vid midsommar och slutade i april i år? Åtminstone var det så hos oss, det regnade dygnet runt hela sommaren, en bit in på hösten och sen hela vintern. Mätstationen ett par kilometer från vårt uppmätte svenskt rekord i regn under 2007.

Jag hade inga föl förra sommaren. Hästarna gick ute dygnet runt o kom in en stund när de visiterades o så. Arabdamen som får ont i ryggen när hon blir blöt, fick täcke på sig, hon är dessutom fånghäst så hon går ju inte på bete, utan fodras med hö. Mina gick ute till mitten av September.
 
Sv: Hönsmamma eller....?

Kan ju länka en bild på min häst så kan ni ju se själva. Ser den här ponnyn ut att lida o frysa av att vara ute dygnet runt i snö och när det snöar? På bilden har det snöat i flera dagar utan att hon har fått komma in mer än till träning.



Ihållande regn, kall rejäl vind är värre än snö.

Snöglopp är värst.

Sedan beror det på hur hästarna rids och hur mkt av energin man vill ha till motor.
 
Sv: Hönsmamma eller....?

KL

När våra vänner som har sina hästar på bete utan skydd är ute i nattlinnen och med ficklampor för att håva in sina kusar pga regn, så står våra som har ständig tillgång till lösdrift UTE och käkar/sover!

Hade jag haft hästen 'på stall' (måtte jag aldrig behöva det igen!) så skulle jag lagt på ett regntäcke för att själv kunna sova lugnt på natten i stället för att dra in dem.
 
Sv: Hönsmamma eller....?

vad jag menade med mina inlägg är att om det finns en ligghall så går det inte att jämföra med om det inte finns.

du skriver ju att hästen väljer att vara i ligghallen ibland, det är väl när den känner att den behöver det. finns det ingen ligghall så ges ju inte hästen något val att kunna stå/ligga torrt och mjukt.

sedan kan jag i vissa fall förstå när en del säger att deras hästar inte använder ligghallen, alla ligghallar jag sett är ju inte direkt välskötta/välströdda eller optimala med ljusinsläpp och utgångar för hästarna. många ggr. är dom dessutom tämligen små för det antal hästar som ska vara där, även om måtten är godkända (jag tycker utrymmet som är lagstadgat blir för snålt/häst, särskillt när man har både ponnys och halvblod))


våra hästar använder sin ligghall flitigt, tom shettisarna ;) trots stor vinterhage om ca. 8 ha kuperad och varierad mark. vi skottar ligghallen 1-2 ggr/dag för att hålla den ren och torr, så därför vet jag att den utnyttjas ;)

hästarna står inte och väntar på oss vid grinden, men dom kommer och möter så fort dom noterat eller hört oss, alla 5.

jag förmänskligar inte hästarna, men ser till dom olika individerna och deras olika behov, och något har jag nog gjort rätt eftersom min gamla shettis fortfarande mår för åldern bra, det som börjat tramsa är tänderna samt att hon har curshings (men inte fång). hon är 37 år, jag har haft henne i drygt 28 år.
 
Sv: Hönsmamma eller....?

Går den svårklasshästen ute i ur och skur dygnet runt, eller alternativt står i hettan med alla insekter, när den går svår klass, eller har den gått ute innan utbildningen på de villkoren?

Hon brukar sälja dem när de är tre. Några behåller hon och har dem fortsatt på lösdrift. När de ska iväg och tävla brukar de få stå inne natten innan tävlingen. Dock ska sägas att hon (eller snarare döttrarna) inte rider svårklass än, men 130-hoppning med segrar och placeringar har förekommit.
Flera av de sålda hästarna har nått upp till svår klass.

Immer
 
Sv: Hönsmamma eller....?

sedan kan jag i vissa fall förstå när en del säger att deras hästar inte använder ligghallen, alla ligghallar jag sett är ju inte direkt välskötta/välströdda eller optimala med ljusinsläpp och utgångar för hästarna.

Visst finns det dåligt skötta och dåligt dimensionerade ligghallar - men bara för att hästarna väljer att vara ute behöver det inte betyda att det är så!!
Hästarna fungerar ju trots allt inte som vi människor som kurar ihop oss på en liten yta och sover 8 timmar i sträck. Vår ligghall har varit flitigt använd under dagtid i juli pga värme och insekter, men annars så har vi knappt behövt mocka sedan mars/april. Under vintern stod de inne mer eller mindre beroende på väder, men aldrig många timmar i en följd.

våra hästar använder sin ligghall flitigt, tom shettisarna ;) trots stor vinterhage om ca. 8 ha kuperad och varierad mark. vi skottar ligghallen 1-2 ggr/dag för att hålla den ren och torr, så därför vet jag att den utnyttjas ;)

Du är säker på att den inte bara används som toalett..? :grin:
(Bädden i en ligghall tycker jag förresten alltid ska vara *torr*, även om man av ngn anledning inte skulle mocka på flera dagar!)

Det jag kan tänka mig är ju att om ledarhästen är en sån som gillar att stå inne och häcka gärna drar med sig resten av flocken in?

hästarna står inte och väntar på oss vid grinden, men dom kommer och möter så fort dom noterat eller hört oss, alla 5.

Nyfiken fråga: Använder ni stall utöver er ligghall? Isåfall, varför?
 
Sv: Hönsmamma eller....?

jag skrev heller inte att det måste vara dåligt skött för att hästarna inte vill vistas där, men det förekommer inte helt sällan. det är väl en av anledningarna till många fördommar :grin:

våra står inte heller inne många timmar i följd, men kortare stunder väldigt många ggr under dygnet, och nej, den används inte bara som toalett - dom är inte rumsrena utan skiter där dom befinner sig vilket syns även utanför och runt på markerna. dessutom tillbringar jag många timmar under dygnet med hästarna.

klart att bädden ska vara torr, men sköts det inte så blir det skitet, om man då skottar 1-2 ggr/dag så blir det inte så tungt ;)

angående storleken så är det snålt tilltaget enligt kraven. om vi bara skulle ha minsta tillåtna kvadrater eller bara en stor in/utgång så skulle inte alla 5 hästarna stå inne samtidigt, utan 3 av dom välja att stå ute.

vi har 2 halvblod, 1 D-ponny och 2 shettisar, en väldigt välfungerande "flock" utan bråk med tydliga "platser" i gruppen som har varit samma under väldigt många år. men dom små aktar sig för dom stora så dom inte blir trängda, likaså det yngre halvblodet. vi har 3 utgångar i en ombyggd maskinhall.

nej, vi använder inte stall, även om det finns för sjukboxar måste det ju finnas tillgång till.

att vi för några år sedan valde att ha samtliga hästar på lösdrift (som jag och min vännina hyrt själva och sköter själva) beror på att jag separerade och gården fick säljas samt att vänninans D-ponny hade bronkit och inte längre klarade stall. det lättaste är ju att ha samtliga hästar på samma ställe och under samma förutsättningar. nu har hon köpt gård så nu blir det ny flytt dit :D och det blir lösdrift för samtliga även denna gången
 
Sv: Hönsmamma eller....?

många ggr. är dom dessutom tämligen små för det antal hästar som ska vara där, även om måtten är godkända (jag tycker utrymmet som är lagstadgat blir för snålt/häst, särskillt när man har både ponnys och halvblod))

Håller med!!
 
Sv: Hönsmamma eller....?

Man kan ju undra hur folk gjorde förra sommaren, när det började regna vid midsommar och slutade i april i år? Åtminstone var det så hos oss, det regnade dygnet runt hela sommaren, en bit in på hösten och sen hela vintern. Mätstationen ett par kilometer från vårt uppmätte svenskt rekord i regn under 2007.

Tja, förra sommaren gick våra hästar i vinterhagen en rätt stor del av sommaren (den underbara svenska :crazy:). Parasitrisk och vi trodde det skulle bli problem med icke. Skönt.





Det jag avskyr mest är när folk låter sina hästar stå ute i skitväder (eller för den delen vintertid inne) "bara för att det är sommar" :mad:
 
Sv: Hönsmamma eller....?

Det jag avskyr mest är när folk låter sina hästar stå ute i skitväder (eller för den delen vintertid inne) "bara för att det är sommar" :mad:
Håller med.
Min första häst fick en släng av korsförlamning i Juni. På den tiden fanns inga regntäcken. den fick då på sig ett ridtäcke som satt kvar med gjord.

Har sett andra som fått riktig sdn på sommaren- kanske i komb. med dåligt vatten- har ingen aning om det funkar så.
Så sas iallafall.
 
Sv: Hönsmamma eller....?

Delvis knapplån.

Våra hästar väljer. Hitintills har de inte varit inne under denna regnperioden. De går på rejält bete och kan ta skydd vid skog, vilket de inte gör. Det är två halvblod och en gamal nätt ponny. De fryser inte, de äter ju. Våra står inte och huttrar, de äter så de håller sig varma.

När det var varmt och insekter däremot så fick de gå in under dagarna, för så fort man visade sig kom de fram till grinden.

Likadant gör vi på hösten och våren. De börjar gå ute på nätterna när de inte längre kommer fram till grinden. De börjar stallas in när de står vid grinden.

Till helgen ska jag dock klippa min så då blir det regntäcke på vid regn.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 330
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 464
Senast: liiinnea
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 707
Senast: Egonson_
·
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 534
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp