[b]Hönsmamma eller....?[/b]

Sv: Hönsmamma eller....?

står den ute dygnet runt så har den förhoppningsvis en ligghall som är torr och vindstilla. att hästen inte kommer till grinden när det regnar kan ju oxå bero på att den har sin ligghall i hagen och inte tas in i stall. hästar är ju vanedjur.

om hästen står och spänner sig (vilket en av våra 5 gör även sommartid vid kalla och ihållande regn) så lägger jag täcke på eftersom spänningarna lätt leder till kostsammare bekymmer och en låg ridbarhet. trots det så klarar han av att gå på lösdrift med övriga hästar så länge han är täckt efter behov.

här tar tom. shettisarna skydd vid blöta och blåst, på betet i en skogsdunge och övrig tid i ligghallen.
 
Sv: Hönsmamma eller....?

Kl

Det är väl ganska enkelt egentligen. Står de stilla och skakar, kurar och spänner sig med bekymrat uttryck skulle jag säöga att de skulle må ganska bra av värme och torkning.

kanske inte nödvändigtvis bli installade, men få regntäcke eller skydd på annat vis.

Våra i lösdriften gör såhär, den med regntäcke för stunden går nöjt o letar gräs. Den utan täcke kurar under granen eller i ligghallen med skjuten rygg och spända bakben. Hon ska täckas nu inför natten.
Vi har ca 13 grader o ihållande regn. Sedan ett par dygn tillbaka med korta uppehåll med svagare regn.

Vårt tyngre kallblod frös aldrig. var helt oberörd av väder o vind, hatade stall och täcken, tog sönder dem o kröp ur.

det andra ädlare kallblodet blir kall o ynklig av kallregn och araben skakar så hon kanppt kan andas. fryser fast i marken och står kobent och med svansen intryckt.
Den tjocka treåringen utan regnskydd alls står oxå stilla och kurar med ganska oergonomisk hållning, alla fyra under magen o spänt intryck. Hon får gå in inatt tror jag...

alla kamdragningar känns lite fåniga. Det är ju bara att kolla hur de mår o göra sitt bästa för att få dem avslappnade, nöjda o pigga?! Inga regler utan undantag väl?
(hönsmamma!)
 
Sv: Hönsmamma eller....?

Min polle är extremt känslig så hon har täcke bara det blåser lite extra mkt och står inne på natten året runt. Hon börjar springa som en idiot om hon inte får komma in på kvällen. Men hon trivs jätte bra med det :)
 
Sv: Hönsmamma eller....?

Och dessa föl har, trots att de följt med sina mammor ut i ösregnet, växt upp och blivit helt friska och sunda hästar.
Jag kanske ska tillägga att fölen inte har täcken på sig.

Nu är det införstått efter Åkes och mitt inlägg, att vi pratar om mycket regn, i flera dagar.

Ingen har påstått att föl inte kan tåla ett ösregn, eller kraftig fleratimmars regnskur.Och vem täckar föl?

Jag anser att det är en risk, som jag inte vill ta, att ha föl utan skydd ute, vid ihållande flerdagsregn, utan möjlighet att ligga torrt, inget jag skulle välja.
 
Sv: Hönsmamma eller....?

Men - kruxet är att de inte går in, de står hellre ute i ösregnet...

Då får man som hästägare ta sitt ansvar och ge fölen en så bra start som möjligt i livet. Fattar inte hur en normal människa kan stå och se på hur föl står ute i regn dygn efter dygn. Troligen så lägger dom sig inte ner heller. DET är verkligen inte bra för små föl. Men din väninna kanske inte är så kunnig trots allt. :confused: :crazy:
 
Sv: Hönsmamma eller....?

Nu är det införstått efter Åkes och mitt inlägg, att vi pratar om mycket regn, i flera dagar.

Ingen har påstått att föl inte kan tåla ett ösregn, eller kraftig fleratimmars regnskur.Och vem täckar föl?

Jag anser att det är en risk, som jag inte vill ta, att ha föl utan skydd ute, vid ihållande flerdagsregn, utan möjlighet att ligga torrt, inget jag skulle välja.

Vi kan bara ta måndagen som exempel. Då fick vi 72 mm regn. Inte fasen har man föl ute då. Under hela förra veckan kom det ca 120 mm regn. Det vräkte ner hela dagarna. Då tar man in föl.
 
Sv: Hönsmamma eller....?

Tycker inte heller det är ok att hästarna (både vuxna och absolut inte föl!) står dygn efter dygn och är blöta på bete. De får aldrig en chans att torka och blir bara kallare och kallare. Dessutom kan de inte lägga sig heller eftersom det är genomblött överallt. Det kallar inte jag sommarbete.
 
Sv: Hönsmamma eller....?

När det är ihållande regn kommer alla mina hästar in en stund för att torka upp emellanåt. Stona med föl står inne nattetid om det är mkt regn.
 
Sv: Hönsmamma eller....?

Låter båda mina hästar vara ute hela sommaren även om det regnar flera dagar i sträck, har ju förr tyckt synd om dom och velat ta in dem men de kollar ju på en "som är du go eller här är det toppen ju".

De är två halvblod i normalhull och de går utan täcke oavsett väder.
 
Sv: Hönsmamma eller....?

***delvis knapplån***

Man kan ju undra hur folk gjorde förra sommaren, när det började regna vid midsommar och slutade i april i år? Åtminstone var det så hos oss, det regnade dygnet runt hela sommaren, en bit in på hösten och sen hela vintern. Mätstationen ett par kilometer från vårt uppmätte svenskt rekord i regn under 2007.
Jag hade mina hästar ute dygnet runt t o m september. En granne hade fem islandsston med föl ute på bete dygnet runt utan ligghall. Konstigt att alla lever och mår bra idag :cool:

Immer
 
Sv: Hönsmamma eller....?

Hur vet du att dom mår bra och inte har problem med rygg och leder?
 
Sv: Hönsmamma eller....?

står den ute dygnet runt så har den förhoppningsvis en ligghall som är torr och vindstilla. att hästen inte kommer till grinden när det regnar kan ju oxå bero på att den har sin ligghall i hagen och inte tas in i stall. hästar är ju vanedjur.

Vi har ingen ligghall i hagen.

Immer
 
Sv: Hönsmamma eller....?

Hade grannen ingen ligghall under vintern?

Sen tillhör isisarna den raggiga skaran:D
 
Sv: Hönsmamma eller....?

Hade grannen ingen ligghall under vintern?

Sen tillhör isisarna den raggiga skaran:D

Jo, hon har ligghall i vinterhagen men inte på sommarbetet.
Visst är islandshästar raggiga, men här på Buke läser man emellanåt om frusna isisar.

Immer
 
Sv: Hönsmamma eller....?

citatet du svarade på va inte riktat till dig utan till pesto som skrev att hennes gick ute dygnet runt året runt, då får man väl anta att det finns en ligghall.

jag har heller ingen ligghall i sommarhagarna men väl i vår/höst och vinterhagen, den används flitigt av samtliga hästar på lösdriften.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 333
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 466
Senast: liiinnea
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 709
Senast: Egonson_
·
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 537
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp