Bukefalos 28 år!

Bal i hagen

Fråga till du, som har koll. Är det där med öppnad bal mätbart? Jag tänker på balar med hög ts-halt i minusgrader? Här vet jag att 5-6 av mina grannar har såna balar öppna 7-10 dagar. Men vi har riktig vinter också, bor i västerbotten. Allt från skogsmulle till tävlingshästar.

Vid misstanke om otjänligt foder kan man göra en hygienanalys, men då finns ofta flera problem för att det ska vara relevant. Annars för man nog mest en diskussion om fodersäkerhet :)
Eftersom förutsättningarna är olika över landet och mellan djurhållare är det svårt att lagstifta mer än ramarna, så att säga.
(Svar efter hur "mina" län arbetat)
 
@PopcornPlayer anledningen är ju foderhygien och det är ju rätt stor skillnad på en 200+ kg bal som står direkt på backen och gör i flertalet dagar , och ngn enskild giva som läggs ut.
Det är ju en stor grogrund för bakterier och fukt med en tung bal direkt på lerig backe så jag ser nog direktivet som att det verkligen ligger i hästägarnas egna intresse att inte fodra så ?

Sen ang plast på balen så är jag lika förvånad vareviga gång jag ser det, att folk väljer att fodra så, och dessutom anser det vara en smidig och sund lösning . :eek:
 
Fråga till du, som har koll. Är det där med öppnad bal mätbart? Jag tänker på balar med hög ts-halt i minusgrader? Här vet jag att 5-6 av mina grannar har såna balar öppna 7-10 dagar. Men vi har riktig vinter också, bor i västerbotten. Allt från skogsmulle till tävlingshästar.

Det hänger kvar lite tycks det att ett ensilerat foder Max kan vara öppet några 3-4 dagar från när ensilerat foder till hästar kom in på marknaden .
Det ensilerade foder som först kom var ju det riktigt blöta och tungt ensilerade - som ges till kor, som F.ö har helt annat matsmältningssystem än hästar .

Förvarat kallt, torrt och svalt så vet nog de flesta att torrare och numera hästanpassad silerat foder mycket väl håller sig eminent i fler dagar än det :)
 
Man får ej heller (självklart) ställa den direkt på marken.
Vart står det? Det där undrar jag, jag har sett flera som ställer direkt på backen, vad är det som skulle vara farligt med det? För jag antar att det är något som är farligt eftersom man inte får göra så?
Då får man väl inte heller fodra hö direkt på backen då heller, för det bli ju samma sak? :confused:
*fundersam*
 
Vi har bal i hagen och ställer den på en lastpall med foderring runt. Lämnar aldrig plast och nät kvar och skulle heller aldrig ha pall och inget skydd om. Har de två tidigare vintrarna haft slowfeeding-nät också och det blev absolut inget spill :up: Men har skippat det i år och kör utan.

Att det inte stryker med fler hästar är för mig en gåta när man ser hur vissa hanterar sitt foder :crazy:
 
Vi har bal i hagen och ställer den på en lastpall med foderring runt. Lämnar aldrig plast och nät kvar och skulle heller aldrig ha pall och inget skydd om. Har de två tidigare vintrarna haft slowfeeding-nät också och det blev absolut inget spill :up: Men har skippat det i år och kör utan.

Att det inte stryker med fler hästar är för mig en gåta när man ser hur vissa hanterar sitt foder :crazy:
 
Här i kring där jag bor ser jag ofta balar med plasten kvar ståendes mitt i leran. Så vidrigt och man undrar ju verkligen hur folk tänker. Det kan också stå hästar runt om med lera upp till knäna :(

Jag har gjort fina burar med slowfeednät runt om - botten är en platspall som jag kan sätta pallgafflarna under. När LS var på besök fick jag mycket beröm för mina fina burar. Jag har verkligen minimalt med spill och aldrig någonsin lerig mat.
 
Man blir förvånad över alla tokiga tolkningar. Tex, man får inte ha balen plastad, men inte heller ha den stå utan underlag. Är det tillåter att ha kvar plasten på botten, som underlag? Har hästar tillgång till fräsch foder så borde väl alla varianter vara tillåtna?
Om man ställer balen bar i lera, och ger de ny bal i tid, så lär inte hästarna äta det sista som kan vara dåligt.
Ställer man ut bal med plast o nät/snöre men är där flera ggr per dag och kollar fodret, ser jag inte heller riktigt problemet. Betydligt fräschare än att ge hästar begränsade ransoner direkt på marken, då om nåt slafsar de ju i sig smutsigt foder.
 
Slowfeedingnät är inte aktuellt. Inte heller något annar som saktar ner ättiden. De ska få äta fritt.

Förstår heller inte problemet med att plasten är kvar under, dessutom när marken är frusen. Men tydligen så är det vanligt att hästar äter plasten enligt LS...
 
Problemet är att plasten tar åt sig lukt och smak från ensilaget. I de flesta fall där hästar har fri tillgång och får påfyllning innan fodret är slut rör dom inte plasten. Därför kan det verka okej och att det är ofarligt. Men om fodret börjar ta slut eller kanske börjar bli dåligt kan hästarna uppfatta plasten som ett bättre alternativ och äta den istället.
Man hade inte sagt att den skulle bort från hästarnas foder om det inte fanns anledning till det. Tyvärr så finns många hästar som landar på sjukhus för att tarmarna är fulla av plast. Inte alltid med lycklig utgång heller.
 
Problemet är att plasten tar åt sig lukt och smak från ensilaget. I de flesta fall där hästar har fri tillgång och får påfyllning innan fodret är slut rör dom inte plasten. Därför kan det verka okej och att det är ofarligt. Men om fodret börjar ta slut eller kanske börjar bli dåligt kan hästarna uppfatta plasten som ett bättre alternativ och äta den istället.
Man hade inte sagt att den skulle bort från hästarnas foder om det inte fanns anledning till det. Tyvärr så finns många hästar som landar på sjukhus för att tarmarna är fulla av plast. Inte alltid med lycklig utgång heller.
Mycket möjligt att det är sant. Själv blir jag galen när jag ser gamla plastrester och nät i hagar, och hästar som försöker få ut sista strået. Men det betyder inte att det kan vara ett bra alternativ att skära hål i toppen på en bal, om man har koll på att hästarna har fräsch mat att äta, och att nät/snören skärs bort undan för undan.
 
Jag har foderring och nät runt balen. Skär inte bort riktigt hela plasten utan lämnar botten så den inte står direkt på backen. Jag är säkert olaglig men det funkar fint :)
 
Så gör jag med. Tar bort ett lock, har plasten kvar, men en foderring i plast runt, för att "hålla ihop" balen och minska spillet. Kollar minst morgon och kväll så all mat är okey, samt skär bort nät och plast allt efter som. Får jag anmärkning på det, så kan de börja åka till min granne, där nät och plast ligger i hela hagen, halvt nertrampat.
 
Så gör jag med. Tar bort ett lock, har plasten kvar, men en foderring i plast runt, för att "hålla ihop" balen och minska spillet. Kollar minst morgon och kväll så all mat är okey, samt skär bort nät och plast allt efter som. Får jag anmärkning på det, så kan de börja åka till min granne, där nät och plast ligger i hela hagen, halvt nertrampat.

Intressant resonemang att för att någon annan gör mer fel än man själv så skulle det vara ok att själv göra fel och riskera att ens djur får i sig plast och nät. Lagstiftningen är till för djurens bästa, inte för att tjänstemännen ska bli nöjda.
 
Själv satsade jag och köpte ett foderbord liknande det här efter jag tröttnat på lastpallar och pallkragar.
foderh%C3%A4ck%20fyrkantigt%2012-1464543418477.png

Jag sparade in kostnaden på en vinter i minskat spill. :bow:
 
Det hänger kvar lite tycks det att ett ensilerat foder Max kan vara öppet några 3-4 dagar från när ensilerat foder till hästar kom in på marknaden .
Det ensilerade foder som först kom var ju det riktigt blöta och tungt ensilerade - som ges till kor, som F.ö har helt annat matsmältningssystem än hästar .

Förvarat kallt, torrt och svalt så vet nog de flesta att torrare och numera hästanpassad silerat foder mycket väl håller sig eminent i fler dagar än det :)
Jamen precis! Men i många trådar läser jag folk som insisterar på att hösilage är otjänligt efter någon dag när jag aldrig upplevt att det har kort hållbarhet om det inte är hyfsat varmt ute. :)
 
Intressant resonemang att för att någon annan gör mer fel än man själv så skulle det vara ok att själv göra fel och riskera att ens djur får i sig plast och nät. Lagstiftningen är till för djurens bästa, inte för att tjänstemännen ska bli nöjda.
Dumt skriver av mig, så klart.
Men nej, mina hästar får inte i sig nät, det skär jag bort. Den dagen jag misstänker att de äter plast, får jag ompröva mitt beslut. Hästar är, till skillnad från kor, väldigt duktiga på att sortera mat.
 
Dumt skriver av mig, så klart.
Men nej, mina hästar får inte i sig nät, det skär jag bort. Den dagen jag misstänker att de äter plast, får jag ompröva mitt beslut. Hästar är, till skillnad från kor, väldigt duktiga på att sortera mat.
Hur får du bort nätet utan att skära bort plasten??
 

Liknande trådar

Hästvård Har min häst på lösdrift men problemet är att det emellanåt kan vara tomt på mat i hagen, att dom går en hel natt utan mat i...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 830
Senast: QueenLilith
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 794
Senast: Mia_R
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 894
Senast: Linda_A
·
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 194

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp