Bästa vännen ska gifta sig, jag har inte råd

Status
Stängd för vidare inlägg.

Litenvillblistor

Trådstartare
Som rubriken lyder, och med tråden om Vuxenfest i åtanken om sociala koder vs rika och fattiga vänner. Det är verkligen ett problem med pengar eller inte för att kunna umgås och få vara med.

Min bästa vän ska gifta sig och inbjudningskortet damp ner i brevlådan. Så roligt, så lycklig för deras skull. Naturligtvis vill jag vara där, få dela deras dag och lycka. Men jag har verkligen inte råd.

Det är nämligen inget vanligt bröllop i kyrkan här hemma i Sverige. Bröllopet går av stapeln utomlands, och i ett land det är dyrt att resa till. Det är alltså inte bara en weekendresa, utan minst 10 dagar som gäller. Bara resan skulle kosta mig ca 15 000 kr och då med ett billigt hotell med enbart frukost, detta trots att bröllopsparet ordnat ett litet billigare paketpris som förslag för olika budget. Så med kläder, mat, bröllopspresent så kan det nog landa på runt 20 000 kr, vilket är en helt omöjlig summa för mig att ens få ihop på de få månader som är kvar. Jag har dessutom både hund och katt som skulle behöva pensionat om jag ens skulle fundera på att åka, vilket naturligtvis också kostar. Lägg därtill semester från jobbet under dessa minst 10 dagar.

Det går helt enkelt inte ekonomiskt, men hur ska jag kunna säga nej till min allra bästa väns bröllop och vad är era tankar om att brudparet väljer ett alternativ som är så otroligt dyrt? Hade bröllopet vart en cermoni för just dem så hade jag förstått, men att bjuda in ca 40-50 personer till detta. Jag blir gråtfärdig, känner mig fattig, ledsen att inte kunna vara med, och nästan lite hånad att jag fick inbjudan som min bästa vän vet att jag inte har råd med.
 
Säg nej men att du gärna gör något med/för dem när de kommer till sverige istället.
Verkar helt sjukt att räkna med att folk verkligen ska ta sig råd med det...om de nu inte umgås i kretsar där pengar inte är något problem.
Som bästa vän borde hon absolut förstå.
 
Som rubriken lyder, och med tråden om Vuxenfest i åtanken om sociala koder vs rika och fattiga vänner. Det är verkligen ett problem med pengar eller inte för att kunna umgås och få vara med.

Min bästa vän ska gifta sig och inbjudningskortet damp ner i brevlådan. Så roligt, så lycklig för deras skull. Naturligtvis vill jag vara där, få dela deras dag och lycka. Men jag har verkligen inte råd.

Det är nämligen inget vanligt bröllop i kyrkan här hemma i Sverige. Bröllopet går av stapeln utomlands, och i ett land det är dyrt att resa till. Det är alltså inte bara en weekendresa, utan minst 10 dagar som gäller. Bara resan skulle kosta mig ca 15 000 kr och då med ett billigt hotell med enbart frukost, detta trots att bröllopsparet ordnat ett litet billigare paketpris som förslag för olika budget. Så med kläder, mat, bröllopspresent så kan det nog landa på runt 20 000 kr, vilket är en helt omöjlig summa för mig att ens få ihop på de få månader som är kvar. Jag har dessutom både hund och katt som skulle behöva pensionat om jag ens skulle fundera på att åka, vilket naturligtvis också kostar. Lägg därtill semester från jobbet under dessa minst 10 dagar.

Det går helt enkelt inte ekonomiskt, men hur ska jag kunna säga nej till min allra bästa väns bröllop och vad är era tankar om att brudparet väljer ett alternativ som är så otroligt dyrt? Hade bröllopet vart en cermoni för just dem så hade jag förstått, men att bjuda in ca 40-50 personer till detta. Jag blir gråtfärdig, känner mig fattig, ledsen att inte kunna vara med, och nästan lite hånad att jag fick inbjudan som min bästa vän vet att jag inte har råd med.
Det är helt ok att säga nej till bröllop, speciellt om det är en lång och dyr resa. Rent hm etikettsmässigt eller vad man ska säga i alla fall.

Rent känslomässigt för dem, de flesta som lägger ett bröllop så långt bort vet nog att många inte kommer att komma och borde vara helt beredda på det.
 
Nej, jag umgås inte i rika kretsar, och inte heller min bästa vän är en sådan person. Den man hon ska gifta sig med är däremot, ska vi kalla det, rätt så mycket mer välbetald än en vanlig knegare.
 
Jag ska gifta mig utomlands 2017. Och jag har full förståelse för de gäster som kommer tacka nej, för det är inte gratis att åka bort. Jag räknar till och med med att alla inte kommer. Vi sa ca 20 gäster, men bjöd in 30. Om nu alla 30 kan komma blir vi givetvis glada, och får bara skjuta till lite mer pengar till middagen. :D
 
Känns bara så sorgligt att inte kunna vara med. Vad jag förstått så är det ändå en hel del av deras släkt och vänner som ska resa dit tillsammans med dem.
 
Det är ju lite dubbelt. Ett par har ju rätt att ordna det bröllop de själva vill ha. Samtidigt antar jag att de tar för givet att alla inte kan komma.
Tyvärr är ju verkligheten som den är och jag förstår att Det är trist att inte kunna vara med.
Men jag hade sagt som det var. Och frågat om vi kunde ses och ha en mysig dag ihop och göra något trevligt någon annan dag.
 
Lii : Ska ni gifta er utomlands också? Grattis :-). Nu bara förutsätter jag att ni ska resa iväg, men hur tänker ni när det gäller att de som vill vara med er på er dag inte har råd.
 
Som rubriken lyder, och med tråden om Vuxenfest i åtanken om sociala koder vs rika och fattiga vänner. Det är verkligen ett problem med pengar eller inte för att kunna umgås och få vara med.

Min bästa vän ska gifta sig och inbjudningskortet damp ner i brevlådan. Så roligt, så lycklig för deras skull. Naturligtvis vill jag vara där, få dela deras dag och lycka. Men jag har verkligen inte råd.

Det är nämligen inget vanligt bröllop i kyrkan här hemma i Sverige. Bröllopet går av stapeln utomlands, och i ett land det är dyrt att resa till. Det är alltså inte bara en weekendresa, utan minst 10 dagar som gäller. Bara resan skulle kosta mig ca 15 000 kr och då med ett billigt hotell med enbart frukost, detta trots att bröllopsparet ordnat ett litet billigare paketpris som förslag för olika budget. Så med kläder, mat, bröllopspresent så kan det nog landa på runt 20 000 kr, vilket är en helt omöjlig summa för mig att ens få ihop på de få månader som är kvar. Jag har dessutom både hund och katt som skulle behöva pensionat om jag ens skulle fundera på att åka, vilket naturligtvis också kostar. Lägg därtill semester från jobbet under dessa minst 10 dagar.

Det går helt enkelt inte ekonomiskt, men hur ska jag kunna säga nej till min allra bästa väns bröllop och vad är era tankar om att brudparet väljer ett alternativ som är så otroligt dyrt? Hade bröllopet vart en cermoni för just dem så hade jag förstått, men att bjuda in ca 40-50 personer till detta. Jag blir gråtfärdig, känner mig fattig, ledsen att inte kunna vara med, och nästan lite hånad att jag fick inbjudan som min bästa vän vet att jag inte har råd med.

Jättetråkigt, så klart. Men bröllopet är fortfarande en ceremoni för dem och av olika skäl har de velat förlägga den utomlands. Man gifter sig för sin egen skull, inte för andras. Att somliga, ja kanske de flesta bjudna utom den närmsta familjen, inte kommer att kunna delta är de nog medvetna om. Men det vore ju otroligt oartigt att inte ens bjuda. Jag förstår att du är besviken och ledsen, men hånad tycker jag inte att du ska känna dig. Det hade ju inte varit bättre om du inte alls blivit bjuden.

Hur kommer det sig förresten att resan måste vara i minst tio dagar?
 
Jag skulle inte klassa oss som fattiga men vi skulle inte heller känna att det var vettigt att lägga de pengarna på ett bröllop, visst vi kanske har 20 000 men att lägga dem på det, nej då jag har väldigt svårt att se att vi skulle göra det. Precis som @stjarnhimmel säger så är det upp till brudparet att ha det bröllop de vill ha men samtidigt så måste de även räkna med att alla inte har möjlighet att närvara under de premisserna. Så tacka vänligt för inbjudan och tacka sedan nej eftersom du inte har möjlighet att närvara. Sen kan jag förstå att det är en sorg för dig att inte kunna närvara men det är sånt man får ta sig igenom.
 
Stjärnhimmel: Så klart de har rätt att gifta sig var de vill, men om man nu vill ha sina nära och kära där, så borde man kanske inte välja det dyraste stället att vara på? Vill man däremot inte ha så många gäster, så kanske man kan begränsa inbjudningarna eller ha en egen cermoni och ha fest eller tillställning efteråt på hemmaplan?
 
Philosopia: Landet de ska gifta sig ligger långt borta, det är inte ett vanligt turistmål, och resorna dit är på minst 10 dagar.
 
Jag tycker det är konstigt av denna vän, hon borde väl förstå att alla inte har dessa pengar, 20000 är ju massa pengar.
 
Du har säkert rätt Korven, och det är ju fint av dem. Men jag känner mig ändå ledsen över att jag dels inte har möjlighet att vara med, men också över att pengar alltid ska styra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 734
Senast: fejko
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 389
  • Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
17 301
Senast: Mineur
·
Relationer Det var bekvämt det här med anonym användare, så jag fortsätter här en stund. Jag älskar mina vänner, vi är lika på vissa plan och...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
8 644
Senast: Anonym_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp