Bästa vännen ska gifta sig, jag har inte råd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Huvudet på spiken, lika barn KANSKE leker bäst, men är inte det sorgligt? Att ha en vän som är "lika" , men som uppgraderar sig till det bättre, och vänner ( jag) inte har råd att närvara vid fest och andra sammankomster längre? Är då vänskap eller pengar det viktigaste?

Är du besviken över att inte kunna delta, eller på din vän för hennes val? Att reda ut det inom dig själv kanske kan hjälpa dig att komma vidare i er relation. För det låter onekligen som att det ligger mer bakom din reaktion, och att bröllopet bara är något som synliggör det. Om ni ska fortsätta er relation så behöver ni nog mötas runt det som ni har gemensamt, och släppa det som skiljer er utan att värdera era olikheter. Du själv prioriterar ju att ha djur, vilket är ett val du har gjort. Hon har valt en annan livsstil än du, när hon har den möjligheten. Det sätter varken värde på henne eller på dig, eller er vänskap. Det är bara att era liv har tagit olika vägar, och ni gör olika val i livet. Många av mina vänskapsrelationer har förändrats med åren, och det verkar inte vara särskilt ovanligt (men i mitt fall handlar det mer om familjebildning bland mina vänner, än ekonomi).

Och vad är alternativet? Att hon ska avstå från att gifta sig på en viss plats (som de kanske drömt om?) för att någon eller några av de inbjudna inte kan vara med? Ska de planera tidpunkt efter de inbjudnas semestrar, sjukdomar, djur, barn och övriga planer också? Och utifrån att brudparet nu vill gifta sig på en viss plats, varför ska de inte låta de som vill och har möjlighet vara med? Eller ska de inte låta någon vara med för att inte alla kan vara med?

Hade jag varit bruden hade jag gärna haft med de som kan och vill, men haft full förståelse för dem som inte kan eller vill, utan att de berättar varför för mig. Jag hade skickat inbjudan även till dem jag misstänker inte skulle komma pga ekonomi, djur och barn eller vad som, känns bättre än att jag ska avgöra vilka som har tid och ekonomi. Jag hade dock försökt prata med gästerna personligen och då framfört att jag förstår om de inte kan komma utan att det behöver kännas dumt, och inte bara skickat en inbjudan.

Hade jag varit du, TS, hade jag också när jag pratat med dem (och önskar dem en fantastisk dag yada yada) också sagt något om att det blir lite för mycket pengar för mig. Det lär hon vara fullt medveten om, om hon mot förmodan inte skulle vara det så är det inte fel med en reality check. Och vem vet, hon kanske även har planerat för att bidra till sin bästa väns resa men inte vill vara den som först tar upp det (en del hade nog blivit sura för att bli utpekade som fattiga också)?
 
Jag tänker att om jag gifter mig någon gång så kommer jag ha MITT och min blivande mans drömbröllop i tanken och försöka hamna så nära det som möjligt är. Några i tråden tycker att det är hemskt och egoistiskt av ett brudpar att inte ta hänsyn till sina anhörigas livssituation i val av plats för bröllopet. Jag tycker det verkar väldigt egoistiskt att anse att brudparet ska anpassa sig efter andra på sin stora dag. Ett bröllop är väl ändå en once (eller twice, möjligtvis trice :D) in a lifetime experience som man oftast har för att man så väldigt gärna vill gifta sig med den man älskar, inte för att alla runt omkring ska bli nöjda och glada. Jag skulle absolut gärna vilja att mina nära och kära var med, det skulle vara viktigt för mig, men inte viktigare än att jag får den där minnesvärda dagen jag alltid drömt om. Eller den drömmen jag skapat tillsammans med min blivande man.

Skulle någon gå in och försöka styra och påverka hur jag vill ha mitt bröllop för att det skulle passa DEM bättre skulle jag nog ärligt talat fundera på om de verkligen står mig så nära. Jag tycker det verkar ganska egoistiskt att inte unna människor man bryr sig om att få ha sitt bröllop som de själva vill. Är destinationen grejen för paret så tycker jag det vore hemskt att de ska behöva anpassa sig för att göra andra glada. Det handlar inte om andra, det handlar om de som gifter sig.

Det låter lite konstigt i mina öron att säga "Jo jag unnar dem absolut sitt drömbröllop MEN om de hade gjort såhär och såhär så tycker jag det hade blivit bättre" (cermoni där och fest hemma tex). De vill ju uppenbarligen inte ha det så. Äh. Jag rabblar på massor. Konklusionen blir att jag inte tycker att man ska behöva kompromissa på sin egen bröllopsdag för att pleasa andra. Jag hade nog snarare tänkt att om mina nära älskar mig vill de att mitt bröllop ska bli precis så som JAG väljer och vill ha det och är glada för min skull utan några men.
 
ka lite som JAG kan bedöma Ts vän och dra slutsatsen att hon är en wannabee, lika lite kan DU bedöma min människosyn baserat på det inlägget.
Fast jag baserar det på vad du skriver, inte på hur nån annan (som är uppenbart sur på dig) beskriver dig. Ser du skillnaden?
Du vet faktiskt ingenting om hur TS vän resonerar eller tänker. Allt du vet är hur hennes förorättade vän beskriver henne.

(*wannabe :))
 
Det är en intressant tanke hur mkt hänsyn man ska ta till andra
Tex ett par vänner till mig. De vill inte döpa sitt barn. Men har nu fått höra av hans familj att de är egoistiska då ett dop är väldigt viktigt för hans familj.
Man kan i vissa fall inte ta hänsyn till alla då folks önskningar krockar. Och då måste någon få bestämma.
 
Ibland, ja. Men långt ifrån alltid. Jag tycker att man ska vara extremt försiktig med att kalla andras ekonomi en fråga om prioriteringar. Säger ts att hon inte har råd med 20 papp så har hon säkert inte det.
Där av "ha råd". Väl medveten om att inte alla har råd. Jag har definitivt haft perioder där den summan hade känts enorm.

Däremot så uppfattade jag som om att hon inte hade råd, men att i senare inlägg skrev att hon inte ville lägga hela sin semesterkassa och en stor del av semestern på hennes väninnas bröllop.
Därav prioritering och att ha råd ibland går hand i hand.
 
Fast jag baserar det på vad du skriver, inte på hur nån annan (som är uppenbart sur på dig) beskriver dig. Ser du skillnaden?
Du vet faktiskt ingenting om hur TS vän resonerar eller tänker. Allt du vet är hur hennes förorättade vän beskriver henne.

(*wannabe :))
Jag förstår faktiskt ingenting?!? :confused: Helt ärligt!
Vem är sur? :confused: För vad?

Jag förstår att du baserar din åsikt om mig på vad jag skriver.
Du har din fulla rätt att tolka det som du vill.

Jag håller med om att VI ALLA, inte bara jag, inte vet något om Ts vän, förutom det som Ts själv har skrivit här.

Vad jag däremot vet är att du alldeles nyss kallade Ts förorättad.
Var har hon skrivit att hon känner sig förorättad?

Tråkig människosyn du har som kallar någon för förorättad fast hon egentligen bara är ledsen och saknar pengar. :grin:
 
TS, visa vännen tråden och be om hennes syn på det hela. Är det ok att du skrivit om henne som du gjort? Är ni fortfarande bästa vänner? Förstår hon din besvikelse, varför du är besviken? Vet du det själv?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 733
Senast: fejko
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 389
  • Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
17 301
Senast: Mineur
·
Relationer Det var bekvämt det här med anonym användare, så jag fortsätter här en stund. Jag älskar mina vänner, vi är lika på vissa plan och...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
8 643
Senast: Anonym_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp