[B]Lagotto Romagnolo[/B]

Z

Zitruz

Hej! Jag undrar om det är någon här som har en hund av rasen Lagotto?
Jag är hund allergiker & jag har hört att de ofta är allergi vänliga hundar och att det inte fäller som är ett plus:p
Ni som har det får gärna berätta lite om er/era hund/hundar :)
Fäller dem någonting någon gång eller fäller det Aldrig? Kan man ha en Lagotto i en lägenhet? :) Kram & tacksam för svar! // Kamilla Andersson
 
Sv: Lagotto Romagnolo

Jag har en Lagotto, hon blev 1 år i går och vi har haft henne sen hon var 8 veckor. En "normal" Lagotto fäller inte så mycket, de "släpper" tussar, men min hund fäller jättemycket, hon har inte den "normala" Lagottopälsen.
Lagotto är en hund som alltid vill vara med sin flock, otroligt familjekär, en aktiv ras som kräver en hel del! Visst går de att ha i lägenhet, huvudsaken är att den får både motion o hjärngjympa.

Lagottons päls måste klippas/trimmas, jag får en hel del kli i ögonen när jag gör detta så lite allergisk är jag nog.. Jag tror inte att det finns sk allergifria/vänliga raser, detta är nog väldigt individuellt.. Har man otur får man en hund med päls som tovar mycket och då krävs det mycket pälsvård, vet inte om det är sant men jag har hört att de ljusa Lagottona lättare får tovor än de mörka?!

Är det så att du vill skaffa en Lagotto så kolla upp föräldrar och bak i ledet noga, kolla hd o ögon och även mentalitet, min vovve är ledsamt nog väldigt vek o rädd, inte så kul alla gånger....
Jag älskar verkligen min hund och rasen men som sagt de kan vara väldigt krävande!
 
Sv: Lagotto Romagnolo

Är det din Lagotto som du har på bilden? :)
Har du någon mer hund än Lagotton?
 
Sv: Lagotto Romagnolo

Har en lagotto på 4 år.
Även hon släpper tussar, tror att de lätt gör det om man inte håller efter pälsen ordentligt (dvs klipper väldigt regelbundet som för utställning) - och klipper man så får man ju päls i luften ändå...

Man kan absolut ha lagotto i lägenhet, man aktiverar ju hunden ute.
En lagotto vill hänga med på allt och även träna regelbundet, får de inte det hittar de gärna på hyss själva.
De passar till allt i stort sett: lydnad, agility, freestyle, spår, sök

Har upplevt precis som Tessa8 att ljusare lagotto lättare får tovor än bruna. Det gäller även de som är både bruna och vita, de vita partierna tovar mer.
Min lagotto är brun och jag har nästan aldrig upplevt tovor på henne.

Vad gäller pälsvård så måste man hålla efter oavsett om man ställer ut eller ej. Borstning så man får bort blivande tovor ibland samt även får ur pälsen som fälls (och som fastnar i lockarna).

Har också haft problem med reservation med min lagotto, trots bra föräldrar och syskon. Vid 3 års ålder märkte jag en mognad på henne och numera älskar hon människor. Men det har tagit sin tid och jag har tränat bort reservationen till en viss del också.

Aktiv och underbar, full av liv, så beskriver jag gärna lagotto.
 
Sv: Lagotto Romagnolo

Ja det är min Stella:love::love::love:
Nej vi har bara henne (räcker gott) men jag har haft Labradorer innan!
 
Sv: Lagotto Romagnolo

Hur stora är era hundar?
Är nån här allergisk mot hund? (som har det)

Stella var jätte söt :heart :love:
 
Sv: Lagotto Romagnolo

Min hund är ca 43 cm, inte officiellt mätt dock.
Hennes kullbror är 45 cm.

Lagotto är en jättetrevlig ras :angel: :D
16298866.jpg
 
Sv: Lagotto Romagnolo

Okej så de är ganska medelstora då?
Vilken ähum söt... bild på din hund... Är den arg eller?
 
Sv: Lagotto Romagnolo

Min mamma känner av Stella ibland men nu ses vi inte så ofta så hon kan ju ta en allergitablett innan, hon tycker inte att det är så illa att hon vill avstå från att träffa vovven, det är kärlek det:love:
 
Sv: Lagotto Romagnolo

Oki :P Han eller hon var söt i alla fall :love:
 
Sv: Lagotto Romagnolo

Här är en bättre bild på min älskling, när hon ser normal ut....eller snarare så är galen ett mer normalt uttryck för henne :angel:.

23156305.jpg
 
Sv: Lagotto Romagnolo

Haha det är så underbartnär man får till bilder i just sånna där ögonblick och det blir skärpa på det också.
Jag har varit urdålig på att fota vår lillatoka tyvärr.

Den var fin den lugna bilden med,
men busbilden var underbar.

För att återgå till det tråden handlade om så jag vet inte om dom är mildare som valpar?
Men vi har en bekant som är rätt allergisk och han klarade rätt bra att hälsa på vår lilla skrutta. Sen om det säger något om allergivänlighet vete väl katten :o


Annars är vi så nya på rase så jag känner inte att jag kan uttala mig,
men hittils är vi väldigt nöjda med vår lilla individ. :love:
 
Sv: Lagotto Romagnolo

Jag tycker att Lagottos är så vackra hundar, de kunde gott vara lite större men annars är de perfekta:) skogstomten, har du en Lagotto?
 
Sv: Lagotto Romagnolo

Jag tycker att Lagottos är så vackra hundar, de kunde gott vara lite större men annars är de perfekta:) skogstomten, har du en Lagotto?

Japp fast hon är knappt 4 månader ens ännu så jag ska inte uttala mig så mycket. ;)

Ja jag hade gärna velat ha en lite större hund, men sambo morrade om att vi skulle rymmas i bilen med snart två barn och diverse hästpryttlar och sådär.
Fattar ingenting jag :p:angel:
Nä men vi är jätte nöjda med vår lilla skrutta hittils :love:
 
Sv: Lagotto Romagnolo

Jag tror att Lagotto ska vara ganska allegivänliga va? *Om jag inte misstar mig*:D
Min kompis och hennes pappa är hundallergiker, men hon har 2 Lagotto och det funkar bra:)
 
Sv: Lagotto Romagnolo

Men det är ju så att vissa människor tål vissa hundar och vissa människor tål andra hundar. Men man kan ju gott testa med lite olika hundar! :D
 
Sv: Lagotto Romagnolo

Aaa men mamma säger " Chansen att vi inte tål samma hund är så stor så vi ska inte ha någon, och det är inte säkert att vi känner av hunden direkt och hur kul är det om man får lämna bort hunden efter ett år?"
:(
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 831
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
1 975
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 942
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 292

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp