Bästa vännen ska gifta sig, jag har inte råd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag föreslog faktiskt till sambon att vi skulle kunna gifta oss när jag såg att stf kunde ordna vigsel på en viss fjälltopp. Varför inte passa på ? Han nappade inte trots argumentet om mindre pappersarbete nu när vi ändå funderar på att köpa bostad ihop?

Två vittnen hade ju behövts. Det vore ungefär det som hade behövts i gästväg om man nu inte hade förlitat sig på att kunna haffa någon random person. Så visst,hade någon vän haft lust att gå med hade de varit mer än välkomna (de vore rätt få)men inte tusan kommer jag ordna ett annat slags bröllop för vännerna ska vara nöjda.
Det gick inte bra med hunden? Fast det är klart, det krävdes ju TVÅ vittnen.
 
Som rubriken lyder, och med tråden om Vuxenfest i åtanken om sociala koder vs rika och fattiga vänner. Det är verkligen ett problem med pengar eller inte för att kunna umgås och få vara med.

Min bästa vän ska gifta sig och inbjudningskortet damp ner i brevlådan. Så roligt, så lycklig för deras skull. Naturligtvis vill jag vara där, få dela deras dag och lycka. Men jag har verkligen inte råd.

Det är nämligen inget vanligt bröllop i kyrkan här hemma i Sverige. Bröllopet går av stapeln utomlands, och i ett land det är dyrt att resa till. Det är alltså inte bara en weekendresa, utan minst 10 dagar som gäller. Bara resan skulle kosta mig ca 15 000 kr och då med ett billigt hotell med enbart frukost, detta trots att bröllopsparet ordnat ett litet billigare paketpris som förslag för olika budget. Så med kläder, mat, bröllopspresent så kan det nog landa på runt 20 000 kr, vilket är en helt omöjlig summa för mig att ens få ihop på de få månader som är kvar. Jag har dessutom både hund och katt som skulle behöva pensionat om jag ens skulle fundera på att åka, vilket naturligtvis också kostar. Lägg därtill semester från jobbet under dessa minst 10 dagar.

Det går helt enkelt inte ekonomiskt, men hur ska jag kunna säga nej till min allra bästa väns bröllop och vad är era tankar om att brudparet väljer ett alternativ som är så otroligt dyrt? Hade bröllopet vart en cermoni för just dem så hade jag förstått, men att bjuda in ca 40-50 personer till detta. Jag blir gråtfärdig, känner mig fattig, ledsen att inte kunna vara med, och nästan lite hånad att jag fick inbjudan som min bästa vän vet att jag inte har råd med.

Jag tycker inte att du ska känna dig fattig. Vi är långt ifrån fattiga men skulle inte kunna hosta upp 20 000 kr sådär för att åka på ett bröllop. Jag tycker faktiskt att det är ganska dålig stil av vännen att göra så här. Att de vill gifta sig långt borta är väl sin sak men att tro att gästerna kan betala dessa summor för att vara med på deras bröllop är att vara lite för självgoda.
10 dagar! Vad har brudparet tänkt att gästerna ska göra de andra 9 dagarna? Ska alla vara tillsammans eller? Nä. jag tycker att du lugnt kan tacka nej utan något dåligt samvete.
 
Jag tycker inte att du ska känna dig fattig. Vi är långt ifrån fattiga men skulle inte kunna hosta upp 20 000 kr sådär för att åka på ett bröllop. Jag tycker faktiskt att det är ganska dålig stil av vännen att göra så här. Att de vill gifta sig långt borta är väl sin sak men att tro att gästerna kan betala dessa summor för att vara med på deras bröllop är att vara lite för självgoda.
10 dagar! Vad har brudparet tänkt att gästerna ska göra de andra 9 dagarna? Ska alla vara tillsammans eller? Nä. jag tycker att du lugnt kan tacka nej utan något dåligt samvete.
+1 på det. Jag undrar vad Magdalena Ribbing skulle säga?
 
@escodobe
Haha ser framför mig att ni står och väntar på en fjälltopp och väntar på att någon random ska komma förbi :D
Ja för att få de flesta av vårafamiljemedlemmar upp på en fjälltopp hade krävt ett gäng sherpor,och med tanke på att jag tycker att 20 000 är mycket pengar även för mitt eget bröllop så hade det begränsat eventuella gäster till de få vänner som skulle tycka det vore kul att gå på fjällen även utan bröllop så att säga.
 
Ja för att få de flesta av vårafamiljemedlemmar upp på en fjälltopp hade krävt ett gäng sherpor,och med tanke på att jag tycker att 20 000 är mycket pengar även för mitt eget bröllop så hade det begränsat eventuella gäster till de få vänner som skulle tycka det vore kul att gå på fjällen även utan bröllop så att säga.

Min bror och svärgerska gifte sig på stranden till Torneträsk. Till och med brudgummens fjällhatande och converse-prydda lillasyster (läs: undertecknad) tyckte det var himla vackert :love:. Måste också säga att Abisko Mountain Lodge inte går av för hackor. Både mat och boende var fantastiskt!

Däremot röstade jag, (o)-vänligt och bestämt, ner deras förslag om att hela bröllopsföljet skulle ta tåget (:meh:) upp till det nordliga. Eller... jag tvärvägrade högljutt att överhuvudtaget överväga förslaget på grund av den lilla detaljen att jag bodde i Köpenhamn (själva bodde de i Lund och resten av sällskapet i Gävle respektive Uppsala) :arghh: :rage:! Vi andra flög upp på en timme eller två, medan bröllopsparet tuffade upp utan oss andra... nöjda, glada och höggravida under drygt en dygn på den bekväma tågbritsen :angel:.
 
Min bror och svärgerska gifte sig på stranden till Torneträsk. Till och med brudgummens fjällhatande och converse-prydda lillasyster (läs: undertecknad) tyckte det var himla vackert :love:. Måste också säga att Abisko Mountain Lodge inte går av för hackor. Både mat och boende var fantastiskt!

Däremot röstade jag, (o)-vänligt och bestämt, ner deras förslag om att hela bröllopsföljet skulle ta tåget (:meh:) upp till det nordliga. Eller... jag tvärvägrade högljutt att överhuvudtaget överväga förslaget på grund av den lilla detaljen att jag bodde i Köpenhamn (själva bodde de i Lund och resten av sällskapet i Gävle respektive Uppsala) :arghh: :rage:! Vi andra flög upp på en timme eller två, medan bröllopsparet tuffade upp utan oss andra... nöjda, glada och höggravida under drygt en dygn på den bekväma tågbritsen :angel:.
1klass sovvagn är faktiskt hur bekvämt som helst. Om man nu ska slå på stort.
 
En fd kollega och hennes man åkte utomlands och gifte sig mycket stillsamt bara de två (hennes familj var från Rumänien och hans från Sverige) så vilket land de än valde så skulle delar av släkt och vänner inte kunna komma. Sedan skrev de vykort och berättade att de gift sig. Enda problemet var att vykorten inte kom fram förrän efter de kommit hem. Så när de ringde så frågade familj och vänner bara om de hade haft en trevlig semester! Blev lite antiklimax :D-

Om jag minns rätt så hade de sedan en fest i Sverige och en i Rumänien.
 
Huvudet på spiken, lika barn KANSKE leker bäst, men är inte det sorgligt? Att ha en vän som är "lika" , men som uppgraderar sig till det bättre, och vänner ( jag) inte har råd att närvara vid fest och andra sammankomster längre? Är då vänskap eller pengar det viktigaste?
Du ger ett otroligt avundsjukt/svartsjukt intryck i dina inlägg. Är det verkligen att hon gifter sig utomlands som skaver eller är det att hon har gått vidare med livet, träffat en man, flyttat och fått andra intressen och lite tid över till dig?

Ju mer jag läser desto mer framträder en annan bild än besvikelsen att inte kunna närvara på bröllopet, utan en besvikelse över att hon vuxit ifrån dig och du är kvar där hon lämnade dig.

För övrigt, då det varit uppe i tråden även om det inte är skrivet av dig, kan man nånsin kräva att alla inbjudna ska närvara oavsett tillställning? Man bjuder de man tycker om och de som får ledigt, har råd, inget bättre för sig och vill kommer, man har aldrig någon rätt att tjura över uteblivna gäster men kan inte heller som gäst kräva att allt ska anpassas efter den egna ekonomin, semestern eller önskemål på ort, lokal och mat. Man får det som bjuds, nu bjuds det på bröllop på annan ort men det bjuds inte på resa, kost och logi.

Jag undrar faktiskt hur det är ställt med vänskapen om den blivande bruden fick se vad som skrivs om henne, håller vänskapen om TS visar henne tråden? :grin:
 
Du ger ett otroligt avundsjukt/svartsjukt intryck i dina inlägg. Är det verkligen att hon gifter sig utomlands som skaver eller är det att hon har gått vidare med livet, träffat en man, flyttat och fått andra intressen och lite tid över till dig?

Ju mer jag läser desto mer framträder en annan bild än besvikelsen att inte kunna närvara på bröllopet, utan en besvikelse över att hon vuxit ifrån dig och du är kvar där hon lämnade dig.

För övrigt, då det varit uppe i tråden även om det inte är skrivet av dig, kan man nånsin kräva att alla inbjudna ska närvara oavsett tillställning? Man bjuder de man tycker om och de som får ledigt, har råd, inget bättre för sig och vill kommer, man har aldrig någon rätt att tjura över uteblivna gäster men kan inte heller som gäst kräva att allt ska anpassas efter den egna ekonomin, semestern eller önskemål på ort, lokal och mat. Man får det som bjuds, nu bjuds det på bröllop på annan ort men det bjuds inte på resa, kost och logi.

Jag undrar faktiskt hur det är ställt med vänskapen om den blivande bruden fick se vad som skrivs om henne, håller vänskapen om TS visar henne tråden? :grin:
Tänkte liknande, luktar missunnsamhet. Vidare "dela hennes stora dag?" Förhoppningsvis delar väninnan sin stora dag med sin make o inte med sina väninnor.
 
Jag tycker inte att du ska känna dig fattig. Vi är långt ifrån fattiga men skulle inte kunna hosta upp 20 000 kr sådär för att åka på ett bröllop. Jag tycker faktiskt att det är ganska dålig stil av vännen att göra så här. Att de vill gifta sig långt borta är väl sin sak men att tro att gästerna kan betala dessa summor för att vara med på deras bröllop är att vara lite för självgoda.
10 dagar! Vad har brudparet tänkt att gästerna ska göra de andra 9 dagarna? Ska alla vara tillsammans eller? Nä. jag tycker att du lugnt kan tacka nej utan något dåligt samvete.
Självklart kan man tacka nej utan dåligt samvete! Däremot hade jag tyckt precis tvärtom, vilket väl bara är ett ytterligare exempel på hur olika vi i tråden ser på frågan. En långresa med sköna vänner under festliga omständigheter hade varit ngt jag verkligen försökt prioritera. Kan bara tänka mig hur jäkla skoj mina vänner och jag hade haft det i tio dagar på ngt kul resmål med dessutom ett häftigt bröllop som bonus. 20 000 är massor av pengar, men jag hade banne mig försökt och absolut tyckt det var värt det årets semesterkassa. Bröllop är för mig inget speciellt alls, men en sjujäkla fest och dessutom en gemensam resa med massor av polare, drinkar och skratt - det hade varit värt varenda krona om det gått att lösa!

Besvikelsen över att missa hade varit enorm, men jag hade inte lastat brudparet för det utan varit besviken på att missa årtiondets grej.
 
En av mina absolut närmsta vänner gifte sig förra året nere i Italien på ett megasnoffsigt spektakel. Hon pratade massa med mig om det och bad om tips och råd och sånt men att jag skulle bli bjuden var uppenbarligen inte aktuellt.. Hon jobbar som fotomodell och gifte sig med fotbollsproffs vilket innebär att människan inte har en tanke på att saker faktiskt kostar. Jag hade absolut inte kunnat åka på det bröllopet men hade blivit jätteglad om jag fått en inbjudan! Men att göra som hon gjorde och hålla på att berätta, fråga och planera med mig utan att ens artighetsbjuda mig kändes lite sisådär, då kan man hålla tyst :meh:
 
@Litenvillblistor jag tycker inte du ska känna dig varken avundsjuk eller missunnsam som har kommit upp i tråden.
Jag tycker mest det verkar som du är ledsen och lite bedrövad över hela situationen.

Jag tycker det verkar som din vän däremot tycker det verkar viktigt med status och att hon väldigt tydligt vill signalera att hon i och med bröllopet gör en klassresa uppåt.

Oavsett om man har råd eller inte så blir det en väldigt omständigheter historia.
Hur löser man det om man har barn, till exempel?
Vi hade barnvakt till båda våra bröllop som vi var bjudna till förra och förrförra sommaren. Men det handlade ju om en eftermiddag och kväll som min svåger med sambo tog hand om våra barn.
Åker dom som har barn med och ordnar barnvakt på plats?
Att ordna barnvakt hemma för 10 dagar känner jag väldigt få som skulle kunna ha möjlighet att få.

Jag tycker också att man gör precis som man vill med sitt eget bröllop.
Din vän har valt att göra såhär och visst, det är var och ens ensak.
Det tycker jag man kan respektera.

Däremot så ingår ju dom flesta människor i olika sammanhang med släkt, vänner, arbetskamrater osv.
I de allra flesta fall brukar man VILJA att en sån dag ska vara en dag då alla samlas och att man tillsammans med sina närmaste får uppleva kanske en av de viktigaste sakerna i sitt liv.
Din vän verkar inte vilja det i och med att hon har valt ett sånt här arrangemang som naturligtvis exkluderar väldigt många pga ekonomi, tid etc.
Hennes ( deras) önskan verkar i första hand vara att ha ett storslaget och imponerande bröllop.

Det är väl kanske just det som du är ledsen för, gissar jag?
 
En av mina absolut närmsta vänner gifte sig förra året nere i Italien på ett megasnoffsigt spektakel. Hon pratade massa med mig om det och bad om tips och råd och sånt men att jag skulle bli bjuden var uppenbarligen inte aktuellt.. Hon jobbar som fotomodell och gifte sig med fotbollsproffs vilket innebär att människan inte har en tanke på att saker faktiskt kostar. Jag hade absolut inte kunnat åka på det bröllopet men hade blivit jätteglad om jag fått en inbjudan! Men att göra som hon gjorde och hålla på att berätta, fråga och planera med mig utan att ens artighetsbjuda mig kändes lite sisådär, då kan man hålla tyst :meh:
Så ohyfsat! :mad:
 
Jag tänker vidare på hur det hela skulle sett ut om vännen började en sådan här tråd och satte rubriken: "Vill bryta normen"

Jag undrar om några hade skrivit att det vore taskigt av personen att bryta normen. Tänker på trådarna som varit om att inte vilja ha barn och krav från omgivningen.

Då är man väldigt förstående (med rätta) men ett bröllop är tydligen annorlunda. Då bör man helt plötsligt, enligt vissa, tvungna att tänka på gäster och hur de vill ha det.
Skulle vara ganska fult om man svarade på det sättet i en av de andra trådarna; att man borde skaffa barn för sin släkts skull och att man annars är väldigt taskig och "borde ta med i beräkningen" att folk blir arga och ledsna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 734
Senast: fejko
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 389
  • Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
17 301
Senast: Mineur
·
Relationer Det var bekvämt det här med anonym användare, så jag fortsätter här en stund. Jag älskar mina vänner, vi är lika på vissa plan och...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
8 643
Senast: Anonym_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp