Bästa julkalendern?

Angående tusen år till julafton kontra små barn. Min kusin född 10 (absolut inte talande för ALLA barn, men är åtminstone ett barn i den åldern) blev jätterädd ett av de första avsnitten när Erik Haag påstod att han hade fått digerdöden. Hon vågade inte titta mer efter det. Men hon är väldigt känslig för såna saker som död och sjukdomar och tänker mycket på det. Men det fanns nog lite grejer i den som kunde verka skrämmande för små barn (men gör det inte det i greveholm då? Jag var ASRÄDD för skelettet och då var jag ändå sju år när den gick).
 
Jag har en stark känsla av att det går att åldersbestämma användarna ganska korrekt bara baserat på svaren i den här tråden. :D

Sunes jul är förstås bäst!
Kurt Olssons jul var också rolig.

Jag tycker också att många av de julkalendrar jag sett i vuxen ålder varit riktigt bra, Selmas saga och Gyllene knorren tex.

Jag älskar julkalendrar och i kväll ska jag se på årets (och förstås på Sune :angel:)
 
Bland dem jag gillat mycket men inte är i samma kategori som Sune och greveholm, är det tre kategorier:
De jag såg och gillade när de gick på tc
- Pelle svanslös
- kaspar i nudådalen.
Såna jag sett på vhs
- tomtemaskinen
- Albert och Herbert

Såg hotell gyllene knorren, av någon anledning såg jag aldrig tjuvarnas jul (verkar annars ha varit bra?) och har sen sett alla efter det. Gillade förra årets.
 
Jag kommer ihåg Teskedsgumman från reprisen men det var ingen kalender som jag fastnade för. Fem myror däremot och Stjärnhuset (jag är väl den enda men jag verkligen älskade den, den var underbar för en liten historie- och astronominörd ;)), Trolltider, Albert och Herbert samt Pelle Svanslös. Den sistnämnda gick när jag pluggade i U-a så vi tittade alltid på den i korridoren :D
 
Jag kommer ihåg Teskedsgumman från reprisen men det var ingen kalender som jag fastnade för. Fem myror däremot och Stjärnhuset (jag är väl den enda men jag verkligen älskade den, den var underbar för en liten historie- och astronominörd ;)), Trolltider, Albert och Herbert samt Pelle Svanslös. Den sistnämnda gick när jag pluggade i U-a så vi tittade alltid på den i korridoren :D
Jag älskade också Stjärnhuset. :love: Har den på Dvd nu. :D
 
Imorgon börjar årets julkalendern, men det är ju långt ifrån den första i raden.
Vilken var din favorit som barn (eller kanske som vuxen)?

Mina absoluta favoriter var Dieselråttor och Sjömansmöss och Allrams Höjdarpaket.
På delad andraplats kommer Håkan Bråkan och Lasse Majas Detektivbyrå.

På senare år har jag sett Historieätarna och Selmas Saga, och gillade båda. Historieätarna kanske inte var det mest lämpliga för mindre barn, men jag som (då) 18 åring tyckte den var väldigt bra - men så är jag ju lite historiefreak också :angel:
Selmas Saga var väldigt mysig och "klassiskt julig", sen är jag väl lite partisk där för att min pappa var statist :p
Klasses julkalender älskade jag. Minns dock mest att Pernilla Wiberg (som var en stor idol på den tiden) tolkade bakom islandshäst. Ett litet hästinslag och jag var såld alltså. Minns det dessutom fortfarande, sådär typ 25 år senare...

Trolltider är fantastisk, den såg jag som liten på reprisomgången och därefter på VHS.

Staffan Ling-varianten gillade jag också (googlade: Liv i luckan?)

Ture Sventon, Kurt Olsson och Sune var tre favoriter tre år i rad, jag var nog helt rätt i ålder då också för att verkligen uppskatta julkalendrar.
 
Här är en till som slutade se på julkalendern när allram gick. H E M S K.

Favoriterna är Trolltider, Greveholm, Ture Sventon, Håll huvudet kallt Eddie, Sunes jul, Tjuvarnas jul, Tomtemaskinen (Pettson och Findus), Pelle Svanslös och Hotell gyllene knorren. Några av dem var egentligen före min tid, men min underbara mamma försåg mig och brorsan med vhs :up: Hon hade till och med sparat själva papperskalendern från Ture Sventon så vi kunde öppna luckorna. :love:
 
Det finns många bra svenska julkalendrar, men några av mina favoriter är:
- Mysteriet på Greveholm (Uppföljaren var också ganska bra)
- Jul i Kapernaum
- Tjuvarnas jul
- Selmas saga

Även kalendrar som jag sett i efterhand som Ture Sventon, Sunes jul och Tomtemaskinen har jag gillat :).

Julkalendrar som jag inte ens sett klart då de inte fallit mig i smaken:
- Allrams höjdarpaket
- Håkan Bråkan
- Skägget i Brevlådan
- Superhjältejul
- Tusen år till Julafton (trots att jag älskar Historieätarna så klarar jag inte av dem i julkalenderformat)
 
Mina favoriter när jag var barn var Kaspar i Nudådalen, Pelle Svanslös, Julens Hjältar, Mysteriet på Greveholm samt Dieselråttor och sjömansmöss. Listade i ordning från bäst till nästan lika bäst. ;)

Sunes jul var jag för liten för men har sett i efterhand och gillar. Såg om den förra året via öppet arkiv, dag för dag, och lär göra så även framöver.

Har knappt gillat någon sedan Dieselråttor och sjömansmöss men Tjuvarnas jul klickade totalt med mig och är nu min absoluta favorit. Den går varm varje december! :love:
 
Sunes jul är och förblir den bästa julkalendern i mina ögon. Rudolf och Håkan är ju bara så bäst :love:

Annars gillade jag Klasses julkalender och tusen år till julafton.
 

Tack for att du forsoker, men det ar ett stort stopptecken med texten "kan endast ses i Sverige" tvars over. :meh: Jag lovar att de hade kunnat tjana ganska bra pa att erbjuda program utanfor Sverige mot betalning.

Det finns ju program som gör så att din ip-adress verkar komma från Sverige, då kan du nog se :)

Det far nog bli sa att jag pratar med en av sonerna sa det blir satt upp nagot sadant. Jag hade, som sagt, garna betalat for att se ...
 
Såg dagens avsnitt av årets julkalender nu ikväll. Vet inte riktigt vad jag tycker än. Av det lilla jag sett reklam för den så känns det som en barnvariant av Stargate.
 

Liknande trådar

Tjatter Efter att ha pratat med kompisar om just detta och läst i tråden om årets julkalender här på buke undrar jag nu vilken julkalender som...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 811

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp