[B]Lagotto Romagnolo[/B]

Sv: Lagotto Romagnolo

Jag håller nog med din mamma som för ett klokt resonemang..

Du kanske kan hitta en hund att promenera med och kanske kan du få prova agility med den hunden?
 
Sv: Lagotto Romagnolo

Tycker att din mamma tänker väldigt förnuftigt! Tyvärr för din del men det är otroligt tufft för både hund o ägare om det inte funkar
 
Sv: Lagotto Romagnolo

Hej!

Jag har en lagotto som är 3 år. Jag älskar honom mer än allt annat, men tyvärr så är han väldigt rädd och osäker när han träffar främmande människor, något som jag har försökt träna bort, men som verkar vara medfött. Med sin egen familj är han otroligt snäll och lojal, men det är väldigt tråkigt att han på grund av sin rädsla blir väldigt nervös när någon främmande person vill klappa honom.
Jag läste på väldigt mycket om rasen innan jag skaffade honom, och köpte från en seriös uppfödare. Hans mamma är en social och trevlig hund, men tydligen är detta ingen garanti för att valpen man köper ärver hennes egenskaper. När det gäller lagotto verkar det vara lite av ett lotteri vilken typ av hund man får; vissa lagottos älskar alla människor, andra är mer reserverade mot främlingar.
Så jag fick kanske inte den hund som jag hade förväntat mig, men trots allt är han en jättego hund. Jag tror aldrig jag har träffat en lika smart hund som min lagotto! Han är helt fantastiskt lättlärd. Men som sagt, han är absolut ingen nybörjarhund. Han ser ut som en mjuk nallebjörn, men han kan vara väldigt envis och tråkigt nog väldigt reserverad, vilket känns jobbigt för mig som ägare, att ständigt behöva förklara att han är rädd och inte vill hälsa, när människor kommer fram med utsträckt hand och nästan skrämmer livet ur honom... Så jag vill ge dig rådet att vara väldigt noga med att kolla upp temperamentet på den valp du köper. Även vid 8 veckors ålder kan man faktiskt märka vilket temperament en valp har. Min valp darrade i hela kroppen när jag lyfte upp honom i min famn för första gången- kanske borde jag förstått att detta inte var normalt, men det gjorde jag inte. Nu i efterhand förstår jag att han redan som 8 veckorsvalp hade en tendens till nervositet. Så mitt råd är att kolla upp temperamentet jättenoga! Både mamman och pappans temperament, tidigare kullar m.m.

Jag känner lagottos som har underbart temperament, så det finns inga absoluta sanningar, detta är bara min erfarenhet. Något som jag önskar att jag själv hade vetat innan jag köpte min lagotto. Jag fick själv intrycket innan jag köpte att lagotto var oerhört "lätta" och "problemfria" hundar. Det kan jag tyvärr inte instämma med, trots att jag älskar min lagotto och absolut inte skulle vilja ha en annan hund.

Lycka till med ditt val!
 
Sv: Lagotto Romagnolo

Kl
Förutom att du har en hane så hade det kunnat vara jag som skrev detta!!!
 
Sv: Lagotto Romagnolo

Så det går inte att träna bort rädslan från din hund Lavendel? :S
Kramizar från Zitruz
 
Sv: Lagotto Romagnolo

Våran är likadan också. Nu är hon dock bättre sen vi flyttade ut till landet där det rör sig mycket folk och hon springer fritt hela tiden och därmed kan välja vilka hon vill gå fram till själv. Sen räcker det med att man vinner hennes hjärta en gång så kommer hon ihåg det! Men hon blir reserverad och går undan om någon försöker hälsa på henne, hon vill gå fram, nosa lite och kolla läget. Sen går det kanske bra att personen sätter sig ner försiktigt, och bara sitter medan hon får fortsätta bekanta sig i sin takt för att sen sträcka fram handen och få klappa. Men allt är på hennes villkor! Kommer det nån hon känner så är hon som ett yrväder, far fram i 200km/h, hoppar och skäller :)

Angående allergi så är det nog mkt från hund till hund. En kompis är extremt allergisk mot katter och hundar, men hon tål våran lagotto. Hon har träffat andra lagotto och några går bra, andra inte. Så det är svårt att säga!
 
Sv: Lagotto Romagnolo

Så det går inte att träna bort rädslan från din hund Lavendel? :S
Kramizar från Zitruz

Jag har skickat PM till Lavendel om dennes lagotto med rädsla men inte fått svar.....Vet dock inte om det beror på att denne inte varit online nåt mer sen inlägget skrevs.

Det går att träna bort rädslor, jag har själv en lagotto som varit jättereserverad i ungefär ett år i sitt liv och numera fungerar nästan problemfritt i vardagen.
Så visst går det att lösa saker, men det tar ju tid och ork.
 
Sv: Lagotto Romagnolo

Är det vanligt att lagotto är reserverade? :S
 
Sv: Lagotto Romagnolo

För vanligt tycker jag.
Tack vare att klubben blivit mer medveten om MH och hur viktigt det är så känns det som om rasen verkligen är på rätt väg.
Var du på Stora Stockholm i år? För där var bara trevliga lagotto båda dagarna, framåt och glada, såsom rasen ska vara (enligt mig).

Upplever generellt att de hundar som får jobba (dvs har engagerade ägare) har bättre mentalitet, antar att det beror på att de i många fall får vara med om mycket olika saker (och nej, jag menar inte att resten av lagotto-ägarna är dåliga, om nån uppfattar det så).
 
Sv: Lagotto Romagnolo

Hur har du tränat med din hund, jag har ju själv en lagotto som är väldigt reserverad, vissa dar är bättre än andra men det är jobbigt ibland. Stella (min hund) funkar bättre ju mer folk det är...
 
Sv: Lagotto Romagnolo

Hur märks det första varningssignalerna på att de blir reserverade?
Tänkte så man inte missar något.
"Kinkiga" på att hälsa på nya människor eller?
Än så länge är ju våran bara drygt 5 månader och jag antar att sånt där kommer senare?
Nu är hon ju bara ett glatt litet kaxbusfrö :D
 
Sv: Lagotto Romagnolo

En del är reserverade redan som små. Jag fick min hund (Labrador retriever) när hon var 5-6 månder och det märktes redan då. För en del kan det komma lite senare. Men är valpen vild och galen så kan det vara en bra början :p Positivt alltså!
 
Sv: Lagotto Romagnolo

Vi får hoppas att det är ett lovande tecken :D
Får se till så man inte latar ihop sig hemma,
utan vara ute och miljöträna i olika miljöer.
Sen blir det väl lite kurser efter jul hoppas jag.
Brukshundsklubben har bara inte varit så lätt att få tag i :crazy:
 
Sv: Lagotto Romagnolo

På Stella märktes det direkt! När vi var och tittade på henne första gången så var hon lite feg. Väl här hemma så var hon oxå lite rädd från början, inte direkt för oss utan för allt som var nytt, vilket kanske inte är så konstigt för en liten valp, hon vande sig med en gång vid familjen och de som hälsar på ofta men när hon var 10 - 11 veckor så blev det värre, svårare för henne att acceptera nya människor. Hon är främst rädd för män och folk som gör hastiga rörelser eller går konstigt!
Sen är det så att dem hon älskar älskar hon högt! Då är hon världens charmigaste hund, ligger på rygg och vill bli kliad på magen, heeeela tiden:banana:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 942
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 292
Övr. Hund Ni som tar med hunden på jobbet - vad jobbar ni med? Hej! Jag har planerat att skaffa hund under ett drygt år nu. Jag har erfarenhet...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 171
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 838
Senast: Elektron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp