Banta häst

Jen84

Trådstartare
Hej!

Trodde aldrig att jag skulle skriva under denna rubrik. Men min häst har blivit tjock! Hon går på lösdrift med fri tillgång på hösilage (med finmaskigt nät). Och hon har sista tiden blivit väldigt tjock. (pga vila för sjukdom och för att ranghöga hästar flyttats ur flocken så att min häst helt plötsligt blivit ranghög och kan flytta alla andra från maten)

Hur bantar jag henne? Hon får inget kraftfoder, så där finns inget att ta bort. Jag kan tyvärr inte påverka maten just nu. Så jag hör med er, finns det något annat alternativ?

Att rida mer, ja, men hur ska jag rida henne för att förbränna så mycket som möjligt utan att det blir onödigt slitage? Att ut och galoppera bränner visserligen massor, men inget jag vill göra med denna häst då hon inte är riktigt igång och jag försöker hålla ett lugnt tempo på våra uteritter då hon har en viss tendens till att bli stressig. Hoppning försöker jag undvika helt just nu då hon som sagt har några extra kilon att bära runt på ändå.

Tips?
 
Jag är medveten om det. Det är min plan B. Men tänkte ändå höra om det finns några andra alternativ. För ska vi inte stå på fri tillgång så är alternativet att leta ny stallplats, och det är jag mindre sugen på. Krävs det för att hästen ska må bra, så självklart gör jag det, missförstå inte.

Men finns det andra alternativ? Hon är inte jättefet, men väldigt rund.
 
Det enda alternativet är nog tyvärr begränsad tillgång till maten iallafall fram tills hästen är mera igång och du kan rida den mer. När min häst stod på lösdrift så fick jag för att få ner honom i vikt ha honom inne på nätterna en period med mindre mat. Sen var min häst sådan att ju mer han gick desto mindre åt han, ju mer han vilade ju större han blev desto mer åt han.

Det fungerade i vårat stall, men det var ett väldigt åkande fram och tillbaka för in och utsläpp då det inte ingick i hyran. Men det var ju bara en kort period för att komma på rätt sida igen.
 
Hej!

Som de andra sagt- du måste minska energiintaget och det är svårt på fri tillgång. Det andra alternativet är att träna mer, men det kräver rätt mycket träning för att de ska gå ner om de går på fri tillgång. Min tjej tog nästan 1 år att få ner i vettig vikt igen och får nu inte gå på fri tillgång, jag vågar inte chansa med hennes hovar.

Jag gissar att ni inte kan byta hö? Eller bygga en hage i hagen där din kan gå mestadels av dygnet?(det försökte vi på min men det hjälpte sådär bra). Sorry, har inga vettiga ideér :-(

/Lavinia
 
Strypa maten eller byt om möjligt maten till en med mindre energi. Det sistnämnda funkar inte på alla, de äter för mycket ändå.

Finns det nån annan häst som behöver banta där hon står? Då kanske ni kan få en egen hage, och ge begränsat? Vill du de alltid ska ha att äta kan de ju ha fritt halm, men få begränsade givor hö/hösilage.

Ta in på natten fungerar dåligt tycker jag, de brukar äta ikapp igen ute. Har mätt lite på min, och begränsar jag inne äter han mer ute följande 12 h. Så 12 h fritt och 12 h begränsat gör att han äter MER än på 24 h fritt. Fick rakt motsatt effekt mot vad jag ville.

Min är också för rund, men där kan jag snart lösa det med mer motion (eller jag hoppas det ska lösas med motion, jag kan öka motionen snart i alla fall).

Du vill inte ut och galoppera, men du kanske kan öka TIDEN? Skrittar du två timmar per dag kommer det ge viss effekt t ex, utan att öka belastningen så mkt. Men man ska ju ha tid att göra det med, och där kan det ju bli problem.
 
Jag har också en häst som inte kan ridas så hårt. Med henne klättrar jag en del och jag brukar ge mig ut i stickspåren där de röjt skogen, så att det blir en lång sträcka av oregelbundna cavalettis. Det är bra träning, trots skritt.
 
Förutom att rida längre tid, så kan man ta bort hästen x antal timmar från maten

Är hon het så bränner det mer. Man behöver ju inte låta den springa fortare. Att vara PÅ ökar pulsen.
 
Att öka tiden vi är ute kan jag definitivt göra. I alla fall på helgerna och se till att hon inte står under veckorna. Då får hon ju dessutom mer tid som hon inte kan stå och äta. Den ska vi testa.

Problemet är inte när hon är igång, problemet uppstod när hon fick vila några veckor. Men hon behöver ju förbränna mer än vad hon äter för att det ska vändas.

Börjar med att testa att öka tiden på träningen, om det inte ger tillräcklig effekt så får jag leta fler alternativ.
 
Använd en betesreducerare några timmar per dygn så slipper du flytta henne från själva lösdriften?

Annars håller jag med om mer umgängestid utanför lösdriften. Kan du skritta henne längre tid eller fler gånger om dagen? Gärna 2 timmar, friskt tempo i låg form, stärka upp henne. Gärna kliva runt i skog och mark, kanske klättra en backe eller två avsuttet beroende på dagsformen.
Rykta, massera, gosa, klia.

Jag tror det kommer lösa sig, du skriver ju själv att hon inte kunnat motioneras ordentligt :) Men underskatta inte skrittarbetet, man får lägga in längre tid bara. Jämför med oss människor.
 
Nu har jag tänkt igenom detta. Vi testar med mer motion och mer tid utanför hagen under våren. Märker jag ingen större skillnad så kommer hon efter sommaren få stallas in istället för att gå kvar på lösdriften. Regelrätt bete har jag i vilket fall inte tänkt att hon ska gå på i år, eventuellt med betesreducerare om man nu får dessa att fungera på ett bra sätt. Vi gör ett försök att vända trenden med mer motion och under sommaren så blir det även mindre mat. :)
 
Nu har jag gett upp. Hästen motioneras i stort sett varje dag, antingen tömkörning/longering eller ridning. Visst, hon blir inte tjockare, men hon smalnar inte heller av.

Dags att kika på ny stallplats, där det går att styra hennes matintag och byta ut fri tillgång på hösilage mot fri tillgång på halm och en uträknad foderstat (då givetvis att hon kommer få hö/hösilage, inte bara halm:)).

Har bekräftat min egen teori att det inte går att banta häst enbart med motion så länge fri tillgång på mat existerar.
 
Det verkar som att torrhö kan vara bättre än hösilage, ger mer tuggtid och de blir tvungna till fler drickpauser = inte samma åtgång.
Vår ponny blev smällfet när han dels blev medelålders och dels utfodrades med hösilage 2-3 ggr/dygn, ca 7 kg ganska torrt hösilage. När de började utfodras i nät en gång per dygn med samma giva (som var slut på 6-8 timmar) blev han ännu tjockare.
Nu får han helt fri tillgång i nät (dvs de är aldrig tomma) men torrhö. Han äter lätt mer nu än han gjorde då, men håller sig ändå i samma vikt trots att han inte kunnat tränas som han borde. Jag tror att nyckeln är att hans blodsockernivåer nu är stabila, att det gör mer än man tror, så är det ju på människa.

Så, mitt bästa bantartips är torrhö, i nät, dygnet runt. Plus motion såklart.
 
Ett tips om alla på lösdriften går med på är att blanda halm och hösilage. Vi har en foder låda typ och där i fyller vi på med halm hela tiden. Funkar jätte bra. Sedan om ni har tex två uppbindningsplatser så kan kanske någon annan ställa din häst där medans "hen" gör vid sin häst och så får hästen paus från maten ;)
 
Det verkar som att torrhö kan vara bättre än hösilage, ger mer tuggtid och de blir tvungna till fler drickpauser = inte samma åtgång.
Vår ponny blev smällfet när han dels blev medelålders och dels utfodrades med hösilage 2-3 ggr/dygn, ca 7 kg ganska torrt hösilage. När de började utfodras i nät en gång per dygn med samma giva (som var slut på 6-8 timmar) blev han ännu tjockare.
Nu får han helt fri tillgång i nät (dvs de är aldrig tomma) men torrhö. Han äter lätt mer nu än han gjorde då, men håller sig ändå i samma vikt trots att han inte kunnat tränas som han borde. Jag tror att nyckeln är att hans blodsockernivåer nu är stabila, att det gör mer än man tror, så är det ju på människa.

Så, mitt bästa bantartips är torrhö, i nät, dygnet runt. Plus motion såklart.

Hej!

Vår erfarenhet är precis den motsatta. När vi gick över från hö till silage började hästarna äta mindre. Det gick lika mycket hö på 3 dagar som silage gick åt på 4 (eller om det tom var mer på den tiden).

/Lavinia, vars häst är hysterisk med mat oavsett vikt och tillgång.
 
Min äter mer av hösilage än av hö, men hon äter iofs allt... Så det gör mindre skillnad.

Det som jag tror kommer att kunna göra största skillnaden är att begränsa mängden hon kan äta. Och att hon ändå ska få tuggtiden med sånt som inte innehåller så mycket.
 
Ja jo, just min häst är inte det perfekta exemplet, hon äter halm lika snabbt som hö och silage. Stallägaren brukar säga att hon och shettisen är de enda i stallet som renrakar hagen även på halm...

Fast övriga hästar i stallet är mer normala och funkar på fri tillgång dagtid och några kg över natten.

/Lavinia, vars pålla vilar pga förkylning, hopplöst när man precis kommit igång igen...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 099
Senast: Twirro
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 033
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 796
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 127
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Renovera badrum
  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vad är rätt
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp