[b]Hönsmamma eller....?[/b]

Sv: Hönsmamma eller....?

Jag tycker sådant här är så svårt. Å ena sidan vet jag att Novan mår bäst ute å andra sidan så vill jag inte att hon ska bli stel och få ont i ryggen.
Nu har Novan varit inne ett par nätter pga regn. Ena kvällen spöregnade det och hon blev öm i ryggen av en tidigare regn natt andra gången var igår då det inte regnade så mycket mer skurar men hon var varm och svettig efter ridningen. Visst jag kan lägga ett täcke på henne men då står hon med det till nästa kväll och eftersom hon inte är så förtjust i täcken och att det blir varmt om solen kommer fram så har jag valt att ta in henne. De flesta andra hästarna har också gått in vilket gjort att hon hade blivit ganska ensam ute (hagkomisarna inne och även grannhagarna). Ihagen finns en skogsdunge men ingen torr liggplats när det regnar som det gjort nu.
Novan har dessutom börjat fälla somarpälsen rejält och hon blir alltid mycket känsligare från det hon börjar fälla tills den nya pälsen är helt färdig.
Jag hoppas på att sommaren kommer tillbaka så hästarna kan vara ute lite till jag avskyr sådant här kallt och blött väder :(.
 
Sv: Hönsmamma eller....?

hejsan

vi har samma problem med hagrna som du verkar ha, men vårat varmblod brukar stå ute när det regnar, men om jag kommer till stallet och ser att hon darrar tar jag förstås in henne så hon får torka lite. och så tar jag in henne när det åskar eftersom våra hagar är ett uppet fält så är ju hästarna den högsta punkten.

något som vi brukar göra är att ta in dem när det är varmt istället eftersom de är så mycker broms flugot m.m och så är det bara bra att dem får vila magarna lite och sova ut.

men om du vet att din häst ska stå och att det förmodligen ska börja regna så kan du bara titta till hästen, ryckta inte för smutsen skyddar mot regnet.

visst jag kan också vara lite som en "hönsmamma" med det här om det regnar men ha inte täcke på dem, för om det bara är en skur och det blir varmt efter då kan dem bli överhettade istället eftersom luften inte kommer in på samma sätt om man har täcke.

men om du vet att det ska komma massa regn och blåst efter kan man bara ha ett väldigt tunt regntäcke på dem.

:)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hönsmamma eller....?

Våra hästar brukar få komma in i mellan åt och sova men då tar jag hällre in dom när de e 30+ grader så dom får vila. regnet klarar dom. men jag brukar lägga på täcke för säkerhetsskull
 
Sv: Hönsmamma eller....?

"i mellan åt"

Hur ofta behöver de sova? Hur mycket sover de per gång?


Jag vågar påstå att min häst (visserligen ung men inte alltid i jobbig tillväxtfas) behöver vila varje dygn. Är det riktigt illa lägger han sig i hagen (sommartid vid mycket god väderlek), annars sloknar han direkt när han kommer in i boxen.
 
Sv: Hönsmamma eller....?

Jag har mina hästar inne på nätterna, även på somrarna. I år har det blivit annorlunda eftersom blinningarna varit förj*vliga! Har haft hästarna ute på natten och inne på dagen när de varit varmt och fullt med blinningar. Vad gäller regn så försöker jag skydda dem så mkt som möjligt. Regnar det i mängder så tar jag absolut in dem! Tycker inte om att se dem stå i hagen med uppskjutna ryggar och sänkta huvuden. Nu regnar det här. Har dem inne nu fram till lunchtid då jag tänker släppa ut dem om det inte regnar för mkt. Lite regn dör de ju inte av men om det är ihållande så...:)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 333
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 466
Senast: liiinnea
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 709
Senast: Egonson_
·
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 537
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp