Bukefalos 28 år!

"baksutten" sadel

Knasibas

Trådstartare
Hej!

Det är så här att min häst har väldigt dåligt sadelläge. Vilken sadel han än har så lutar den lite för mycket bakåt. Han har aldrig haft ont i ryggen eller så, så jag tror knappast att han tar skada, men för min egen skull så vill jag göra något åt det. Är kilformad pad en bra idé? Eller finns det någon annan metod?

/Tack :bow:
 
Sv: "baksutten" sadel

kilpad tycker jag funkar bra om man verkligen inte lyckas hitta en sadel som passar
 
Sv: "baksutten" sadel

Det bästa är nog att prova ut en sadel som passar hästen, om det behövs kan du dessutom stoppa om så at det verkligen fungerar med din häst om du använder en bra sadel-makare/utprovare.
 
Sv: "baksutten" sadel

Har du tillräckligt vid bom? Om du har det och den ändå ligger i baklut kan du stoppa om sadeln och be dem stoppa mera baktilll så att den kommer upp lite. alternativt ta ut lite stoppning framtill. Kanske båda delarna tom behövs. Bättre stoppa om än att använda pad. Om hästen är byggd mycket i uppförsbacke kan det bli så.
Om det hela beror på att hästen har dåligt med ryggmuskulatur är det bättre att använda pad under uppbyggnadsperioden.
 
Sv: "baksutten" sadel

Om problemet är att sadeln kommer i bakvikt (lägre bak än fram) är den inte baksutten. Den ligger fel. Den passar inte hästen.

En baksutten sadel är en sadel där ryttaren har suttit för långt bak (för trång sits troligen) och den sadeln är förstörd.

Jag hade letat efter en sadel som passar hästen, en korrektionspadd (kilpadd etc) kan aldrig ersätta en väl passande sadel.
 
Sv: "baksutten" sadel

Leta ny sadel med vidare bomvidd istället. Ingen idé att sätta igång att korrigera en dåligt anpassad sadel med kilpad (som inte rekomenderas!!). LYCKA TILL i sadeldjungeln!
 
Sv: "baksutten" sadel

ta hjälp av en duktig utprovare, jag kan lova att du kommer hitta en sadel som ligger bra.
 
Sv: "baksutten" sadel

tack för alla svar! det här med omstoppning/utprovare vet jag ju egentligen är "det rätta" men grejen är att jag bara rider med sadel en eller ibland två gånger i veckan, jag föredrar att vara barbacka. sadeln är oxå ganska billig (jag letade länge innan jag kunde hitta en som var tillräckligt vid + tillräckligt kort till min min häst) så det är nog ingen idé att stoppa om den, den håller nog ändå inte så länge.
ok, de flesta av er rekommenderar inte kilpad, vet ni om det finns något annat man kan använda?
 
Sv: "baksutten" sadel

Du akn inte stoppa strumpor i ett par försmå skor och tro att de ska sitta bättre. Antingen får du rida helt barbacka eller så får du se till att ha en sadel som passar.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en fundering, min häst har börjat få skav av schabrakkanten så har bokat tid för sadelkoll och tänkte att jag fram tills...
Svar
5
· Visningar
823
Senast: Buck
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 723
Senast: Krumben
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 344
Senast: Ridinglady
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 481
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp