Bukefalos 28 år!

Bal i hagen

PopcornPlayer

Trådstartare
Enligt LS får man inte behålla någon plast kvar på balen om man kör ut den i hagen. Man får ej heller (självklart) ställa den direkt på marken.

Hur har ni som inte har foderbord löst frågan?
Hästarna är inne på natten, så det är ej fråga om lösdrift. Ej heller har de bal i hagen året om, utan endast under de kallaste vintermånaderna.
 
Jag tycker att både nät och plast ska bort. Sen en häst åkt in för kolik med en meter långt nätsnöre i tarmarna:devil:.

Balkupa är mitt svar.
 
Vi ställer vår bal på grus+en pall och sen har vi byggt en liten låda runt den. På sikt vill jag ha tak över också, men det är ett annat projekt :)
img_3749.jpg

img_3537.jpg
 
Sorry om jag snor tråden men varför skulle man inte få ställa balen på hårdgjord o grusad mark som bilderna ovan tex? Man får väl fodra löst grovfoder på den typen av mark eller? Har det o göra mer hur många dagar balen blir uppäten på?

Vi väger o lägger ut dagligen men har testat många olika varianter. Det klart mest hygieniska och enl oss bästa för hästarna är att fodra just direkt på marken där det är torrt o hårdgjort (i vårt fall inne i ett regnskydd m tak o väggar). Hästarna vill ju sprida ut maten o pilla runt o det kan de göra såhär. Mycket lite trampar de så mkt på att de inte vill äta det (det är ju inte lerigt där).
 
Sorry om jag snor tråden men varför skulle man inte få ställa balen på hårdgjord o grusad mark som bilderna ovan tex? Man får väl fodra löst grovfoder på den typen av mark eller? Har det o göra mer hur många dagar balen blir uppäten på?

Vi väger o lägger ut dagligen men har testat många olika varianter. Det klart mest hygieniska och enl oss bästa för hästarna är att fodra just direkt på marken där det är torrt o hårdgjort (i vårt fall inne i ett regnskydd m tak o väggar). Hästarna vill ju sprida ut maten o pilla runt o det kan de göra såhär. Mycket lite trampar de så mkt på att de inte vill äta det (det är ju inte lerigt där).

Enligt länsstyrelsen får balen inte stå direkt på marken, oavsett mark.
Här är det snö och fruset när vi har bal i hagen. Vid varmare väderlek har de ej bal i hagen, utan lunchfodras.
 
Nej, det är så det är och alltid har varit enl dom. Samma gäller inte för att ge kaka på marken.
Måste vara en lokal tolkning.... Har har de flesta foderringar och ingen har något emellan marken och balen. Däremot flyttas utfodringsplatsen så att det alltid hålls torrt vid och omkring denna
 
Sorry om jag snor tråden men varför skulle man inte få ställa balen på hårdgjord o grusad mark som bilderna ovan tex? Man får väl fodra löst grovfoder på den typen av mark eller? Har det o göra mer hur många dagar balen blir uppäten på?

Skillnaden på att fodra ur bal och från marken är hur lång tid fodret står, ja.
Ofta vill man även se tak över balar med foder.
 
Skillnaden på att fodra ur bal och från marken är hur lång tid fodret står, ja.
Ofta vill man även se tak över balar med foder.

Det var det jag misstänkte. Har man någon gräns på hur länge det får stå? Jag känner väl mest att där har vi ett stort problem om man ser till forskning vs hur folk säger att de fodrar.
 
Det var det jag misstänkte. Har man någon gräns på hur länge det får stå? Jag känner väl mest att där har vi ett stort problem om man ser till forskning vs hur folk säger att de fodrar.

Varierar nog mellan Länsstyrelsen men max ett par dagar skulle jag säga, efter mina erfarenheter. En vecka är för länge.
Sen ser man på antal hästar och så, har du tre shettisar och säger att de käkar upp en rundbal på två dagar så är det liksom inte troligt :p
 
Nej, det är så det är och alltid har varit enl dom. Samma gäller inte för att ge kaka på marken.
Be dem visa var i föreskrifterna det står.
Jag har letat en stund, men inte hittat något. Minns att jag tidigare läst att det bör vara en hårdgjord yta. Bör, men inget tvång. Det handlar ju om foderhygien. Har man en hage som mest består av lera, så inser man förmodligen själv att det är olämpligt att ställa balen i leran utan något mellan.
Men har man, som t.ex jag har, en hage som är naturligt väldränerad och till minst 95% grästäckt året runt, så blir det ju inte mer ohygieniskt än att äta gräs eller portioner med hö som läggs ut dagligen.
Varierar nog mellan Länsstyrelsen men max ett par dagar skulle jag säga, efter mina erfarenheter. En vecka är för länge.
Sen ser man på antal hästar och så, har du tre shettisar och säger att de käkar upp en rundbal på två dagar så är det liksom inte troligt :p
Har du något fog för det du skriver, eller gissar du bara?
 
Varierar nog mellan Länsstyrelsen men max ett par dagar skulle jag säga, efter mina erfarenheter. En vecka är för länge.
Sen ser man på antal hästar och så, har du tre shettisar och säger att de käkar upp en rundbal på två dagar så är det liksom inte troligt :p

Nej alltså jag menar att folk säger ju faktiskt att de har balar öppnade över en vecka, på massa ställen! Det går ju rakt emot vad forskning säger.

Nej det blir liiiite svårt där :D
 
Har du något fog för det du skriver, eller gissar du bara?

Jag har jobbat på två Länsstyrelser med djurskydd, så ja, lite fog har jag allt för det :) Dock är det inte lika över landet därför "enligt mina erfarenheter".

Nej alltså jag menar att folk säger ju faktiskt att de har balar öppnade över en vecka, på massa ställen! Det går ju rakt emot vad forskning säger.

Ja, och det hade jag inte accepterat heller som handläggare.
 
Be dem visa var i föreskrifterna det står.
Jag har letat en stund, men inte hittat något. Minns att jag tidigare läst att det bör vara en hårdgjord yta. Bör, men inget tvång. Det handlar ju om foderhygien. Har man en hage som mest består av lera, så inser man förmodligen själv att det är olämpligt att ställa balen i leran utan något mellan.
Men har man, som t.ex jag har, en hage som är naturligt väldränerad och till minst 95% grästäckt året runt, så blir det ju inte mer ohygieniskt än att äta gräs eller portioner med hö som läggs ut dagligen.

Har du något fog för det du skriver, eller gissar du bara?
Jag har väldigt bra dränering i hagarna. Är lerigt vid vattnet och lite vid ingången. Annars gräs.
Är det något jag lärt mig är det att inte bråka med LS, så det är bara att lösa något. Har sett skräckexempel på det här i trakterna. Typ ett par lastpallar. Kanske bör klä in de i något dock.
 
Jag har jobbat på två Länsstyrelser med djurskydd, så ja, lite fog har jag allt för det :) Dock är det inte lika över landet därför "enligt mina erfarenheter".



Ja, och det hade jag inte accepterat heller som handläggare.
Fråga till du, som har koll. Är det där med öppnad bal mätbart? Jag tänker på balar med hög ts-halt i minusgrader? Här vet jag att 5-6 av mina grannar har såna balar öppna 7-10 dagar. Men vi har riktig vinter också, bor i västerbotten. Allt från skogsmulle till tävlingshästar.
 

Liknande trådar

Hästvård Har min häst på lösdrift men problemet är att det emellanåt kan vara tomt på mat i hagen, att dom går en hel natt utan mat i...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 830
Senast: QueenLilith
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 794
Senast: Mia_R
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 894
Senast: Linda_A
·
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 194

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp