Bäst att äta ihjäl sig?

Jizzez vad har du käkat, taggtråd:cool: Anledningen är att jag inte kan hitta ett bra ord som engelskans "addict" som används till olika störningar och missbruk i USA, ex tobak, kokain, socker, heroin m.m. Det som är gemensamt enligt de som jobbar med detta är belöningen, och ju snabbare belöningen är desto svårare "addict". Tycker engelskans är bättre än vårt "missbrukare" därför störning inom citationstecken som kändes mjukare ;)

Det var inte meningen att låta taggig, men jag tolkade dina citationstecken som att du inte tycker att en ätstörning är en sjukdom.
En ätstörning ger inte samma belöning som ett missbruk, man undviker snarare ångest genom att följa sina tvångsmässiga tankar. Det är alltså snarare en psykisk sjukdom än ett missbruk, eller störning som du vill kalla det.
 
Det var inte meningen att låta taggig, men jag tolkade dina citationstecken som att du inte tycker att en ätstörning är en sjukdom.
En ätstörning ger inte samma belöning som ett missbruk, man undviker snarare ångest genom att följa sina tvångsmässiga tankar. Det är alltså snarare en psykisk sjukdom än ett missbruk, eller störning som du vill kalla det.

Jag har inte kompetens att bestämma nomenklaturen här om det är sjukdom eller addict. Kan tänka mig att det är belöningssystemet som triggar ätandet och därefter kommer straffet, skammen eller vad man ska kalla det? Vet inte, med skammen kan väl också vara ett addict?
 
Jizzez vad har du käkat, taggtråd:cool: Anledningen är att jag inte kan hitta ett bra ord som engelskans "addict" som används till olika störningar och missbruk i USA, ex tobak, kokain, socker, heroin m.m. Det som är gemensamt enligt de som jobbar med detta är belöningen, och ju snabbare belöningen är desto svårare "addict". Tycker engelskans är bättre än vårt "missbrukare" därför störning inom citationstecken som kändes mjukare ;)

Och redan där visar sig bristen. Ätstörningar är något helt annat än ett beroende. Sen kan man givetvis vara ätstörd OCH beroende av någonting. Men det finns inget likhetstecken.
 
Jag har inte kompetens att bestämma nomenklaturen här om det är sjukdom eller addict. Kan tänka mig att det är belöningssystemet som triggar ätandet och därefter kommer straffet, skammen eller vad man ska kalla det? Vet inte, med skammen kan väl också vara ett addict?

Det är klart att termerna kan vara sammankopplade i praktiken, ex. är ju missbruk ofta kopplat till ångest.
Men ett missbruk är att få ett dopaminpåslag av något, exempelvis socker, som ger ett beroende. Detta är inte samma sak som att äta för mycket eller för lite för att man har störda tankar kring mat som ger ångest .
 
Jag har inte kompetens att bestämma nomenklaturen här om det är sjukdom eller addict. Kan tänka mig att det är belöningssystemet som triggar ätandet och därefter kommer straffet, skammen eller vad man ska kalla det? Vet inte, med skammen kan väl också vara ett addict?

Det finns mycket om ätstörningar på nätet att läsa.

Beroende brukar vi säga på svenska om "addiction".
 
Och redan där visar sig bristen. Ätstörningar är något helt annat än ett beroende. Sen kan man givetvis vara ätstörd OCH beroende av någonting. Men det finns inget likhetstecken.

Nej, det är det kanske inte men det kan ju vara det ena som triggar det andra, eller stoppar man i sig saker man inte tycker om?

Filosoferar
Rolle
 
Du är medveten om att vi talar om ätstörning i form av anorexi och bulimi här och inte om det numera så moderna sockerberoendet.
Vi talar alltså inte om missbruk utan ätstörning som psykologiskt är något annat.

Vet inte hur det gled in på detta, vad jag svarade på och tyckte var anmärkningsvärt var att uppmana till att fortsätta äta socker i TS situation. Inget annat.
 
Vet inte hur det gled in på detta, vad jag svarade på och tyckte var anmärkningsvärt var att uppmana till att fortsätta äta socker i TS situation. Inget annat.

Och genom det så visar du att du inte förstår vad en ätstörning är. Det är en psykisk sjukdom. Inte ett beroende eller liknande.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 583
Senast: Mabuse
·
Hundträning Hej, vi har två tikar - mor och dotter. Jakthundar så vistas i hundgård dagtid och de bor hos min särbo så jag är bara där på...
Svar
5
· Visningar
1 108
Senast: Bulldoozer
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 217
Senast: manda
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 444

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp