Bukefalos 28 år!

Bal i hagen

De hästar jag träffat har möjligen bitit/dragit i plasten för att göra nya hål.
Efter att ha hittat tuggade plastbitar i hästarnas bajs så är jag numera rabiat angående ensilageplast kvar runt balen.
Och jo de fick ny bal ofta och jag tog bort gammalt foder.
Men de skalade balen och åt ensilaget med plast och allt.

Detta hittade jag efter en tidigare diskussion här på Bukefalos för några år sedan.
 
Jag har foderring och nät runt balen. Skär inte bort riktigt hela plasten utan lämnar botten så den inte står direkt på backen. Jag är säkert olaglig men det funkar fint :)
Jag har bara nät runt balen och den får stå kvar på plastbotten för att inte bli soggig.
Så fort som balen går att rubba så rullar jag iväg den i nätet som en påse och tar bort plasten under.
Hästarna är oskodda.
 
Själv satsade jag och köpte ett foderbord liknande det här efter jag tröttnat på lastpallar och pallkragar.
foderh%C3%A4ck%20fyrkantigt%2012-1464543418477.png

Jag sparade in kostnaden på en vinter i minskat spill. :bow:
Mina hästar skulle klättra upp i en sådan och sedan få sågas loss.
Det gäller att analysera riskerna och sedan välja det minst dåliga.
Jag funderar på att försöka att hitta någon sorts ofarlig plastskiva att ställa balarna på.
 
Är det säkert? Tänker att lastpallar är spikade. Har sett varianter på foderringar byggda av lastpallar som med tiden sett livsfarliga ut...

Vi har pall gjord av nånslags plast, helgjuten. Men kunde tänka mig vanlig pall också, då får man ju ha koll och byta ut vartefter.
 
Vi har pall gjord av nånslags plast, helgjuten. Men kunde tänka mig vanlig pall också, då får man ju ha koll och byta ut vartefter.
Sambon meddelar att det finns en plastpall i ett uthus.
En hage av 2 ordnade.
Vi har ännu inte gått över på fri tillgång, hästarna är smällfeta och i dag släpps de över på vinter-"bete" där det finns mat någon månad till.
Så de behöver bara proteintillskott fram till nyår eller så.
 
@Inte_Ung Av ingen annan orsak en av rent intresse, vilken ras har du? :)
(Kände igen det där med ha hästar som tycker om att klättra nämligen.)
 
Här i kring där jag bor ser jag ofta balar med plasten kvar ståendes mitt i leran. Så vidrigt och man undrar ju verkligen hur folk tänker. Det kan också stå hästar runt om med lera upp till knäna :(

Jag har gjort fina burar med slowfeednät runt om - botten är en platspall som jag kan sätta pallgafflarna under. När LS var på besök fick jag mycket beröm för mina fina burar. Jag har verkligen minimalt med spill och aldrig någonsin lerig mat.
Har du någon bild på dina burar?
 
Sambon meddelar att det finns en plastpall i ett uthus.
En hage av 2 ordnade.
Vi har ännu inte gått över på fri tillgång, hästarna är smällfeta och i dag släpps de över på vinter-"bete" där det finns mat någon månad till.
Så de behöver bara proteintillskott fram till nyår eller så.
Mina går på fri tillgång så jag har aldrig haft något problem med att de försöker ta sig in på foderbordet utan de når ändå + jag ser till att det fylls på innan det är helt tomt. Beroende på vädret så slänger jag emellanåt det som är kvar när när det är dags att fylla på.
 
Varierar nog mellan Länsstyrelsen men max ett par dagar skulle jag säga, efter mina erfarenheter. En vecka är för länge.
Sen ser man på antal hästar och så, har du tre shettisar och säger att de käkar upp en rundbal på två dagar så är det liksom inte troligt :p
Konstigt att du inte kan visa textförordnandet/lagtexten om du arbetar på länsstyrelsen. Du finner inga problem i att du som statstjänsteman i din information hänvisar till din erfarenhet av de länsstyrelser du har arbetat vid?
 
Konstigt att du inte kan visa textförordnandet/lagtexten om du arbetar på länsstyrelsen. Du finner inga problem i att du som statstjänsteman i din information hänvisar till din erfarenhet av de länsstyrelser du har arbetat vid?

Nej, jag finner inga problem i att tala utefter min erfarenhet, det är vi många som gör här inne.
Jag förstår inte riktigt frågan heller, det här är ett diskussionsforum och varför kräver du lagtexter av mig men inte av någon annan som uttalat sig? Jag uttalar mig inte som anställd på länsstyrelsen utan som privatperson med erfarenhet därifrån. Flera har ju samma erfarenheter, utfodring med storbalar bör inte ske direkt på marken av foderhygieniska skäl.
 
Nej, jag finner inga problem i att tala utefter min erfarenhet, det är vi många som gör här inne.
Jag förstår inte riktigt frågan heller, det här är ett diskussionsforum och varför kräver du lagtexter av mig men inte av någon annan som uttalat sig? Jag uttalar mig inte som anställd på länsstyrelsen utan som privatperson med erfarenhet därifrån. Flera har ju samma erfarenheter, utfodring med storbalar bör inte ske direkt på marken av foderhygieniska skäl.
Du berättar att du är statstjänsteman. Då har du ett annat ansvar för den informationen du geTt än om du agerat som privatperson.
 
Du berättar att du är statstjänsteman. Då har du ett annat ansvar för den informationen du geTt än om du agerat som privatperson.

Jag sa att jag har erfarenhet från arbete på två Länsstyrelser.

För övrigt är det portalparagraferna som man oftast hänvisar till, alltså djurskyddslag 1988:534 och 3 § Djur ska ges tillräckligt med foder och vatten och tillräcklig tillsyn. Fodret och vattnet ska vara av god kvalitet och anpassat efter det djurslag som utfodras.

Eftersom jag inte är välkommen i tråden lämnar jag den nu istället för att diskussionen ska spåra ut till hur dålig jag är som uttalar mig om saker.
 

Liknande trådar

Hästvård Har min häst på lösdrift men problemet är att det emellanåt kan vara tomt på mat i hagen, att dom går en hel natt utan mat i...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 851
Senast: QueenLilith
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 943
Senast: Mia_R
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 067
Senast: Linda_A
·
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 360

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp