Bukefalos 28 år!

Bästa vännen ska gifta sig, jag har inte råd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jo visst är det så Hermelin :-) Men det ska ändå ordnas sovplatser och planeras in när de och jag kan samtidigt :-). Ville bara förtydliga, då flera har gett förslaget att bjuda in dem lite enkelt efteråt. Det gör jag gärna, men det behövs ändå lite planering för att få ihop det med att de kan en hel helg :-)
 
Korven: Jag förstår inte riktigt hur du menar med ditt inlägg? Ja, brudgummen är nog vad vi vanliga kallar rik. Tjänar väl i runda slängar min dagslön på en timme ;-), men jag förstår inte vad det har med att Sverige skulle vara exotiskt nog?
 
Hyacinth: Ja, vare sig jag vill eller inte så kan jag inte medverka pga ekonomin, men det känns tråkigt att pengar ska styra en dag man vill ha tillsammans.
 
Vi valde att kombinera vigsel med bröllopsresa och gifte oss på ambassaden i Bangkok. Vi hade gärna haft familj och vänner runt oss men vi valde att vara för oss själva med en kollega till mannen och hans thailändska fru som vittnen. Efter ambassaden tog dom med oss till ett lite tempel för en Buddhistisk välsignelse (en upplevelse i sig).
Vi berättade för familj och vänner att vi har valt att göra så här och vi kommer att ha en fest i Sverige senare och det hade vi.

Jag har full förståelse för att bröllopsdagen är en av livets få riktiga "ego"dagar men jag tycker att man skall ta lite hänsyn till sina gästers ekonomi innan man blir för extravagant. Jag tvivlar på att jag hade lagt SEK 20 000 och 10 semesterdagar ens på min bästa väns bröllop även om jag har råd med det..
 
Badger: Hade det bara vart i spanien kanske man haft råd, men det är en bra bit längre än så. Vill inte skriva ut resmålet, men tänk mer långväga som tex Australien.
Läste du citatet jag lade in? Det var det som var det viktiga i inlägget, om man klickar på citatet får man se det och det går att läsa (citatet var från en etikettsguru på DN och sa att det inte är riktigt så som man gör om man kan låta bli, att bjuda till bröllop utomlands. Vidare att tacka nej är helt och mer än ok.) . Sedan mildrade jag och kommenterade att det kan ju bli jättetrevligt men kul om man pratar om det först kanske.
 
Jag tänker att när man väljer att gifta sig så långt bort så vet man om och accepterar att alla inbjudna inte kan närvara.
Sen tycker inte jag man måste analysera kring varför, känna sig stött etc. Det kan ju vara något man drömt om och som betyder mycket för en.

Min sambos son gifte sig förra året med en kvinna född på andra sidan jorden. De gifte sig i Stockholm. Men de kommer gifta sig igen i vinter i kvinnans hemland. Min sambo åker då dit. Ev jag med om vi inte hittat egen gård som jag då bör stanna på.
Isf åker jag för att jag vill se landet och bröllopet blir en bra ursäkt att ta sig dit. Hade det varit någon destination jag absolut inte vill se hade jag inte ansett mig ha råd att åka för bröllopet.
 
Thomasine: Jag tycker ni gjorde helt rätt, men då hade ni ju ändå valt att fira med släkt och vänner sen, då har man ju ändå gjort sitt val att ha sitt bröllop mer privat och sen ändå låta vänner få vara med och glädjas sen :-)
 
Jo visst är det så Hermelin :-) Men det ska ändå ordnas sovplatser och planeras in när de och jag kan samtidigt :-). Ville bara förtydliga, då flera har gett förslaget att bjuda in dem lite enkelt efteråt. Det gör jag gärna, men det behövs ändå lite planering för att få ihop det med att de kan en hel helg :-)
Nej strunta i det, skicka ett kort och kanske en, liten, present. Det är ju inte ditt fel att du inte kommer. 40 mil är bra långt för alla. Ni kan väl ses när de råkar vara i hembygden om de flyttat, eller du om du flyttat.
 
Badger, jo jag läste och förstår hur det menas ( håller dessutom med Ribbing) :-) . Det jag ville beskriva var att Spanien kanske hade vart acceptabelt att åka till, här kanske du kan välja en weekend, lågprisplan och hotell. Dyrt bröllop att ta sig till, men inte omöjligt för de flesta om de hade velat åka utomlands ändå. Att ta sig som exempel till Australien, känns lite tuffare på både en weekend eller att betala
 
Badger: Det är min vän som flyttat till brudgummen. Vännen kommer hit med jämna mellanrum, det är enklast så eftersom jag har djur, men brudgummen är sällan eller aldrig med. Jag ska till dem nu i sommar, men då har de ju inte hunnit gifta sig än.
 
Badger, jo jag läste och förstår hur det menas ( håller dessutom med Ribbing) :-) . Det jag ville beskriva var att Spanien kanske hade vart acceptabelt att åka till, här kanske du kan välja en weekend, lågprisplan och hotell. Dyrt bröllop att ta sig till, men inte omöjligt för de flesta om de hade velat åka utomlands ändå. Att ta sig som exempel till Australien, känns lite tuffare på både en weekend eller att betala
Och hon tyckte ju Spanien var illa nog.

(De räknar nog iskallt med att inte alla, eller ens hälften kommer. Dvs jag håller med Inte Ung om att det på något sätt är ett val man får göra. Dvs man får ju bjuda till saker som folk inte kan åka till. Däremot får man absolut inte bli sur om folk sedan inte kommer! (och kanske räkna med att de blir lite hm förvånade/besvikna/putta.))
 
Jag lutar åt att det är rätt oschysst av bruden - din bästa kompis? - att inte ens prata med dig om att de nu pga den andra partens familj väljer att gifta sig där borta. Kompisen kunde tex säga något om att hen förstår om du inte har möjlighet att resa dit - vilket det säkert är fler som inte har - men att hen ändå sänder dig ett inbjudningskort eftersom du ju så klart är bjuden och välkommen.

I samband med ett sådant samtal hade ni ju också kunnat komma överens om att fira på något lite enklare vis vid något annat tillfälle.

Själv hade jag inte tagit vare sig mitt eget eller någon annans bröllop på så stort allvar att det fick kosta årets hela resekassa, särskilt inte om det inte var på en plats dit jag ändå gärna ville åka.
 
Inte ung: Jag skriver det igen, jag är glad över att de gör som de vill i detta och naturligtvis ska de inte ta hänsyn till om gäster har råd eller inte att medverka på deras dag. Men bryr man sig heller inte om ifall gästerna har råd, eller av annan anledning inte kan komma, så känns det helt plötsligt inte som att de vill att man ska vara med dem på denna fina dag och fira heller. Vill de inte det, eller att det inte är viktigt för dem, så skriver jag igen att de kanske skulle haft en privat cermoni utomlands,och sen haft fest eller tillställning hemma om de velat dela dagen med oss andra som förhoppningsvis betyder något i och med att vi fått inbjudan.

Jag förstår känslan. Jag tyckte inte heller att det var kul när brorsan valde att gifta sig utomlands så att jag inte kunde vara med. Men det är deras bröllop och de måste få göra sina val. Jag skrev ett tal som någon annan fick läsa upp. Det var mitt sätt att delta.
 
Badger: Det är min vän som flyttat till brudgummen. Vännen kommer hit med jämna mellanrum, det är enklast så eftersom jag har djur, men brudgummen är sällan eller aldrig med. Jag ska till dem nu i sommar, men då har de ju inte hunnit gifta sig än.

Ursäkta om jag är helt dum nu, men har du mer råd att åka dit nu men inte sedan? Jag fattar nog inte.
 
Inte ung: Nej, du missförstår mig. Det jag menar är att om de vill ha sina nära och kära där, på sin bröllopsdag, så kanske de får tänka om hurvida folk har råd och kan komma eller inte. Vill de inte ha dem där, så vore det enklare att inte bjuda alls och slippa att jag och de andra bjudna, ska ha råd att kunna vara med på deras dag. Alla har vi naturligtvis olika förutsättningar, men antingen vill man ha sina nära där, eller också inte, då kanske man som brudpar får tänka om?
 
Jag och min sambo blev bjudna på ett liknande bröllop (utomlands långt bort, dyrt. Kanske ska tillägga att det var brudens hemland). Han var väldigt nära brudgummen. Vi tackade nej.
 
Efwa: Jag har råd att åka till dem i Sverige ja :-) Det kan jag göra när som när det passar deras och mina arbetstider och andra intressen, men vi har planerat att jag ska dit i sommar, och då har de inte hunnit gifta sig. Min vän brukar annars komma till mig, då vi har lite egentid och jag har svårare att resa iväg pga djuren. Men med detta pratar vi inom Sverige, men ca 40 mil. Bröllopet är utomlands, och det är det jag inte har råd att åka på.
 
Efwa: Jag har råd att åka till dem i Sverige ja :-) Det kan jag göra när som när det passar deras och mina arbetstider och andra intressen, men vi har planerat att jag ska dit i sommar, och då har de inte hunnit gifta sig. Min vän brukar annars komma till mig, då vi har lite egentid och jag har svårare att resa iväg pga djuren. Men med detta pratar vi inom Sverige, men ca 40 mil. Bröllopet är utomlands, och det är det jag inte har råd att åka på.

Jaha....då var det det jag inte fattade, trodde det var där de bodde de skulle gifta sig. Jag ber om ursäkt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 872
Senast: fejko
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 517
  • Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
17 466
Senast: Mineur
·
Relationer Det var bekvämt det här med anonym användare, så jag fortsätter här en stund. Jag älskar mina vänner, vi är lika på vissa plan och...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
8 757
Senast: Anonym_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp