Bukefalos 28 år!

Bal i hagen

Jättefin! Men hur får de ut maten när det börjar sina och lägger sig på botten och i mitten? Eller kör du på fri tillgång?
Och sista frågan - var hittar du själva burarna?
Hehe - du ANAR inte hur duktiga ponnyer kan vara hihi ;)
Jag köper burarna från ett ställe här i närheten - de säljer med eller utan vattentank och även fyllda med ved om man vill. Buren tom kostar 250kr. Man kan göra ett lock också om man vill att det ska gå ännu långsammare att äta. Jag har några flockar med ponnyer som inte får äta så mycket - de får lock och t.ex avelsstona och hingståringarna får utan lock och har fri tillgång.
 
Fast nätet kan väl knappast stå emot en hästhov om den far emot??
Som sagt är det inte godkänt här heller för vanliga hästar. Men jag kan tänka mig att om man har små ponnys att det kan gå att få godkänt. Det är ju det svåra idag att det inte finns fasta mått m m utan att det anpassas efter hästen.
 
Fast nätet kan väl knappast stå emot en hästhov om den far emot??
Eftersom det inte sitter helt spänt så går det heller inte sönder om någon skulle sparka mot det. Har haft sådana här burar med nät i 6 år. Först på ett inack.stall som jag drev och där var det rätt många hästar (lösdrift) och sedan här hemma. Inte en enda skada relaterad till höburarna. Hästarna har alltid fräscht hö att äta och jag slipper slänga pengarna på gödselstacken i form av spill.
Det finns inte en enda hästs hov som är så stor att den inte kommer in och sedan ut ur hålen i själva buren - så jag förstår faktiskt inte resonemanget alls?
 
Själv satsade jag och köpte ett foderbord liknande det här efter jag tröttnat på lastpallar och pallkragar.
foderh%C3%A4ck%20fyrkantigt%2012-1464543418477.png

Jag sparade in kostnaden på en vinter i minskat spill. :bow:

Typ sådana har vi med. Inte ens fölen/unghästarna klättrar.
 
Mina stöd är dessutom täckta så det går inte att få in några ben i dessa som det går på exempelbilden. Ett h-vete att montera själv men vad jag har sparat under åren. :D
Jo de är ju det på hästvarianten.
Men mina hästar skulle stå inuti under taket och inte komma därifrån.
De är på ett annat sätt.
De där korgarna med nät om skulle vara livsfarliga för dem.
Jag har 3-4 trådar i elstaketet också.
 
Jo de är ju det på hästvarianten.
Men mina hästar skulle stå inuti under taket och inte komma därifrån.
De är på ett annat sätt.
De där korgarna med nät om skulle vara livsfarliga för dem.
Jag har 3-4 trådar i elstaketet också.
Jag förstår inte hur något annat än getter eller får skulle lyckas ta sig upp, 4 trådar i staketet vet jag inte riktigt vad det har med saken att göra? Det hade jag redan innan jag köpte foderbordet.
 
De där "riktiga foderhäckarna" med tak är inte optimala heller. Kollar man bilden som Mia R la in, så finns det detaljer i nederkant, där hästarna kan göra sig riktigt, riktigt illa. Och plåttaket är rätt vasst det också, om en häst reser sig.
Det mest ofarliga är nog plastringarna.De sviktar undan om hästen springer emot.
 
4 trådar i staketet vet jag inte riktigt vad det har med saken att göra?
Att de är svåra att stänga in också.
Jag förstår inte hur något annat än getter eller får skulle lyckas ta sig upp,
Nej det är ju vad man tror i allmänhet.
Men en av mina hästar är utslängd ur två inackorderingsstall för sina ovanor att ställa till det omkring sig.
De är inte möjliga att hålla på normalt hästvis.
Korsade med getter tror jag helt säkert.
 

Liknande trådar

Hästvård Har min häst på lösdrift men problemet är att det emellanåt kan vara tomt på mat i hagen, att dom går en hel natt utan mat i...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 830
Senast: QueenLilith
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 794
Senast: Mia_R
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 894
Senast: Linda_A
·
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 194

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp