Bukefalos 28 år!

Bästa vännen ska gifta sig, jag har inte råd

Status
Stängd för vidare inlägg.
De HOPPAS att de som är inbjudna vill och kan komma men det är inte det viktigaste, utan var de kommer ha bröllopet är viktigare.

Då är det viktigaste för de var de ska gifta sig. Visst får man tycka så. Men varför ens bry sig om att bjuda någon, om det är fullständigt skitsamma om de kommer eller inte?

Är gästerna bara statister, eller är de personer som man verkligen vill ha med på sin stora dag? Är det så att man vill verkligen ha de där, så underlättar man till det. Eller så bryr man sig inte om det alls.
Var och en får ju göra som de vill, onekligen.
 
Fat jag tycker nog att man är ganska egocentriskt i sitt tänkande när man tror att det är så paret tänkt. Som om det var pengar de valt och/eller "din" frånvaro de valt bort.

Det kan ju vara så, kanske, eventuellt att de bara tänkt på sig själva vilket ändå måste vara utgångspunkten för hur de vill ha det på bröllopet.

Jag i mitt stilla sinne undrar vem de ska tänka på....sig själva eller alla andra med lika många tankar och krav som det är antal inbjudna?

Du tycker inte det är egocentrisk att utgå från att en familj ska lägga 50.000 på ditt bröllop då?

Jag tycker det är synnerligen egoistisk om det inte är så att alla de känner är miljonärer.
 
Tja, vill man att alla skall vara med så kan man chartra ett plan o hyra ett hotell för gästerna. Undanbe sig presenter o istället önska valfritt/frivilligt belopp till bröllopskontot.
 
Det är många destinationer där det inte går att vara kortare än 10 dagar, när man måste tajma två olika flyg som inte går varje dag.

Men hur avlägsna platser pratar vi om då, att det bara finns två-tre avgångar därifrån per vecka? Kan du ge något exempel, så att jag förstår vilken typ av platser du menar?
 
Men hur avlägsna platser pratar vi om då, att det bara finns två-tre avgångar därifrån per vecka? Kan du ge något exempel, så att jag förstår vilken typ av platser du menar?

Väldigt många öar exempelvis. Maldiverna. En del öar utanför USA's kuster.

Sen finns det destinationer dit flygtiden är väldigt lång med 3-4 mellanlandningar, där flygbiljetten är den största utgiftsposten och det gör vare sig till eller från om man reser för att stanna i 5 eller 10 dagar.
 
Som rubriken lyder, och med tråden om Vuxenfest i åtanken om sociala koder vs rika och fattiga vänner. Det är verkligen ett problem med pengar eller inte för att kunna umgås och få vara med.

Min bästa vän ska gifta sig och inbjudningskortet damp ner i brevlådan. Så roligt, så lycklig för deras skull. Naturligtvis vill jag vara där, få dela deras dag och lycka. Men jag har verkligen inte råd.

Det är nämligen inget vanligt bröllop i kyrkan här hemma i Sverige. Bröllopet går av stapeln utomlands, och i ett land det är dyrt att resa till. Det är alltså inte bara en weekendresa, utan minst 10 dagar som gäller. Bara resan skulle kosta mig ca 15 000 kr och då med ett billigt hotell med enbart frukost, detta trots att bröllopsparet ordnat ett litet billigare paketpris som förslag för olika budget. Så med kläder, mat, bröllopspresent så kan det nog landa på runt 20 000 kr, vilket är en helt omöjlig summa för mig att ens få ihop på de få månader som är kvar. Jag har dessutom både hund och katt som skulle behöva pensionat om jag ens skulle fundera på att åka, vilket naturligtvis också kostar. Lägg därtill semester från jobbet under dessa minst 10 dagar.

Det går helt enkelt inte ekonomiskt, men hur ska jag kunna säga nej till min allra bästa väns bröllop och vad är era tankar om att brudparet väljer ett alternativ som är så otroligt dyrt? Hade bröllopet vart en cermoni för just dem så hade jag förstått, men att bjuda in ca 40-50 personer till detta. Jag blir gråtfärdig, känner mig fattig, ledsen att inte kunna vara med, och nästan lite hånad att jag fick inbjudan som min bästa vän vet att jag inte har råd med.

Dålig stil av din kompis. Bara att berätta som det är ochtacka nej.

Har man nu bröllop utomlands så bjuder man på resan imo. Dålig stil att lägga över kostnader på gästerna.
 
Väldigt många öar exempelvis. Maldiverna. En del öar utanför USA's kuster.

Sen finns det destinationer dit flygtiden är väldigt lång med 3-4 mellanlandningar, där flygbiljetten är den största utgiftsposten och det gör vare sig till eller från om man reser för att stanna i 5 eller 10 dagar.

Fast det gör ju skillnad när det gäller semester eller djurvakter hur länge man är borta.

Om bröllopet är på en avlägsen ö dit det knappt går att ta sig, så kan jag nog tycka att det är lite arrogant att vänta sig att man både ska fira sitt bröllop vid världens ände, och ha nära och kära på plats. Det finns ju avlägsna platser med kommunikationer, om man nu vill ha ett bröllop långt borta.
 
Fast det gör ju skillnad när det gäller semester eller djurvakter hur länge man är borta.

Om bröllopet är på en avlägsen ö dit det knappt går att ta sig, så kan jag nog tycka att det är lite arrogant att vänta sig att man både ska fira sitt bröllop vid världens ände, och ha nära och kära på plats. Det finns ju avlägsna platser med kommunikationer, om man nu vill ha ett bröllop långt borta.

Ja, egoism i kubik.
 
Du tycker inte det är egocentrisk att utgå från att en familj ska lägga 50.000 på ditt bröllop då?

Jag tycker det är synnerligen egoistisk om det inte är så att alla de känner är miljonärer.

Jag tycker att man kan vara egocentrisk på SITT bröllop. För att man bjuder in utgår man inte från att någon lägger ner pengar på ditt bröllop, man utgår nog från att alla gör som de vill (komma eller inte).
 
Då är det viktigaste för de var de ska gifta sig. Visst får man tycka så. Men varför ens bry sig om att bjuda någon, om det är fullständigt skitsamma om de kommer eller inte?

Är gästerna bara statister, eller är de personer som man verkligen vill ha med på sin stora dag? Är det så att man vill verkligen ha de där, så underlättar man till det. Eller så bryr man sig inte om det alls.
Var och en får ju göra som de vill, onekligen.

Men varför tror du att man skiter i att någon kommer? Det ena utesluter kanske inte det andra, bara i de fallen folk inte vill eller har råd.
 
Jag skulle vara besviken på att det var långt bort men acceptera det som det var. Skulle kolla om jag ville resa eller om jag har råd. Se det som @Inte_Ung skriver; som en upplevelse.

Däremot skulle jag bli vansinnig om paret kände sig besvikna eller bli arga för att jag inte ville ta mig tid och pengar för detta. Då skulle garanterat bekantskapen vara över.
Men, det har ju inte hänt här men det är ett scenario jag faktiskt kan se framför mig.
 
Vi pratade om att gifta oss utomlands av, för oss, praktiska skäl. En inbjudan är en inbjudan - det betyder att man kan tacka nej. Nån på buke lyfte just det här då, att det kanske var lite ego av oss att göra så. Jag tänker mest att vad som passar jättepraktiskt för nån kanske är superosmidigt för nån annan så vi får ju planera vårt bröllop så som vi vill ha det och helt enkelt ha i åtanke att nån kanske inte kan komma. Ego eller ej.

Nån har nämnt att det är lite taskigt att ha ett bröllop där inte alla vänner kan vara med. Tja, det är ingen mänsklig rättighet att få gå på bröllop. Man får faktiskt bjuda noll personer om man vill. Vi hade bröllop utan vänner och några kanske tyckte att det var trist men sånt är livet.
 
Jag måste säga att vissa svar i tråden förvånar mig. Dvs jag har alltid tänkt att folk får själva välja hur de vill gifta sig. Om de ens vill gifta sig
Om jag blir bjuden blir jag glad. Men jag tar aldrig det för givet. Jag har haft vänner som bara gift sig de två utan vänner och familj.
Men vissa verkar tycka att bröllopet lika mkt är till för ens vänner? Är vännerna med och betalar då om de ska få vara med och bestämma? Ska man ha omröstning då bland vänner för att bestämma plats för vigseln?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 925
Senast: fejko
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 622
  • Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
17 567
Senast: Mineur
·
Relationer Det var bekvämt det här med anonym användare, så jag fortsätter här en stund. Jag älskar mina vänner, vi är lika på vissa plan och...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
8 861
Senast: Anonym_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp